رواية بنت القلب الفصل الثامن عشر 18 بقلم هند حارس
رواية بنت القلب البارت الثامن عشر 18
رواية بنت القلب الجزء الثامن عشر 18
رواية بنت القلب الحلقة الثامنة عشر 18
رواية بنت القلب |
رواية بنت القلب الفصل الثامن عشر 18
رواية بنت القلب (الفصل الثامن عشر)
رحيل:وقفت ليه يا آبيه
آدم:مفيش يارحيل استني دقيقتين وراجع
ذهب آدم تاركاً رحيل تنظر في أثره بحيرة بسبب توقفه وأنتظرته وعاد لها بعد دقائق حاملاً عدة أكياس
رحيل:ايه دا يادومي
آدم ببسمة:بقالي فترة مخرجتكيش ولا جبنا حاجه فجبتلك الشيكولاتات اللي بتحبيها والايس كريم
رحيل بصدمة وحزن:بس مش هعرف أكل عشان هبوظ الفستان
آدم بضحك وهو يقرص وجنتيها:متخافيش عملت حسابي عارفك بتاكل زي الأطفال عشان كدا جبتلك حاجه عشان تحطيها وتعرفي تاكلي واحسن حاجه إنك محطتيش مكياج
رحيل بفرح ولكنها تذكرت عاااا حبيبي يادومي طب والفرح صح كدا هنتأخر
آدم:متخافيش انا قولت لياسين يكتب كتابه هو وغيث الاول على ما نوصل
ظلت تأكل وتلاعب ونزلوا أمام البحر وأخذوا عدة صور لهم كل من يراهم يعتقد أنهم العريس والعروسه فيباركون لهم وآدم ورحيل يضحكوا
آدم بهزار:اي اللي خلاني اجيبك هنا بس بفستانك دا
رحيل:إن كان عاجبك ياخويا
آدم:عجبني يختي عجبني اتفضلي أمشي براحه عشان اعرف امسكه
قاطع حديثهم رنين هاتف آدم فأجاب
آدم:الو يا ياسين ...اي طب خلاص هنيجي....ياعم قولت هنيجي مكانتش ساعة.....مش عاوز يصبر خليه يمشي وانا هروح مع اختي اتفسحنى واتصورنا هنحتاج اي تاني ....خلاص ياعم اقفل وهاجي
رحيل بضحك:دا ياسين
آدم بجدية تضحك:ايو يختي والاخ التاني مضايق معرفش ليه تعالي يابت يارحيل نروح وسيبك من الفرح من اولها تحكم
رحيل بضحك وخبث:ياعيني عليكي يا آسيا شكل الواد مش عاوزك
آدم وهو يشير لنفسه وقد تذكر:اي دا انا يلا يابت قدامي لا جوزك يعمل مني بطاطس محمرة
ضحكت رحيل وذهبت خلفه وذهبوا لذلك المطعم الذي سيقام فيه كتب كتابهم جميعا ومازال هناك وقت حتى يذهبوا للقاعات
ياسين عندما رأى آدم يهبط من السيارة مع رحيل :يختتتي يختتي انا هيتعمل مني كفته بسببكم والله لو ما كنت جيت دلوقتي لأحمد كان علقني هنا دا قرب يطلع نار من ودني وأنتي يختي موافقتيش غير على دا انا لو حصلي حاجه ذنبي هيبقى في رقبتك
آدم:بسسس بس راديو وبعدين لو مش عاجبه انا أخد اختي واروح يلا يابت يارحيل
ياسين:يلا اي بس استهدى بالله كدا وادخل المأذون هيطرقع عنده فرح كمان ربع ساعة واحنا مأخرينه
أقتربت الفتيات من رحيل ورفعوا فستانها حتى يسهل عليها الحركه فكان الجميع بداخل المطعم وياسين ينتظرهم بالخارج
أخذت الفتيات تبارك لها وتحتضنها ثم دخلوا جميعاً فوقعت عين رحيل على أحمد ينظر لها نظرة لم تفهمها ولكن لم تركز فخجلها منعها وذهبوا خلف آدم الذي تركه وذهب ليكتب كتابه هو الآخر
في مكان آخر
الرجل1:احنا عملنا اللي علينا وخطفنا البنت زي ما الباشا قال بس هو لسه ما اتصلش هنعمل اي
الرجل2:نتصل بيه ونشوف هنعمل اي معاها
البنت بصراخ:انتوا مين وعاوزين مني اي
الراجل1:اخرسي يابت أنتي مش عاوز أسمع صوت
صمتت بسبب نظرة ذلك الرجل لها فكان مخيف
الرجل 2:الباشا بيتصل بيا
الرجل 1:رد عليه
فتح ذلك الرجل الهاتف وأستمع لحديث الطرف الآخر وهو فاتح الاسبيكر
الطرف بعصبية:أنتم اي اللي عملتوه دا ياشوية اغبية انتم خطفتوا حبيبتي بدل ما تخطفوا البنت اللي كانت معاها في الكوافير
الرجل 1:يا أحمد بيه حضرتك قولتلنا عروسة وهتبثى هناك الساعه ..واحنا روحنا في الميعاد
أحمد:أنت تخرس خالص وحسابي معاك بعدين والبنت اللي خطفتها ترجعها لبيتها حالا هات اكلمها
ذهب ذلك الرجل للفتاة واعطاها الهاتف
هي بلهفة:احمد حبيبي شوفت عملوا فيا اي
أحمد بهدوء :معلش ياحبيبتي انا اسف على الغلطة ثم أكمل بحزن اسف هضطر أكمل الجواز دي لأن الخطة باظت
بس وحياتك لأعيشها في جحيم
أميرة:ولا يهمك ياحبيبي المهم إنك ليا
أحمد:اكيد ياحبيبتي واحهزي عشان هجبهالك الشقة
أميرة بخبث:انت تؤمر ياحبيبي
اغلقت معها الخط وذهبت مع الرجال حتى يوصلوها لمنزلها
أما عند أحمد فقد أستغل وقت كتب كتاب آدم واتصل برجاله بعدها عاد وجلس حتى يتم كتاب كتابه ووضع يده في يد عماد فهو وليها وأخذوا يرددوا بعض الكلمات حتى سمعوا
المأذون:بارك الله لكماوبارك عليكما وجمع بينكما في خير
بمجرد ما أنتهى المأذون من هذة الكلمات حتى صدحت أصوات الدفوف التي تحملها كلا من نغم وعشق وآسيا في هذا المطعم الذي حجز لهذا العائلة
نغم:اللّٰه--المولى حارسهم
آسيا: اللّٰه--يبارك فرحتهم
عشق:اللّٰه--المولى حارسهم
نغم:اللّٰه--يبارك فرحتهم
آسيا:والله دا الفرح الليلة جمع على الحب أحبابهم
عشق:والله دا الفرح الليلة جمع على الحب أحبابهم
نغم:جينا ياحبايب بينا بينا نكبر ونصلي على نبينا
آسيا:جينا ياحبايب بينا بينا نكبر ونصلي على نبينا
عشق:عروسين قمرين هنا ويانا عروسين قمرين هنا ويانا
نغم: والانوار قائدة مع الزينه
آسيا:اللّٰه المولى--------------
عشق: عروسين من بيت أصل ودين على القراءن متربين
نغم:عروسين من بيت أصل ودين على القراءن متربين
آسيا:وعريسنا بالطيب زينا دا عريسنا بالطيب زين
عشق:عروستنا أخلاقها جميلة
نغم:اللّٰه المولى--------------
آسيا:عالنور فطريقهم ماشيين بالشرع وباصول الدين
عشق:عالنور فطريقهم ماشيين بالشرع وباصول الدين
نغم:حمدين الرب وشاكرين حمدين الرب وشاكرين
الثلاثه معا:اللّٰه المولى--------------
بعد أن أنتهوا الفتيات ألقوا بنفسهم في حضن رحيل التي ضمتهم بقوة ومن يراهم يظن أنهم توئم جميعاً من كمية المشاعر التي ظهرت بينهم وتلك الدموع التي تساقطت منهم
غيث:اي ياجماعة مش هنتصور ولا اي زمان الناس مستنية في القاعات
آدم:أيوة صح الناس هتروح من غير ما تلاقي حد في استقبالها؟
والدة رحيل:لا طبعاً انا كنت هخلص واروح بس لما اتأخرت والد ووالدة عشق خلصوا كتب كتاب عشق وبعدين قالوا إنهم هيروحوا يستقبلوا الناس عشان يكون حد منا هناك
آدم:طب كويس يلا ناخد كام صورة عائلية للذكرى وبعدين نمشي عشان شكلنا اتأخرنا عليهم
بالفعل تجمعت العائلة وأخذوا عدة صور تذكارية لهذا اليوم وسط فرحة وأبتسامة الجميع بعد ذلك أخذ أحمد رحيل في سيارته وذهب إلى القاعات وكذلك كل شاب منهم أخذ زوجته في سيارته وصلوا أمام القاعات فذهب الشباب لقاعات الرجال وكذلك الفتيات ذهبت لقاعة النساء
وأستقبلتهم الاناشيد الإسلامية بالدفوف
افرااااااح افرااااح
افراح افراح ووروود
والقلب بيضحك للعرسان والفرحة ماليها حدود
والدنيا تقول ياسلاااااام
ع الفرح مع الاسلام
افراحنا جميلة وطاهرة حلال والناس للدين بتعود
دي آية من الرحمن
ازاي خلق الانسان
من نقطة مية جعله عنين وكمان شفتين ولسان
لو ترجع قبل سنين
تلاقيه كان لسه جنين
شوف كبر ازاي
واهو بقي عريس
سبحان ربي المعبود
افراح افراح افراح افراح ووروود
والقلب بيضحك للعرسان والفرحة ماليها حدود
والدنيا تقول ياسلاااااام
ع الفرح مع الاسلام
افراحنا جميلة وطاهرة حلال والناس للدين بتعود
وكمان ربنا سواه
وحفظ قلبه وهداه
بطريق الحق وعيشة النور والصحبة الصالحة معاه
يجعلهم احلي شباب يجمعهم اسمي كتاب
عايشين علي نهج رسول الله
وده بين الناس محمود
افراح افراح افراح افراح ووروود
والقلب بيضحك للعرسان والفرحة ماليها حدود
والدنيا تقول ياسلاااااام
ع الفرح مع الاسلام
افراحنا جميلة وطاهرة حلال والناس للدين بتعود
عروستنا الطاهرة كمان
ماهي نعمة من المنّان
عاشت ع الفطرة سنين وسنين يرويها نبع القرآن
معتصمة بحبل الله
ولايمكن يوم تنساه
القلب خلاص عمران بالنور وبيحفظ اغلي عهود
افراح افراح افراح افراح ووروود
والقلب بيضحك للعرسان والفرحة ماليها حدود
والدنيا تقول ياسلاااااام
ع الفرح مع الاسلام
افراحنا جميلة وطاهرة حلال والناس للدين بتعود
قال عايز ذات الدين
راح اكمل بيها الدينن
راح نبني حياتنا علي الاسلام يحفظنا في حصن حصين
ده نعيم الدنيا قليل
ونعيم الاخرة طويل
واهو بكره نعيش في جنان الله في رضي وفي ارض خلود
افراح افراح افراح افراح ووروود
والقلب بيضحك للعرسان والفرحة ماليها حدود
والدنيا تقول ياسلاااااام
ع الفرح مع الاسلام
افراحنا جميلة وطاهرة حلال والناس للدين بتعود
أنتهى ذلك النشيد ليبدأ آخر
" زفوا القمر "
زفوا القمر ع القمرايه و قولوا لهم مبروك ويايا
غالية و غالي يا فرحة تعالي
هنقدم لكم أحلى تهاني
إسلامنا صوته في العالي و عريسنا نجمه بيلالي
و عروسته عاشت ع التقوى ع السنة و على القرآن
الشرع لما يحكمنا الخير أكيد هيوصلنا
إسلامنا دستورنا الغالي بالنور هيرجع من تاني
يا رب تمم فرحتنا و اسعدنا و اسعد لمتنا
بالحب نغني في فرقتنا و الكل أهو سامع ألحاني
ذهبت لتبدأ أخرى
.هيه هيلا هاللا
هيه هيلا هاللا
هيه هيلا هاللا
هيللا وهاللا وهاللا هيلا هاللا
فرحة من القلب وطله
ومن العين يحرسهم الله
واحنا الفرح مواعدنا مواعدنا
واهو جينا قبل ميعادنا
والكل يقرب منا وبحب يسقف ياللا
واوووووووو
خدينا يا فرحة خدينا نسهر ونقول اغانينا
اه اه اه
دي ليلتنا وغالية علينا
غلاوتها تبان في عينينا
واحنا الفرح مواعدنا مواعدنا
واهو جينا قبل ميعادما معادنا
والكل يقرب منا وبحب يسقف ياللا
وووواووووو
وعريسنا الغالي اي محلاه ده نصيبه حورية بتهواه
اه اه اه
وبشرع المولى وبهداه نسهر اجمل ليلة معاه
وبشرع المولى وبهداه نسهر اجمل ليلة معاه
واحنا الفرح مواعدنا
واهو جينا قبل معادنا
والكل يقرب منا وبحب يسقف ياللا
واواواواواواواواواووووو
الله الله الله الله على نور الله الله الله
الله الله الله الله على نور الله الله الله
احلى الافراح بذكر الله
الله الله على نور الله
جمع شملكم
الله الله
وتمم فرحكم
الله الله
جمع شملكم
الله الله
وتمم فرحكم
الله الله
على السنه والكتاب
الله الله
هنعيش على طول احباب
الله الله
لا زعل ولا خصام
الله الله
ولا حتى اى عتاب
الله الله الله الله على نور الله الله الله
الله الله الله الله على نور الله الله الله
احلى الافراح بذكر الله
الله الله على نور الله
احلى الافراح بذكر الله
الله الله على نور الله
يسعد قلبكم
الله الله
وينور دربكم
الله الله
على السنه والكتاب
الله الله
هنعيش على طول احباب
الله الله
لا زعل ولا خصام
الله الله
ولا حتى اى عتاااااب
الله الله الله الله على نور الله الله الله
الله الله الله الله على نور الله الله الله
ظل الفرح هكذا ينتهي نشيد ليبدأ آخر حتى أنتهى الفرح وسط فرحة الجميع بذلك اليوم فقد كان كثير معترض على هذا الفرح كونه إسلامي ولكن مع تلك الأجواء في الفرح أندمج الجميع وأحب ذلك اليوم
في الخارج كان يقف أحمد هو والشباب أمام سيارته ينتظر أن تخرج عروسه وخرجت جميع الفتيات من تلك القاعة
فتقدم ياسين من احمد
ياسين:أحمد اوعى تجرح رحيل لو حصلها حاجه هتلاقي حد تاني قدامك مش ياسين رحيل خط أحمر يا أحمد
أبتسم له أحمد وتحدث في برود:طيب أسمحلي أخد مراتي بقا ولا مينفعش
ضغط على كلمة مراتي وكأنه يقول له لم تبقى أختك كما كانت
ظلت رحيل تسلم على الفتيات واحدة تلو الأخرى ودموعها تتساقط على ذهابها بعيدا عن عائلتها فأقترب منها آدم ومسح لها دموعها وضمها إليه
آدم:اوعي أشوف الدموع دي في عينك بعد كدا اوعي يارحيل مهما حصل واوعي تفتكري عشان أتجوزتي يبقى مسئوليتنا ناحيتك خلصت فأي وقت يزعلك بس ولا يقولك كلمة تزعلك بيتك موجود ثم أكمل بمرح بصي أنا عاوزك توقفيله على أي حاجه أنا اصلا مش عارف وافقت على الجوازة دي ازاي
ابتسمت له رحيل وضمته أكثر وآسيا أبتسمت إبتسامة صافية لذلك الحنون الذي أصبح زوجها
أقترب أحمد منه فنظر له آدم بغموض وسلمه رحيل فأدخله في السيارة وذهب لوالدته
أحمد:معلش ياماما انا هاخد رحيل كام يوم نقعد في الشقة بتاعتي وبعدين هنرجع على الفيلا بتاعتنا
والدة:ماشي ياحبيبي اللي يريحك
أنتهى الفرح وذهب كلا منهم لوجهته فذهبت الفتيات كلا منهم مع زوجها الذي طلب من والدتهم الخروج مع زوجته ووافقت وذهب أحمد ورحيل الي وجهتهم التي لا تعلمها رحيل حتى توقف أمام عمارة أقل ما يقال عنها إنها جميلة بشكل لا يوصف غير ذلك إنها قريب من النيل
أحمد ببرود:أتفضلي أنزلي
نزلت رحيل بخجل ولم تتبين تلك النبرة التي تحدث بها هو بينما هو أغلق الباب وذهب وهي خلفه فدخلوا الاسانسير ولم يتحدث أياً منهم حتى وقف أمام تلك الشقة وخلف توقعاتها عندما رن الجرس ولم يفتح بمفاتيحه فمن سيبقى في شقتهم لم تتسائل كثيراً حتى وجدت فتاة جميلة تفتح الباب ولكن ما فاجئها إرتماء تلك الفتاة في حضن زوجها
أحمد:حبيبتي وحشتين
مروة بزعل مصطنع:بس أنا زعلانه منك بسبب اللي حصل انهاردة هي دي بقا مراتك
أحمد نظر لرحيل التي لم تفخقد من صدمتها أو تفهم أي شيئ مما يحدث
رحيل:أنتي مين واي اللي بيحصل هنا
أحمد ببرود :دي مين قدي بقا مراتي
رحيل بصدمة:
hend
جارى كتابة باقى فصول الرواية اترك تعليق أو عاود زيارتنا
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)