رواية هل من أمل الفصل الحادى والعشرون 21 بقلم راندا على
رواية هل من أمل البارت الحادى والعشرون 21
رواية هل من أمل الجزء الحادى والعشرون 21
رواية هل من أمل الحلقة الحادية والعشرون 21
رواية هل من أمل بقلم راندا على
رواية هل من أمل |
رواية هل من أمل الفصل الحادى والعشرون 21
فريده.......اتكلمت بجمود معرفش جبت الجمود دا من فين؟ وامتي ؟.... بس اللي اعرفه انه قسو"ته وخذلانه ليا هو اللي خلاني ابقي كدا خلاني اعرف اتحكم ف قلبي ومضعفش تاني مهما كان اي ...واخدت نفس عميق واتكلمت وقولت......... : ماما...نوح غلط جامد هو وعيلته.. والموضوع..خلص بنسبالي
رانيا اتنهدت بحزن وقالت : ... عارفه...انك اتظلمتي جامد وكل دا كان...كان من سببي انا..."وكملت بدموع" ...بس والله العظيم كنت مظلومه ي فريده
بقلم الكاتبه : Randa Ali
فريده وهي بتحضنها جامد وبتبوس أيدها بحب : لا ي ماما انتي ملكيش ذنب ...هما...هما اللي ظلموكي......" وكملت بابتسامه"..... انتي احسن ام ف دنيا كلها
رانيا ابتسمت جامد وحضنتها.. : ..ربنا يخليكي ليا ومتحرمش منك ابدا ياروح قلب ماما...بكرا هننزل عشان اقدملك ف الجامعه...... وكملت بنبرة حب وهي بتمسك وجنتيها "...طفلتي كبرت وهتكون طالبه جامعيه
فريده ضحكت بسعاده : هههه شوفتي بقي ي ماما ازاي كبرت
رانيا بابتسامة حب : كبرتي بسرعه ي ديدا...يلا بقي ننضف الشقه احسن مليانه تراب جامد اوي...
فريده بنفس الابتسامه : يلا
بقلم الكاتبه : Randa Ali
تسريع الاحداث عدي تاني يوم وراحت رانيا وفريده وقدمت ف كلية طب الأسنان
"عقبالي يارب 😍 "
مني كانت قاعده وبتفكر ف حسام ومسكت الفون ورنت عليه
عند حسام
كان لسه طالع من عمليه واخد نفس عميق وراح يغسل ايدو وغير لبسه.... بعدها راح قعد علي المكتب ورجع رأسه لوراه علي ساندة الكورسي وغمض عيونه وهو بيفكر ف مني... وان فرحهم كان خلاص بعد فتره قليله وكان فرحان جامد ومره وحده..... كل حاجه اختفت اتهدت مره وحده كأنه كان بيحبك وصحي علي صدمه كبيره.... قاطع تفكيره رنة الفون مسك الفون وشاف رقم مني راح قفل فونه
مني
لقيت الرنه قفلت مره وحده ....روحت رنتت تاني أداني مغلق..... وقتها دموعي نزلت جامد وقلبي وجعني..... كان نفسي اوي اسمع صوته وحشني اوي ....وحشني جامد اوي وتنهدت بحزن... نفسي يرد عليا .......تاني حب ليا واتكسر ههه بس لاء هو عندو حق ميبصليش كفايه أنه وقف جنبي وعمل كل دا عشاني اي حد مكانه مكنش يعمل كدا بس.... موقفه معايا خلاني احبه اكتر ...مش عارفه ازاي ونا عارفه أن جوازنا مؤقت وهنطلق بس كبر اوي ف نظري وحشني صوته وحشني الكلام معاه...اااه قلبي وجعني اوووي...امتي بقي امتي هرتاح...."وكملت بانهيار" تعبت اووي وحشني كل حاجه فيه حتي صوته نفسي اسمعه...عمري م كنت اتخيل اني هحبه كدا دا اياد محبتهوش كدا حبيتك جامد ي حسام.... حسبي الله ونعم الوكيل فيك ي اياد انا بكرهككك بكرهكككك يارتني مشوفتك انا بكرهككككككك انت سببب منك الله ربنا ينتقم منك....ياريت عرفت حسام من زمان اوي مكنتش هيبقي وحشه اوي كدا وخذل الكل فيا وتنهدت بوجع
بقلم الكاتبه : Randa Ali
عند حبيبه
كانت قاعده ف جناحها.... وبتعيط... وبتتفكر كلام فريده وان هي فعلا انانيه ومش كويسه وكانت بتحاول ازاي تاذيها وتخرب بينها وبين نوح سمعت صوت الفون مسحت دموعها ومسكت الفون كان رقم غريب ...ردت ...الو
_ بحب : الو
حبيبه بدموع : مين...؟
_لاحظ نبرة صوتها :حبيبه انا ذياد مالك...مال صوتك كدا لي؟
حبيبه مسحت دموعها علي طول وحاولت تداري نبرة صوتها الحزينه وقالت : لا مفيش.. اي دا؟ .....صح انت جبت رقمي ازاي...؟
ذياد ضحك جامد : هو دا اللي مسكتي فيه...وكمل بجديه.... مال صوتك كدا لي وبعدين انا هكون جوزك
حبيبه بخجل جامد من كلمة جوزك وقالت : كنت مدايقه شويه
ذياد بحب :مين اللي دايق حبيبتي
فريده فرحت جامد اوي وقالت بصدمه: حبيبتك..!؟
ذياد بابتسامه: اه حبيبتي وهتكوني مراتي انا اصلا جاي بكرا انا واهلي عشان هنحدد كتب الكتاب والفرح
حبيبه بدهشه : اي دا...بسرعه كدا هنتجوز
ذياد : ايوا عاوز اكون معاكي مش عاوز اكون بعيد عنك تاني
حبيبه فرحت اوي بس سكتت
ذياد قال :احم قوليلي بقي مالك
حبيبه عنها دمعت وقالت بصوت مخنوق : لان انا انانيه حاسه اني وحشه اوي.... وعيطت...
بقلم الكاتبه : Randa Ali
ذياد بخوف عليها وقلق :حبيبه انتي بتعيط لي ثانياً لي بتقولي علي نفسك كدا
حبيبه بعياط :فريده ....بنت خالو زعلانه مني اوي انا جرحتها اوي كنت انانيه معاها
ذياد باستغراب :فريده دي.... بنت خالك اللي هي مرات نوح صح؟ قصدك فريده بنت عمت حسام تبقي بنت خالك بجد
حبيبه بصوت مخنوق : ايوا هي.....وكملت باستغراب واضح وافتكرت
flash back
الباب بيخبط
حبيبه فتحت
ذياد بتوهان : بسم الله ماشاء الله
حبيبه باستغراب : مين حضرتك
فريده من وراهم : اوعي كدا اتفضل وقفلت الباب
حبيبه باستغراب : انتي ادتيلوا اي وكان جاي لي
فريده بجمود : ميخصكيش
and flash back
ذياد بصوت عالي نسبياً:حبيبه روحتي فين...
يابنتي
حبيبه فاقت من تفكيرها علي صوته:احم اسفه معاك
ذياد باستغراب: عمال اكلمك كنتي سرحانه فيه
حبيبه بعدم استوعاب: استني بس ف حاجه مهم كنت لازم اسال عنها بس نسيت انت ...؟ انت تعرف منين حسام وفريده وكمان جيت اخدت اي من هنا....؟؟؟!!!
ذياد......افتكر .....
flash back
نوح.... بس اوعي حد يعرف ب كل دا ي ذياد بذات بذات حبيبه وعمتي فاهمه
ذياد بتفهم : عيب عليك متقلقش
and flash back
بقلم الكاتبه : Randa Ali
حبيبه: ذياااد روحت فين
ذياد اخد نفس عميق وبتغير الموضوع: احم معاكي عادي ياستي صحاب...وجيت اخدت حاجه كان نسيها
حبيبه بعدم استوعاب: دا اللي هو ازاي انت... اصلا صحاب مين...؟!
ذياد بهدوء : حبيبه انا صاحب حسام من زمان اوي انا وهو واحمد دكاتره مع بعض ف مستشفى واحده وقريبين جامد لبعض..... وكمان انا صاحب نوح جامد اوي انا وهو وحمزه من صغرنا سوا بس الفرق كل واحد دخل مجال غير تاني نوح وحمزه دخلوا شرطه أما أنا ف دخلت طب لما كنا عندكم ف بلدكم كنا انا ونوح وحمزه ف مدرسه سوا وصحاب
حبيبه بعد فهم : دا ازاي مع دا من زمان ودا ونت مش من الصعيد انا مش فاهمه حاجه خاااالص
ذياد بضيق : هفهمك...وكمل بهدوء.... بصي يا ستي انا من هنا من القاهرة وكنت في المدرسه هنا واتعرفت ف المدرسه علي حسام وبعدها احمد وبقينا صحاب جامد اوي تمام لغاية 5 ابتدائي جدي اتوفي وقتها اللي هي ف صعيد مهو بابا اصلا من صعيد لاكن ماما من هنا وبحكم شغله طبعا كنا ف القاهرة تمام فاهمه لغاية كدا
حبيبه بتفهم : تمام وجدتك اتوفت ونت ف خمسه ابتدائي صح
بقلم الكاتبه : Randa Ali
ذياد : بظبط وقتها بابا خدنا وروحنا الصعيد فضلنا اسبوع هناك كانت جدتي لوحدها حاول بابا ياخدها معانا لاكن رفضت خالص وقالت انها مش هاتمشي من بيت جدو غير علي موتها وقتها بابا كلم ماما وقالها أننا هنستمر هنا ف صعيد عشان تيته وأنه هو هيتصرف وهيظبط شغله ويحاول ينقل هنا ف المستشفى لانه هو دكتور اصلا المهم تيته رفضت عشان مدرستي وشغل بابا بس بابا رفض وونقل مدرسه عندكم ونقل شغله كمان وفضلنا فتره طويله وقتها مكنش عندي صحاب لان كل حاجه جديده لسه عليا بس اتعرفت ساعتها علي نوح وحمزه ف المدرسه الجديده وبقينا صحاب جامد وكل شهر كانت ماما بتنزل القاهره تزور تيته اللي هي مامتها وجدو وكدا وكانت بتاخدني معاها ساعتها كنت بفضل مع حسام وأحمد لان اصلا هما كانوا جيران جدو لغاية ثانوي اتوفت تيته وقتها ورجعنا القاهره واستمرينا هناك لاكن انا ونوح وحمزه كانت علاقتنا قويه اوي وكنا بنسافر لبعض دايما وعلاقتي مع حسام وأحمد قويه زي مهي وفعلا هما الاربعه حبي ليهم زي بعض عمري م حسيت بحب اكتر حد فيهم لأنهم فعلا رجاله كل واحد فيهم ف ظهري كلنا ف ظهر بعض وبنخاف علي بعض بجد ...وتنهد...دي كل الحكايه
حبيبه تنهدت : يااااه كل دا.....بس انت تعرف فريده منين
بقلم الكاتبه : Randa Ali
ذياد اتنهد جامد : حبيبه ...مالك ي حبيبتي اعرفها منين اكيد من حسام كنت يشوفها وهي صغيره اووووي مع عمو احمد اللي هو المفروض خالك صح
حبيبه : ايوا الله يرحمه
ذياد : بس كدا بعدها اتخفت شوفتها ممكن تلات مرات وهي ف ابتدائي واعدادي كلهن تلات مرات علي بعض وقتها عرفت من حسام أنها نزلت اجازه مع مامتها لأنها سافرت تعيش برا وكان بيبقي يومين تلاته بلعدد وبتمشي ومن ساعتها مجتش تاني غير لما شوفتها لما جيت اخد حاجه ل حسام الحاجه وسبحان الله الايام تلف ويطلع في قرابه بينكم كلكم وبين حسام واخت نوح
حبيبه بتفهم:فهمت كدا .....
ذياد بتنهيده طويله: الحمد الله بس انا عمري م شوفتك لاكن عارف مامتك وهي بتحبني جدا حتي لما اتقدمت وافقت لاكن انا عمري مشوفتك
بقلم الكاتبه : Randa Ali
حبيبه اخدت نفس عميق وقالت : عشان انا كنت عايشه مع بابا ف الكويت وماما معانا لاكن ف الإجازات ماما هي اللي كنت بتنزل لاكن ف اعدادي بداءت انزل اجازه بس قليله انت قولت انك علي ثانوي رجعت القاهرة ف اكيد دا وقتها لانك اكبر مني... بعدها بابا تعب ف نزلنا مصر كنت ف ثانوي وبعد وفاة بابا روحنا عند جدو صمم نعيش معاه
ذياد :الله يرحمه ي حبيبتي هو ف مكانه احسن
حبيبه : امين يارب
ذياد سكت...بعدها قال : المهم احكيلي اي اللي حصل خلاكي بتعيطي
حبيبه: ياااه لسه فاكر بعد كل الكلام دا
ذياد بحب : عمر مانسي حاجه تخصك
حبيبه بفرحه: بجد ي ذياد
ذياد بحب: بجد ياروح ذياد....المهم قوليلي
حبيبه بسعاده من كلامه... بعدها انتهدت بحزن وقالت...كنت انانيه مع فريده كنت وحشه معاها جدا وجرحتها اوووي
ذياد سكت....بعدها قال : لي عملتي كدا ي حبيبه...ولي محاولتيش تصالحيها واي اللي وصلك انك تعملي ددا
حبيبه بتغير موضوع : حاولت اصالحها لاكن هي زعلانه هو انت صح عندك اخوات
ذياد فهم تغيرها الموضع ومحبش يضغط عليها وقال: ايوا عندي مريم اصغر مني
وسهر ذياد يكلمها
بقلم الكاتبه : Randa Ali
عند نوح
عمال يرن عليها وفريده مش بترد ومره وحده قام ووقع كل حاجه علي المكتب.....وبصوت غاضب: ماشي ي فريده انا جايلك ومشي من القسم سريعاً
عند فريده
هي ومامتها بعد م قدموا ف الكليه وراحو اتغدو برا لان تعبانين من سفر وتنضيف الشقه وبعدها راحو الماركت وجابو حاجات كتير وبعدها رجعو الشقه رانيا دخلت تاخد شاور وتغير وتنام كانت مرهقه جداا
فريده.........دخلت اخدت شاور ولبست بجامه شورت وتيشرت حماله لونهم بينك... ورقيقه اوي... وفردت شعري لورا وحطيت برفن ومرطب ولونه ....وتنهدت براحه..... حسيت بفرحه مش مصدقه اني ف كل حريتي خلاص ومع ماما كمان خرجت من الجحيم.... وضحكت بخفه....ههه واخدت نفس عميق....رغم كل دا بس حاسه بحاجه نقصاني ....مش عارفه لي معقول يكون وحشني اوي كدا....لا لا متهيالي.... انا عمري مهنسي...وتنهدت.....مبقاش انا لو مدفعتكش الثمن غالي
و روحت التلاج وطلعت شوكولاتات واثناكس ودخلت اوضتي وطلعت شمع وجبت الاب توب وشغلت فيلم كرتون وقعدت علي سريري وفتحت الفون لقيت فوق ٣٠٠ رنه منه... ضحكت جامد..... وفتحت الفون وصورت منظر الاثناكس والبيبسي والشمع ولاب وهو شغال علي فيلمي الكرتون ونزلته علي الوتس وكتبت.............
مش عارفه اوصف احساسي كل حاجه كانت وحشاني حاسه بفرحه غريبه اخيرا اخيراااا رجعت اوضتي ول حياتي الأساسيه كنت مفتقده قعدتي المفضله وفيلمي المفضل 💗
......وابتسمت ونزلتها وقفلت واخدت نفس عميق بفرحه ورجعت اسمع
نوح كان فاتح عشان يبعتلها بعد م يأس ترد فون...وشاف أنها فاتحه وبتنزل ولا معبراه جن جنانه... راح باعتلها فيوس بصوته وهو متعصب جامد اوي وحاول يكلم بهدوء بس بهدوء مريب جامد وقال......
ما .... انتي اهو بتنزلي وفرحانه وقاعده وناااا اي... "وبزعيق وصوته كله ".....حيواااااان بيرن عليكي مش بتردي ونا اللي قلقان علي حضرتك وماشاء الله عليكي ولا كانك متجوزه وتسافري من غير اذني كمان ومترديش ولا في اي احترام ولا كأني رااااجل ف نظرك
بقلم الكاتبه : Randa Ali
فريده مسكت فون.....شوفت الفيوس وحسيت بتوتر وكنت خايفه اسمعه ف نفس الوقت وعاوزه اتجاهله بس فضولي موتني بصىاحه ورحتت شغلته... خوفت جامد علي قد الجمود والقوه اللي انا عملاها لاكن بصراحه.... صوته كان وحشني اوي بس لااااء لاء ي فريده فوقي ل نفسك اوعي تضعفي واول مشغلت الفيوس وسمعت صوته الفون وقع مني من الخوف....يلهوووي ...اهدي اهدي ولا يهز حاجه يابو اسد بت انا قويه .....واخدت نفس عميق...ايوا انا اسد ف نفسي ولا يهز شعره مني.......عااااااااا اتنيل علي عيني دا انا هموووت لاء لاء ولا يهز فيا حاجه انا اخدت قراري خلاص ايوا ايوا اهدي يديدا ....ريلاكس ...انتي قويه لازم تدفعي الثمن وتطلعي عينه وتاخدي حقك منه ومسكت الفون واتصنعت القوه اللي هي مش موجوده اصلا.......وكتبت ونا بصراحه ي جماعه جوايا مرعوبه من العصبيه اللي هو فيها بس هو لسه مشافش حاجه انا هطلع عيونه بس الصبر عليا وكتبت...........
والله انا حره ارد علي اللي عوزاه ومردش علي اللي مش عوزاه واحترم كلامك معايا ...متكلمنيش بلاسلوب دا ثانيا انا مش مرااااتك ي نوح يا هواااري فاهم كويس وهنطلق....
وقفلت الوتس بسرعه قبل ميرد ورجعت ل مودي بسرعه قبل م ينط من الفون وياكلني....جماعه بيني وبينكم دا بياكل البشريه هههه بهزر اي اللي انا بقوله دا وقعدت اكل وتفرج لغاية مانام
عند نوح
بقلم الكاتبه : Randa Ali
نوح بغضب جامد........اناااا انا تقفلي ف وشي وتقوليلي كدا واخد نفس عميق ....الله يرحم يافريده مكنتيش تقدري... تقدري بس ترفعي عينك ف عيني مااااشي ماشي أما وريتك مبقاش انا.....انااااااا اناااا اناااا تعملي فيا كدا مااااشي
وركب عربية علي القاهرة ....ماشي ي فريده انا هوريكي اصبري بس عليا.....
"حريقه هتقوم ي جماعه😂💔💃💃💃"
يجماعة البارت اللي فات انا خليت البارت مختلط وكنت بجرب اشوف هتحبو الفصحي ولا العاميه اكتر عشان اعرف امشي بطريقة السرد اللي هتعجبكم ف انا بعتذر علي الغبطه دي وعرفت اللي هيعجبكم والبارت هعدله عمتا
_________________________
#يتبع.........
صلوا على الحبيب المصطفى 💙
بقلم الكاتبه : Randa Ali 🍓
رواية هل من امل 💙🕊️
البارت الواحد وعشرون
رواية هل من أمل الفصل الثانى والعشرون 22 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية هل من أمل)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)