📁

رواية بنت القلب الفصل الثانى 2 بقلم هند حارس

رواية بنت القلب الفصل الثانى 2 بقلم هند حارس

رواية بنت القلب البارت الثانى 2

رواية بنت القلب الجزء الثانى 2

رواية بنت القلب الحلقة الثانية 2

رواية بنت القلب الفصل الثانى 2 بقلم هند حارس
رواية بنت القلب


رواية بنت القلب الفصل الثانى 2


رواية بنت القلب (الفصل الثاني)


: يا صباح الرعب الساعه 6 وعلي المقيمين خارج مدينة الرعب  المحافظه علي  فروق التوقيت ..درجة الحرارة في الضل 25 وده كويس للزواحف  واحتمال يبقي جو هايل لكسل ف السرير..  او النوم او اقولك الاحسن عمل تمرينااات للمخوفتييييه اصحيييي يا شلبييييييي بوووووووم..!!!

:آسيااااااااا

آسيا بفزع:عاااااا في اي 

:في حد يحط القرف دا في المنبه بقا أنا جاي أصحيكي اتفزع كدا 

آسيا:أنت لو شوفت صوتك كنت هتتفزع اكتر 

بغضب:نعم 

آسيا بخوف:بهزر يا أبيه ثواني وهجهز

خرج من الغرفه وهو يضرب يديها في بعضها بسبب أخته التي ستصيبه بجلطه يوماً ما بسبب أفعالها


خرج ذلك الشاب ودخل الي الغرفه الاخرى ووجد أخيه نائم فقام بسكب كوب الثلج عليه ووبعد ثواني قام هذا الشاب 

-اااااه بغررررق 

-‏الشاب ببرود:خلصت أخلص قوم عشان جامعتك 

-‏-يا جدع في حد يصحي حد كدا 

-‏-‏مش انا عملت كدا يبقي فيه ربع ساعه والاقيك علي الاكل مانت لو نايم بدري كنت صحيت بس لا الاستاذ لازم يسهر برا للفجر ثم أكمل بغضب ابقى اشوفك سهران تاني ياغيث 

ثم خرج هو يكاد ينفجر بسبب ما يفعله أخوته 

نزل وجد والدته تطالع الجريدة كالمعتاد 

-صباح الخير يا ماما

-‏صباح الفل ياحبيبي مالك مكشر ليه أنت كويس

-‏واللي يشوف عياالك يبقي كويس 

بضحك-غيث وآسيا 

-هو في غيرهم واحد في سنه اولى كلية بقاله سنتين والتانيه ٢٤ساعه ماسكه الكتاب ياما فاتحه كرتون عيله غريبه 

-ليه كدا يا أبيه دا احنا عسل

-آسيا:صباح الفل علي ست الكل 

الام :صباح الجمال علي أجمل آسيا

-‏ اي دا أمي وأختي وفي بيتي عيني عينك 

آسيا بسخريه:طب متغمض عينك ومش هنشوف

-‏اقعدوا كلوا وبطلوا لعب 

آسيا بصوت واطي:يخربيت كدا الواحد ميعرفش يهزر جمبه

-بتقولي حاجه يا آسيا 

آسيا: لا يا آبيه انا بكح

-طب أنا نمشي ولو احتجتووا حاجه كلموني وأنتي يا آسيا خلي السواق يوصلك المدرسه ويستناكي لو عندك دروس وأنتي أستاذ غيث لو وصلني منك مشاكل هاخد من منك العربيه 

الأم:اقعد يا أحمد أنت مفطرتش 

أحمد:لا ياماما عندي شغل الحمدالله فطرت

غيث:ليه كدا يا ابو حميد دا انا حتي غلبان 

-نظر له بسخريه ثم ذهب 

عند رحيل عند وصلت إلي الجامعه 

رحيل:يلا ابت يارحيل نبدأ رحلتنا في الجامعه 

ولم تكد تكمل كلمتها حتي وجدت ما جعل عينيها تشتعل من الغضب فقد رأت مجموعه من الشباب تضايق فتاه لم يظهر منها إلا السواد

رحيل:انا عارفه إن اليوم دا مش هيعدي علي خير 

ثم أقتربت منهم 

رحيل:في أي يا شبح منك ليه 

شاب 1:وأنتي مالك يابت أنتي 

شاب ٢:مالك ياصاصا حد يضايق القمر

رحيل بإستفزاز:صاصا ولا مصاصاا 

ثم نظرت للفتاه فلم ترى شيئ منها غير عينيها 

أمسكت يدها بحنان :مالك ياقمر حد ضايقك فهزت رأسها بمعني لا 

رحيل:طب يلا نشوف كنتي رايحه فين 

شاب1:هي وكاله من غير بواب 

رحيل: أستغفر الله العظيم يارب

بص هي كلمه أختفي من قدامي أحسنلك عشان لسه ضاربه ٣ومكسراهم 

شاب٢:أنتي بتهددينا ياروح أمك 

رحيل:نفسي أعرف مالك بأمي 

وربنا ما سيباكم تعال هنا وأمسكت وأخذت تضربهم وكلما أقترب أحد منها ضربته وقالت له 

رحيل بغضب:لو ما بعدتش هتكون مكانه كنتوا فين وهما بيضايقواا البنت هااااا 

بينما تلك الفتاه كانت تبكي وتدعي ربها أن يمر تلك اليوم علي خير 

رحيل:تعالي ياضنايا شكلك غلبانه زيي تعالي نروح نشتكي للعميد علي اللي عملوه فينا

نظرت لها الفتاه بدهشه ثم نظرت للشباب الواقعين أرضا يتألموا ثم نظرت لرحيل 

رحيل عندما رأت نظرة عينيها الغير مصدقه:ايوه زامبقولك كدا 

انفلتت ضحكه من تلك الفتاه المنتقبه وقالت بمرح صدم رحيل :ياعيني عليكي  يا عشق هتتطردي من اول يوم مكانش يومك يختي 

رحيل بصدمه وكادت أن تتكلموا لولا أن رأت الأمن يأتوا ليأخذهم لمكتب العميد 

رحيل بهمس:دا آدم هينفخني لو اتصلوا بيه 

الامن:اي اللي بيحصل هنا دا مين اللي عمل كدا 

رحيل:هو انتوا مش بتيجوا غير بعد المشكله ما تحصل 

الامن:بنت أنتي اتلمي ويلا كلكم متحولين علي مكتب العميد


أخذ الثلاث شباب والفتاتين وذهب بهم إلى مكتب العميد 

العميد:اي اللي حصل يا اساتذه 

رحيل:ا 

ثم أقتربت من الفتاه المنتقبه :هو اي اللي حصل يابنتي 

عشق وهي تكتم ضحكتها علي منظر رحيل:احم حضرتك انا كنت رايحه محاضرتي عادي لقيت الشباب دول بيتريقوا علي لبسي وبيقولوا اول مره نشوف خيمه ماشيه ولما حاولت اتجاهلهم وامشي اعترضوا طريقي وكانوا عاوزين يوقفوني بس الانسه جات وحاولت تاخدني ونمشي بس الأساتذة شتموها فهي ضربتهم 


العميد بصدمه وهو يرى الشباب:الشحوطه دول انتي اللي كسرتيهم 

رحيل:هما اللي غلطوا وكان لازم يتربوا 

العميد بزعيق:غيث أنت وأصحابك مش اول مره تعملوها 

غيث للعميد:يا سيادة انا مكنتش معاهم والله أنا بس كنت واقف اتفرج

رحيل:هو حنة شيماء

العميد:انا اول ما عرفت أتصلت بأخوك يجي شوفله حل معاك

لم يكمل كلامه حتي تفاجأوا بذلك الذي يقتحم مكتب العميد بعنف 

رحيل:اوعا اي القمر دا 

عشق بصوت منخفض:صوتك عالي 

رحيل:هااار اسوح يعني سمعني 

عشق:بحالته دي معتقدش 

أحمد ببرود وهو يجلس أمام مكتب العميل :اي اللي حصل يا سيادة العميد 

حكى له العميد ما حدث فنظر له ونظر لرحيل من أسفلها لاعلاها ليرى تلك الفتاه التي فعلت ذلك بأخوه فوجدها ترفع حاجبها بطريقه مضحكه فحمحم 

أحمد:تمام انا بقول تفصلهم اسبوع كلهم عشان يتعلموا

رحيل:نعم ياخويا تفصل مين احنا مالنا هما اللي غلطوا

أحمد ببرود:اظن إن مش كل حاجه بتيجي بالضرب يا آنسه ولا اي 

رحيل بغيظ:ماهما لو محترمين مكانوش اتضربوا 

أحمد نظر لأخوه بمعني أنظر فنظر غيث في الأرض بخجل

أحمدوهو ينظر لها نظر اخترقتها وتكلم بخبث:بس لو لبس حضرتك محترم مكانش حد بصلك 

(فقد كانت رحيل ترتدي بنطال من النوع الضيق وعليه تيشرت اسود وتربط شعرها كحكه )

فكلامه جعل رحيل تشعر بالتقزز من نفسها فكانت علي وشك البكاء عندما تحدثت عشق 

عشق بقوه تظهر لم تعتد عليها:أظن لو حضرتك بتفهم كنت عرفت إنهم كانوا بيتريقوا عليا وصحبتي جات في أخر الوقت يعني مالهاش دعوه بالكلام دا كله ثانياً ربنا أمرنا بغض البصر والستر هي اه غلطانه بس بردوا هما غلطانين والاحترام اللي كانت بتتكلم عنه ميخصش لبسها كانت بتتكلم عن الاحترام اللي مبقاش موجود عند الناس اللي بتلاقي اي حاجه عشان تأذي بيها غيرها زي التريقه عليهم أو ممكن نقول التنمر اللي بيأذينا وعلي اي؟ دا كله عشان نقابي دا كله عشان ارضي ربنا لو كانت دي مشكلتكم فأنتوا حرين ودا ميسمحش لحضرتك تبصلها كدا ثم نظرت للعميد

عشق:لو سمحت ممكن تقول قرارك عشان نمشي 

العميد بهدوء بعد تلك المشاحنات :اتفضلوا مفصولين 

أخذت عشق رحيل التي كانت مازالت واقفه مكانها وذهبت بها وهي ما زالت متأثره بكلامه وبنظرته التي أشعرتها إنها رخيصة جدا 

عشق لرحيل:أنتي كويسه 

رحيل:هو انا وحشه 

عشق:ليه بتقولي كدا 

رحيل:لبسي غلط 

عشق: طب ممكن تيجي تشربي معايا عصير في البيت عشان السواق جي ياخدني وكمان معاد الكليه لسه ما جي

رحيل:تمام اصلا لو روحت دلوقتي آدم هينفخني 

عشق:دا اخوكي 

رحيل:لا دا ابن خالتي 

عشق وهي تهز رأسها:اه طب يلا ياعسل 

رحيل:يلا

عشق:اي يابنتي انتي بتروحي مع اي حد كدا مش يمكن اخطفك ولا اعملك حاجه واكملت بضحك دا حتي الناس بتخاف مني 

رحيل وقد عادت لمرحها:يااااه دا انا حلم حياتي إني اتخطف يلا يلا انا جاهزه بعدين يبنتي انا ارتحتلك اصلا انا بحب اللي بتلبس زيك اوي بحس انهم قريبين من ربنا ثم أكملت بحزن بس للاسف أنا اتعودت علي كدا الناس اللي عشت وسطهم كدا 

عشق بمرح:اي دا هنقلب حزن ولا اي يلا يافواز علي البيت ريا وسكينه بيستنونا دا احنا هنريحوكي ياشابه

عشق:اشطا 

ذهبوا الاثنين لمنزل عشق ولم يكن أحد بالمنزل فعلمت أن والديها بالخارج وقد كان المنزل عباره عن فيلا صغيره بجنينه بسيطه خلف المنزل لا يراها احد من الخارج وتركتها عشق وقالت إنها ستعد شيئاً ما وتعود فأومأت لها وبعد فتره وجدت أحد يخرج من المنزل 


رحيل بصدمه:أنت...........

hend✍️


رواية بنت القلب الفصل الثالث 3 من هنا

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)


روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات