📁

رواية هل من أمل الفصل العشرون 20 بقلم راندا على

رواية هل من أمل الفصل العشرون 20 بقلم راندا على

رواية هل من أمل البارت العشرون 20

رواية هل من أمل الجزء العشرون 20

رواية هل من أمل الحلقة العشرون 20

رواية هل من أمل بقلم راندا على

رواية هل من أمل الفصل العشرون 20 بقلم راندا على
رواية هل من أمل


رواية هل من أمل الفصل العشرون 20


فريده لسه هتقوم اسرعت مني ومسكت ايدها وبدموع واخدت نفس عميق ونظرت لها وقالت : فريده....حقك عليا انا غلطت فيكي سامحيني والله كنت خايفه

بقلم الكاتبه: Randa Ali

نظرت لها فريده ودمعه خانتها ونزلت وتعصبت وقالت .. :  اسامحك......!؟ا انتوا مستوعبين.... لاء مستوعبين بجد ....!!!!؟ عملتوا فيا اي.........؟ انتي كنتي شيفاني بتعذ"ب ومهنش عليكي تقولي اني مظلومه


مني عيونها دمعت وركضت علي جناحها فورا 


فريده حست بوجع ف قلبها وقالت......مكنش قصدي بس هي سكتت عن الحقيقه وهما جرحو"ني اوي وشكو فيا وف شر"في.... انا جر"حتها اكتر مهي مجرو"حه...!!! ودي مش حركاتك ي فريده انتي عمرك م جر"حتي حد دي مش انتي "وتنهدت بتعب" بردو كان غصب عنها هي خافت..هي غلطت عشان وثقت ف واحد زي دا.هي كانت ضحيه واحد حقي"ر اكيد ربنا مش هيسيبه.... انا اتجننت بدعي علي حسام لالالا هو مش حسام ونا واثقه ف كدا حسام عمره م يعمل كدا بس انا غبيه ازاي اقولها كدا ...اوف ياربي بجد عليا

بقلم الكاتبه: Randa Ali

قاطعت شرودها حبيبه من وراها  

وقالت بتوتر: لسه زعلانه مني......  فريده....فريده .. انا كنت عيله..... والله ومش عارفه انا بعمل اي

فريده لفت ليها وبعصبيه اتكلمت: لا انتي خط..وخط كمان احمر معايا خالص..... عمري مهنسالك كلامك ليا انتي مش بنت عمتي انتي عدو"تي..... كنتي بتستغلي طيبتي  وهبلي وتتفقي انتي وعمتو عليا وتشتمو عليا وتشككو ف شر"في اللي بينا انتهي.....انتهي..... عمرنا مهنكون ولاد عمه .....


حبيبه بصتلها بدهشه واخذت نفس عميق وقالت.. : عدو"تك....!!!؟ لدرجه دي يا فريده ...."وضحكت بحزم وكملت "........... فعلا اتغيرتي مش فريده اللي دخلتي هنا 

بقلم الكاتبه: Randa Ali

فريده ضحكت جامد : هههههههه اااااه مش انا ....

... "وكملت بسخريه" .....والبركه بجد فيكوا انتوا اللي غيرتوني من كتر الو"جع والاها"نه اللي شوفتها منكم خلاني مش بطيق ابص ف وشكم اها"نه...وذ"له ...وشك وشر"ف كان ناقص اي هااااااااا...؟؟؟!!!!!!


"زينب وسعاد ورانيا كانوا قاعدين وجم علي صوت فريده وحبيبه"


زينب بصتلها بحزن وقالت : مش بطقينا.... لدرجه دي بجد كر"هتينا...؟


سعاد بصتلها بوجع وقالت : لي كدا ي فريده دا احنا بنحبك


رانيا بعصبيه : فريده احترمي نفسك


فريده بصدمه ودهشه ....هل حقاً زعلانين..؟ من رد فعلي.... ياللهي ما عم استوعب شي بعد كل هذا وانا ....ماذا..؟!!!هل...هل انا...؟ الان المذنبه هههه كيف حقا مريت بكل هذا ونا الان المذنبه كييييييف حقااااا....؟؟؟؟؟؟!!!!!! 

فاقت من شرودها وصدمتها علي صوت رانيا الغاضب


رانيا بغضب ولوم : واحترمي كلامك كمان انا علمتك كدا


فريده فاقت من شرودها وبزعيق ودموع متجمده ف عيونها.....  :  ااااااه انا دلوقت اللي ظالمه وبجر"ح وبو"جع... تمام... معلش ي جماعه انا واحده قا"سيه ....!!! هههههه قا"سيه عشان رديت عليكم بعد....."وبنبره مؤلمه"....بعد الضر"ب والإها"نة دا انا كان صوتي بيجيب اخر القصر ..."وكملت بصوت خافض مؤلم مرتجف" ....ومحدش فيكم كان بيجي يفكر يحوش....يح...يحوش عني ...."وكملت بدموع والم وهي تتذكر".....قا"سيه عشان....عشان ... انتي ي طنط فرحتي بجواز نوح لما كان هيتجوز وبصتيلي بنظره مليانه....مليانه الف معني وحش مليانه معاني اني وحده قذ"ره هنيتي وباركتي ليه كمان وقولتيلوا .....

