رواية قسوة الحب الجاهل الفصل السادس عشر 16 بقلم مروة موسى
رواية قسوة الحب الجاهل البارت السادس عشر 16
رواية قسوة الحب الجاهل الجزء السادس عشر 16
رواية قسوة الحب الجاهل الحلقة السادسة عشر 16
رواية قسوة الحب الجاهل بقلم مروة موسى
رواية قسوة الحب الجاهل |
رواية قسوة الحب الجاهل الفصل السادس عشر 16
البارت(16)
صلي علي الحبيب قلبك يطيب ❤️
اماني: شكرا ي حج وطلعت وراهم ووقعت نفسها
عثمان: سلامتك ي بنتي
عزة: قومي ي حبيبتي
اماني :ااااه مش قادرة ي خالتي رجلي
عبير: شيلها ي عاصم دي بنت خالتك
عاصم: مينفعش المس حد وكمان مراتي تزعل
عزة: كوثر مش هتقول حاجة شيل بنت خالتك ي عاصم
كوثر شدت عاصم من ايده وطلعت ودخلت الاوضة
عبير بخبث: منقدرش نسندها ولا نشيلها ايدك معانا ي عيسي
عيسي: لاء وأنتوا عارفين قراري
عبير: دي بنت خالتك ي عيسي
عيسي: تصبح علي خير ي بويا
عثمان: معلش ي عيسي اسندها ووديها الاوضة من غير كلام
اماني بتتماثل بالوجع: اااااه رجلي
عيسي بص لابوه : تمام وشالها وحطها في الاوضة وخرج زهقان جدا جدا
اماني: أي رأيك ي خالتي
عزة: طول عمرك تربية خالتك
عبير: طب يلا ي حبيبتي منك ليها عشان نصحي نشوف هنعمل أي
عيسي دخل اوضته زهقان من فعل ابوه ملقاش اروي قلق طلع يشوفها لقاها عند بلال وبيضحكوا
عبيسي : دي مش مذاكرة ي دكتور بلال
بلال: عيسي
عيسي: ايوا اتفضلي علي اوضتك يلا
أروي: حاضر بس احنا كنا بنتكلم في حاجة افتكرتها وضحكنا لكن كنا بنذاكر قبلها
عيسي بغضب : قولت اطلعي علي اوضتك
أروي بخوف: لاء واستخبت ورا بلال
بلال: براحة ي عيسي مش كدا محصلش حاجة
عيسي : انا بكلمها انت بتدخل في الكلام ليه اخرس
بلال وهو بيوطي راسه: حاضر اسف
عيسي: كلامي متسمعش ليه
أروي: مش مش هروح في مكان ي عيسي
عيسي دخل وجابها من ورا بلال بالعنف ودخلها الاوضة : لو حصلت تاني وقولت كلمة ومتنفذتش هيحصل حاجة مش هتعجبك فاهمه
رودي فاااهمه
أروي بفزع: ايوا
عيسي طلع من الاوضة كلها وسابها
أروي اترمت علي الارض بتعيطت
ليان: انا حاسة ان اختي فيها حاجة
زياد: متقلقيش انتي اللي بس متقلة في شوية المحشي فقلقانه
ليان: ممكن تتصل بعيسي
زياد: الصبح مينفعش حالا وبالمرة تاخدي رقم أروي هي عندها تليفون ليها
ليان : طيب ماشي
زياد: نامي بقي تصبحي علي خير
عيسي في الجنينة واقف لقي بلال وراه
بلال: اسف ليك
عيسي:فاضلك ايام علي حلمك مفيش داعي للهزار وبعد كدا حب واتحب براحتك وعلي مزاجك
بلال: صدقني كنا بنذاكر بس ضحكنا مكنتش قاعد احب فيها ولا حاجة
عيسي: تمام
بلال: متزعلش والله حقك عليا بقلم مروة موسي
عيسي: مفيش حاجة ي بلال محصلش حاجة
بلال: وانا اللي كنت جاي النهاردة فرحان عشان اقولك إن جبت درجات عالية في الامتحانات
عيسي: طول عمرك قدها وانا واثق فيك
بلال: يلا عشان تنام ي عمدة متسهرش
عيسي: حاضر ي حبيب اخوك
بلال :متنيمهاش زعلانه
عيسي: هي مين
بلال: اروي هي بتتحامي فيك بلاش تخوفها منك
عيسي: اللي فيه الخير يقدمه ربنا
عبير: الو مش قولتلك متتصلش غير لما اتصل انا متسربع علي أي
شخص: عاوز اخد حقي من عيسي
عبير: هتاخده والله وانا اللي هجيبه ليك لحد عندك
شخص: عارفه بعد العشم دا كله لو محصلش
عبير: نعم ي عنيا مالك انت هتنسي بتكلم مين ولا اي
شخص: لا مش ناسي وقفل في وشها
عبير: اما شخص جبان ومقرف صحيح
عيسي دخل الاوضة ولقي اروي نايمة مكانها والدموع علي خدها شالها وحطها علي السرير وجه يبعد لقاها ماسكة في هدومه وباين علي ملامحها الخوف
عيسي : حقك عليا بس كنت مضايق حبتين وحاول يبعد لكن معرفش استسلم ونام مكانه جمبها
ام ليان بتعب: الحقني ي عبد العزيز بم*وت
عبد العزيز: اعملك أي يعني
ام ليان صعبت عليها نفسها جدا وافتكرت كلام بناتها وعرفت انهم كانوا صح وافتكرت كلام ليان لما قالت لها انتي بتعملي مصلحة خالنا علي حياتنا احنا كبناتك والدموع نزلت منها وقالت سمحوني ي عيالي وفجأة توفيت
ليان صحيت الفجر وحست بوجع في قلبها وصحت زياد
زياد بنوم: في اي
ليان: معرفش بس قلبي مقبوض اوي
زياد اتعدل؛ متخافيش ي ليان خير
ليان: اتصرف عاوزة اشوف اختي حالا
زياد: بس حالا أي احنا قرب الفجر
ليان مسكت ايد زياد وبترجي: ارجووك ي زياد لو سمحت
زياد : حاضر هتصرف
اروي كانت جمب عيسي وعيسي حس بحركة جمبه لقي اروي بتتحرك وهي نايمة وبتقول ماما
عيسي حاول يطبطب عليها وينيمها لكن اروي قامت مفزوعة
عيسي : مالك فيكي أي
اروي: ماما فيها حاجة انا عاوزة اشوفها
عيسي؛ بس دا مينفعش وخطر عليكي
اروي وهي بتخرج من الباب: حتي لو فيها قت*لي مش مهم
عيسي خرج وراها ودخلها الاوضة تاني: افهم بس أي اللي حصل .
اروي افتكرت اللي عيسي عمله ورجعت خطوتين لورا: مفيش واسفه لو كنت ضايقتك من نومك
عيسي كان بيرد لكن لقي زياد وليان بينطوا من البلكونه
زياد: انتوا صاحين
ليان جريت علي اختها واروي حضنتها
اروي: ماما فيها حاجة
ليان: انا حاسة بكدا بردوا ي اروي
اروي لزياد: ممكن تودينا عندها ي زياد ارجوك
عيسي اضايق انها طلبت كدا من زياد مش منه
زياد.: بس دا خطر ليكوا صدقوني وبعدين لو بعد الشر فيها حاجة هتعرفي انتي وهي الصبح
عيسي: متقلقوش كدا حاجة هتبقي بخير
ليان لقت تليفونها بيرن من خالها
زياد :رودي
ليان: لاء
زياد خد التليفون وحطه علي ودنه لقي عيسي بيقوله ؛ انتي ي حلوة منك ليها امك ما*ت*ت هاتوا فلوس تمن دفنتها والكفن الصبح
زياد نزل التليفون وبص في الارض
ليان: خالوا عاوز اي
أروي: رد ي زياد .عيسي فهم من موقفه وملامحه ان امهم م*ا*تت
عيسي: كلنا امانه ولازم ترجع لربنا تاني
ليان بانهيار: لاء مستحيل ماما
