رواية بنت القلب الفصل الحادى عشر 11 بقلم هند حارس
رواية بنت القلب البارت الحادى عشر 11
رواية بنت القلب الجزء الحادى عشر 11
رواية بنت القلب الحلقة الحادية عشر 11
رواية بنت القلب |
رواية بنت القلب الفصل الحادى عشر 11
رواية بنت القلب (الفصل الحادي عشر)
آدم بصدمه:أنتي بتقولي أي
والدة رحيل وهي تنظر لرحيل بعتاب:اقعد يا آدم وهفهمك
آدم جلس وهو لا يفهم شيئ
والدة رحيل: انت تعرف ان انا وسلوى كنا احنا الاثنين حامل في نفس الوقت وكمان وقت الولادة ربنا شاء إننا نولد في يوم واحد سلوى كانت طول فترة الحمل تعبانه ولما راحت للدكتور تكشف قالها إن الحمل صعب عليها وهيكون خطر على حياتها بس هي أصرت إنها تكمله بس الدكتور قالها انتي عندك مشكله في الرحم والحمل دا لو كمل هيبقى فيه خطر عليكي أنتي والجنين سألته لو نزل هتقدر تحمل تاني قالها للاسف لا فهي أصرت أكتر إنها تكمل الحمل وكانت الفتره دي تعبانه
جدا بس مش راضيه تنزله حتى مالك قالها أحنا ممكن نتبنى حد بس انا مش عاوز اخسرك بس هي رفضت لدرجة إن مالك زعل منها عشان خايف عليها وفي يوم الولاده انا ولدت الاول طبيعي وأصريت إنه اروح اشوف الولاد في الحضانه كانت سلوى والده قيصري ومالك مقدرش يسببها لأنها تعبانه حتى رفض يشوف ابنه
لما روحت وروني ابني وعيني دمعت لما شوفته دا اول فرحه ليا ومحمود كان جمبي بعدين طلبت أشوف ابن سلوى الممرضه قالتالنا إنه حالته صعبه وخدتنا على هناك بس لما روحنا لقينا الطفل ميت من الصدمه معرفتش اتكلم وسلمت الطفل لمحمود وحضنت ابن سلوى وفضلت أعيط وكل ذكرياتي مع سلوى وهي فرحانه إنها قربت تشوف ابنها قدام عيني ومش قادرة اتخيل حالتها هتبقى اازي بصيت لمحمود لقيته بيبصلي بحزن وقولتله
Flash back
داليا بحزن ودموع: محمود سلوى مش هتستحمل اختي هتضيع مني مقدرش اعيش لو حصلها حاجه هي اللي فضلتلي بعد بابا وماما ما ماتوا
محمود بحزن:متقلقيش يا داليا هنلاقى حل
داليا:هتلاقى حل امتى لو سلوى فاقت ومالحقتش ابنها ممكن تروح فيها اتحملت ٩شهور تعب وحالتها ضعفت
ثم أكملت بحزن وقلب يتوجع مما ستقدم على فعله مفيش غير حل واحد يا محمود
محمود وهو ينظر لها بإستغراب:حل اي
داليا بحزن وألم وخوف :محدش يعرف إن ابن سلوى هو اللي مات
محمود:وهنقولهم اي
داليا:هنقولهم إن ابني أنا اللي مات
ثم أقتربت منه وأمسكت يده محمود إن شاءالله ربنا يرزقنا تاني بس سلوى مش هتقدر القرار دا مش سهل عليا إن أضحي بأبني بس مقدرش اشوف موت أختي قدامي وأسكت وبعدين انا هبقى جمبه على طول وهنشوفه طول الوقت
محمود بحزن ولكن هي معها حق فهو لمجرد التفكير حزن من قلبه على ابنه فماذا سيحدث لمالك وسلوى وهم يعلمون إنهم لن يرزقوا بغيره
محمود بحزن:موافق يا دالياا بس انا مش هبعد ابني عني هخليه جمبي طول الوقت حتى لو خليت سلوى ومالك يعيشوا معانا
داليا:وانا موافقه يعلم ربنا إني قلبي بيوجعني عليه بس أختي كمان قلبي واجعني عليها
Back
داليا:ودا كل اللي حصل وبعد سنه من الوجع والحزن عليك ربنا رزقنا بياسين عشان يعوضنا عنك بس عمرنا مقدرنا ننساك أو حتى نفضل ياسين عنك محمود لما كان يجيب حاجه لياسين كان بيجبلك وكنا بنعاملك زيه ولما مالك وسلوى يضحكوا ويقولولنا إننا بنحسسهم إنه ابننا مش ابنهم كنا نقولهم إنك ابننا فعلاً واحنا بنهزر بس في الحقيقه إنك ابننا
آدم وهو مازال على صدمته:ليه مقولتليش بعد ما ماتوا دا انا كنت حاسس إني أتيتم وأنتوا كنتوا شايفني وساكتين
داليا بحزن ودموع:مش كنا عاوزينك تنساهم بعد ما ماتوا وانت جمبنا كانوا في آخر أيامهم بيقولوا الحمدلله إنه رزقنا بولد واحد كويس عشان يفضل فاكرنا ويدعيلنا مكنتش
آدم بصوت عالى وزعيق:وانا فين من كل دا هااا فييين ابقى اعيش طول عمري في كدبه وفاهم طول الوقت إنك خالتي وانتي أمي مفكرتيش في مره تحضنيني زي اي ام وانا بقولك ياماما طب مفكرتيش إني عاوز حضن أمي مش خالتي انا اه عمري ما حسيت بفرق بس بيجي عليا وقت افتكر حضن ماما سلوى واقول ليه انا امي سابتني وراحت كنت محتاج حضن أمي لما اتعب من الشغل ويبقى عندي ضغوطات
داليا:يابني انا..
آدم بزعيق:أنا مش ابنك مش ابنك انا ماما سلوى بس
ثم التفت نحو رحيل ونظر لها نظرة عتاب ولوم:حتى أنتي يارحيل كنتي عارفه وماقولتليش هونت عليكي كل دا
رحيل وهي تهز رأسها بدموع وحزن:لا والله يا آدم أنا عرفت من اقل من سنه والله مكنتش اعرف فاكر اليوم اللي كنت تعبانه فيه عشان فاكر اليوم اللي كنت هنتحر فيه لما فوقت وشوفت وشي بعدين أنت جيت حضنتني وخرجتني اول ما رجعت عشق كانت مستنياني لأنها مكانتش موجوده وقت ماحاولت أنتحر
Flash back
عشق وهي تحتضن رحيل التي عادت من الخارج مبسوطه بسبب ذهابها للملاهي مع آدم:اي اللي سمعته دا يا رحيل كنتي عاوزه تموتي كافره يارحيل
رحيل وقد عاد لها حزنها:كنتي عاوزاني أعمل اي لما وشي يبقى بالشكل دا يا عشق ها عاوزني أقابل الناس بالوش دا ازاي الحادثه دي دمرتني يا عشق دمرتني
عشق: " وعسى أنْ تكرهوا شيئاً وهو خير لكم.مش يمكن اللي حصل دا يكون خير ليكي منع عنك شر اكبر
رحيل بإستغراب:اي الخير في اللي حصلي؟
عشق ببسمه:هقولك كام قصه كدا وتفهمي
بصي ياستي
- واحد بيقول واحد صاحبي كان بيحب واحده وأهله رافضين يتقدملها ، فشرب سم عشان ينتحر ولحقوه ف آخر لحظة وبالفعل اتجوزها .. مكملش ٨ شهور وطلقها .. وابن خالتي اتجوز واحده مكنش بيحبها لأنه كأن بيحب غيرها ، بعد الجواز لقي فيها حاجات عجبته حبها وعايشين ف سعادة غامرة ...
- الشيخ أبو إسحاق بيحكي أن شاب عندهم مشلول ع كرسي متحرك فضل اكتر من ١٠ سنين يتعالج ويدعي ربنا أنه يشفيه ، وبالفعل ربنا شفاه وسافر ايطاليا وهناك اتحول من شاب ملتزم لشاب سكير بيرتكب كل المعاصي ومات من جرعه مخدرات ، فكان الشلل ف مصلحته ..
- انيس منصور كان مسافر سفريه مهمه ف أمريكا وقبل ميعاد الطياره بساعات امه تعبت فاضطر يلغي سفره ورجع من المطار مضايق .. بالليل بيتابع الأخبار عرف أن الطياره وقعت ف المحيط ..
- ربنا قالنا " وعسي أن تكرهوا شيئاً وهو خير لكم ، وعسي أن تحبوا شيئا وهو شر لكم ، والله يعلم وانتم لا تعلمون " ربك حكيم خبير عارف ايه اللي ف مصلحتك ولو حتي انت شايفه شر ليك .. ،ويمكن الحادثه جاتلك عشان تمنع عنك شر او تدخلك الجنه خليكي فاكره دايما مع كل حاجه بتحصلك " والله يعلم وانتم لا تعلمون "
- "قد يكون المنع عين العطاء، ولكن كيف تصبر على مالم تُحط به خبرا"
عشق: مقدرش اقولك اي الخير في اللي حصلك بس كل اللي اقدر اقولهولك إن رب الخير لا يأتي إلا بالخير
رحيل وهي تحتضن عشق: شكراً إنك في حياتي حقيقي كلامك فوقني وكل أما افكر بطريقه سلبيه هفتكر كلامك
Back
آدم بمقاطعه:ودا اي علاقته بإنك عرفتي
رحيل:بعد ما عشق خلصت كلمتها عن اليوم اللي قضيناه شوفت تردده وهي عاوزه تقول حاجه وسألتها قالتلي إني اللي بعمله غلط لازم يبقى فيه حدود بيني وبينك لانك أنت ابن خالتي وبس واللي بعمله حرام إني بحضنك واهزر وأسلم بالأيد قولتلها بس أنت زي اخويا قالتلي ربنا سبحانه وتعالى قال ولا متخذات أخذان يعني طالما أنت مش اخويا مينفعش اعتبرك اخويا أو صحبي ساعتها انا كنت زعلانه ومش عارفه افكر ازاي وانا قريبه منك من وانا صغيره ابعد عنك دا انا بشوفك اكتر من ياسين طلعت الاوضه وفضلت اعيط مش عاوزه اغضب ربنا وفي نفس الوقت مش هقدر ابعد عنك ساعتها ماما دخلت ولاقتني كدا ولما عرفت السبب قالتلي إني مش بعمل حاجه غلط سألتها ازاي راحت حكتلي وحلفتني ما اقولش حاجه ليك
أنت زعلان مني يا أبيه
آدم:لا يارحيل انا لو زعلت من الدنيا كلها مش اقدر ازعل منك دا انا اللي مربيكي انا هخرج لاني مش قادر اقعد
رحيل بحزن:بس يا ابيه
آدم:متخافيش هبقى كويس
رحل آدم تاركاً رحيل ووالدتها ينظرون في آثره بحزن فما سمعه ليس بالهين فهاتفت رحيل صديقتها عشق لعلها تطمئنها وثواني وكانت الأخرى تجيب
رحيل بدموع:شوفتي اللي حصل ياعشق
عشق بقلق:حصل اي
رحيل:........حكت لها ما حدث فظلت عشق تهدئها حتى هدأت وودعتها وأغلقت الهاتف والتفتت وجدت نغم وقد فاقت
نغم:هو اي اللي حصل
رحيل:مفيش ابقى اقولك بعدين
نغم وهي تضربها في كتفها:خدوتني في دوخه امبارح ومخلتونيش اشوف قرة عيني اقول فيكم اي
صوت من الخلف :..............
hend✍️😌
رواية بنت القلب الفصل الثانى عشر 12 من هنا
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)