رواية العاشق والبريئة الفصل العشرون 20 بقلم الملاك الصامت
رواية العاشق والبريئة الجزء العشرون
رواية العاشق والبريئة الحلقة العشرون
روايه العاشق والبريئه 🦋
البارت العشرون 🦋
بقلم الملاك الصامت 🦋•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
بعد مرور اربع سنوات مرت وكأنها اربعين عام بالنسبه الى هذا الرجل الذي يبدو عليه الحزن وخيبة الامل هذا الرجل الذي تغير 360 درجه بعد ان غابت عنه معشوقته الذي كان يدمنها ومزال ولكنها اختفت من حياته فجأه وحتى مكانها لايعرفه ولكنه لم يفقد الام فى ان يجدها ولكن مع مرور هذه السنوات تغير هو واصبح اسوء من الماضي فقد عاد ادم البارد الجدي والذي لايعرف للسعاده معنى ولكن قد اصبح شديد الغضب حتى مع اقرب النااس اليه ولكن ليس مع هذه الملاك الصغيره كما يسميها فهي تشبه ملاكه بدرجه كبيره وتكون ابنة سيف وسيلا وايضا اسمها ملاك يتعامل معها وكأنه طفل يشتاق لى امه ويريدها ان تعود اليه حتى ينعم بنوما هادئ بين احضانها فهو لم ينم طول هذه السنوات ويجهد نفسه في البحث عنها ولكن لا يوجد لها اثر يعرف انه اذنب كثيرا ولكن كان هدفه خير ولكنه لا ينكر انه السبب في مو*ت طفلهم الذي لم يأتي الى الحياة بعد ويعرف ان هذا من حقها ولكن كيف استطاعت ان تبعد عنه طيلة هذه السنوات هو يقسم انه اذا رأها او وجدها سيأخذها بين احضانه حتى تتكسر عظامها ولا يهمه شيء كل مايهمها ان يجدها كثيرون قالوا انها قد توفت في حادث او ما شابه ولكنه عندما يسمع احد يقول هذا عنها لايتركه الا وهو فاقد الوعي اصبح الجميع يرتعبون منه وكل من يتعامل معه يتراجع على الفور خوفا منه ومن عصبيته المبالغ فيها هذا ما يظنونه الجميع ولكن هذا العصبيه بالنسبه له لا تعبر عن ما بداخله من وجع تحمله طول هذه السنوات الاربعه ولا يتكلم مع احد من عائلته إلا فقط ملاك الصغيره هي من تذكره بملاكه ولكن ليس بدرجه كبيره ف لا احد يشبه ملاكه حتى امه لا يتحدث معها ابدا ودائما يظل يعمل في شركته ولا وعندما يتكلم فقط يتكلم في امور تخص العمل وايضا مع سيف الذي يعتبره اخوه اصبح بارد معه بشده فهو يظن انه يعرف اين مكان ملاك ولا يريد ان يقول له وايضا يتعامل بنفس البرود مع جميع عائلته ولم يعد يثق بهم مثل قبل ولا يثق بى احد ولايزال بحثه عن ملاك مستمر ولا يمل ابدا من البحث عنها يريد ان يرجعها اليه بأي طريقه يريد ان يشعر بالامان بوجودها مثل قبل عندما كان يأخذها بين احضانه وينام براحه وسعاده ولكن هذه الراحه والسعادة اختفت عندما اختفت هي.
اما عن سيف وسيلا فهم انجبوا هذه الشقيه التي تدعى ملاك واخواتها اركان وكنان هؤلاء الاشقياء كانو يملو البيت سعاده وفرح وهم من كانو يهونون عن جميع العائله بعد غياب ملاك عنهم وكانو سعيدان كثيرا بملاك الصغيره لانها تشبه ملاك بدرجه كبيره من حيث الشبه ولكنها لم تكن نفس طباع ملاك حيث كانت افعالها وكلامها يدل على انها انسه في العشرون عاما فهي تشبه سيلا في الطباع كثيرا انا عن هؤلاء التوأم فهم اكبر من ملاك الصغيره بعام واحد ولكنهم يختلفون في الطباع كثيرا حيث كان اركان يتميز بالبرود والصمت الدائم ولكن كان يغضب كثيرا من تصرفات اخوه واخته المهمله فهو يكبر كنان بساعه لذا يتصرف على انه الكبير ولا يشبه الاطفال اللي في سنه اما عن كنان فهو كان يتميز بالعصبيه والغيره الشديده على امه واخته ولكن ايضا يتميز بالمرح ولكن لا يظهر هذا الا مع اخته اما عن سيف كان يفتقد ملاك كثيرا ويشعر بألم شديد في قلبه من وقت اختفأها هو لم يتعود على اختفأها هذا هي كانت دائما معه ولا تتركه يذهب لى مكان بدونها يتمنى ان تعود اخته وملاكه كما كان يناديها من قبل ويلوم نفسه ايضا على بعدها هذا اما سيلا كانت حزينه ايضا لى اختفأها فهي لم يكن لها اصدقاء كثيره او بالمعنى الاصح لم يكن لها اصدقاء من الاساس وعندما جأت ملاك اصبحت هي صديقتها الوحيده وحزنت كثيرا لان صديقتها الوحيده رحلت وتتمنى عودتها اليوم قبل الغد.
