رواية حين تقع فى الحب الجزء الأول الفصل السابع والعشرون
حين تقع في الحب
البارت السابع والعشرون
للكاتبه الجليله /ندي علي حبيب
نور بصدمه حطت ايدها علي خدها بدموع:ماما انا
سكينه بغضب:بس ولا كلمه انتي ايه انتي عرفه الناس قالوا سابت جوزها وهربت مع واحد لما انتي اتنيلتي هربتي مفكرتيش في نورهان ونسمه مفكرتيش فيا انا
نور بدموع:ماما والله انا اسفه بس كان لازم امشي
سكينه بغضب لسه هتضر*بها غسان وقف قدامها
غسان :اهدي بس يا امي نور ليها اعذارها بس لازم نشوف نورهان دلوقتي
سكينه :شوفتي رغم انك سبتيه لوحده ورغم كدا ليه بيحامي عنك واحد غير كان قت *لك وخلاصنا
الدكتور طلع
عمر بلهفه:ها يا دكتور طمنا
الدكتور:ولا اي حاجه دا نزيف بسبب عملية الزيده اللي كانت عملها دا طبيعي بس هي يمكن اتخضت مس اكتر
نسمه :تمام يا دكتور ممكن ندخل ليها .
الدكتور:ممكن تخرج كمان الموضوع بسيط يعني
عمر:متشكرين يا دكتور
الدكتور:دا وجبي ومشي
نسمه حضنت نور:وحشتيني بس انا زعلانه منك
نور بدموع:والله انا تعبانه ومش قادره اقف حتي
هاجر بخضه:نور انتي كويسه
نسمه ببتسامه:انتي مين
نور:دي هاجر صحبتي جدعه وكنت قعده في بتها
نسمه حصنته:بجد شكراً انك حمتيها
هاجر:دا اي وحده مكاني كانت هتعمله
..........................
في كفيه المشفي
كان قاعد غسان وعمر وقاسم واسر
قاسم:وانت ناوي تعمل ايه دلوقتي
غسان:والله ما عارف بس الأكيد انها مش هترضي عني بسهوله كدا
عمر وهو بيشرب سجاره:ليه يعني انت جوزها في الأخر
غسان :دي دماغها اكبر من المستشفى دي واصغر من عقل اسر الطفل دا
اسر بغضب:بابا انا عاوز ماما ترجع وانا مليش دعوه
غسان:هترجع بس يلا روح شوف هي بتعمل ايه ومتبعدش بعيد تمام
اسر:حاضر
........................
في الجملية في منزل منير الالفي
نفين بقلق:الشبكه وحشه ومحدش بيرد هيكون في ايه يا حاج
منير :الموضوع مقلق وانا مش عارف اتواصل مع حد خالص
نفين :والعمل
منير بيرن مره اخري:اهو رد ايه يا قاسم انتو فين يابني
قاسم :متقلقش يا حج نورهان بس كانت تعبانه وايجت المستشفي واحنا جينا ونور ايجت والموضوع كبير احنا هنيجي اهو يعني
منير بصدمه:نور مين
قاسم:نور ايوا مرات غسان الموضوع كبير بقولك لما نيجي نحكي متقلقوش يعني
منير بفرحه:تمام يا حبيبي سلام
نفين:فيه ايه فرحان كدا ليه
منير بفرحه:نور رجعت
نفين بصدمه:نور مرات غسان
منير:ايوا
نفين ظغرطت بعلو صوتها:ياما انت كريم يا رب والله كنت حسه
منير:اهدي بس لما يرجعوا وهنعرف الحكايه
.........................
في المشفي
البنات راحوا للشباب
نسمه :قاسم يلا
قاسم :يلا يا حب
غسان :احم وبص لقاسم تعالي يا امي
نور راحت تاخد ايد امها
سكينه :روحي امسكي ايد جوزك علشان تروحي معاه
نور بصت لغسان بدموع:ماما بس انا
سكينه:وانا كلمتي مبكررهاش
نور :حاضر ومشيت مع هاجر
عمر :احم نورهان انتي كويسه
نورهان بتعب:الحمد الله
عمر :تمام يلا تعالي اركبي معايا
نورهان ايجت تقوم مقدرتش :اااه
عمر :اهدي وراح اشتلها مع صدمة نورهان وكسوفها ودخلها العربيه وسكينه ركبت معاهم
سكينه :علي مهلك يا بني
عمر:مهلي ايه بس دي كلها 60 كيلو يا سوسو
نورهان بغيظ:انا مش كتير كدا
عمر ايجه يوشوشها بعدت وشها شفيفه ايجت علي شفيفها
عمر بحرج:اسف بجد مش قصدي
نورهان بكسوف:ولا يهمك
سكينه:هو في حاجه
عمر ونورهان في نفس الوقت:ولا اي حاجه
سكينه بزهول:اطلع يلا يا عمر
................
ونسمه وهاجر وقاسم في عربيه
نسمه :هاجر دا قاسم خطيبي
هاجر:الف مبروك يا حببتي
نسمه :الله يبارك فيكي عقبالك
قاسم:دي هاجر نور كانت عيشه في بتها
قاسم:اتشرفت يا انسه
هاجر:الشرف ليا
قاسم في نفسه بغيظ:دا اللي كان ناقص ما صدقت خلصت من سوسو طلعتلي هاجر المنحوس منحوس لو علقوا علي ضهره فنوس
......................
في عربية غسان
نور بتحاول تركب مش عرفه تدخل لازم حد يسندها غسان كان قاعد قدام ومشغل اغاني هاديه ولبس نظارته ومتجاهله
غسان :مش هنخلص
اسر :بابي مش عرفه تدخل تعالي سعدها
غسان نزل من العربيه :هو يوم مش معدي من اوله النهارده
نور بعند ربعت ايدها قدام صدرها:مش ركبه ارجع تاني
غسان بضيق:اسمعي انا مش ناقص عند ولا ناقص مناهده معاكي هاتي ايدك خليني ادخلك اخلصي
نور بعياط:انت بتزعق ليه انا عملت ايه
غسان بزهول:انتي بتعيطي بجد هو انا عليت صوتي اصلاً الصبر يا رب
نور بدموع:هو انا عملت حاجه مش كله من ابنك هو اللي مبهدلني ومخليني شبه كيس القطن
غسان فرح بكلمة ابنك :خلاص اهدي انا اسف تعالي ومسك ايدها ودخلها العربيه وقفل الباب وراح ركب ومشو
اسر :مامي
نور :نعم يا حبيبي
اسر :انتي هتيجي البيت معانا
نور بحزن:معنديش مكان اروحه يا اسر غيره
اسر بفرحه:يعني هتيجي
نور :ايوا يا حبيبي
اسر :هاي هاي هاي ماما جايا ماما جايا
نور ركنت علي زجاج الشباك وايجت حتة من الأغنيه ومن جوايا انا عكس اللي شايفنها
كتير انا ببقي من جوايا بتألم ااااه
ومليون حاجه جرايا بتوجعني
بيبقي نفسي احكي لحد واتكلم
وعزة نفسي عي اللي بتمنعني
نور بدموع في نفسها:ليه رغم ان عمل كل حاجه وحشه في حقي الكل شيفه صح وانا الغلطانه ليه جوايا بيقول سمحية لاء بس جرحني ووجعني وبصت في المرايه عليها بس وحشني اشوف ضحكته وحشني غسان اللي حبيته
غسان :احم نور انتي لازم تنزلي علي البيت عندنا
نور بحزن:هقابل العيله بأي وش
غسان وهو بيركن:بوشك الحقيقي اللي هما عرفبنه
نور بدموع:هتكون معايا
غسان بص ليها :انا طول حياتي معاكي يلا اسر نام انزل وانا هجيبه واجي والصبح نبقي نطمن علي نورهان
نور نزلت ولكن ضميرها يعذبها علي عملتها ولكن ان لم تهرب وقتها متي كان يسكون مصيرها مع هذا الغسان ؟
غسان شال اسر وطلع وقدامه نور لقي باب شقة ولدته مغلق
غسان:يبقي ناموا اطلعي علي فوق يلا الصبح ابقي شوفيهم كلهم
نور وقفت في نص السلم بوجع:ااااه
غسان بخوف:نور مالك في ايه
نور بتعب:مفيش اطلع وانا هاجي وراك
غسان :خليكي هنا متتحركيش وطلع نيم اسر في غرفته ونزل شال نور
نور بتعب:نزلني بطني وجعتني
غسان :استحملي وصلت اهو ونزلها علي الشاذلونج اللي في صالة الشقه برفق
غسان :هدومك لسه مكانها متنقلتش ادخلي غيري وان عوزتي حاجه انا في المكتب جنبك هخلص شوية شغل
نور :متشكره ودخلت علي غرفه النوم
....................
في منزل سكينه
سكينه كانت بتصلي :الحمد الله يا رب انا عارفه انك كبير وحاسس بعبادك يارب احميلي بناتي يارب استر عرضهم ووفقهم في حياتهم يا رب
............
في غرفة نسمه ونورهان
نورهان بفرحه:انا مبسوطه جداً ان سوسو خليتها تروح بيتها
نسمه:سوسو تقصد تصالحهم مش تقصد توديها وخلاص
هاجر :بس والله جدعه سوسو دي
نورهان:لاء خبره المهم يلا تصبحيو علي خير ولسه هتنام لقت طوبه اتشوحت في الشباك نورهان بصت هي ونسمه وهاجر ولقت عمر
نورهان:عاوز ايه
عمر :علبة السجاير نستها معاكي
نورهان بغيظ:الصبح ابقي تعالي خدها
عمر:نورهان بالله تنزلي تجبهالي
نورهان بضيق:قبلني بسرعه عوزه انام
عمر:حاضر اخلصي
..........................
في غرفة نوم نور
نور ببتسامه:ياه زي ما سبتها وحشتيني يا قوضتي والله وفتحت الدولاب طلعت بجامه كت وبرموضه لونها اسود
نور بتفكير:هو انا يتفع البس دول ايه الغباء دا ما هو جوزك هو كان طلقك البسي ودخلت اخدت شور وطلعت لبست وقعدت علي السرير
نور :انا جعانه طب انا لسه هقوم اعمل يووووه بقي وقامت لبست شبشب ودخلت المطبخ
نور:اكيد مأكلش اي حاجه النهارده يلا لما اعمله معايا واكتسب ثواب فيه وخلاص
وعملت سندوتشات وحليب وشاي وشالت الصنيه وراحت علي غرفه المكتب خبطت
غسان :ادخلي
نور دخلت :انا عملت اكل لو عاوز تاكل معايا عملت حسابك
غسان بص علي جسمها وبياضها وشكلها:الصبر من عندك يا رب
نور :في ايه لو مش عاوز تاكل انت حر
غسان :نور انا ماشي بعد بكرا
نور بسرعه:رايح فين
غسان :رايح الكتيبه انا عديت كل اجزاتي
نور بحزن:بجد رايح امتي
غسان:انا رايح بعد بكرا ومش حابب اروح وانتي زعلانه مني
نور الدموع لمعت في عنيها:انت عارف رغم اكتر واحد وجعني وكسرني وزلني رغم كدا عمري في يوم ما كرهتك ولا حتب هحاول
غسان :طب ليه بتعملي كدا فيا وفيكي
نور بدموع:علشان تحس بوجعي حس بشويه من اللي كنت بحس فيه
غسان :اطلبي اي طلب وانا موافق اعمله بس تسمحيني
نور مسحت دموعها:اي طلب اي طلب
غسان :اي طلب
نور :.............
رواية حين تقع فى الحب الجزء الأول الفصل الثامن والعشرون من هنا