.."وكملت بسخريه" ...وقولتيلوا اخيرا هفرح بيك كأنه متجوزنيش ولا كأني مراته ولا كأنه حتي مراته قاعده قدامك وقدامكم كأني ولا حاجه هههه واحده بدون مشاعر وحده من دون شعور ....واحده يداس عليها عادي خالص طظ فيها تتشتم تسمع شتميتها.... تتجر"ح ....وتتو"جع... وف... اخر عادي عادي متزعلش ولا انتي ي عمتو ....


بقلم الكاتبه: Randa Ali


سعاد بندم والم ودموع اتجمعت ف عيونها م قدرت علي أن تنظر لها ....أنها صادقه ف كل كلمه تقولها حقا....لا تقدر علي الكلام كما أني خر"سه فاهي معها الحق.... كما انا كنت قا"سيه وجاحده القلب 


زينب نظرت لها بحزن وصمت


فريده نظرت لها بدموع وابتسامه مكسوره وقالت : عملتيني با"حقر المعامله انتي وبنتك ولا كأني بنت اخوكي سيرة امي كنتو بتجبوها باوحش الكلام حتي انا..... كنتي بتفكري طول الوقت ازاي تجر"حيني انتي وحبيبه بتفكري ازاي أطلق بتفكري ازاي اتعذ"ب بتفكري ازاي اتكسر بتفكري ازاي...ازاي...ازاي نوح يضر"بني كنتي طول الوقت انتي وبنتك بتفكرو ف كدا لما كنت بضر"ب  ...."وكملت بنبره مكسوره.... ".الفرحه كانت بتبقي ف عيونكم وقالت "بزعيق ودموع"... ولا كأني  بني آدم عملت اي عشان استاهل كل دا كأني حيو"ان من الشارع أو امكن حيو"ان لو عند ناس مش هيعملوا بالطريقه دي انتوا وجعتو"ني وقهر"توني....."وكملت بقهره ودموع "

....عارفه يعني اي قهر"توني ووجهتو"ني؟!!! وعملتوني با"حقر المعامله ولا كأني ليا مشاعر وإحساس كأني بلا مشاعر بلا شعور بلا احساس ........."واخذت نفس عميق ومسحت دموعها"..... وقالت ... : كل دا وانا وحشه "...وضحكت بوجع ..." هههه كل دا ونا بو"جعكم وانتوا بتحبنوني معلش ي جماعه انا مفتريه 

بقلم الكاتبه: Randa Ali


بكت رانيا بحرقه وركضت سريعاً تضم ابنتها لي حضنها ودموعها نازله بدون توقف علي الم ابنتها الوحيده أتألمت كثيرا ولماذا كل هذا الالم لملاكي الصغير ....هل..هل هذا الملاك يستحق كل ذالك الالم ....هل ابنتي البريئة تستحق كل الو"جع هذا....؟!!!!


أما عن زينب فبتلوم نفسها بندم باشد انواع الندم ودموعها نازله بدون توقف فإنها حقا كانت قاسيه علي ابنة اخاها التي تعتبر ابنتها ابنة أخاها المتوفي...أخاها التي كان يعاملها مثل ابنته وليست أخته الصغيره أخاها التي كان احن شخص عليها التي كان يدلالها طوال الوقت..هل انا فعلت كل هذه بدلن به هل حمايتها؟ هل دلالتها ؟ هل حفظت عليها؟ مثل م اخي كان يفعل ؟هذا ... هل هذا هو رد الدين ل اخي لقد كنت انانيه بدرجه لن يتخيلها أحد ....وماذا هليئ فعلت بابنته .....؟!! ماذا فعلت ف ابنته ماذا رديت الجميل..ههه رديت الحنيه والطيبه والجميل رديت بو"جع وقسو"ه ل ابنته  الوحيده كنت طوال الوقت بفكر في نفسي وف ابنتي وبس كنت انانيه ....لو اخي كان عايش ما كان  سمح كل هذا يجرئ بابنته الوحيده


بقلم الكاتبه: Randa Ali


سعاد مسحت دموعها ولم تعد تتحمل وركضت للداخل وجلست علي الركنه....لم تعد تتحمل تكمل مواجهه مظلومه وهي كانت فيها الظالم.....   "وبكت بحرقه " لقد ظلمتها.....ظلمتها كثيرا وف اخر ..."واخذت تتنفس وبدموع" وقالت : وف اخر طلعت بتي...(بنتي) ف اخر طلعت بتي...اااااه ي جلبي(قلبي) ااااه كنت طول الوقت بقولها كلام وحش وكسر"ها وف الاخر بتي انا اللي طلعت حامل " ااااااااه وبكت بحرقه....


ركضت إليها زينب وتحضنها جامد وبدموع جامده وقالت :اهدي..."وبقيت تطبطب عليها "

وتقول بدموع ووجع : اهدي ي اختي اهدي حاسه بو"جعك اهدي هتحصلك حاجه كان غصب عننا...."وكملت بالم"..... بابا الله يرحمه هو اللي خلانا نفتكر رانيا كدا دا خلانا نو"جع فريده "وبكت جامد".... كنت انانيه انا وحبيبه وعمالين نكسىر"ها الله يرحم بابا.....ويسامحه


سعاد بقيت تبكي بشهقات.... : طلعت بتي مني طلعت فريده شر"يفه ومظلومه ااااه ي جلبي وفضلت تبكي جامد 


اتيت مني علي الصوت شهقات والدتها  واقتربت منها قبلت ايدها وقالت بالم : سامحيني ي ماما ....."وبدموع انهيار".....انا اسفه والله انا تعبانه .....انا كر"هت حياتي من غيركم

بقلم الكاتبه: Randa Ali

سعاد بعدت وجها ليه الجهه الاخري

 مني ...اقتربت منها وحضننها جامد : حقك عليا ي ماما سامحيني


سعاد بغصه ف قلبها ...ومره وحده  صفعتها جامد علي وجنتيها وحضنتها جامد 

وتمسكت مني به والدتها وفضلوا يعيطو سوا

مني بشهقات جامده : سامحيني ي ماما 

سعاد بدموع : مسمحاكي مسمحاكي ي جلب امك

زينب بابتسامه وبدموع مغرقه وجهها وتنظر لهم بحب


حبيبه . دموع مغرقه وجهها واقفه صامته تماما   عند الحيطه كنت دايما 

....كنت دايما بشجع ماما...تجر"ح فريده كنت بسمع صوتها وعياطها .....كنت بفرح جامد اوي كنت بدعي امته نوح يطلقها كنت انانيه جامد اوي وبفرح بحزنها ووجعها يارب سامحني انا غلطت جامد....غلطت جامد 


عند رانيا وفريده كانوا ف الجناح سوا


رانيا ....حسيت بوجع ف قلبي ....وحطيت ايدي علي قلبي وروحت قعدت علي السرير

بقلم الكاتبه: Randa Ali

فريده جريت عليها بخوف واضح:  ماما مالك

 

رانيا مقدرتش لغاية هنا وتمسك نفسها اكتر وانهارت :اتعذ"بتي جامد.....مكنتش اعرف بكل اللي حصلك الله يرحم جدك ..... الله يرحمه مستناش يعرف وقتها الحقيقه وظلمني


فريده .....حسيت بنغزه ف قلبي لما شوفت ماما بتنهار مقدرتش امسك دموعي وعيطت جامد وحضنت ماما


..... : خلاص ي ماما....خلاص كلهم طلعوا من حياتي واولهم نوح ...."وكملت بابتسامه جامده"..... :   خلاص نوح طلع من حياتي يلا ي ماما.... "وقومت بسرعه مسكت ايد ماما" .....يلا نلم هدومنا قبل ميرجع ونمشي وهعرف هناك اكسر"ه ...."وكملت بنبره حاده قويه " ..... هدفعه ثمن كل دمعه نزلت مني


رانيا....بصيت ل بنتي فريده بحزن من كتر الاقس"يه بقيت كدا ايوا دي مكنتش فريده بنتي كانت عبيطه ايوا عبيطه من كتر الطيبه كانت عيله 18 سنه وهما بهدلوها من كتر الاقس"يه بقيت كدا

بقلم الكاتبه: Randa Ali

فريده قربت منها : ماما سرحانه ف اي....!!؟


رانيا بتغير الكلام وابتسامه : لاء ي قلب ماما مش سرحانه يلا نلم لبسنا


فريده..... ابتسمت جامد اوي كأني عيله ورايحه الملاهي ....ايوا مالكم مستغربين ليه ....!!!؟ البيت ورجوعي القاهره كأنه ملاهي ل طفله محرومه من اللعب والفرحه ....اللي انا شوفته هنا .....جحيم .....جحيم خلاني اشوف بيتي نعمه وبعدي عن نوح وعيلته ....وابتسمت جامد ....واخدت نفس عميق ....هندمه...وروحت لميت هدومي انا وماما


خلصت ونزلت انا وماما


زينب بحزن :  هتمشي فين انتي... بردو لسه زعلانه انا عارفه...وعارفه دا حقك بس ادينا فرصه


سعاد بحزن : حقك علينا ي فريده والله كنا غلطانين ف حقك

بقلم الكاتبه: Randa Ali

حبيبه بزعل : فريده متمشيش 


فريده بصت ل حبيبه بجمود:  انا مليش مكان هنا...