اما عن زين وسيليا فهما كانا في غاية الحزن على فقدانهم ابنتهم الوحيده التي كانت تمثل الحياة بالنسبه لهم اصبحت سيلا لا تتكلم مع احد ولا تأكل كثيرا وكان زين قلبه يتقطع عليها وعلى ابنته المفقوده الى الان وباقي العائله كان حالهم لا يختلف عنهم ولكن هم حاولو التعايش مع هذا الوضع ولكن بلا فائده.....
"" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" ""...
في يوم كان يجلس ادم في مكتبه الخاص في جناح ما في القصر لانه اقسم انه لن يدخل جناحه الخاص به وهو وملاكه الا عند عودتها اليه ولم يغير شيء بهزر تركه كما كان
كان يجلس شارد الذهن يبدو عليه الحزن يفكر في هذا اليوم المشؤم بالنسبه له ولى جميع العائله عندما طلبت منه الطلاق
Flash back
ملاك بجمود وبرود / طلقني
ادم بصدمه ودهشه / انتي بتقولي ايه مستحيل اعمل كده مستحيل
ملاك بهدوء / مافيش حاجه اسمها مستحيل انت هتطلقني لاني خلاص معدتش عايزه اعيش معاك تاني انت السبب في مو*ت ابني وانا عمري ما هسامحك.
ادم بجنون وغضب / انتي واعيه للي بتقوليه ده أنا عمري ماهعمل كده حتى لو على مو*تي عمري ماهسيبك ابدا ولا هتبعدي عني انتي فاهمه واكمل برجاء ملاك ارجوكي قولي انك بتهزري وانك مش عايزه تبعدي عني والله هموت لو بعدتي عني او طلقتك انا والله مش هقدر على بعدك
ملاك بجمود / وانا مش بهزر وواعيه جدا لكلامي انا عمري ماهفضل مع واحد كان هو السبب في مو*ت ابني
ادم برجاء / طيب اهدي بس انتي متعرفيش الحقيقه كلها بس اوعدك لما تبقي كويسه هقولك كل حاجه واي شيء تطلبيه هعمله بس الا الطلاق أنا محتاجك اوي وانتي كمان محتجاني اكتر مني والعمر لسه مخلصش واكيد هنخلف غيرو وربنا هيعوضنا عنه بس اهدي علشان خاطري
ملاك ودارت في بالها فكره وقالت له بغموض / تمام وانا هستنى لما تقولي اي هي الحقيقه
ادم اتنهد براحه ولكن بداخله قلق شديد لا يعرف ماهو سببه قال / انا هسيبك ترتاحي شويه وعندي شوية شغل هخلصهم وارجع
ملاك بغموض / تمام
مر الوقت سريعا وجاء ادم بعد ان انتها من عمله ولكن قبل ان يدخل جناحه دخل جناح ملاك ليطمئن عليها ولكن عندما دخل لم يجدها توقع انها في الحمام دق الباب ولكن لايوجد رد ذهب الى غرفة ملابسها ولم يجدها ايضا ولكنه انتفض عندما لم يجد ثيابها ولا جواز سفرها وايضا اخذت كل متعلقاتها الشخصيه ولكنها تركت هاتفها انتفض من مكانه وذهب يركض بجنون الى الاسفل وظل يصرخ بإسمها بعلو صوته انتفضت جميع العائله من صوته وركضو الى الاسفل جميعهم وقال لهم كل شيء وانه لا يجدها واخذ هاتفه واتصل على احد معارفه من الشرطه لكي يبدؤا البحث عليها وبدء هو ايضا وسيف في البحث بأنفسهم في المطارات وكل مكان يستطيعو ان يجدوها به وايضا ذهبوا الى ندى التي قلقت بشده عليها ولم يجدها احد وحاول حسام وزين وسليم التواصل مع معارفهم ولم يجدوها ايضا حتى انهم سافرو خارج البلد ولا يوجد لها اثر ومن وقتها لا احد يعرف اين تكون هيا ومزال البحث مستمر.
end flash back
تنهد ادم بوجع طال لى اربع سنوات واكتر يتمنى ان يعثر عليها او يلتقي بها ولكن ليس بيديه شيء فهو لم يترك مكان الى وبحث عليها فيه
ادم بوجع / امتى القيكي ياملاكي نفسي اخدك في حضني زي زمان مش عارف انتي فين او عامله ازاي دلوقتي ياترى انتي مبسوطه من غيري ولا نستيني أنا عارف اني غلط بس انا كنت مضطر اعمل كده ده انتي حتى ماسمعتنيش ولا عرفتي الحقيقه مشيتي وسبتيني بتعذب من غيرك ااااه لو تعرفي انا عامل ازاي من غيرك أنا بتدمر واحده واحده من غيرك ارجعيلي ياحبيبتي ارجعيلي وانا هعوضك عن كل اللي حصل ارجعي ياملاكي ومسح دموعه التي سالت دون ان يشعر.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في مكان اخر بعيد كل البعد عن القصر وعن مصر ايضا كانت هذه الملاك نائمه على السرير شكلها باهت لم تعد تضوي مثل الماضي وجهها اصبح باهت للغاية وفحأة وهي نائمه انتفضت بشده من مكانها وكأنها كانت ترى كابوس بشع ولكنه لم يكن كابوس بالنسبه لها فهو كان حلم وحلم جميل ولكنها لا تريد لهذا الحلم ان يتحقق لانها اصبحت تخافه بشده وتعتقد انه أصبح يكرهها الان هي تريد ان تعاتبه ولكن اخذت عهد على نفسها بأن لا ترجع اليه ومازالت تتهمه انه السبب في فقدان طفلهما ولكن هناك شيء بداخلها يقول لها انه ليس مذنب ولكن فات الاوان بعد ان تركته وذهبت إلى هذه البلد الغريبه عليها والناس الغرباء التي اصبحت تخافهم بشده ولكن هناك من ساعدها فيها هذا البلاد وساعدها هذا الشخص ايضا على تكميل تعليمها واصبحت هي في سنتها الاخيره من الجامعه واشتغلت في اكبر مستشفى في لندن ولكن تحت التدريب لانها مازالت فى الجامعه وهذا بفضل فتاة تعرفت عليها عندما سافرت وساعدتها على التدريب معها في نفس المستشفى وكانت ايضا معها في الجامعه ونفس السن وعرفت انها مصريه وانتقلت للعيش في لندن مع اخوها واصرت عليها تلك الفتاة بأن تجلس معها في نفس البيت لا ملاك تعرضت لمحاولة سرقه من قبل وخافت عليها لذا اصرت ان تعيش معها في بيتها ولكن ملاك رفضت بشده لان اخوها يجلس معها ولكن اخوها كان لديه بيت اخر وذهب اليه كي تأخذ راحتها وكان يزورهم كل يوم لى يعرف ما يحتاجو اليه ويجلبه وكان اسمه ريان واخته رهف وعرف ريان ورهف كل شيء عن ملاك وعرفو قصتها مع ادم وحزنو كثيرا من اجلها ولكنهم حاولو ان يهونو عنها قليلا لكي تخرج من هذا الحزن المسيطر عليها..........
صحيت ملاك من نومها واتوضت وصلت وحهزت نفسها لكي تذهب الى المستشفى وخرجت من غرفتها وجدت رهف قد جهزت وجهزت الفطور وكان ريان اتى اليهم لكي يوصلهم الى المستشفى
ملاك بهدوء / صباح الخير
رهف بحب / صباح الجمال ياملاكي
تذكرت ملاك هذه الكلمه والتي كان يقولها ادم لها كثيرا كما اشتاقت اليه والى حنانه وتنهدت بحزن لاحظ ريان حزنها هذا وعرف انها تفكر في ادم تنهد بوجع فهو اصبح يعشقها كثيرا وكان يتمنى لو تعرف عليها في وقت مناسب وقبل ان تتزوج هي ادم وتمنى لوحدي باستطاعته ان يضمها الى صدره ويعترف لها بحبه ولكن هذا ليس من حقه انه يأنب نفسه كثيرا بسبب تفكيره هذا ولكنه لا يستطيع ان يتحكم في قلبه الذي دق لها من اول نظره حقا غريبه هذه الملاك ايوجد بها سحر ما شابهه من يراها يقع بحبها من اول نظره لها هل من المعقول ان كل رجال العالم وقعو في حبها من اول نظره انها حقا ملاك ولكنها اصبحت ملاك حزين ولكن بكل حلاتها تزداد جمالا واصبحت اكثر جمالا كان ريان يفكر في هذا الكلام ولم يتكلم معهم قالت له رهف
رهف باستغراب / مالك يا ابيه مش بتتكلم ليه
ريان بهدوء / مافيش ياحبيبتي بس عندي ثفقه مع اكبر رجل اعمال في العالم بكره وبفكر فيها مش اكتر
رهف بحب / ماشي يا ابيه ربنا معاك يلا بقى علشان هنتأخر
ريان / ماشي يلا
واخذهم وذهبو به الى المستشفى التي يتدربون بها وهو لا يزال باله مشغول بملاك وايضا هذه الثفقه التي ستتم الغد هو يسمع عن هذا الرجل كثيرا ويريد ان يعرف من يكون هو مؤكد انه رجل كبير في العمر وانه قضى عمره كله لحد مابقى اكبر رجل اعمال في العالم.......
وصلو الى المستشفى ودخلت رهف وملاك بعد انا ودعو ريان وذهبت كل فتاة الى قسمها ف رهف ذهبت الى قسم الاطفال وملاك ذهبت الى قسم الجراحه لانها كانت تتمنى ان تكون فى هذا القسم ذهبت ولم تجد حالات كثيره به وذهبت الى غرفتها الخاصه تكتب في مذاكراتها الخاصه بها وهذه المذكرات لا يلمسها احد غيرها وشردت فجأة في هذا اليوم الذي هربت فيه من ادم ومن الجميع
Flash back
عندما ذهب ادم الى عمله هي رنت على ندى وقالت له انها تريد ان تذهب خارج البلاد بأي طريقه استغربت ندى منها كثيرا ولكنها قلقت بشده عليها وحاولت ان تفهم منها شيء ولكن قالت لها انا عندما تأتي اليها ستفهمها كل شيء جمعت ملاك اشيأها واخذت اخر ذكرى لا مع ادم حيث كانت صورة تجمعهم عندما كانو في جزيرتهم الخاصه بهم اخذت كل شيء يخصها واخذت قميص لى ادم لكي يظل معها ذكرى له وتسحبت الى الخارج كان لايوجد احد في القصر وخرجت دون ان يراها الحراس وذهبت الى بيت ندى وهي خائفه ان يجدها ادم وصلت عندها وهي استقبلتها ولم يكن رعد وچيلان في القصر وطلبت من ندى ان تساعدها لكي تذهب الى خارج هذه البلد وظلت تترجاه الى ان وافقت ندى وطلبت المساعده من فارس وهو ساعدها وخلاها تسافر في طياره خاصه علشان ادم ميعرفش هي سافرت فين وفعلا سافرت ملاك الى لندن وقام فارس بتجهيز كل شيء لى اجلها من اقامه ودراسه في الجامعه وكل هذه الاشياء
end flash back
فاقت ملاك من شرودها على صوت زميله لها لتقول ان هناك حالات بانتظارها ذهبت معها ملاك لتباشر عملاها وسط المرضى.....
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في القاهره وتحديدا في قصر السيوفي كان يجلس الجميع على طاولة الطعام معادا ادم طبعا وكانو حزنين عليه للغايه وانه لا يأكل كثيرا ويرهق نفسه بالعمل الكثير ولكن فجأة وجدوه ينزل الى الاسفل ويجلس معهم سعدو للغايه لانه جلس معهم وايضا الاطفال الصغار لانهم يحبونه كثيرا وخصوصا ملاك الصغيره ذهبت اليه ملاك ورفعت يدها اليه ببرأه تدعوه ان يحملها وهو استقبلها بحب شديد
ملاك بمشاكسه / ايه يا دومي اخييا فكيت الحد ونزيت معانا هنا
سيف بعصبيه / ملاك عيب كدع اسمه خالو وبعدين ايه الكلام ده
ادم وهو ينظر الى سيف / شششش هي تقول اللي عايزاه
ملاك / اه مياك تقوي ايي هي عايزاه مايكش دعوه انت ياسيف ( ملاك تقول اللي هي عايزاه مالكش)
سيف بغيظ / مش عارف والله انت عندك كام سنه انا حاسس انك اكبر مني بكتير والله
ادم بهدوء / اسكت انت بس دي حبيبة قلبي دي صح يالوكه
ملاك براءه / ثح يادومي يلا بقى اكيني ( اكلني)
ادم بهدوء وحب / حاضر ياحبيبتي يلا
مايا بسعاده / انا فرحانه اوي يا ادم انك نزلت تقعد معانا اخيرا
ادم ببرود / لا انا نزلت علشان اقولكو اني مسافر النهارده بليل علشان عندي ثفقه مهمه جدا ووجه كلامه الى زين وحضرتك ياعمي هتيجي معايا علشان في اوراق انت لازم تمضي عليها
زين بهدوء / تمام يا ادم بس أنا مش هينفع اسيب سيليا لوحدها
سيف / متخافش يا بابا انا هفضل معاها وكمان كلنا موحودين معاها متقلقش انت
زين بهدوء/ طيب هاروح اجهز حاجتي صحيح هنقعد هناك اد ايه
ادم / يومين تلاته بالكتير ونرجع
زين / تمام هطلع انا
طلع زين يجهز وادم كمان طلع وجهزو ونزلو بليل وسلم على الكل والاطفال كانت ماسكه فيه ومش عايزاها يروح ويسبهم بس هو وعدهم انه هيجبلوهم هدايا ولعب كتير وهما وافقو ومشي هو وزين وركبو طيارة خاصه بيهم وبعد عدة ساعات وصلو اول ما وصلو ادم قلبه كان بيدق بعنف ومش عارف ليه هو حاسس بيها موجوده بس فين مش نفض من دماغه الفكره دي وراح فندق خاص بيهم وكل واحد دخل جناحه يرتاح من السفر الطويل ده وانتهى اليوم عليهم
•««««««««««««««««««♡»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» •
عند ندى وفارس ندى وفارس انجوزو بعد اختفاء ملاك بسنه وبقيت كل حاجه بينهم كويسه جدا بعد ما فارس اعترفلها بحبه وهي كمان اعترفتله وكانو مبسوطين اوي في حياتهم بس كان فيه شوية قلق جواهم علشان موضوع ملاك واختفأها بس فارس كان دايما بيطمن ندى وان كل خاجه هتبقى كويسه وهي كانت جدا معاه وخلفو ولد وبنت سفيان وسيدرا سفيان الكبير عن سيدرا وكان فارس فرحان جدا بيهم وان ربنا رزقه بعيله حلوه زي دي بعد ما كان وحيد
وفى يوم كانو كلهم قاعدين مع بعض بس ندى كانت ساكته تماما ومش بتتكلم خالص وفارس استغرب منها
فارس باستغراب / مالك ياحبيبتي ساكته ليه
ندى بقلق / خايفه على ملاك اوي ومش عارفه لوحدي ادم عرف مكانها هيعمل اي فيها
فارس / متخافيش ياحبيبتي وحتى لو لقاها هو بيحبها جدا ومستحيل يأذيها لو هي عملت
ندى بقلق / يارب مايعملش فيها خاجه انا حاسه انه هيلاقيها قريب جدا
فارس / متقلقيش ان شاءلله خير.....
•«««««««««««««««««««««♡»»»»»»»»»»»»»»»»»»»•
في لندن
تاني يوم جهز ادم وزين علشان يقابلو الشخص اللي هيمضوا معاه الثفقه نزلو تحت وجالهم عربيه خاصه وكان ماشي وراهم عربيات حراسه كتير وراحو شركة شريكهم وصلو وطلعو الاتنين ليه واول ماعرف انهم موجودين استقابلهم بترحاب كبير وكان متوقع ان زين هو اللي هيمضى معاه الثفقه دي
ريان / اهلا وسهلا بحضراتكم نورتو الشركه
زين / اهلا بيك طبعا انت عارف ان انا زين السيوفي وده ادم السيوفي
ريان اتصدم لان كان متوقع انه هيكون هو زين لان ادم شكله صغير وشاب لسه على انه يكون اكبر رجل اعمال في العالم
ريان بانبهار / اهلا يا ادم باشا بصراحه انا ماكنتش متوقع ان حضرتك اللي هتمضي معايا الثفقه فكرتو زين بيه
ادم باستهزاء / ليه لى الدرجه دي مش باين عليا
ريان بحرج / لأ أنا اقصد ان حضرتك لسه ماشاءالله شباب يعني ماكنتش متوقع انك اكبر رجل اعمل في العالم وبصراحه انا من زمان نفسي اتعرف على حضرتك وليا الشرف اني اشتغل معاك
ادم بهدوء / شكرا ليك نبدء بقى في الشغل
ريان / اكيد طبعا
•««««««««««««««««««««♡»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»•
عند ملاك في المستشفى كانت في وقت الراحه وقاعده هي ورهف وبيتكلمو في مواضيع عده بس حسيت فجأة ان في وجع في قلبها جامد جدا وقلبها بيدق بعنف ومش عارفه اي هو السبب وحسيت انها خلاص هيغمى عليها من كتر الوجع ده ورهف لحظت عليها وقلقت جدا وجابت لها دكتور مختص وفحصها وقال ان مافيش اي سبب علشان تشتكي منه بس اداها مسكن علشان ترتاح شويه وفعلا هي ارتاحت شويه وخلص وقت الاستراحه وراحت كل واحده على قسمها الخاص وكانت ملاك بتشتغل بكل جد واجتهاد وحببت كل الناس اللي موجودين في المستشفى فيها بسبب تعاملها وطيبتها معاهم وحتى المرضى كانو بطلبو ان هي اللي تكشف عليهم وكمان ده خلا زميلاتها اللى معاها في المستشفى يغيرو منها ويحقدو عليها بسبب حب النااس ليه وكمان جمالها الفاتن ده وحاولو كذا مره يوقعوها في مشاكل بس هي كانت بتعدي منها ومش بيحصل اللي بيخططو ليه
................................
عند ادم كان خلص هو وريان وزين وريان عزمهم على الغدا وخرجو هما التلاته بس وهما خارجين في عربيه لونها اسود عدت عليهم وكانو عايزين يضر*بو نار على ريان بس الكل*قه جات في ادم عند منطقة القلب زين اتصدم جدا مبقاش عارف يعمل ايه بس ريان اللي فوقه وكان هيرن على الاسعاف بس هي هتتأخر فا اخده ريان في عربيته ومعاه زين ولسه لحد دلوقتي مش مستوعب اللي حصل وذهبوا بأسرع وقت الى المستشفى التي بها ملاك وصلو الى المستشفى وطلب ريان ان يحضرو تورلي في الحال كانت ملاك في غرفة العمليات وهي خارجه شافت ابوها وهو غرقان دم قلبها اتقبض ووجعها جامد وزين شافها واتصدم لما لقاها موجوده هناك ملاك قربت منه وهي بترتعش ومش عارفه تمشي قربت منه وزين مش مصدق انها موجوده وشافت منظر عمرها ما كانت تتخيل انها تشوف المنظر ده شافت حبيبها معشوقها اد ايه كان واحشها بس يوم ماتشوفه تشوفه وهو في الحاله دي وكمان هيروح منها قربت منه وصرخت بأعلى صوتها
ملاك بخوف وقلق شديد / اااااددددممممم ااددم قوم ياحبيبي قوم ماتروحش مني مش هقدر والله استحمل لو بعدت عني تاني أنا عارفه اني غلط لما بعدت عنك بس اصحى والله وهفضل معاك ومش هروح في مكان تاني من غيرك بس اصحى ابوس ايدك
ممرضه/ دكتور ملاك هذا خطر عليه ارجوكي ابتعدي لكي ندخله الى غرفة العمليات
ملاك / لا انا سوف ادخل معه هو زوجي ولن اتركه اسمعتي
ريان وهو يقترب منها بصدمه / ملاك اهدي بس مش هينفع تدخلي معاه مش هتقدري تستحملي هو ان شاءلله هيبقى كويس متقلقيش
زين ذهب اليها واخدها في حضنه بلهفه وشوق / اهدي ياروحي هيبقى كويس متقلقيش
ملاك بانهيار / يارب يبقى كويس يا بابي لو حصله حاجه والله مش هقدر من غيره أنا غلط لما بعدت عنه وهو قالي انه هيقولي كل حاجه بس انا مش سمعته يا بابي هو اكيد زعلان مني ومش هيسامحني
زين بحزن / متقلقيش ياحبيبتي هو هيبقى كويس وهيرجع زي الاول واحسن
وكمل بينه وبين نفسه يااه يا ادم انت اتعذبت في حياتك كتير وكل ده علشان تعمل خير وفي الأخر ابنك راح منك من قبل ما يجي الدنيا وبعديه كمان مراتك سابتك اي نعم هي بنتي بس مكانش لازم تعمل كده فيك من غير حتى ماتعرف انت اتعذبت في حياتك اد ودلوقتي انت بين الحياة والموت ومش عارفين هتبقى كويس ولا لا ربنا يشفيك يابني ويرجعك لينا بالسلامه واتنهد بوجع على حال ابنته وابن اخيه الذي عاش حياة قاسيه ولم يأخذ من هذه الحياة شيء الا الوجع.
بعد عدت ساعات واخيرا خرج الطبيب وهو يتنهد براحه جريت عليه ملاك بلهفه
ملاك بلهفه وقلق شديد / دكتور كيف كانت العمليه هل هو بخير الان
الطبيب بهدوء / انه بخير وعدى مرحله الخطر الرصاصه كانت قريبه من منطقة القلب ولكن اخرجناها بأعجوبه وهو الا سيظل تحت العنايه لمدة 24 ساعة
ملاك بقلق / هل اقدر ان اراه الان ارجوك ايها الطبيب
الطبيب / حسنا ولكن انتي فقط ولا تتأخري كي لا يتأذى
ملاك بشكر / حسنا لن أتأخر
دخلت اليه ملاك كان محاوط بالاجهزه الطبيه اقتربت منه بدموع وامسكت يديه وقبلتها بحب وشوق دام الى سنوات
ملاك بدموع ولهفه / حبيبي انا اسفه ارجوك سامحني عارفه اني غلط وغلط كتير كمان اصحى ياحبيبي وخلينا نرجع زي الاول ونجيب اطفال كتير وزي ما انت قولت اكيد ربنا هيعوضنا بالخير بس اصحى علشان خاطري ماتسبنيش لوحدي وحشني اوي ان ابص في عنيك اللي كلها حب وحنيه اصحى علشان تاخدني في حضنك زي الاول والله العظيم خلاص ماعدتش قادره على بعدك عني اصحى بقى علشان نروح الجزيرة بتاعتنا انا وانت وبس.
جأت احدى الممرضات وجعلتها تذهب الى خارج الغرفه لكي يرتاح لانه لم يمر وقت طويل وهو خارج العمليات ذهبت الى والدها وجلست بين احضانه لتشعر ببعض الامان الذي لم تشعر به لسنوات وهو استقبلها بصدر رحب وشوق ولهفه ولا يصدق انه وجد طفلته المدلله واصبحت معه الان.
مر اليوم عليهم وجاء تاني يوم وكانت ملاك داخله لى ادم بس اتفاجأت لما الدكاتره بيجرو على الاوضه وكمان الممرضين وسألت ممرضه
ملاك / ماذا يجري في الداخل
الممرضه / دكتوره ملاك المريض قلبه توقف ونحاول ان ننعشه
ملاك اتصدمت من كلامها ودخلت تجري على غرفة العنايه كان ادم قلبي وقف وبيحاولو ينعشوه من تاني بس مافيش فايده
قربت من ملاك بصدمه وفضلت تهزه بعنف / قووووم يا ااادم قوم انت مش هتسبني واخدت منهم جهاز الانعاش وخلته عالي جدا وحاولت تنعش قلبه ملاك / قوم يا ادم بالله عليك ما تسيبني تاني قوم وحياتي عندك قوووم يا اااددم وحياات وملاااك عندك تقوم
فجأة رجع ادم يتنفس من تاني ونبضه رجع طبيعي جدا وملاك اتنهدت براحه وسعاده وشويه ادم فتح عنيه واتفاجأ لما شافها
ادم بصدمه ودموع / ملااااك
يتبع....................
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روايه العاشق والبريئه 🦋
بقلم الملاك الصامت 🦋🦋