رواية قسوة الحب الجاهل الفصل العشرون 20 بقلم مروة موسى
رواية قسوة الحب الجاهل البارت العشرون 20
رواية قسوة الحب الجاهل الجزء العشرون 20
رواية قسوة الحب الجاهل الحلقة العشرون 20
رواية قسوة الحب الجاهل بقلم مروة موسى
رواية قسوة الحب الجاهل |
رواية قسوة الحب الجاهل الفصل العشرون 20
البارت (20)
صلاتك علي حبيبك شفاعة لك يوم الحساب
أروي: حد يلحقني يالهوووووي
عاصم بكتفه كسر الباب ووجد عيسي مكسر الدنيا كلها حواليه
عثمان: مالك انت بتعمل انت صغير علي عمايلك دي
أروي: يعمي دا مش طبيعي والله
عثمان بهمس: حصلك حاجة تأذيكي
أروي: لاء بس هو اول مرة يعمل كدا
عزة واقفة فرحانه وكذلك عبير
عيسي عمال يكسر كل حاجة تقابله عيونه بدل علي شر وعمال يردد: هخلص عليها بإيدي
بلال: عيسي فيك اي حصلك اي
عثمان: اتصل بالدكتور
عاصم: كتفوا دا مش تعبان دا فعلا فيه حاجة مش طبيعية فيه انا هديله حقنه مهدئة والصبح نشوف ماله
وفعلا نام علي سريره مش داري باللي حواليه خالص
أروي فضلت طول الليل جمبه قاعدة وتتأمل ملامحه وتدعي له وعماله تفكر ليه عزة دخلت الاوضة من غير علم حد
اماني: بيبو حبيبي
بلال: خير عاوزة اي
اماني: فكرة في كلامي وعرفت ان عيسي هيسيطر علي حبيبة قلبك
بلال: دا مهما كان اخويا وراحته تهمني
اماني: انت اللي هتخسر في الاخر وهيعيشوا حياتهم وانت هتنجبر في الاخر تاخد واحدة مش بتحبها
بلال بحيرة: الحل اي
اماني بخبث: تخالي مرات اخوك تحبك وتميل ليك انت وشطارتك بقي وكمان هي هتروح وتيجي معاك في طريقكم للكلية
ليان: زياااااد اجاجا زياااااد اجاجا
زياد: نعم ي ليان
ليان: دا بيقول نعم ي ليان انت طلعت محترم اهو
زياد: عاوزة اي
ليان: كنت برخم عليك بس انت شكلك مش رايق ولسه تعبان
زياد: ادعيلي
ام زياد: مالك ي ضنايا
زياد: مفيش ي ست الكل يلا هروح لعيسي واشوفه لحسن لحد حالا مرنش عشان نشوف البلد
عثمان: اتفضل ي دكتور اهو عامل زي الجثة
أروي: بعد الشر عليه هو هيبقي كويس
الدكتور فحصه وطمنهم ان مفيش اي حاجة في جسمه
زياد دخل وقلق علي عيسي وعثمان خرج
أروي: زياد عيسي مش تعبان صدقني انا شوفت عزة وهي داخلة الاوضة هنا وكمان كوثر أكدت ليا انها متقدرش تدخل هنا غير بإذنه
زياد: ايوا دا صح فعلا بس اي علاقته بعيسي
أروي: احنا عاوزين نفتش الاوضة بتاعتها
زياد: بس لو عرفت مش هتسيبك في حالك
أروي: كله يهون مقابل وقفتكم جمبي انا واختي
زياد: هتدخليها ازاي
أروي: اكيد هي تحت حالا انت راقب ليا الطريق وانا هدخل
زياد: طيب يلا تمام ادخلي بس خالي بالك كدا
أروي ذهبت ودخلت حجرتها واخدت تفتش في كل جانب منها ولم تجد شئٍ ولكن لاحظت الدولاب وعزمت علي فتحه ولكنه مغلق بمفتاح خاص به
اروي: ليه تكون حاطة هدوم وقافلة عليها يمكن عاينه هنا فلوس بس مهما كان عمي عثمان مش واخد باله من حاجة زي دي وسمعت صوت قدم متجه للغرفة وسمعت زياد بيكلم عزة
زياد: ازززيك ي مرااات عمي
عزة: انت بتعلي صوتك ليه هو انا طارشة
زياد بيوقفها وبيدي ضهرها للباب ؛ بقالي فترة مشوفتكيش
واروي طلعت براحة وجريت علي الاوضة بتاع عيسي
زياد: يلا يلا مع السلامه ي مرات عمي
عزة باستغراب: ماله المجنون دا
زياد: ها وصلتي لحاجة
اروي: الدولاب مقفول بمفتاح اكيد فيه حاجة بس غريبة في دولاب كبير ورف من الدولاب هو اللي مقفول بس
زياد: لازم نشوف اي اللي فيه
أروي بتحدي: هو المعركة بدأت بيني وبينهم ورحمة امي ما سيباهم وبصت لعيسي الراجل دا انقذني لكن انا اللي هنقذه
زياد : هلاقيها منك ولا من اختك الكبيرة
أروي: انت اللي مش عارف تتعامل معاها بس هي طيبة والله
زياد: طيب بس لسانها طويل اوي
اماني: مش هتروح تقدم انت واروي احنا بقينا في الاخر
بلال: هبقي اروح ان شاء الله
اماني: الحق روح يلا انت متعرفش بكرة في اي
بلال فعلا اقنع أروي بعد محاولات كتير يروحوا يقدموا اماني انتهزت فرصة خروج أروي من البيت ودخلت لعيسي
اماني وهي بتدخل وبتقفل الباب : شكلك باين عليه التعب جدا ي نور عيني وقلبي بس اعمل اي لازم يحصل كدا عشان تبقي ليا وبس
أروي لبلال : ملاحظة انك متغير كتير عن الاول
بلال: لا مفيش حاجة ي اروي
اروي: اتمني بس حابة اقولك إن اخوك عيسي ضحي بكل حاجة عشانك عشان يشوفك احسن منه
بلال اتهز جدا من جواه وزعل لو هيزعل عيسي منه
ليان: حمدالله على السلامه
زياد: هيجي منين السلامه دا انا بخاف منه
ليان بابتسامه : سلامتك من الخوف ي زياد
زياد: كنتي فين ورقتك دي فين ي قمري
ليان: يسطاااا فوق كدا انت اهبل
زياد: انا اهبل وبيسحب الحزام من علي وسطه
ليان: أحم احم لا خالص انت زوجي قرة عيني تأمرني بحاجة
زياد: عاوز انام وارتاح من غير صداع ممكن
ليان: اتخمد بس خليك فاكر انك بدأتها
زياد بيقرب عليها: انا فاكر ان انا كنت معجب بيكي وشكلك اوي وكنت بعاكسك بس معرفش انك هتبقي أزمة في سنتي السودا
ليان بهدوء من قربه: انا أزمة ي زياد في سنتي السودا
زياد بخبث: انتي عيونك حلوة اوي
ليان: انشالله يخليك يارب
زياد: اجري من قدامي لحسن والله ارميكي من الشباك
ليان وهي نازلة : يكش بطنك توجعك ومتكولش وانا اكل بدالك رغيف الحواشي
مني: سمعتك ي ستي وهقوله
ليان: اه يختي ما انتي بتعزي زياد انا اعرف انتوا مستحملينه ازاي
مني: يوووه بقي دا جوزك ونور عيوني
ليان: نظري ضعف يختي
عبير: تسلم ايدك ي عدو النصيب شخص ما : الورقة اتحطت وكل حاجة تمام
عبير: دا انا امي بتدعيلك بتقولك تسلم ايدك والله
الشخص: ربنا ياخدهم بقي
عبير: قادر ي كريم
عيسي فاق وفضل يستوعب اللي حصل والاوضة حواليه متكسرة نزل تحت عيونه بدور علي اماني
عثمان: حمدالله علي سلامتك ي حبيبي
عيسي: هو اي اللي حصل مش فاكر حاجة
عثمان؛ انت اللي تقولنا انت ليه عملت كدا حاجة مزعلاك
عيسي: فين اماني
عثمان باستغراب: ليه عملت اي انت قولت مش هتدخل بين الحريم
عبير بصوت واطي لعزة: شكلها هتحلو
عزة: لاء دا احلوت اوي اوي
عبير: أشوفك ي ابن ابويا مفضوح متجرجر في البلد من شعرك
عزة: اماني في اوضتها خير
عيسي طلع فوق لاماني ودخل
اماني بتتماثل انها اتفجأت: سي عيسي
عيسي وهو بيقرب عليها :انتي فين من زمان
اماني حاطه ايدها علي كتفها: كنت جمبك وحواليك بس انت بتحب تبص لبرا
عيسي: انا عاوزك انتي مش عاوزها
اماني: يوووه والناس تقول اي ي عمدة البلد
عيسي: مليش دعوة بحد
اماني بخبث: انت تقول الكلمتين دول لعمي عثمان
عيسي: اقوله مقولوش ليه
اماني :طب خد دي وباسته من خده
أروي وبلال دخلوا البيت
أروي؛ عيسي فين يعمي
عثمان: استهدي بالله بس قدمتوا
بلال: ايوا
أروي: انا هطلع اشوفه
عثمان: طيب ي بنتي
عبير: متقولها ي حج انه كان بيسأل علي اماني
طلعت من غير ما ترد عليها ودخلت الاوضة ملقتوش دخلت اوضة اماني لقتهم قريبين من بعض شوية
أروي: انت بتعمل اي هنا ي عيسي
عيسي اول ماشافها اتجنن خالص
عيسي بصراخ: انا بكرهك برا برا مش عاوزك
عثمان وبلال طلعوا علي الصوت
أروي: هو في اي
عثمان: انت مالك ي ابني كدا فيك اي
عيسي حاطط ايده علي وشه وبيشاور علي أروي: خليها تطلع برا
اروي:طب انا زعلتك في حاجة زعلان مني فيها
عيسي: لااااااا مش عاوز اسمع صوتها همووووت
عثمان خد ابنه ودخله اوضته: مالك ي ابني اي اللي بتعمله مع مراتك دا
عيسي: انا مش عاوزها انا عاوز اماني
بلال : انت بتقول اي انت اتجننت
عيسي: انا بحبها وكنت هتجوزها
عثمان؛ كانت قدامك اي اللي منعك عنها جاي تقول الكلمتين دول حالا وانت هتبقي في اي لحظة اب يعتمد عليه
عيسي متجاهل كلامهم وكل تفكيره اماني
كوثر: اهدي ي حبيبتي كدا
أروي: انا عاوزة احكيلك حاجة انا شوفت عزة وهي بتدخل الاوضة وخرجت اكيد عملت حاجة
كوثر: بصراحة معرفش لكن عمرها ما تدخل الا بإذن عيسي ودا مبتوقعوش
أروي: عيسي لازم أقف جمبه مش هسيبه وكمان اوضة عزة انا دخلتها ولقيت ...
كوثر: لقيتي دولاب بمفتاح صح
أروي: غريبة ايوا انتي حاولتي تفتحيه
كوثر : انا هقولك علي حاجة انا شاكة ان موت زياد واخته بسبب عزة
أروي: هو زياد كان له اخت
كوثر: ايوا وماتت هي وابوها في البحر بتاع البلد حادثة
أروي: غريبة دي كمان بردوا
كوثر: بس اوعي تعرفي حد عن اللي قولته ليكي
أروي طلعت الاوضة وعيسي كان فيها
عيسي بشر متجه عليها: هخلص عليكي
أروي: انت بينك وبين اماني حاجة
عيسي: مش طايقك بكرهك امشي من قدامي
أروي طلعت مصحف من الدرج وحطته في وش عيسي
عيسي زي ما يكون فاق : أروي
أروي: انت كنت واخد بالك من اللي حصل حالا
عيسي: بس انا فاكر اخر حاجة اني قومت لقيت كل حاجة متكسرة حواليا
أروي مسكت ايد عيسي: انت كسرت كل حاجة وعمال تقولي بكرهك واطلعي برا وتهين فيا وكمان لقيتك النهاردة قريب من اماني في اوضتها
عيسي بصدمة: انا
أروي: انت ايوا انت حد شربك حاجة او شوفت حد بيعمل حاجة غريبة
عيسي : لاء انا دماغي وجعاني اوي ونام علي رجليها
أروي: انا وأماني وعبير وعزة بدأنا المصارعة الحكم بينا الزمن هنشوف مين اللي الجرس هيضرب له انا أه جبانه وهفضل جبانه وبخاف بس طول ما انت ي عيسي في حياتي حاسة بقوة رهيبة
اماني : يلا لحسن اتأخرنا ي خالتي
عزة: سمعت يخويا اللي حصل عيسي مش طايقها
اماني: دي محبة القرايب
عبد العزيز: دا انا هطلع عينهم
عزة: عبير بتسلم عليك اوي اوي
كدا عرفنا ان الشخص المجهول هو خال ليان ودا اللي عبير بتكلمه وهو االي كان بيكلم عبير وهو اللي اتفق مع ساحر يعمل سحر لعيسي بمجرد ما يشم ريحتها او يشوفها يكرها والساحر حظره انه هيتفك بالقرآن
اروي في نص الليل قامت وفتحت كل المصاحف ودخلتها الاوضة عشان تحصن عيسي كويس وبقي جمب السرير مصاحف وكل ركن مصحف
أروي: ربنا يحوش عنك ي عيسي وباسته من دماغه ونامت جمبه عشان تطمن عليه
كوثر: عاصم انا حاسة ان امك عملت حاجة لعيسي
عاصم: انا قرفت من امي واختي والله مش بيدوروا غير علي الخراب وبس
كوثر: واخرتها اي عيسي لحد حالا مقمش في شره ومتجنبهم خالص
عاصم: خايف لبركان عيسي يثور زي ما كان في أيام وف*اة أمة
كوثر: والبت اروي اللي مش طايقها دي العمل اي
عاصم: والله انا معرفش بجد المشاكل بتزيد لما بتكون زفته عبير هنا خليكي مع اروي ي ست الكل
كوثر : حاضر ي عاصم ربنا يحفظك ليا
الصبح عيسي صحي وافتكر تقديمات بلال أروي لقي اروي جمبه استغرب وفضل يصحيها
أروي اتعدلت: انت كويس مالك
عيسي: التقديمات ي اروي وكليتك
أروي: انا روحت انا وبلال قدمنا
عيسي: من غير علمي
أروي: انت ساعتها كنت مش واعي وكنت تعبان
عيسي: انا حاسس اني متلخبط وحاسس ان انا بشخصيتين
اماني دخلت عليهم من غير تخبيط
عيسي: انتي مبتفهميش كذا مرة اقول دا مش باب زريبة غوري كتك القرف
اماني قفلت الباب واستغربت الوضع جدا لانه المفروض ميكونش جمبها كدا
اماني سابت عيسي ودخلت لبلال
بلال: في اي
اماني: مفيش كنت بصبح عليك بس
بلال بقرف: طب يلا عشان ورايا مصالح كتير مش عاوز عطلة
اماني: هو فيه اي كدا
بلال وهو بيخرجها برا: مفيش يلا يلا
عيسي خرج من اوضته ونزل تحت بس بمجرد ما شم ريحة اماني عمال يدور عليها
اماني فايته من قدامه عيسي شدها من وسطها .
اماني بخضة: عيسي في اي
عيسي: قولت أصبح عليكي
اماني" ما انا كنت قدامك وشخت فيا وانا زعلانه وسع كدا
عيسي: لا انتي متزعليش أنتي في عنيا وقلبي
اماني: بجد ي سي عيسي
عثمان بغضب؛ بجد انا مقروف منكم في اي انت بتعمل اي
عيسي: ولا حاجة اصل هو انا نسيت اقولك إن شاء الله أن هتجوزها
عثمان نزل بقلم علي وشه عيسي كان بيثور فيه علي ابوه
عاصم: عيسي انت اتجننت دا ابوك هتعمل اي
عيسي: واقف ليه بيني وبين حبيبتي
اروي وهي نازلة لقت الكل واقف حوالين عيسي حاولت تلفت انتباه كوثر عشان تدخل اوضة عزة وتراقب ليها المكان
أروي دخلت : اهو الدولاب اهو بتحاول تفتحه مش بيتفتح خالص وعماله تزق فيه
اروي: مش هعرف ادخل تاني هنا بسهولة
كوثر دخلت عليها واروي اتخضت
كوثر: اهدي المفتاح وقع دا منها اكيد بتاع الدولاب
جربوا المفتاح وفعلا فتح الدولاب
أروي: أي الصندوق دا
كوثر: دا عاوز مفتاح دا كمان
أروي: الفرصة مش هتيجي تاني وشالته
كوثر: طب هتلاقي ان الصندوق مش موجود
اروي: مش مهم المهم يكون معانا وكمان حطي المفتاح في الدرج هنا عشان متلحظش انه وقع منها
وخرجوا واروي عانت الصندوق في غرفتها ونزلت وكوثر سبقتها
أروي: صباح الخير للكل
عيسي جري عليها وووووو
يتبع قسوة الحب الجاهل بقلم الكاتبة مروة موسي
رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الحادى والعشرون 21 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية قسوة الحب الجاهل)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)