سعاد بدهشه :ازاي ودا بيت جوزك احنا قاعدين عندك


"فريده بهدوء لسعاد لأنها مهما كان كبيره دا حتي كلامها لما قالت مش طايقه حد كان وقتها ل حبيبه"


 ....بصتلها وقالت بهدوء : احنا هنطلق اصلا


سعاد بتنهيده : انا معاكي نوح غلط لاكن والله بيحبك اوي واحنا غلطنا جامد


فريده بهدوء : انا مش هكمل دا اخر كلام عندي 


وروحت جريت شنطتي انا وماما  والكل حاول أننا نقعد لاكن

 رفضت  ومشيت ......ابتسمت جااامد مشيت ي جماعه من الجحيم 


رجع نوح من الشغل كان شكلهم غريب


بصلهم نوح باستغراب... : في اي مالكم ...!!؟


سعاد بتوتر واضح..: ه‍. ها لا ي حبيبي مفيش حاجه


نوح استغرب التوتر  وقال وعيونه بلهفه بدور  ف القصر علي حياته لا علي معشوقته مش حياته وبس ....هل حقاً قولت معشوقته وحياته .....بعد ذالك الخذلان التي مر بيه من اقرب الناس ليه وعد نفسه مايحبش بقي عاشق ليها  معشوقته نعم إنه بقي عاشقها مش بيحبها وبس أنها اخترقت قلبه وبقوه


فاق من شروده علي نظراتهم المتوترة وقال : احم ..امال فين فريده مش شايفها يعني هي ومرات عمي


بقلم الكاتبه: Randa Ali


سعاد بتوتر واضح :م.مهه‍ مهو فريده سابت البيت وحاولنا تقعد لاكن رفضت جامد وقالت .....وقالت م..مش هتكمل  


نوح بغضب جامد ووشه اتغير..ف لحظه وعيونه اللي كانت مليانه لهفهه بقيت مليانه غضب 


وقاطعها وقال: نعم...؟!!! يعني اي مشيت...؟....ومش هتكمل اييييييي ؟


زينب بحزن : رجعت القاهره ي نوح ومش هتكمل... يعني .. يعني.....هتطلق منك

 

  نوح طلع وقال بغضب : ماشي ي فريده...


عند رانيا فريده 

بعد كام ساعه ف حي راقي ..... ف شقه جميله ورقيقه ودافئ


فريده......بسعاده ....واخيراااا وصلنا القاهرة

ودخلت اجري ف الشقه بفرحه جامده..: تعرفي .... وحشتني جامد اوووووووووي  الشقه ....وضحكت بسعاده...هههههه


بقلم الكاتبه: Randa Ali


رانيا بابتسامه وراحت تحضن فريده : ونا اكتر ي فريده..."وتنهدت وكملت بنبره متوتره"......فريده.... نوح بقي كويس كنتي ادتيهم فرصه


فريده.......اتكلمت بجمود معرفش جبت الجمود دا من اينه؟ وامتي ؟.... بس اللي اعرفه انه قسو"ته وخذلانه ليا هو اللي خلاني ابقي كدا خلاني اعرف اتحكم ف قلبي ومضعفش تاني مهما كان اي ...واخدت نفس عميق واكلمت وقولت.........  : ماما...نوح غلط جامد هو وعيلته.. والموضوع..خلص بنسبالي


"ملحوظه حمزه مش ذياده يعني ذياد مش حمزه تمام وذياد مش ظابط لاكن حمزه هو اللي ظابط...انا عارفين انكم عاوزين تعرفوا ذياد وعلاقته بنوح وكل دا ف البارتات الجايه أن شاء الله كل دا هيظهر وبنسبه ف حمزه ف ليه بردو دور كبير لآخر بارت ف الروايه زي نوح وحسام وزي ذياد وفي ناس كتير هتظهر بردو ويبقي ليهم ادوار اساسيه لآخر بارت تمام حبيت اوضح عشان تعليقاتكم وكلكم بتسالوا واللي بيفكر روايه كدا بتخلص لا هي ف البدايه" 😂💔

__________________


#يتبع........  

صلوا على الحبيب المصطفى 💙

رواية هل من امل 🕊️💙

بقلم الكاتبه Randa Ali 🍓

بااااي😘


رواية هل من أمل الفصل الحادى والعشرون 21 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية هل من أمل)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)


روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات