رواية لأجلك أحببت الصعيد الفصل الأول 1 بقلم الحسناء
رواية لأجلك أحببت الصعيد |
رواية لأجلك أحببت الصعيد الفصل الأول
الفصل الاول ❤
بابا انا استحاله انزل الصعيد
اشرف: ليه بس ي بنتي حتى انتي بتحبي الصعيد
منسه: اه بحبه بس انت عارف السبب
اشرف: علشان جدك وتيته نفسهم يشفوكي علشان فرح ابن عمك برضو
منسه: بابا انا اه بحب الصعيد بس انت عارف اني مش بحب العادات والتقاليد اللي هناك
اشرف: ي قلب بابا انتي منزلتيش علشان تعرفي اي العادات والتقاليد
منسه: بس سامعه عنهم
اشرف: مفيش حاجه من اللي سمعتيها وبعدين انتي هتبقي غيرهم
منسه: يعني اي ي بابا
اشرف: يعني ي قلب بابا انزلي وشوفي وبعدين احكمي ولو معجبكيش العادات والتقاليد زي ما بتقولي هرجعك تاني
منسه: امري الي الله هننزل امتى
الاب: بكرا ان شاء الله
منسه: بالسرعه دي
الاب: جدك وتيته ي ستي عايزين يشفوكي
منسه: وانا والله وحشوني جدا
الاب: طيب جهزي نفسك ع بكرا ان شاء الله
منسه: ان شاء الله ♥
نتعرف بقااا
( منسه اشرف الانصاري مهندسه تتميز بالعيون الخضرا والانف الصغير وشفايف مثل الفروله جسم رشيق واجمل ما يميزها انها تلبس خماااار )
نرجع بقاا
تصحى بطلنا من النوم تغتسل وتتوضا وتصلي فرضها
منسه: صباح الخير ي بابا
الاب: صباح الورد ي قلب بابا
الاب: جهزتي شنتطك
منسه: اه
الاب: يلا علشان نفطر ونمشي
منسه: اوك
تطلع منسه اللي غرفتها وتكلم منار صحبتها الانتيم
منار: يعني خلاص ي منسه هتمشي🥺
منسه: هوا حد قالك رايحه اموت وبعدين انا بقولك نازله الصعيد
منار: بس هتوحشيني
منسه: ي بنتي انا لو معجبنيش الجو هنزل تاني انا بس علشان جدو وتيته وبابا وعلشان الفرح
منار: ربنا يستر عليك ي صاحبي
منسه: امين يارب ي صاحبي
منار: يلا بقاا ف حفظ الله
منسه: ف رعاية الله ♥
الاب: من تحت يلا ي منسه علشان منتاخرش ي بنتي
منسه: حاضر ي بابا اديني نازله
تنزل منسه وتركب مع باباها منسه ف الطريق الله ي بابا الصعيد حلو اوووي
الاب: ما انا بقولك من زمان وانتي اللي مش راضيه
منسه: لسه هشوف برضو 😏
الاب: ماشي ي لمضه متعرفيش جدك وتيته فرحانين ازاي
منسه: وانا والله ي بابا وحشوني اوووي
بعد وقت توصل منسه واشرف اللي الصعيد يدخلون قصر سعيد الانصاري ينزل اشرف ويسلم ع الحاج سعيد والحاجه فاطمه ويسلم ع اخواته سالم وعلي وعز الدين وباقي العيله هنتعرف عليهم مع الوقت
الحاج سعيد : امال فين منسه ي اشرف
الحاجه فاطمه: صح ي ولدي فين منسه
اشرف ساكت
الحاج: فين منسه ي اشرف
اشرف: مرضيتش تيجي ي ابوي
الحاج: تاني
فاطمه كان نفسي اشوفها
عز الدين: ليا بس كدا ي اشرف كنت جبتها حتى فسحت وسط بنات عمامها وحضرت الفرح
اشرف هيا مرضيتش اعملها اي
تدخل منسه: عاااا انا جييييت
جدها وتيته: نورتي البيت والصعيد كلها ي قلب جدك يحضنها جدها اتوحشتك قوي قوي
منسه: وانا اتوحشتك قوي قوي برضو 😂
فاطمه: الظاهر اني متوحشتكيش
منسه: دا انتي الخير والبركه ي قلبي وارتمت ف حضن جدتها
فاطمه: اتوحشتك قوي قوي ي قلبي جدتك
منسه: وانتي اكتر والله ي تيته
وتسلم ع اعمامها وحريمهم والبنات بس الاولاد كل واحد ف شغله منهم من فرحان بيها ومنهم من يحقد عليها
تعالي هنا ي منسه لسه مشبعتش منك ي ضنايا هتقعد معانا
منسه: ان شاء الله اللي فيه الخير ي تيته
فاطمه من جواها مش مطمنه
الجد: بقاا تقولنا انها مرضيتش وهيا معاك برا
اشرف: والله ي بويا هيا اللي قالت كدا
تضربها جدتها ع جبهتا بقا تعملي فينا كدا
منسه: حبيت اشوف عيزينا اجي والا لا 😂
الجد: ي قلب جدك احنا نفسنا تقعدي وسطينا العمر كله
منسه: ان شاء الله ي جدو
فاطمه: يلا اطلعوا ارتاحوا علشان تنزلوا على العشا
منسه واشرف ماشي
تطلع منسه اللي غرفتها اللي ودوها الخدم وكذلك اشرف
ياتي حمزة: هيا منسه جات
فاطمه: زي كل مره مرضيتش 😔
حمزة: كان نفسي اشوفها
نتعرف ع حمزه
( حمزةعزالدين الانصاري دكتور جراحه ف اخر سنه يتميز حمزة بالجسم الرياضي عيوني بني ودقن خفيفه وحلوه كدا واهم حاجه الدم الخفيف وصاحب منسه لانو كان كل ما ينزل القاهر يقعد معاها) نرجع بقااا
ياتي عماد
هوا عمو جااا هوا ومنسه
فاطمه: لا ي بني قال منسه مرضيتش
عماد: انا مش عارف هيا مش راضيه تنزل لياحتى كانت نزلت علشان الفرح
الجده قولنا كدا بس هنعمل ايه
حمزة: ما شاء الله عليكي ي حجه قاعده زي الاخبار الاوليه كل اللي يدخل تقولي نفس الكلام طيب سجليهم 😂😂
فاطمه: اطلع ي واد من اهنه وانت مالك
عماد: قاعد يضحك ع جدته وحمزة اللي دايما مش بيبطلوا مناقشه مع بعض 🤦♀️😂
نتعرف ع عماد
( عماد علي الانصاري وكيل نايبه يتميز بالجسم الرياضي والعيون السوداءوالبشره الخمريه والشعر الاسود الناعم وعقله يوزن بلد طبعا بس برضوبيحب الهزار ) نرجع بقاا
ياتي وقت العشا الجده فاطمه بت ي هنيه
ايوا ي حجه
روحي نادمي منسه علشان تتعشى
حاضر ي حجه
طبعا بعيد عن حمزة وعماد
تخبط هنيه ع الباب منسه هانم
منسه مين
انا هنيه تعالي علشان العشا
منسه: حاضر انزلي وانا جايه وراكي حاضر
تنزل منسه براحه والكل متجمع ع السفره
منسه عااااا انا جييييت
حمزة وعماد بيفرقوا ف عنيهم
منسه: ههههه مالكم خالت عليكم صح
حمزة: ياض ي عماد هوا انا شايف صح والا بحلم اقرصني ياض
منسه: هههه شايف صح ي دوك
عماد: اكيد انتي اللي قولتيلهم ميقولوش صح
منسه: اه 🤭
عماد: انتي هتقوليلي ع حركات العيال دي ع العموم حمدالله على السلامة
منسه: الله يسلمك ي معالي المستشار
منسه: تشاور ل حمزه اللي ساكت خااالص اي ي دوك ساكت يعني😂😂
حمزة: بستوعب بس 😂
ليلي: شكل الصدمه كبيره عليه ي منسه
منسه: الظاهر كدا ي بني دا انا مش مكمله شهر وكنت عندي ف القاهره
حمزه: بس مكنتش اتوقع انك تنزلي الصعيد
هالة: اهي نزلت ونورتنا كمان
منسه: بنوركم
استوووب (ليلي علي الانصار و هالة سالم الانصاري و في سمر سالم الانصاري اللي هيا خطيبت عماد والاهم بقاا زينب علي وهنتعرف ع كل واحده ) نرجع بقااا
وهما بيتعشوا يدخل آسر و مهاب يضحكون
مهاب و آسر ف كلمو واحده سوسووو هنا
منسه: اسووو وهوووبااا اخباركم
الاتنين الحمدلله
آسر: وانا اقول الصعيد معتمه ليا
منسه: اتلم ياض
مهاب: بس اي اللي غير راينا مره واحده كدا
منسه: قولت اجرب ي خفه
حمزة: هوا انتي نازله السوق هتجربي
الكل يضحك
منسه: تمسك السكين بطريقه مضحكه 🔪😡
حمزة: احنا اسفين ي صلاح 🤭😂😂
ويكتمل العشا بالضحك والهزار وينتهي اليوم ومنسه عجبها الجو العائلي
نتعرف بقاا ع آسر و مهاب
(آسرعلى الانصاري مهندس جسمه رياضي عيون عسلي يتميز بالعيون الواسعه شعره اسود و ناعم له ذقن ويحب الضحك بس وقت الجد ميعرفش حد )
نيجي بقاا ل مهاب
(مهاب سالم الانصاري مهندس بيحب شغله جدا ويحب التحدي ودا اللي موديه ف داهيه جسمه رياضي وعيون اخضر كاتم وشعر بني شويه بشره بيضه مش اووي ونفس شحصية آسر علشان ع طول مع بعض🤦♀️ )
نرجع بقاا
تدخل منسه غرفتها وتتذكر مامتها ياريتك معايا دلوقتي كنتي هتبقى فرحانه اووي وحشتيني اووي ي ماما ربنا يرحمك
تقعد ع الفون تكلم اصحابها وتتصفح ع الفيس شويه وتكلم منار صحبتها شويه وتنام تصحى ف نص الليل عايزه تشرب متلقيش مايه جمبها تنزل تجيب مايه من تحت فاتحه كشاف الموبايل وتلاقي
يتبع
الراوية الحسناء
رواية لأجلك أحببت الصعيد الفصل الثانى من هنا
لمتابعة الرواية تابعونا على التليجرام من هنا