زياد لقاها منهارة خدها في حضنه وحاول يهديها وفضل يكلمها كتير
اروي طلعت جري من البيت متعرفش هي راحة فين وبلال سمع صوت عيسي بيقول اروي اروي وطلع يجري وراهم
اروي بتجري وبلال وعيسي وراها
بلال دخل من شارع مقابل ووقف قدامها هي بعياط ابعد عني لازم اروح لماما ابعد
بلال قرب منها وهو بيتنفس بصعوبة: ح حاضر بس اهدي
أروي: مهما عملت انا بحبها واترمت علي الارض
بلال نزل لها: قولي ربنا يغفر لها وبس
عيسي وصل ليهم وبيتنفس بسرعة : ا اروي ممكن تسامحيها وتطلبي الرحمة ليها
اروي بعد كلام كتير من بلال وعيسي بدأت تهدي
أروي: عاوزة اشوفها
عيسي: دا مينفعش
اروي لبلال: انا عارفة انك مبتزعلنيش وانت طيب خليني اشوفها مرة .بلال بص لعيسي وسكت
عيسي: قومي ي اروي الناس بدأت تخرج من بيوتها مينفعش كدا
اروي: لاء
بلال قومها براحة وزعلان عليها وعيونه دمعت
اروي: بلال انا انحرمت من بابا وحالا ماما خليني اشوفها مرة واحدة بس وعيطت
بلال وعيسي حاولوا يخدوها ويرجعوا البيت والنهار طلع
زياد: يلا عيسي نشوف الجنازة امتي ونمشي فيها ونشوف الازم نعمله
عيسي: حاضر يلا ي زياد وانت ي بلال خالي بالك منهم الاتنين
بلال: متقلقش ي عيسي وخرجوا
عبد العزيز: فين البنات
عيسي: انت تتكلم بأدب لحسن ورحمة امي ادفنك معاها
زياد: احنا جايين عشان نشوف هندفع فلوس للجنازة والكفن لام مرتاتنا
عبدالعزيز: المفروض بناتها تبقي معاها الوقت دا اكيد منعتوهم
زياد: اه منعناهم عندك مانع
عيسي: اه وهي ليه موقفتش جمبهم عشان يقفوا جمبها
عبد العزيز: انتوا هتشوفوا الويل .
عيسي: الويل نفسه يخاف مني لو قربت لوحده منهم
زياد: يا ويلك من ولاد الانصاري ومشيوا من قدامه
ودفنوها ورجعوا البيت
اماني: بقولك ي بت ي عبير العباية كدا حلوة ولا اضيقها اكتر
عبير: دا هتفك خياطة من كتر ما هي ديقة خفي شوية عشان عثمان ميلاحظش
اماني وهي بتحط روج في المراية : يختي يلاحظ ولا ميلحظش
عبير: بقولك اي اللف والدوران مش عليا
اماني وهي بتعدل الهدوم وبتمشي ايديها علي جسمها: والنبي انتي وامك أساسه يلا
عبير: اه لو لسانك يدب ويتقطع
اماني وهي خارجة من الاوضة: هنشوف الموضوع دا بعدين بقي
زياد وعيسي دخلوا وأماني نزلت
اماني بدلع: سي عيسي
عيسي وهو حاطط عينه في الارض : خير
اماني: من بدري وانت برا كدا
زياد: أي اللي جابها هنا
عيسي: مطلوب مني حاجة يعني
عزة وافقة بعيد ومراقبة الموقف
اماني وهو بتقرب منه : لا يسي عيسي كنت عاوزة اشكرك عشان بقيت في بيت العمدة
عيسي مردش عليها وطلع هو وزياد
زياد: ليان
ليان بدموع: هي هتوحشني بس انا مسمحاها
زياد باس ايديها: يلا عشان ترتاحي وامي بتسأل عليكي بتقول فين بنتي ليان
عيسي: وانت كمان علي اوضتك ي بلال ارتاح لحسن احنا منمناش وبالمرة اروي ترتاح
بلال وزياد وليان خرجوا
عيسي: البقاء لله ي اروي هي في مكان احسن
اروي : ونعمه بالله وشكر انك قومت بالواجب ي عيسي
عيسي : محصلش حاجة انا هحاول ارتاح ساعة واقوم معلش ارتاحي انتي كمان
اروي قالت حاضر وفضلت صاحية
زياد دخل وأم زياد حضنت ليان
ام زياد: انتي بنتي وانا امك زي ما انحرمت من بنتي ربنا عوضني بيكي وعوضك بيا احمدي ربنا ي بنتي
ليان وهي بدمع: الحمد الله والله مش معترضة بس الفراق صعب
ام زياد: تعيشي وتفتكري ي حبيبتي
عثمان دخل البيت الصبح لقي عزة وعبير لابسين : علي فين
عزة: نازلين نشتري حاجات للبيت
عبير: ومينفعش غفير ولا مرفت تنزل تجيبها وبالمرة نتمشي
عثمان: علي راحتكم اتفضلوا
وانتي ي اماني هتقعدي لحالك كدا
اماني: ايوا هعمل اي يعني ي عمي
عبير: متيجي معانا ي بت
اماني: طيب ماشي يلا بينا
عزة: مش هنتاخر سلام ي حج
عثمان وعاصم وكوثر عرفوا خبر موت ام أروي
عثمان: كوثر كوثر
كوثر: نعم ي عمي
عثمان: سلفتك ملهاش غيرك هنا اجبري بخاطرها عشان امها
كوثر: عاملة حسابي ي حج والله
عثمان: طول عمرك أصيلة ي بنتي بقلم مروة موسي
كوثر طلعت وخبطت براحة
اروي طلعت وعيونها دبلانه من العياط
كوثر طلعتها وخدتها في الجنينة: البقاء لله من غير ما ترودي الم*و*ت حق علينا ولازم كل انسان له وقت ربنا كتبه له واحنا كمسلمين عارفين ان الباب دا لينا عارفة ان الفراق صعب بس رحلتنا هتخلص من فترة للتانية وفضلت تكلمها كتير
اروي: انتي طيبة اوي ي كوثر ربنا يخليكي متعرفيش انا ارتحت بكلامك ازاي
كوثر: طب ما تقومي تجهزي معايا الفطار لحسن مبعرفش
اروي بابتسامه باهته: عنيا ليكي حاضر
اماني: بقولك اي يخويا انت تنفذ كلامنا وبس
عبير: لو جربت تبيع هتلاقي نفسك عبد قبل ما تبعنا
عزة: انت ليك هدف واحنا لينا هدف وهدفنا نفس الأشخاص
اماني : متفكرش عشان جبناك هنا نبقي ضعغة لاء احنا نعرف نعمل كل حاجة فمتفكرش نفسك انت اللي هنا وانت اللي هناك
عزة: احنا هنعمل كذا كذا كذا وانت .......مفهوم
عبير: يلا ي اماني يلا ي ماما
عيسي صحي ملقتش اروي في الاوضة قلق ونزل جري وينادي اروي اروي
سمع صوتها جاي من المطبخ
عيسي: انتي هنا ليه
كوثر بتغمز له: أمال هو انا هفضل افطرك حتي بعد ما تتجوز كمان ولا اي
اروي: الله يعني انتي جيباني هنا عشان اساعدك ولا عشان تتريقي عليا
كوثر: انا ساكتة اهو يلا عشان نفطر وتكملي مذاكرتك.
عيسي: اه والنبي ي غالية متخليهاش تقصر في مذاكرتها خلينا نشوفها حاجة حلوة
كوثر: طب يلا طلع الطبق دا وانت خارج ويلا وسع كدا للنور يدخل
اروي ضحكت وكوثر طلعت من المطبخ.
عيسي: بقيتي كويسة
اروي: كوثر كويسة مش زي عبير ولا...
عبير وهي داخله : مالها عبير ي عنيا مش عيب عليك تكون بتذم في اختك وانت واقف كدا جنبها
اروي ردت : مقصدش بس كوثر طيبة وووو
عزة: ودي اللي مش طيبة يعني ولا هو...
عيسي: مالك انتي وهي بيها هي تقول اللي هي عوزاه وتعمل اللي هي عوزاه
عثمان: انتوا واقفين هناك ليه كدا البقاء لله ي بنتي
عبير: أي اختها م*ات*ت ولا هي ومش واخدة بالي
مرفت: لاء ي ستي دا امها انا سمعت بالليل
عيسي نظر ليها نظرة رعبت مرفت
عزة: اهي ارتاحت منهم كلهم والله
أروي مسكت في دراع عيسي
عيسي: انا اخر مرة هحظركم وسحب اروي وقعد علي السفرة للفطار
عثمان بصوت واطي: انا اللي بقولك اهو اي حد يكلمك من هنا معادا كوثر حطي صوابعك في عينه وكمان ماعدا بلال وجوزك عيسي
اروي: لا مينفعش ي عمي
عيسي: شوكتك لو ظهرت ضعيفة قدامهم صدقيني مش هيرحموكي
عبير قعدت وخبط فيها
عبير: اه معلش مكنش قصدي
اماني وهي بتقعد جمب عيسي : أي الروايح الحلوة دي
اروي: مين اللي سمح ليكي تقعدي جمب جوزي قومي فزي
عثمان وعيسي انصدموا من كلامها وجرأتها
عزة: وانتي اللي هتقولي مين يقعد ومين لاء
اروي وهي بترجع بضهرها لورا: وانتي مين اللي سمحلك تردي عليا وانا مين بقي فأنا مرات عمدة البلد
عبير وهي بتخبط بايديها علي التربيزة: القطة المغمضة فتحت وشوف ي حج عثمان مرات ابنك بتعمل اي من حالا هتتنطط علينا
اروي وهي بتقف خبطت ايديها في دورق ماية وقع علي عبير: ااه معلش مكنش قصدي وطلعت فوق
عيسي: انا مش هدخل بعد كدا بينك حريم قصاد حريم بقي
عثمان بخبث: شد علي مراتك مينفعش ترد علي اختك وامك
عيسي بخبث : انت متعرفش ان بخاف اكلمها لحسن القط لما بيفتح عيونه بيخربش جامد
بلال من فوق: الله عليك ي جامد يا شرس دا انا مش مصدق اللي حصل
اروي: أي رأيك بقي أنفع
بلال: يلا يختي قدامنا أقل من شهر للامتحانات وورانا مراجعة في الدرس
اروي: انا داخلة البس اهو وفي ثانية هنزل لحد ما تفطر
فعلا لبست وحضرت شنطتها ونزلت هي وبلال خرجوا للدرس
عيسي: خالوا بالكوا من نفسكوا
اروي : متقلقش طول ما بلال معايا متقلقش
عثمان: والله دا اللي قلقني يلا
بلال: ايوا بقي ابويا اللي واثق فيا
ليان: ي طنط ي طنط
ام زياد: ها خير
ليان: انا مبحبش الفطير وزياد عاوز فطير ومصمم
ام زياد: هخالي مني تعملك اكل ليكي
ليان: يوووه بقي فينك ي بت ي اروي بقالي كتير مكلتش من ايدك شوية اندومي
زياد: مني هاتي الاكل لحسن جوعت
مني وهي بتحط الاكل: حاضر اتفضل ي سي زياد
زياد وهو بيقطع الفطير وليان جمبه : الله اي الجمال دا
ليان: كك طفحه
زياد: الله يسامحك وشال صحن العسل الأسود وحاطه عليها وعلي شعرها
ليان بعصبية: ينهر ابيض والمصحف ما هسيبك لطلع عيني
زياد وهو واقف ورا امه: والنبي متخليهاش تيجي جمبي بالعسل اللي عليها دا
ام زياد: حقك عليا انا
ليان: مش هحله والله هو اللي جابه لنفسه
ام زياد: معلش هو عيل وغلط
زياد: والله مهي اللي غلطت الاول ومحدش كلمها
ليان: مش هسسسسسيبك واللله
بلال خلص الدرس وفضل مستني اروي تطلع لكن ملقاش فضل يدور عليها ولقاها... .
يتبع قسوة الحب الجاهل بقلم مروة موسي ❤️
رواية قسوة الحب الجاهل الفصل السابع عشر 17 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية قسوة الحب الجاهل)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)