رواية حب بنت القبائل الفصل السادس 6 بقلم سما الحملاوى
رواية حب بنت القبائل البارت السادس 6
رواية حب بنت القبائل الجزء السادس 6
رواية حب بنت القبائل الحلقة السادسة 6
رواية حب بنت القبائل بقلم سما الحملاوى
رواية بنت القبائل |
رواية حب بنت القبائل الفصل السادس 6
حب بنت القبائل
البارت السادس
قدر بقوة:اني قررت اني والحاج عثمان ان الي هيمسك البلد معانا بدر لأنه انقذ حياتي من الخطر
زين بغضب: ايييه حديت ايه الماصخ ديه
عثمان بغضب: زييين متتحدتش اجده مع قدر مرا تاانيه
عدي بصدمه:يعني اييه
كانت الصدمه على رائد كبيرة ف كيف ومن هذا بالأساس
قدر بقوة وقامت وقفت: بدر انت هتساندنا انا وابوي في البلد وتحميها مجافأه على انقاذك لحياتي
عثمان بقوة:انت مننا ياولدي وما هسمعش من حد كلمه واااصل
اهل بلد القبائل:الله يخليك لينا ياحاج عثمان ويا ملكة الليل وتحافظ على البلد يابدر
اهل بلد الهشيمي:الف مبروك يا بدر
الاجتماع انتهى في الساحه الكبيرة وخرج الجميع:
بدر:مش عارف اقولكم ايه الصراحه
قدر: متجولش حاجة يابدر كفايا الي عملتوا
عثمان:روح ارتاح وبكره الصبح قدر هتعلمك كل حاااجه
يقف زين وعيناه تشع غضب:خااالي كيف هتمسكوا البلد
عثمان بغضب: اتحدت معي زيين ياولد القبائل
الرجوع بالزمن ثلاث ساعات:
قدر: يا ابوي انا رايده بدر يكون ماسك معانا البلد
عثمان: كيف يعنييي
قدر بهدوء:اول شي انا عاوزه بدر جدام عيونا ديما لأن اكيد ورا حاچه
عثمان: كملي
قدر: وعاوزه اراجب زين مليح لأن حركاته مش عچباني الفترة ديه
عثمان بأعجاب: تمام يابتي وانا معاكي
رجوع من الزمن:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في سرايا منصور:
في غرفة رائد ونواره:
رائد واقف بغضب: كييييف قدر تعمل اجده مين ديه اصلا
نواره بغضب:كفاااااياك يارائد انت الي مشيييت ب مزاجك جولتلك روحلهم مرا تاااانيه
رائد بغضب وعصبيه: وكراااامتي ايييه اجفلي خشمك يانواره احسنلك
تنهدت نواره بغضب ورحلت من امامه:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في سرايا عثمان:
واقفين جميعهم في ساحه السرايا:
تجلس قدر بكل برود:
زين بغضب: كيييف يعني انا احج بأني امسك العموديه
ازهار بغضب: زييين اتحدت زيين مع عمك
عثمان بغضب: زييين اجفل خشمك احسنلك انا سايبك تتحدت على هوااك
ماهر بعصبيه:اعتذر يازيين
زين بغضب ونظر لقدر: اكيييد دي فكرتك انتييي وعمي وافجك زي كل مرا اما بيوافج على كلامك وجايبه لينا واحد من الشااارع لا نعرفه ولا يعرفنااا والله اعلم بينكم اييه وهو اصلا من القاااهره
نهضت قدر بهدوء مريب وذهبت بأتجاهه:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مطار القاهره الدولي:
تنزل جولنار ونادين من الطائره و هم عليهم الحزن والقلق الشديد:
في منزل مروان:
شخص بخبث:نزلوا مصر دلوقتي واكيد هيجوا على شقته لازم تعمل انك كنت خايف عليهم
مروان بحـ ـقد: هيحصل متقلقش
اغلق المكالمة ونظر على هاتفه بخبث:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور بعض من الوقت وصلت نادين وجولنار الى منزل عدي:
دلفو الى داخل المنزل والقلق ينهش قلوبهم:
