📁

رواية بنت القلب الفصل الثالث 3 بقلم هند حارس

رواية بنت القلب الفصل الثالث 3 بقلم هند حارس

رواية بنت القلب البارت الثالث 3

رواية بنت القلب الجزء الثالث 3

رواية بنت القلب الحلقة الثالثة 3

رواية بنت القلب الفصل الثالث 3 بقلم هند حارس
رواية بنت القلب


رواية بنت القلب الفصل الثالث 3


رواية بنت القلب (الفصل الثالث)


رحيل بصدمه:أنتي مين 

-انا عشق يابنتي في اي 

رحيل وقد كاد فكها يصل للأرض:عشق مين معلش 

عشق بضحك:اي يابنتي في اي 

رحيل:هو انتوا بتلبسوا زينا عادي كدا 

(فقد كانت عشق ترتدي برمودا نص كم وتفرد شعرها الذي كان يصل لنصف ظهرها الذي كان يتماشى مع عسلتيها )

عشق بضحك على منظرها:انتوا مين معلش

رحيل:قصدي أنتوا كمنتقبات وبتلبسوا اسود وكدا 

عشق:ومين بقا يا ستي قالك إننا عشان مش منتقبات مش بنلبس اللي أحنا عاوزينه 

رحيل بخجل:يعني من طريقة لبسكم وكدا 

عشق بضحك:لا يستي أحنا بنلبس كل اللي احنا عاوزينه بس بنعرف نفرق اللبس دا هنلبسه فين وأمتى وفي نفس الوقت مش بنغضب ربنا ونعيش بقا في البيت حياتنا وعيشه آخر حلاوه يالمبي

رحيل وقد ارتاحت لها: ازاي

عشق:ممكن أسألك سؤال 

رحيل:اكيد 

عشق:أنتي لما بتلبسي البنطلون والبلوزه وتنزلي بيهم الشارع بتلبسي كدا عشان تلفتي نظر الناس ليكي ؟مش قصدي حاجه بجد بس عاوزاكي تجاوبيني 

رحيل:لا طبعاً أنا بعمل كدا عشان بحب البس كدا وكمان محدش يقدر يبصلي لأني بضربهم 

عشق:ياقلبي طب وليه من الأول ليه تديهم سبب عشان يضايقوكي مانتي بردوا تقدري تلبسي اللي انتي عايزاه بس في بيتك وكدا مش هتغضبي ربنا وفي نفس الوقت هتلبسي لبس يرضي ربنا مش هقولك خمار ولا نقاب عشان صعب إن حد يكون عايش حياته كلها من غير حجاب وفجأة يلبس خمار أو نقاب 

رحيل:ليه صعب

عشق بإبتسامه :هو مش صعب أوي إن الفضل بيد الله يؤتيه من يشاء والله ذو الفضل العظيم أنا بس مش عاوزه اصدمك من الاول عشان متتعقديش يعني الحجاب لوحده هيبقي إنجاز بالنسبالك ومع الوقت تطوليه فهمتي 

رحيل بحزن:بس انا عمري ما فكرت البس الحجاب والبيئة اللي أنا عايشه فيها مساعدتنيش إني اتغير ايوه ماما محجبه وبتصلي ومربياني كويس بس عمر ما حد قالي البسي حجاب كنت بلبسه وقت الصلاة بس 

عشق ببسمه:ليه بتلبسيه وقت الصلاة مش بتصلي بشعرك ليه 

رحيل بإستغراب:عشان ربنا فرض علينا كدا مينفعش نصلي من غير حجاب 

عشق:بسم الله الرحمن الرحيم قال الله تعالى(أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (85)) يعني أنتي عارفه إنه الصلاة مفروضه علينا وبردوا الحجاب فرض بس أنتي عملتي بالآيه دي 

رحيل بدموع تأثراً بكلامها :هو انا كدا وحشه يا عشق 

يعني مش ممكن البس الحجاب وربنا يغفر لي انا تقريباً مش بعمل حاجه صح 

عشق بإبتسامه:أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( كان فيمن كان قبلكم رجل قت.ل تسعة وتسعين نفسا ، فسأل عن أعلم أهل الأرض ، فدُلَّ على راهب ، فأتاه فقال : إنه قت.ل تسعة وتسعين نفسا ، فهل له من توبة ، فقال : لا ، فقت.له فكمل به مائة ، ثم سأل عن أعلم أهل الأرض ، فدُلَّ على رجل عالم ، فقال : إنه ق.تل مائة نفس ، فهل له من توبة،  فقال : نعم ، ومن يحول بينه وبين التوبة ، انطلق إلى أرض كذا وكذا ، فإن بها أناسا يعبدون الله ، فاعبد الله معهم ، ولا ترجع إلى أرضك ، فإنها أرض سوء ، فانطلق حتى إذا نصَفَ الطريق أتاه الموت ، فاختصمت فيه ملائكة الرحمة وملائكة العذاب ، فقالت ملائكة الرحمة : جاء تائبا مقبلا بقلبه إلى الله ، وقالت ملائكة العذاب : إنه لم يعمل خيرا قط ، فأتاهم ملَكٌ في صورة آدمي ، فجعلوه بينهم ، فقال : قيسوا ما بين الأرضين ، فإلى أيتهما كان أدنى فهو له ، فقاسوه فوجدوه أدنى إلى الأرض التي أراد ، فقبضته ملائكة الرحمة 


عشق: هذه قصة رجل أسرف على نفسه بارتكاب الذنوب والموبقات ، حتى قت.ل مائة نفس ، وأي ذنب بعد الشرك أعظم من قتل النفس بغير حق ؟! ، ومع كل الذي اقترفه إلا أنه كان لا يزال في قلبه بقية من خير ، وبصيص من أمل يدعوه إلى أن يطلب عفو الله ومغفرته 

رحيل ببسمه:يعني في فرصه إن ارجع لربنا 

عشق ببسمه:أنتي شايفه أي 

رحيل ابتمستلها وحمدت الله عليى تلك الصدفه التي جمعتها بعشق 

رحيل فجأه بصوت عالي:يختتتتتتتتتتتتتتتتيي 

عشق بخضه:يالهووي في اي 

رحيل:آدم هيعملني شاورماااااا التليفون مقفول ومفروض محاضراتي خلصت 

عشق:اه صحيح أنتي كلية اي 

رحيل:هو دا وقته يختي في كلية إعلام 

عشق:احلفي دي نفس كليتي 

رحيل بفرحه:بجد يعني هنبقى أصحاب 

عشق:اي دا هو احنا لسه مبقناش أصحاب دا انا كنت زعلت وجبت ناس تزعل

رحيل :مش قصدي يابنتشي الحماس أخدني دا انا لازقه هزهقك مني 

عشق:إذا كان كدا ماشي بس هو أنتي معندكيش صحاب 

رحيل: للاسف معنديش غير بنت عمتي صحبتي وزي أختي 

عشق:زمايل يعني انا بقا ماليش صحاب غير مامتشي بصراحه عندي صحاب كتير بس اللي هو علاقاتي بيهم سطحيه 

رحيل :عاااا نسيت تاني هاتي فونك يابنتي أتصل بيه قبل ما يعملني شاورماااااا

عشق بضحك عليها:خدي يختي الاهو دا اخوكي

رحيل بضحك:آدم وأنا أخوات مستحيييييل دا ابن خالتي 

بس بتسألي ليه 

عشق بيسمع حتى لا تحرجها:اصل افتكرته أخوكي في الرضاعه ولا حاجه اصلك بتتكلمي عنه زي ما يكون تؤامك 

رحيل بضحك:لا يبنتي آدم اصلا يعتبر هو اللي مربيني فتلاقيني انا هو كدا مع بعض 

اومأت بصمت 

رحيل:هو انا ينفع اطلب منك طلب 

عشق ببسمه:اؤمري 

رحيل:بما إنه بقا مفصولين اسبوع بقا وبقينا زي الفشله من اول اسبوع كنت عاوزه اجيلك تكلميني عن دينا شويه عشان البس الحجاب واكون اعرف حاجه عن ديني 

عشق:


في القصرعند أحمد فكلمة فيلا قليل علي مثل هذا 

أحمد بعصبيه:اتفضل يا أستاذ غيث يامشرفنا 

غيث بتلعثم:أحمد أنا

أحمد بمقاطعة:أنت اي أنت واحد تافه ما بيعملش حاجه غير المشاكل 

غيث:والله أنا ما عملت حاجه انا كنت واقف بس وكنت تتدخل لما لاقيت الموضوع كبر بس البنت دي استفزتنا وحتى مش لحقنا نتفاهم وبدأت ضرب فينا 

أحمد بسخرية:ومش مكسوف من نفسك وأنت بتقولها بقا حتة بنت زي دي تضربكم ومش مكسوف من نفسك وأنت بتعاكس في اللي رايح واللي جاي خليت حتة بت زي دي تكلمني أنا كدا 

غيث بغضب ولم يعي ما يقول :أنت بتكلمني بالطريقه دي ليه أنت مش بابا بعدين بص لنفسك الاول قبل ما تكلمني محسسني إنك عمرك ما عرفت بنت وأنت كل يوم سهران مع صحابك البنات 

أحمد وهو يصفعه صفعه رجت القصر بأكمله وبعيون حمراء من الغضب:أخرسسسس اطلع اوضتك مش عاوز اشوفك

غيث بدمعه:بتضربني يا أحمد هي دي وصية بابا ليك وأكمل بسخريه شكراً ياخويا الكبير

ثم هرول إلى غرفته وسط نداءات احمد له 

أحمد بغضب من نفسه :غبي غبي بس اقسم بالله البنت اللي كانت السبب في إني اضربك لاول مره ياغيث لو شوفتها ما هرحمها 


عند رحيل وعشق

عشق: تصدقي هتصدقي إن شاء الله أنا كنت عاوزه أطلب منك كدا بس محبتش أضغط عليكي بس في تصليح صغير هقولك عليه بكرا

رحيل بفرح:عااااا بجد انا مبسوطه أوي استني اتصل بآدم بقى علشان يجبلي السواق أو يجيلي هو

أخذت رحيل الهاتف من عشق ودونت عليه الارقام التي حفظتها عن ظهر قلب بسبب كثرة مشاكلها 

انتظرت ثواني وتم الرد 

رحيل بإستعطاف حتي لا يصرخ عليها بسبب تأخيرها وعدم الاتصال به:دوميييييي

آدم بهدوء علي غير العادة:رحيل أنتي فين

رحيل بإستغراب وهي تنظر للهاتف فهو لم يصرخ بها:آدم أنت كويس 

آدم:ايوه أنتي فين 

رحيل:في أي يا آدم صوتك ماله 

آدم بصوت مختنق:.............

رحيل وهي تقع مغشياً عليها :....

عشق: رحيييييل

hend✍️

قولوا رايكم 🥺♥️


رواية بنت القلب الفصل الرابع 4 من هنا

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)


روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات