رواية المهندسة نور الفصل الثالث 3 بقلم وفاء الغرباوى
رواية المهندسة نور البارت الثالث 3
رواية المهندسة نور الجزء الثالث 3
رواية المهندسة نور الحلقة الثالثة 3
رواية المهندسة نور بقلم وفاء الغرباوى
رواية المهندسة نور |
رواية المهندسة نور الفصل الثالث 3
_٣_
ظل محمود صامتا يستمع الى كلام العم صلاح لكن لم يظهر عليه اى نوع من المفاجأة او التغير ..لكن صوت سمعه عم صلاح اضطر الى الدوران حواليه، وجد اناس كتيرة متابعين الكلام .. فى ذلك الوقت رياضه الاحساس انه اخط عندما تحدث عن نور واعلن عن شخصيتها الحقيقة المهندسة بنت الساعى.
ماذا تفعل نور فى ذلك الوقت بعد ما سمعته من حديث
ظل مختبىى سنين عليها
فجاة فى لحظة غضب غير مرتب لها ظهر للنور
وبدأ سوال يلح عليه هل من الممكن أن يكمل الحكاية
لالا هيقدر يحكى بداية الحكاية ،
وقف عقله عن التفكير لكن فى لحظة تذكر اهم حاجة
وعنها رفع ايده للسماء وقال
_الحمد لله
وافتكر كلام ربنا سبحانه وتعالى "إن مع العسر يسر "
ربما ذاك الوقت هو الأمثل للحديث عنهما
****
فى الوقت دا نور كانت مركزة معاه اوى مستغربة كلامه اللى اول مرة تسمعه..كمان اول مرة تشوف باباها بيتكلم بالقوة دى ،طول عمره هادى وحنين معاها ومع مامتها الله يرحمها..والسوال اللى جواها
هو باباها يعرف محمود صقر منين؟واى حكاية الملامح دى؟ واى اللى بينهم ؟وليه محمود ساكت كده مش قادر حتى يرد عليه؟
قعدت نور على الكرسى بتنقل عنيها بينهم ،
نظراتهم بتحرق..او نظرات فيها حاجات كتير هى مش قادرة تفهما .
حست نور انها فى كابوس ولازم تخرج منه قبل ما يحصل حاجة..اخدت شنطتها وانسحبت
حتى والدها محسش انها خرجت
******
فى ذلك الوقت حضر المدير بعد ما له كلام عن ماذا يحدث بالأسفل فى مكتب التراخيص ..واتكلم بهدوء متناهى
_من فضلكم يا جماعة كل واحد على شغله ؟كل واحد يشوف وراه اى؟
وقف عم صلاح إحتراما للمدير ،لكن محمود ظل مكانه جالساعلى الكرسى ..ربما تاه فى دوامة
الذكريات .حصر فى داخل بير ليس له قرار
حياة كانت أجمل أيام وفجأة اصبحت اسوء ايام
المدير وعم صلاح لاحظوا ان محمود تاه بعينه وزاغ
تحدث المدير بهدوء وحنكة
_حج محمود هنا مكان عمل مش تصفيه خلافات
وافتكر ان قلتلك كله الا نور وأبوها؟ حصل ..فاكر
ابتسم محمود لكنالابتسامة كانت اكتر من حزينه،يمكن
كان فى نفسه سبب خفى وفجأة لقى اكتر من اللى توقعه او مر فى باله،وقتها رد وقاله
_من نص ساعة كان فيه سر وبير مقفول يا أحمد بيه
بس دلوقت لا بقا فيه سى ولا بقا بير
دا جرح واتفتح ولازم نداويه
وخرج محمود من المكتب ومن المصلحة كلها وبداخله سوال جواه
ياترى هو فرحان باللى حصل ولا زعلان؟
وقف مكانه شويه ..اتجه ناحية عربيته وسند عليها
وباله مشغول تماما بما حدث
وعودة الذكريات
******
وقف صلاح امام المدير المهندس أحمد وليس هناك ما يقوله لكن فجاة بحث عن نور ولم يجدها
_هى نور فين؟
رد عليه أحمد وهو بيرفع ايده لفوق
_مش عارف انا دخلت المكتب مكنتش هنا،هى مشيت امته؟
الوقت دلك احس عم صلاح ان جدار الماضى اتهدم بلكن ليس وحده معه بنته ونور عينه
المهندسه نور اللى فى الحقيقة اسمها نورسين
ومعناه المستقبل
_فاكر لما سمتها نورسين يا احمد؟
ابتسم احمد ماما برأسه
_ ياااه يا صلاح ..واهو بقينا فى المستقبل يا ترى هيبقى شكله اى
اتغيرت ملامح احمد ومسك صلاح من كتفه
_لازم نور تعرف الحقيقة من البداية..بس لو كانت حالتها النفسية تسمح
سمع صلاح الكلام وبدأ يمشى عشان يخرج
_تفتكر هتسامحنى يا احمد
=بطل تفكر فى المستقبل كتير عشان متتعبش يا صلاح
دا قدر وكلنا عيشناه ومكتوب علينا
******
خرجت نور من المصلحة وبدات تمشى ،واحدة واحدة
وهى فى عالم آخر وجدت شخص ما يضع ايده عليها..اتفزعت نور وصرخت صرخة خفيفة
وتدور للخلف تشوف مين..وصرخت
_زغلوووول
والله جتى فى وقتك ..كانت اصطباحة زى وشك يا وليه ..انا عملتلك اى
عينك فى حياتى يا بت ليه؟
بصى تعالى عيشى مكانى
خديهم كلهم
انا مش عايزة حاجة منهم
نور نزلت ضرب فى البنت.. والبنت ليست لديها القدرة على الدفاع عن نفسها او قادرة على التخلص من نور وعنفها الغير مبرر بل انها طاقة ورد فعل لما سمعته وتردد كلام مبهم غير مفهوم..
لوقت ما ربنا رزقهم باحد العمارة لفض الاشتباك بينهم
وعندما ماشاهدت نور وجه الرجل المبتسم ،وقفت برهة مستعجبة وما زالت ممسكة زغلول
بس فجاة رجعت تضرب فيها تانى
_هو انا كل ما اشوفك يحصل مصيبه ، انا لازم اخلص عليكى
******
خرج صلاح من المصلحة بس وجد محمود ساند على العربية وسمعه وهو بيقول
_كانت تستاهل اللى عملته زمان؟
كلمات لها ألف مدلول ومشغول
*****
رواية المهندسة نور الفصل الرابع 4 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية المهندسة نور)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)