جولنار بصوتاً عالاً: عديييي انت فييين يابنييي رد عليااا ونبييي
نادين بدموع:عديييي
بحثوا المنزل جيداً ولكن لم يجده له اي اثر:
جولنار بدموع وصراخ: ابنييييي انت فيييين يا عدييي
نادين بحزن: يلا نروح لمروان اكيد عارف مكانه يلاااا
جولنار: ايوه ايوه يلااا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في سرايا عثمان:
نهضت قدر بهدوء مريب وذهبت بأتجاه زين:زييين انا سكت لك كتيير عشان عمتي زوج عمتي بس لحد اهنه ومهسكتش دجيجه كماااااان
نزلت بقلم على وجهه بقوة وقالت:ملكة اليييل ميتجلش لهااااا اكده انا عااارفه انا بعمل اييييه وعشان اكده ابوي خلااااني امسك البلد معه وفدر القبائلي مبتعملش حاااااجه غلط تمس شرف العيله واااااصل فاهمني ياود عمتييي
نظر اليها بغضب دفين وصدمه والجميع كانو في حالة من الصدمه ف كيف لقدر بأن تمد يداها على ابن عمتها:
تركتهم قدر بغضب وخرجت من السرايا وركبت فوق حصانها وانطلقت:
ازهار بغضب: تستااهل يازين ودلوجت تعتذر لخالك
زين بغضب:انا بعتذر ياخالي
ذهب زين الى الخارج ليقف في الحديقة:
ماهر بأسف: انا بعتذر عن الي حصل ياعثمان
عثمان بتنهيدة قوية:لا ياماهر عادي زي زي ولدي
صفيه: خلاااص بئا يلا يلا كلو على الاكل هنتغدا بئااا
عثمان: ايوه يلا فعلا
ازهار: ربنا يخليك لينا ياخوي
في الحديقة:
يقف زين بغضب وجاء من خلفه عدي: انا سكتلك كتير اوي وكمان اتهمتني انا وقدر بأنها عرفاني من ورا اهلها وكمان قولت عليا من الشارع معلش يا زين مش هسكتلك تاني لأن انا عندي كرامه وبعرف ارد بس بعمل خاطر لأهل البيت المحترمين دول
تركه وزين اصبح كتله من الغضب مشتعله:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تجلس قدر امام بحيره صغيره:
قدر وهي تلقي جزء من خاطرة كانت تكتبها:تمر الايام وقلبي يبكي كل يوم على فراقك ف كيف لي اراك بعيداً عني ولا ابكي ف قلبي ينبض شوقاً لوقوفك بجانبي احتاج لك يا اــــــ
قطع سردها للخاطرة عدي:قدر سألت انتي فين قالولي بتيجي هنا
قدر بأنتباه: ها ايوه صح
عدي بأعجاب: الي كنتي بتقولي دلوقتي اسمه ايه هو حلو اوي
قدر: خااطرة
عدي: ايوه ايوه حلوة اوي
قدر بأبتسامه: تسلم
عدي: ممكن اسألك سؤال
قدر: اتفضل
عدي: ليه خلتيني امسك البلد معاكم
قدر: عشان كنت بتمسك السلاح حلو جوي وجسمك قوي ماشاء الله
عدي بشك: بس كدا ولا في حاجه تانيه
قدر: لحد دلوجتي اه
عدي:تمام ماشي
قدر: مفتكرتش حاجه
عدي بحزن: خاالص
قدر بتذكر: يااانهار بسرعه فاااضل تلت ساعه والدكتور يجي الي جولتله يكشف عليك
عدي: طيب طيب يلا نمشي
ركبوا فوق احصنتهم وانطلقوا بأتجاه السرايا:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في القاهره:
في منزل مروان:
وصلت جولنار ونادين الى المنزل وفتح لهم مروان:
مروان بتمثيل: طنط جولناااار ناديين ايه نزلكم بدري كدااا
جولنار بدموع: مروااان عدييي فييين قولي انه عايش
مروان بتمثيل الحزن: انتي عرفتي انا خبيت عليكي عشانك انتي والله وكنت ببعتلك رسايل على الفون على انه هو
نادين بدموع: يعني عدييي خلااااص
مروان: للأسف ربنا يرحمه ياارب هنقول ايه
جولنار: لا لا اكيييد عايش طيب انتو لقيتوا الجثة
مروان: اه ودفناه بس خبينا علشان الشركة والشغل وبالمناسبه حالة الشغل بتدهور اوي لازم حد يمسك الشغل ياطنط
جولنار بحزن كبير: يعني ابني راح وشغله كمان هيضيع
مروان بخبث: لا لا مافيش الكلام دا ربنا يكول في عمرك ونادين تدير الشغل
نادين بعياط: بس انا مش بفهم فيه
مروان بخبث: بحيث كدا انا اقدر ادير الشغل بنفسي وطبعا ب قراركم
جولنار دون تفكير بسبب حزنها: ماشي يامروان مااشي
مروان بتمثيل: بس في مشكلة لازم تمضولي عقد اني اقدر ادير اي شغل عشان القانون
جولنار: ماشي انا موافقة فين العقود بسرعه عشان شغله منخسرهوش كان بيحبه اااه يااابني
مروان: ربنا يصبرك ياطنط كان حاببنا كلنا والله ثواني هجيب العقد
اتاها بالعقد وجولنار امضت عليه ولم تركز كيف اتاها بالعقد بالسرعه هذه كانت تفكر بأبنها فقط:
جولنار بحزن: كدا تمام عاوزه اروح مقابر ابني بئااا
مروان بخبث: عيوني يلا يانادين ياحبيبي ياعدي وحشتني
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في سرايا عثمان:
داخل غرفة في السرايا حتى لا يرى احد الطبيب:
قدر:اتفضل يادكتور حسن اهو بدر
حسن دلف للسرايا وجلس بجانب بدر:
بعد قليل من الكشف عليه قال: دلوقتي هو فقد الذاكرة بس مؤقت مش دائم بس لااازم يفتكر اي حاجه خلال شهرين والا هيسبب انه يكون عنده فقدان ذاكرة دائم
قدر بهدوء: ودا الحل الوحيد يا دكتور حسن
حسن بحزن: للأسف اه
بعد قليل رحل الطبيب:
عدي: انا اسف ليكي اني شيلتك همي
قدر بهدوء: بدر متعاودش تجول الكلام ديه انت بجيت مننا وخولص الكلااام
رحلت قدر لا تعلم من سمع حديثها:
زين بخبث: بجا هي اكده ياقدر ماااشي دا انتي هتفرحي جوييي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الصعيد:
في مكان مجهول:
عشماوي بقوة: من بكره الفجر ملكة هندمر عائلة الهشيمي والقبائل ونخسرهم بعض اكتر
رجالة عشماوي المتبقين: واحنا تحت جوامرك يا عشمااااوي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في القاهره:
تجلس جولنار امام قبر ولكن ليس حقاً لعدي:
جولنار بدموع:ااااه ياوجع قلبي عليك يابني ياحبيبي مشيت وسبتني من غير حتى ما تودعني اااااه كنت حاسه ان هيجرالك حاااجه
نادين بعياط: ياحبيبي وحشتني اوي انا كنت خلاص هخلص وانزل مصر واقعد معاااك على طول اااااه
مروان بخبث: خلاص ياطنط خلاص يانادين ربنا يرحمه ربنا يرحمك ياااصحبييي يلا كفايه كدا
جولنار: هجيلك كتير ياحبيبي متقلقش
نادين: هتوحشني
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في سرايا عثمان:
يجلس الجميع في ساحه السرايا الكبيرة دلف الساحه زين وهو يقول بخبث: كووويس انكم متجمعين شوفوا بجااا ست قدر مخبيه واحد في البيت فاااجد الذاكرة ومخلياه ماسك البلد الله الله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نهــــــــــــايـــــــة البـــــــــارت:
بقلمي سما الحملاوي
جارى كتابة باقى فصول الرواية اترك تعليق أو عاود زيارتنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية حب بنت القبائل)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)