📁

رواية حين تقع فى الحب الجزء الثانى الفصل الأول 1 بقلم ندى على حبيب

رواية حين تقع فى الحب الجزء الثانى الفصل الأول 1 بقلم ندى على حبيب


رواية حين تقع فى الحب الجزء الثانى الفصل الأول 1

حين تقع في الحب 2

البارت الاول 

للكاتبه /ندي علي حبيب 


بعد 4 سنوات 


عمر ونورهان ليهم بيت كبير في القاهره  قريب من الجماليه 


قاسم ونسمه قاعدين في الدور التالت من بيت منير الالفي 


نور وغسان غسان اشتري فيلا في المقطم في القاهره بيروحو في الصيف ولكن قاعد في الجمالية مع العيله 


اسر بقي عنده 9 سنوات 


وعاصي 4 ونص سنوات 


منير ونفين عايشين في بيتهم الطبيعي بسعاده واحترام 


سكينه عايشه في بيتها في القاهره والبنات بيروحو احياناً يعدو معاها 


.....................

في شقة غسان 


غسان صحي من النوم عاري الصدر ملقاش نور جنبه 


غسان بستغراب قام دخل الحمام اخد شور وطلع لبس شورت والفوطه على رقابته 


نور دخلت ببتسامه :صباح الخير 


غسان وافق بيلبس قدام المرايا :صباح الفل يا مزة 


نور قربت عليه وعدلت لياقة القميص :انت رايح فين كدا 


غسان حط ايده علي وسطها :رايح الشغل هروح فين انا 


نور :طب يلا انا خلصت الفطار يلا علشان تفطر 


غسان اخد المفاتيح و الفون :يلا 


نور طلعت دخلت علي اوضه الولاد 


نور :عاصي اسر قومو يلا علشان تفطرو 


عاصي بنوم :ياماما سبيني ثويه انام الله 


نور :لا حول الله انتو نايمين بدري يعني 


غسان دخل :في ايه بتزعقي ليه 


اسر وعاصي قاموا علي الفور 


اسر :ولا حاجه يا بابا كنا ريحين نغسل وشنا علشان نفطر وراحو علي الحمام جري 


نور بصدمه :يعني انا بصحي فيهم من ساعت ماصحيت وانت تدخل بس يعملوا كدا 


غسان بصرامه :قدامي يانور يلا خلصي الفطار علشان مش فاضي 


نور راحت تجهز الفطار علي السفره وكان غسان والولاد اعدو 


.......................

في شقة قاسم 


قاسم واقف قدام المرايا بيلبس لبسه الشرطي 


نسمه قامت وكانت لبسه قميص قصير لحد الركبه بحملات 


نسمه :صباح الخير يا روحي 


قاسم :صباح الورد يا قلبي 


نسمه :انت رايح الشغل 


قاسم :بلبس وماشي اهو المهم خليكي نايمه لسه بدري وانا هنزل افطر تحت 


نسمه قربت ليه بحب وباست خده :انا اللي اعمل اكل حبيبي بأيدي يا روحي 


قاسم باس خدها ايضاً : طب يلا بسرعه علشان متأخر 


نسمه :حاضر وراحت علي المطبخ اشرت البطاطس وقطعتها وقلتها وطلعت الجبن واللانشون والمربه وحطيتهم علي صنيه ووقفت قدام البوتجاز تقلي البطاطس 


......................

عند عمر ونورهان 


عمر بعصبيه:يا بنتي قومي شوفي هدومي فين 


نورهان بنوم :5 دقايق بس 


عمر بعصبيه :نورهان بقالك ساعه بتقولي كدا اخلصي بجد 


نورهان بنوم :ايه الكذب دا 


عمر بغضب وهو قالع التيشرت :حسبي الله انتي مكنش ليكي جواز كنت شايف فيكي ايه انا مش عارف 


نورهان وهي نايمه :كنت انطسيت في نظرك وشوفتي ليه انا قدرك اللي كان مستخبي يا حضرت القبطان 


عمر بستغراب :بتبرطمي بتقولي ايه 


نورهان غطت وشها :انا ولا نطقت حتي 


عمر :فين ايام امي هدومي مترتبه اكلي جاهز هي اللي بتصحيني فين الكلام دا 


نورهان وهي تتمغط:دا كان زمان دلوقتي انت معايا انا محتاجه شهر علي ما اتأكيد ان صحيت 


عمر بعصبيه رزع الباب:اما انزل احسن ما طلقها واخلص وسبها ونزل 


نورهان ببرود:هو متعصب ليه كدا 


........................

وبعد مدة 


اتجمع الشباب علشان يروحو الشغل تحت بيت الالفي  


غسان راح باس ايد ابوه:صباح الخير يابا 


منير :صباح النور ياحبيبي 


قاسم :صباح الخير ياحج 


منير :صباح الفل رحين الشغل ولا ايه 


غسان :ايوا هنروح بس القسم اللي هنا مش الكتيبه يعني 


جمال صاحب القهوه :شاي يا حضرت الرائد 


غسان :متأخر والله يا جمال وانا راجع 


قاسم :القهوه مليانه ناس النهارده كدا ليه 


منير :المتش كمان ربع ساعه 


غسان :يووو كنت عاوز اسمعه المهم احنا هنمشي علشان اتأخرنا ولما ارجع ابقي اسمعه 


نور مسكة شنطة اسر وكانت لبسه قميص مجسم والطرحه علي رقابتها ونزله جري 


نور:غسان غسان 


غسان بغضب من منظرها مسكها من شعرها دخلها جوا


نور بوجع:غسان في ايه سيب شعري 


غسان بغضب:قسماً بالله لو لمحتك برا في البلكونه حتي بالبس دا هيكون اخر يوم في عمرك اطلعي 


نور طلعت جري بدموع 


اسر :بابا لو سمحت الباص فات عليا ممكن توديني بالعربيه 


غسان :اركب ياباشا 


غسان :يلا سلام عليكم ومشي بالعربيه بتاعته 


......................

في شقة نفين 


نفين :نور تعالي يابنتي يلا نعمل القمه للشباب علشان يجو يكلو علطول 


نور :حاضر يا ماما 


عاصي:ماما انا نازل اسلب شيشة مع جدو تحت 


نور :عاصي تشرب ايه اسمع انا مش ناقصه كلمة من ابوك ويقول مش قد المسؤليه وهو ما بيصدق 


عاصي :خلاس انا اسف 


نفين بضحك :انتو متخانقين ولا ايه 


نور :والله يا ماما انا عرفه مابيصدق يلاقي حاجه علشان يخانق فيا وبعدين يجي يقولي ضغط شغل وعيطت 


نفين اخدتها في حضنها:بس بيحبك وميعرفش يبعد عنك هو انتي عملتي ايه 


نور مسحت دموعها:المهم سيبك انا هطلع لحمه نعملها علي الغدا تمام 


نفين :اللي يريحك نسمه منزلتش ليه 


نسمه وهي علي السلم :انا جيت اهو صباح الخير يا نفين 


نفين بضحك:صباح النور ادخلي يلا افطري 


نسمه :يااه فطرت انا وقاسم قبل ما ينزل 


نور :يبقي يلا خلينا ندخل نعمل غدا يا اخت 


نسمه :يلا ياباشا مصر ودخلو المطبخ 


.........................

في القهوة


منير :عمر القعده مش مريحاني في ايه نورهان حلوه 


عمر :هي دي ايه اللي هيخليها مش حلوه 


منير بضحك مكتوم:اقول في ايه انجز


عمر :اسمع يا خالي وانا جي اطلبها مكنش ليا شغله كنت عاطل يعني 


منير :لا لا 


عمر:عمري بصيت لوحده ست غير نورهان وغير لما بقت مراتي 


منير :لا لا مفيش كلام من دا 


عمر :طب انا ذنبي ايه تجوزوني نورهان اللي مبتقومش من النوم 


منير :عمر من الاخر كدا مش عوزها اتصل بيها ونطلقها وانتهي الموضوع 


عمر :يعني انا جي اشكي ليك اقول طلقها 


منير :طب اقول ايه 


عمر قام :خالي انا ماشي سلام 


......................

في القسم 


احمد  :حضرت الرائد 


غسان :اتفضل يا احمد خير في ايه 


احمد :انا جي بخصوص سلوي 


غسان بستغراب:مالها سلوي 


احمد :......


رواية حين تقع فى الحب الجزء الثانى الفصل الثانى 2 من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات