رواية حين تقع فى الحب الجزء الثانى الفصل السابع والثلاثون 37
حين تقع في الحب 2
البارت السابع والثلاثون
للكاتبه /ندي علي حبيب
اذان المغرب اذن ونور ونفين ونسمه قاعدين في البلكونه بضحك ومرح
نور :المغرب اذن يا استاذ انت وهو اطلعو يلا
عاصي راح جنب اسر بخبث:اعمل نفسك مش سامع
نور بذهول :شوفو الحيوانات سمعني ومش بيردو
نسمه بضحك :اقسم بالله يا نور وانتي وعيالك دول حكايه
نور :خليك انت وهو وانا اتصل لابوكم يجي يطلعكم بقي
عاصي :طاااااااالعين خلاص ما بتصدق اسر اخد عاصي وطلعو علي فوق
اسر وعاصي في صوت واحد :جعاااااااااااانين يا بشر
نور بغيظ:لاء كنتو خليكو في الشارع شويه كمان يعني يا حيوان انت وهو جعانين ومش راضين تطلعو تكلو
عاصي قعد علي الكنبه :ماما شنطتي فين ورايا واجب
نور بصت ليه بصدمه :مش خلصتو
عاصي بخوف :مين قال كدا انا محصلش
نور مسكت الشبشب وحذفته فيه :اقسم بالله لعلمك الادب يا شيطان يا صغير يا حيوان انت
عاصي التخبي ورا نسمه :شيلها والنبي يا نسمه انا كنت عاوز العب شويه اعمل ايه يعني
نسمه :خلاص بقي يا نور لما تطلعو هيكتبو
نور بغضب:وانت يا اسر
اسر :اقسم بالله كتبته
نور :شاطر سيب الحيوان دا بقي لما نطلع
بعد وقت دخل الشباب المنزل بتعب واضح دخلو قعدو علي السفره
نفين :نحضر الغدا بقي
قاسم :ايوا علشان خلاص وااااقع
نور ونسمه جهزو الاكل وحطوه علي السفره واكلو كلهم
قاسم بص لاسر :عملت ايه يا بطل في المدرسه النهارده
اسر :كانت حلوه بس لازم اخفف شعري شويه
قاسم :نخفف امه بكرا لما تيجي نروح نخففه المهم عملت الواجب
اسر :ايوا خلصت كل حاجه
نور ملاخظه جمود غسان وانه مش بتكلم خالص
نور بصت لعاصي بغضب :يلا يا دكتور نطلع
عاصي بغيظ :يلا
نور بصت لغسان :غسان انا هطلع تمم
غسان :ماشي شويه وجاي
نور طلعت واخدت عاصي في ايدها
قاسم :نسوم شاي بقي
نسمه :حاضر وقامت تعمل شاي
قاسم :غسان انت عملت مجهود كبير اووي النهارده
غسان :الفريق كان ارتاح ريح علي الاخر والمدربين اللي هناك دول بيلعبو تخيل كنتو بتشيلو حمل 300 دلوقتي 150 مش قادرين دا اسمه قلة اهتمام
قاسم :اقسم بالله يا حج لو شوفته في نص الطابور كان عامل ازاي شبه الفهد بين فريسته
منير :ربنا يقويك ويحميك انت وقاسم يا حبايبي
.......................
في شقة نور
نور وقفه ومسكه معلقه خشب في ايدها لعاصي بغضب :اكتب يا حيوان كويس علشان مكسرش راسك بالمعلقه
عاصي :ما انا بكتب اهو انت عوزه تضربي وخلاص
نور :تحب تشوف الضرب دلوقتي
عاصي :لاء ما انا بكتب اهو
نور قعدت تشوفه ضربته علي ايده :حسن خطك يا زباله
عاصي :بطلي تضربي طيب
نور بغضب:امسح العك دا امسح واكتبه حلو
عاصي :4+7 = وساب القلم وعد علي صبعه 10 ولسه هيكتب
نور نزلت ضرب فيه بالمعلقه :10 ايه يا فاشل يا حيوان
عاصي جري علي الباب فتحه غسان كان في وشه
غسان :في ايه يلا بتجري ليه
عاصي بعياط:عوزه تضربني علشان نسيت 1 بس
نور طلعت بغضب :اقسم بالله لعلمك الادب يا كلب انت
غسان دخل وقفل الباب
نور :هربيك من اول وجديد
غسان بغضب:بس اسكتي انت لسه مكتبتش الواجب لحد دلوقتي ليه يا عاصي
عاصي بخوف :اصل اصل
نور بغضب :اقولك انا بقي الدكتور ايجه من المدرسه رمي شنطته وعاوز يلعب في الشارع قولتلو اكتب الواجب وانزل دخل اسر كتبه والحيوان مكتبش ونزل جري علي الشارع ودلوقتي مش عارف يجمع
غسان بص علي عاصي بغضب :حصل الكلام دا
عاصي بخوف :بابا ....هو .....انا
غسان بزعيق :حصل الكلام دا نزلت لعبت في الشارع من غير ما تكتب واجبك
نور خافت علي عاصي من غسان :ما هو خلاص قرب يخلصه اهو
غسان بغضب:مش انتي قولتي علي اللي حصل يلا ادخلي علي اوضتك و متطلعيش منها وسيبني معاه يلااا
نور دخلت اوضتها ولكن قلبها هيقف من الخوف علي عاصي هي اكتر واحده عرفه غضب غسان
عاصي بخوف:بابا ...انا اسف
غسان :انا مش هتكلم كتير تمم انا عوزك تروح تكتب الواجب وانا مش هعاقبك علي ان انت نزلت الشارع لا العقاب علشان كذبت لو كنت قولت الحقيقه كان ايه حصل انطق
عاصي :مش هتتكرر والله اخر مره الواجب خلص اصلاً
غسان :تمم يلا علي النوم بسرعه
عاصي جري علي قوضته وغسان ضحك عليه علشان المواقف دي كلها عملها وهو صغير واتنهد ودخل علي قوضته
.................
في غرفة نوم غسان
غسان دخل لقي نور لبسه شورت وبلوزه كت
غسان غمض عينه وقال في نفسه :دا انتي لو متفقه مع شيطان مش هتعملي فيا كدا احم
نور بخوف :غسان عاصي فين
غسان بص ليها :نور دا ابني يعني مش هموته بطلي تخافي مني عليهم
نور برتياح :يا حبيبي انا مش خايفه منك انا خايفه من غضبك وخصوصاً ان عاصي لسانه طويل
غسان وهو بيقلع قميصه :عاصي ممكن لسانه يطول علي الكل الا انا
نور :طيب تشرب حاجه
غسان :لاء مش عايز
نور بدموع :غسان انت معاملتك ليا وحشه ليه النهارده انا عملت ايه ضايقك مني ولو انت مضايق مني لدرجه دي انا عادي اروح اعد عن مامتي شويه
غسان شدها من خصرها قربها منه بعنف:وانتي مين هيسمح ليكي تروحي وبعدين انا مش مضايق منك ولا حاجه قل الموضوع ان في مشاكل في الشغل ودا اللي معصبني مش اكتر
نور حطة ايدها علي رقابته بدلع :مهما كان مشكلتك في الشغل تيجي هنا غسان حبيبي مش الرائد غسان
غسان غمض عينه :طب والعمل مع دي ايه دلوقتي
نور بمياعه :العمل ان انا عوزه اتفسح
غسان وهو بيبص لعينها :الايام دي صعب خليها كمان فتره
نور باست خده :تمم كلمت ماما النهارده وقالت ان نورهان طلعت من المستشفي
غسان :الحمد الله
نور :طيب هطلع ابص علي عاصي علشان اجي انام بقي
غسان برفع حاجب :وانا كنت خلصت كلمي معاكي
نور رجعت ومكانها بدلع :عاوز تقول ايه يا روحي
غسان من غير مقدمات التهم شفتيها في قبله يبث فيها مدي اشتياقه وعشقه لها وابتعد عنها لاحتياجها للهواء
نور بتقطيع في الكلام :غسان ....
غسان بهيام :انتي اللي بتجبيه لنفسك وحملها ووضعها علي السرير بهدوء وحب وطفي النور وبعدين .......
..................
في منزل انتصار
انتصار كانت بتكلم عمر :علي بركه الله يابني الحمد الله انها طلعت الصبح هاجي ابص عليها
عمر :تنوري يا ست الكل امي سكينه معانا هنا اصلاً
انتصار :خلاص ماشي يلا سلام
سلوي اللي قاعده قدام شباك الحديقه بحزن في نفسها :ولما انا مش بحبه زي ما قولت ليه قلبي وجعني علي فراقه وحسه ان في حاجه نقصاني بس هو اللي سابني واتخلي عني في اول فرصه ايجت قدامه مش ذنبي انا
انتصار :بت يا سلوي
سلوي بنتباه :نعم يا ماما عاوزه حاجه
أنتصار :بقالي ساعه بنادي عليكي
سلوي :طيب عوزه ايه وانا اعمله
انتصار :اعملي كوبايه شاي وحطي نعماع اصل الصداع هيموتني
سلوي :حاضر وقامت علي المطبخ
احمد اللي قاعد في عربيته قدام بيتها بحزن :عارف ان وجعك وعارف انك بتعيطي وزعلانه بس انتي اغلي شئ في دنيتي يا سلوي ومقدرش اشوفك بتتقذي يا سلوي ومشي بعربيته
...................
في شقة نسمه
نسمه وهي طالعه من قوضه اسر
قاسم اللي قاعد علي الكنبه في الصاله :نام
نسمه :ايوا نام غطيته وطلعت
قاسم ابتسم ومد ايده ليها وشدها قعدها جنبه وحضنها بعشق:انتي نور عيني والله يا نسوم
نسمه باست خده:وانتي حبيبي يا قاسم والله
قاسم بخبث :طب انا بحبك وانتي بتحبيني ايه بقي مفيش اي حاجه كدا ولا كدا
نسمه بصت ليه :عاوز ايه انا عمله رز بلبن في التلاجه جوا اجبلك
قاسم ضحك :احلي حاجه فيكي انك ذكيه ذكاء جبار
نسمه بغيظ:شكراً ليك جداً
قاسم باسها من شفايفها بسرعه وشالها :تعالي ياروحي وانا اصالحك و عمري ما نيمك زعلانه ابداً دا انتي روحي
(انتظرو القااادم )
رواية حين تقع فى الحب الجزء الثانى الفصل الثامن والثلاثون 38 من هنا