رواية حب بنت القبائل الفصل الثالث 3 بقلم سما الحملاوى
رواية حب بنت القبائل البارت الثالث 3
رواية حب بنت القبائل الجزء الثالث 3
رواية حب بنت القبائل الحلقة الثالثة 3
رواية حب بنت القبائل بقلم سما الحملاوى
رواية بنت القبائل |
رواية حب بنت القبائل الفصل الثالث 3
حب بنت القبائل
البارت التالت
تحركت قدر ناحيه الباب لتذهب لكنها توقفت بصدمه وهي ترى شاب يدخل من باب السرايا ويحمل طفل رضيع فوق يده:
قدر: ررررائد
رائد بصدمه: قدرر
قدر نظرت الى الطفل الرضيع الذي يحمله وابتسمت ابتسامه جانبية تحمل السخرية و الحزن وقالت: الف مبروك دا ولدك
رائد بحزن: ايوه
قدر: ربنا يباركلك فيه..حاج منصور انا هتوكل على الله
»رائد يمتلك من العمر ٢٧ عاماً تخرج من كلية هندسة زراعه له قصة كبيرة سنعلم عنها مع الاحداث...قوي البنيه عيناه عسلية اللون شعره اسود اللون يصل لمنتصف رقبته قمحاوي طويل القامه«
خرجت قدر من السرايا وركبت فوق حصانها وركضت به بأعلى سرعه وورائها رجالها:
دخل سرايا الحاج منصور:
نواره: رائد كنت فيين
رائد: كنت بتمشى شوية وخدت علي معايا
منصور: تمام ياولدي خد مرتك واطلعوا استريحوا شوي لحد ما الوكل يجهز
رائد بتوهان: حاضر ياحاج منصور يلا يا نواره
وصعدوا الى غرفتهم فوق:
داخل الغرفة:
نواره بهدوء: متزعلش
رائد بحزن: هي جت ليه
نواره: المطاريد دخلوا لأرضهم وهي جت تتعاون مع ابووي
رائد: اكييد راحتلهم بنفسها
نواره: مهعرفش يارائد بس ممكن قدر قوية وتجدر تروح لهم
رائد ووضع يده على وجههوا بحزن وقال: ربنا يهديها بجا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند قدر:
امام الخيمه بتاعتها:
قدر من فوق الحصان: حاامد دير بالك على الشاب الي جوا انا محتاجه اجعد لحالي شوي
حامد: جوامرك ياملكة الليل
تحركت قدر بحصانها بسرعه كبيرة اتجهت بحيره وحواليها جبال وشجر اخضر يا لهُ من منظر خلاااب:
جلست قدر على البحيره ونظرت الى انعاكسها: ااااه يااا رائد فات كتير للدرجة ديه
اخذت سلاحها وجلست تصوب على الهوا بقوة: ااااه ارتااااح بجاااا
نظرت قدر لحصانها الاسود من الخيل العربي ورتبت على ظهره صعدت عليه وركضت به حول المنطقة بقوة:
نظرت حول المكان وقالت: ياااااااا اللللللللللللللله ارح قلبيييي
ركضت بالحصان وذهبت الى خيماتها وجدت الجميع جالس:
قدر: حاامد جهز حالك هنرجعوا السرايا
حامد: جوامرك ياكبييرة
عدي«بدر»: هو انا مش هرجع معاكم
قدر: لا هترجع معانا اكيد
سعد عدي لأنه لن يبقى وحده وجهزوا جميعاً وركبوا فوق احصنتهم وركضوا الى سرايا القبائل:
بعد مرور بعض من الوقت:
وصلت قدر ورجالها الى السرايا نزلت من فوق حصانها ونزل عدي ودخلت للسرايا:
عثمان بفرحه: قدر كيفك يابتي
قدر بأبتسامه: مليحه يابوي انت كيفك وامي فيين
عثمان: انا مليح يابتي امك بتجيب حاجات وجايه مين ديه يابتي
قدر: هجولك يابوي بس تعالى وياي في المندرة
ذهبوا الى المندرة وتبقى عدي بالخارج:
سردت قدر على والدها ما حدث بالأمس واليوم ماعدا انها رأت رائد:
عثمان: ياولدي كل دا حصل معه
قدر: ايوه يابوي
عثمان بفخر: هي دي بتي وانا هعتمد عليكي ياجلب ابوكي لحد ما المطاريد يسيبوا البلد لاكن متروحيش تاني لسرايا الهشيمي يابتي وبالنسبه للشاب الي برا ماشي ياقدر هيفضل معانا لحد ما نجيب له دكتور يشوف حالته ديه
قدر باست ايد والدها: تسلملي يابوي
خرجوا من المندرة وذهبوا ل عدي:
عثمان بأبتسامه: ماشي ياولدي هتفضل معانا لحد ما تتحسن ومن اليوم اسمك بدر
عدي بأبتسامه: تسلم يا حاج ____
عثمان بأبتسامه: حاج عثمان ياولدي
قطع حديثهم دخول صفيه:
صفيه بسعاده: بتي انتي بخيير ياجلبي
قدر: بخير ياما انتي كيفك
صفيه: الحمدلله يابتي
نظرت لعدي بأستغراب وسألتهم من هو وسردوا لها ما حدث:
صفيه بحنان: مهعلش ياولدي هتفضلي في سرايا كبير القبائل
عدي: تسلميلي يا امي
صفيه ابتسمتله بدموع وصعدت لغرفتها خوفاً من نزول دموعها امامهم:
قدر نظرت لها وهي تصعد وحزنت كثيراً وقالت: عز فين يابوي
عثمان:سافر ل شغله يابتي
قدر بهدوء: ربنا معاه يارب: يلا يابدر هخلي الخدم يجهزوا لك الغرفة بتاعتك
جعلت الخدم يجهزون له غرفة ليستريح بها وجلبت له بعض الثياب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في امريكا:
في منزل والدة عدي:
جولنار: انا قلقانه اوييي يا نادين على اخوكي
نادين بهدوء: اهدي يامامي خيير كلها شهرين ولا تلاته وننزل مصر متقلقيش
جولنار: اوك حبيبتي قومي ذاكري شوية
نادين: حاضر مامي
»جولنار امرأة تمتلك من العمر ٤٨عاماً هي وزوجها منفصلين لديها عدي ونادين فقط راقيه كثيراً«
»نادين تمتلك من العمر ٢١عاماً في كلية الاعلام ترتدي ملابس قصيرة جدا غير متحملة للمسؤلية لاتفكر الا بسعادتها تمتلك عينان خضرتين شعرها مجعد قصير لونه بني غامق«
في غرفة نادين:
في الهاتف: يا حبيبي والله وحشتني هتيجي امتى
شاب: هحاول ياقمري واجيلك على عيووني
نادين: تمام ياحبيبي هقفل بئا دلوقتي
شاب: تمام ياقلبي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في القاهره:
في منزل مروان:
لشخص بالهاتف: انا معايا امضته فب اكتر من ورقه نحطها على ورق التنازل وناخد كل حاجه
شخص بخبث: ايوه اعمل كدا في اقرب وقت
مروان: احسن حاجه ان الصحافة معرفتش حاجه وانا هكلم امه من فونه شات على اني عدي وعقبال ما ترجع نكون خدنا كل حاجه
شخص: صح وهو زمانه قابل وجه كرييم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في القبائل:
في المساء في حديقة السرايا من الخلف تجلس قدر وامامها لوحه:
خرج عدي من غرفتة وخرج للحديقة بعد ان استأذن منهم وظل يتمشى ولاكن لفت نظرة نور يضيئ من الخلف في الحديقة:
ذهب نحوه ووجد قدر ترسم:
اقترب منها عدي ونظر لرسمتها كانت اكثر من رائعه:
عدي: الله حلو اوي رسمك
قدر بعدم انتباه: شكرا ليك جدا
عدي: لا والله مش بجامل هو انتي اتعلمتي فين
قدر وهي تركز على لوحتها: متعلمتش انا عندي الموهبه من سنين وبنمي فيها
عدي بصدمه وصوت عالي الى حد ما: ايييه دااا انتي بتتكلمي زيي اهوو مش صعيدي
قدر فاقت من صدمتها وقالت بغضب: لا اني بتكلم صعيدي
عدي: لا والله اتكلمتي زيي
قدر بغضب: لااا جولت اتحدت عاادي انت الي مش مركز يا بدر
عدي بقلق: انا اسف خلاص مقصدش
قدر بمحاولة الهدوء.: متعتذرش انا فعلا اتحدت جاهري بس من غير مجصد
عدي بهدوء: ولا يهمك عادي المهم رسمك حلو
قدر: تسلم يارب
عدي بضحك: انا مش فاكر ايه موهبتي اصلا
قدر بتفكير: خد جرب ارسم يمكن دي تكون موهبتك ولو هيا يدك هتتحرك في الورجة لوحدها من غير ما تحس
حاول عدي يرسم لكنه فشل في الرسم:
عدي: لا مش هيا
قدر بتفكير: خلاص غنيي
عدي بضحك: اغنيي
قدر: ايوه غني ممكن تكون دي موهبتك استنى هجبلك كلمات اغنيه وجرب تغني
عدي: تمام ماشي
جابت له قدر كلمات اغاني لعمرو دياب وحاول وحقاً كانت هذه موهبته:
بعد انتهاءه من الغناء:
عدي بفرحه: فعلا طلعت دي موهبتي
قدر: الحمدلله ان شاء الله هتتذكر كل حاجه وبكره هنجبلك دكتور ونشوف حالتك ديه
جلسوا سوياً وقت طويل وقالت قدر انها سوف تصعد لأعلى لتستريح:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في اليوم التاني:
فاقت قدر من نومها ودخلت الى المرحاض للتتوضأ وتؤدي فرضها وارتدت ملابسها ونزلت الى الاسفل:
كانوا يجلسوا جميعا:
عثمان: صباح الخير يابتي
قدر.: صباح النور عليكم
جلست معهم على طاولة الفطور:
عثمان: عهتروحي فين
قدر بهدوء: هشوف اخبار البلد وهعاود عشان هروح اشوف حل للمطاريد
عثمان: تمام يابتي
صفيه: خدي بالك من نفسك يابتي
قدر: عيوني ــ بدر
عدي بأنتباه: ايوه
قدر: عهتجدر تيجي معاي
عدي: ماشي اه اقدر
قدر: تمام يلا تعال معي وسط رجالتي
خرجت قدر من السرايا ومعاها عدي وصعدت فوق حصانها ورجالها ورائها وذهبت للبلد:
تفقدت اخبارك البلد ورجعت تجلس على بحيره كبيرة في البلد:
وهي تجلس تنظر للمنظر اتاها صوت من خلفها:
شخص من خلفها: اتأكدت انك هكوني اهنه ف جيتلك
نظرت له بدر وبرقت بصدمه: زيييييين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الجبل:
عشماوي: هنطلعوا اليووم ونخلص البلد كلهااا
الرجاله: كيييف
عشماوي بخبث: هنوجع عيلة الهشيمي والقبائل في بعص اكتر ونجـ ـتل ملكة الليل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهــــــــــــــــاء البــــارت:
بقلمي سما الحملاوي
رواية حب بنت القبائل الفصل الرابع 4 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية حب بنت القبائل)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)