رواية هل من أمل الفصل الحادى والثلاثون 31 بقلم راندا على
رواية هل من أمل البارت الحادى والثلاثون 31
رواية هل من أمل الجزء الحادى والثلاثون 31
رواية هل من أمل الحلقة الحادية والثلاثون 31
رواية هل من أمل بقلم راندا على
رواية هل من أمل |
رواية هل من أمل الفصل الحادى والثلاثون 31
حمزه بدموع : نوح اوعي تقفل عينك خليك مفتحها
نوح هو مش حاسس بحاجه وغمامه سودا قدامه وقال بضعف والم : ف..
حمزه قرب من ودنه وقال : بتقول اي
نوح والغمامه السودا بتستولي عليه وقال بضعف : ف.فريده ب..بحب...بحبك ا..و..ي وعيونه قفلت خالص
حمزه اتجمد مكانه ودموعه نزلت : نوح لا لا انت اكيد عايش صح انت انت بتعمل فيا مقلب عشان تشوفني بحبك ولا لاء
عز دخل يجري : الحمد الله كله تمام وإصابة العساكر مش خطير الحمد الله ف كتف ورجل بس وكويسين وإسعاف اخدت اللي اتصاب وإسعاف ل نوح ورايا اهي
حمزه بصله بدموع
عز بلع باقي كلماته وبص عليه ونظراته نزلت لتحت ببطئ ل نوح
حمزه بزعيق صوت جوهري: فيييين زفتتتت اسعااااف
عز بصدمه وبتسرع : اهي وجم ونقلوا نوح بسرعه ف إسعاف
روح انت وراه علي مستشفى ونا هنا مع عساكر هياخدو ز"فت هو وأبو ومخد"رأت والفلوس
حمزه بصله
عز حط ايدو علي كتفه : متقلقش روح انت وراه نوح ونا هحصلكم متخفش
حمزه لسه هيطلع ويروح وراه نوح مقدرش يسيبه لان نوح يعتبر اخو وكل حاجه ليه
ولسه حمزه بيحود وشه ويبص علي عز وهو طالع اتجمد مكانه وبسرعه جري عليه وحضنه كانت طلقه مختترقه كتف حمزه
وعساكر اتلم حاولين مدحت
عز بصدمه ولسه هيزعق :حمز.....
قاطعه حمزه وهو بيحط ايدو علي كتفه وقال بالم: اهدي ف كتفي انا كويس الحمد الله دي كانت هاتيجي ف را"سك
عز حضنه جامد وشدو بسرعه علي إسعاف عشان نز"يف
___________قبل الحادثه بساعه او اكتر
كانت فريده وصلت هي وحسام
حسام وصل عند القصر وقف بالعربيه عند البوابه الخارجيه وطلع الفون ورن علي مني
ف جه الأخري عند مني
كانت قاعده مخنوقه ورايحه جايه ف الاوضه بملل وفاجاء لقيت الفون رن راحت مسكت الفون والابتسامه نورت علي وشها من ظهور اسمه وردت علي طول بصوتها الرقيق : الو
ف الاجه الاخري....حسام بحب : حبيبتي عامله ايه
مني بفرحه واستعباط عشان تسمع حبيبتي تاني : ها مش سامعه معلش شبكه وحشه
ضحك حسام وقال بحب : حبيبتي حبيبتي حبيبتي هههههه اقول تاني ولا كفايه
وشها حمر اوي وجاب الوان أنه كشف أمرها وسكتت
حسام نسي فريده وقال : حبيبتي وروحي وحشتيني
فريده بصتله بنفاذ صبر وقالت ....المراره
حسام بصلها وتوتر : احم المهم صح يا مني البسي ويلا انزلي حالا
مني باستغراب: انزل فين ي حسام
حسام بهدوء : انا تحت البيت يلا انزلي
مني بفرحه : بجد؟ بجد والله انت تحت البيت
حسام بابتسامه علي وشه : اه والله يلا بسرعه
مني بسعاده : حالا وهكون عندك باااااي وقفلت وطلعت تجري علي دولاب تلبس
حسام قفل وهو بيضحك علي جنونها وبيبص علي فريده وهو بيقول : البت ات..وسكت وتنهد وهو شايف فريده ف عالم تاني ولا سمعاه... وعيونها علي القصر وعلي البلكونه بتاعت جناحها هي ونوح والدموع متجمده ف عيونها
حسام بهدوء وقرب منها ومسك أيدها بحب اخوي وقال: فريده
فريده انتبهت وبصتله: نعم
حسام طبطب علي أيدها : مالك
فريده نزلت وشها ف ارض عشان دموعها متبانش وقالت: افتكرت لما كنت هنا...تعرف انا مشوفتش يوم حلو بجد هنا كل ايامي هنا عياط وحزن ومشاكل
حسام بحزن عليها: عارف....انسي كل دا...كل دا راح خلاص ماضي وعدي.....وكمل بقلق .....انا عارف انك لما افتكرني بقيتي مش طايقه مني .....بصي عادي انا هرن عليها واقولها متنزلش جتلي حاله
قاطعته فريده وقالت بحب : لا انا نفسي اشوفها بجد ....امكن لو مكانها كنت هعمل كدا اي حد ممكن كان اتوتر وخاف وعمل كدا....وتنهدت بحزن.... انا غلط ف حقها ولازم اصالحها
ابتسم بحب جامد حسام وقال: هي دي فريده اختي ام قلب طيب وحنين
ابتسمت فريده بحب بعدها قالت بتوتر : طيب وصلني يلا الكافي عقبال مهي تنزل ورجع تاني خدها لان مش حابه افضل هنا بصراحه
حسام : حقك عليا انا نسيت والله يلا هوصلك وساق العربيه حسام علي كافي قريب منهم ونزل هو وفريده وقعد ف الكافي .....كان كافي علي نيل وهادي وحلو
قال حسام بقلق : فريده خلي الفون ف ايدك ي فريده واي حاجه رني عليا فورا ونا مسافة السكه هجبها زي متفقنا ونا هكلم ماما رانيا وعرفها
فريده ابتسمت : تمام ومتخفش انا بخير وربنا معايا وحافظمي يلا روح زمانها نزلت ونا مستنياك
بعد وقت قليل اوي وصل حسام عند القصر...
نزلت مني وكانت زي الملايكه بوجها البرئ اللي في ميكب سنبل خالص وطرحه اللي مخليها اجمل ودريسها الرقيق والكوتشي الابيض وقفت تبص علي حسام وقلبها بيدق جامد
حسام اول م لمحها نزل فورا
مني ابتسم بحب جامد وخجل
حسام فضل يبصلها ويتاملها وميل علي جبينها وباسها منه بحب
مني ابتسمت جامد: لي مدخلتش ....انا تاخرت عليك بس ماما كانت بتسالني نازله فين
حسام مسك أيدها وراح يركبها وقال: عندي مفاجأه صغيره ليكي الاول .....وثانيا انا مشيت عملت حاجه وجيت علي طول
مني بفرحه واستغراب ف نفس الوقت : مفاجأه؟ اي هي وحاجة اي اللي مشيت عشانها
حسام بضحكه : مش هقولك هتكون ازاي مفاجأه اصبري لما نوصل...
مني ضحكت بسعاده وفرحانه أنها اول مره بعد كل مشاكل دي تسمع منه حبيبتي
__________________بقلم الكاتبه Randa Ali
ليان بانهبار وزعيق : انا اللي استحقك مش هي انا اللي بحبك من زمان مش هي انا اللي معاك طول عمري مش هي هي...هي مش تستحقك انا...انا اللي بعشقك
لسه زياد هيرد عليها
ليان لمحت حبيبه راحت بسرعه حضنته وقالت: ونا كمان بحبك
دخلت حبيبه ف لحظه دي وبصدمه ودموع ورجعت لوراه وبشهقات عاليه
زياد بص للصوت بصدمه وقال وهو بيبعد ليان وبيقرب من حبيبه وقال : والله والله والله العظيم انتي فاهمه غلط
حبيبه بصراخ وشهقات: اوعي اوعي تقرب مني انت واحد خاين خاااااين انا ....انا سلمتك قلبي وانته كسرته وطلعت تجري
طلع زياد يجري وراها وهو بينادي عليها : حبيبه اسمعيني ومره وحده عربيه جايه سريعه وحبيبه بتجري قدامها
وقفت حبيبه مصدومه ولسه عربيه هتخبطها بين ثانيه وتانيه كان زياد شددها لحضنه جامد وبينهد وبيلتقط أنفاسه وقلبه بيدق برعب عليها
حبيبه بدموع مغرقه وشها ونفسها عللي : اب.. ابععددددد
زياد وهو حضنها هششش اهدي اهدي
حبيبه زقته ومحست دموعها بظهر بكفة أيدها
زياد قرب منها ومسك أيدها وقال : حبيبه اسمعيني والله العظيم مخونتك صدقيني
حبيبه بعياط وعنف زقته : مش عااااوزه اسمع صوتك فاااهم اياك شايفني هبله تقولي مخونتكيش هصدقك ونا داخله وشيفاكم بعيني...وكملت بشهقات ....شيفاكم ف حضن بعض بلبسها ال...وسكتت...وقالت .....لا وكمان ...وكملت بانهيار....وكمان بتقولك ونا كمان بحبك يعني كنت بتقولها بحبك
زياد شدها من دراعها بقسوه وقال بزعيق: محصلشششش صدقيني محصلششششش كل دا كدب كدببببب والله مخونتك والله مخونتك صدقيني
حبيبه بدموع وشدت أيدها: ابعد عني اوعي تلمسني ...انا غلطانه اصلا لما صدقتك لانه كان باين من اول مظهرت ف اول مقابله كانت فيه ومن اول مكالمه تكون فيها
بصلها بصدمه وقال :حبيبه انتي مصدقه بجد
حبيبه حودت وشها ودموعها نازله وقالت : لاء اصدق قفلت ف وشي ونا اللي هبله وكنت خايفه عليك هههه
زياد قرب منها وقال :لان كنت سائق واللهي وكنت ناوي اكلمك حبيبه مستحيل اخونك انا لو مش عاوزك وعاوزها هي كنت روحت اتجوزتها وسبتك
حبيبه بصت بعيد
قرب منها وقال بغضب: ردي عليا معني كلامك نتي مش واثقه فيا؟لحظه لحظه انتي عرفتي منين اني هنا
حبيبه قالت : انا عاوزه امشي
وراحت تشوف تاكسي
زياد شدها وقال :اركبي هوصلك
بصتله بنظرات خاليه من اي مشاعر وقالت: مش هركب
زياد اخد نفسه وقال بنفاذ صبر : اركبي بقول وقبل مترد كان شددها ومركبها وركب وبصلها
بصت قدام بشرود وحزن
زياد اتتنهد بوجع ومسك أيدها بحب وقال : والله العظيم مخونتك صدقيني انا كنت لسه خارج من العمليه وهي رنت و.و
قاطعته وهي بتشد ايدها ودموعها نازله وقالت : ....مش عاوزه اسمع
زياد بص قدام بضيق جامد بعدها قال: انتي عرفتي ازاي
حبيبه بصتله ومسكت الفون وريته المسج
زياد يصلها ومسك الفون وقراه بصدمه كبيره
حبيبه بصتله وقالت بسخريه : مالك كأنك مصدوم اوي...اوبس مصدوم أنها عرفتني الحقيقه دا اللي صدمك صح
زياد وبكل غضب. وضرب ف الدريكسيون بعنف وقال : ....بسسسسس بسسسس بقي انا لو مش عاوزك هقولك ف وشك مش هيهمني حاجه كل اللي حصل أنها رنت عليا ومنهاره وبتقولي
Flash back
زياد خلص العمليه اللي معاه وطلع غسل ايدو وقعد يرتاح سمع الفون بيرن رد وقال : ايوا يا ليان
ليان بشهقات: زياد تعال بسرعه ليا انا محتاجك
زياد قام وقف بسرعه وقال بقلق واضح: ليان اهدي مالك انتي فين
ليان بنفس الشهقات: أن...انا ف شقة بابي القديمه اللي.... تعال بسرع انا محتاجك بسرعه ونبي تعال بسرعه
زياد بتسرع وهو طالع من المكتب وماشي بسرعه: طيب طيب اهدي انا جاي وقفل سكه ونزل بسرعه ركب العربيه علي طريق الشقه
سمع الفون بيرن بص ل رقم كانت حبيبه قفل الفون وكمل سواقه ......بعدين هبقي اكلمك وفهمك
ليان حبيبك جه اهو....وراحت وقف وراه باب وفتحت
دخل زياد
سابت باب متوارب
زياد بيدور بعيونه : لياان انتي كويسه
مره وحده طلعت ليان وحضنته بدموع : قلبي مش بخير ي زياد ومسكت ايدو وحطتها علي قلبها ....قلبي مش بخير يا ذياد عشان بيحبك ومتعذب بيگ
قاطعها زياد بصدمه ولسه هيتكلم مره وحده اتجمدت مكانه بصدمه من لبسها: اي دا
ليان قربت منه : انا بحبك فاهم يعني اي
مره وحده قلم نزل علي وشها من زياد: انتي اتجننتي اي اللي انتي بتقولي دا....انا اكبر منك بمراحل قد عمرك مرتين انتي اختي صغيره مش اكتر ونتي عارفه دا كويس
ليان بزعيق ودموع مغرقه وشها: لاااااه مش اختك ابوك مش ابويا ولا امي امك
زياد بصدمه من أفعالها وشدها من دراعها بعنف وقال : انتي اكيد اتجننتي اي اللي انتي بتقولي دااااا اي غيرك فاجأ كدا انتي عيله ولا فاهمه حاجه دا اكيد يحصلك ف سن المراهقه اللي انتي فيه دا عشان بس قريب منك وحنين معاكي لاكن حبك ليا دا اخ لا اكتر ولا اقل
بصتله بانهيار : لا لا. متقولش كدا انا بحبك والله بحبك
زياد اخد نفس عميق وحاول يتكلم بهدوء لما لقاها منهاره كدا وقال : ليان انا اخوكي فوقي مش اكتر من كدا وصدقيني والله انا بنسبالك كدا مش اكتر ونا بحبك وبشوفك يعتبر بنتي لاني انا اللي مربيكي مش اكتر من كدا وبحب حبيبه وجوزنا بعد أيام خلاص
ليان بانهبار وزعيق : انا اللي استحقك مش هي انا اللي بحبك من زمان مش هي انا اللي معاك طول عمري مش هي هي...هي مش تستحقك انا...انا اللي بعشقك
لسه زياد هيرد عليها
And flash back
وقال حسام بزعيق وغضب : دا كل اللي حصل وكنت لسه هرد عليها لاقيتك ف وشي وربنا عالم بكلامي.... سكت لما شاف نظراتها....بعدها قال..... براحتك ي حبيبه أنتي اصلا لو وحده واثقه ف خطيبها اللي هو هيكون جوزها بعد يومين وعاقله كانت وزنة كل حاجه مكنش دا يبقي تصرفك....وبصلها .....شاف ملامحها .....ضحك بحزن وقال.....مش مصدقه تمام وساق من غير ولا كلمه
حبيبه كانت مصدومه وهي بتسمع حاجه جواها مصدق وحاجه تانيه مخليها مولعه غيره من المنظر اللي شافته وهي ف حضنه
بعد مده عند زياد وصل وقف العربيه قدام القصر
وقال بجمود وهو باصص قدام : وصلنا انزلي
حبيبه بصتله
زياد مبصلهاش وفضل باصص قدام
حبيبه فتحت باب ونزلت وهو مشي علي طول اول مطمن أنها دخلت
____________بقلم الكاتبه Randa Ali
عند حسام وصل
حسام نزل ونزل مني من العربيه ووقف قدام الكافيه وحط ايدو علي عيونها
مني بدهشة: في اي حسام
حسام بمرح: هخطفك
مني ضحكت : بجد في اي كدا مش شايفه هقع
حسام: بتثقي فيا ولا لاء
مني بحب : اكتر من روحي
حسام ابتسم جامد : يبقي متخفيش
ودخل ووقف قدام فريده
فريده كانت قاعده وبتص علي نيل وسرحانه وعلي الترابيزه بوكس كبير
حسام عشان تاخد بالها قال:احم انا هنا
مني باستغراب: بتكلم مين ؟
حسام بحب: دلوقت تعرفي
فريده اول مشافتهم قامت علي طول ووقفت بتوتر ومسكت البوكس ووقفت قدام مني بتوتر جامد واخدت نفس عميق وابتسمت بتوتر
حسام بص ل فريده وابتسملها وحاش ايدو من علي مني
فتحت عيونها مني وفضلت ترمش كذا مره...
وبصت بصدمه كبيره
وقالت بعد تصديق: ف...فريده ؟ مش معقول
فريده بصتلها وهزت راسها وعيونها دمعت.... وقالت : مني مني مردتش وواقفه مصدومه
فريده حطت ألبوكس علي الترابيزه
وقربت منها
مني رجعت لعند حسام ومسكت ايدو بتوتر والدموع ف عيونها
فريده انصدمت من رد فعلها وقفت مكانها
وقالت بمشاعر بوجع ودموع وندم...: انا...انا عارفه انك مش طيقاني ودا حقك.... انا....انا توجعت اوي ي مني معرفش ازاي كنت قاسيه كدا ....وتنهدت بوجع وقالت.....مني انا كنت بتهزق وضر"ب وشر"في قدامهم وحش.... انا... انا ندمت والله بعد مرجعت علي طول بيتنا معرفش ازاي عاملتك كدا
وكنت هكلمك بس نسيت والفون كان علي شاحن وقتها ونزلت الجامعه ونسيته
ولما قابلتك وقتها معرفتش اتكلم
ولما جيتي تكلميني المره اللي فاتت معرفش اي غيرني
..... وكملت بعياط.... انا كنت قاسيه معاكي اوي ونتي غصب عنك كنتي ضحيه ونا كملت عليكي امكن لو مكانك كنت عملت كدا معرفش عملت كدا ازاي سامحيني ي مني حقك عليا انا اسفه
مني فضلت تبصلها ودموعها نازله
حسام بصلها بتاثير وحزن
ومره وحده مني حضنت فريده وعيطت
فريده حضنتها جامد وعيطت
حسام بصلهم وابتسم بتأثير وقال: فريده ندمت ي مني وحست بغلطتها سامحيها
فريده بعياط بوجع: انا اسفه بجد انا اسفه اول مره في حياتي اكون كدا
حضنتها مني وعيطت: انا كمان اسفه اتوجعتي من سببي اوي
وفضلوا يحضنو بعض
حسام حب يغير حوار الحزين وقال بمرح: مش كفايه فيلم ابيض واسود دا ودارما
فريده ضحكت هي ومني وقالوا: بارد والله
فريده باستها من خدها: بحبك اوي لانك اختي بجد
مني باستها : انتي اختي وصحبتي وحضنتها جامد
فريده بعدها جابت البوكس وابتسمت وقالت: يارب يعجبك مني بصدمه: مش مصدقه دا ليا...؟!
فريده ضحكت بحب وادتها البوكس : طبعا ليكي
مني فرحت و اخدته
حسام ابتسمت بحب وقال :اقعدو طيب وافتحي علي مهلك
قعدت مني هي وفريده وحسام
وطلب حسام الاكل المفضل ليهم والعصير
فتحت مني البوكس وبصت بسعاده عليه ....: مش معقول كل دا ليا
فريده هزت راسها بحب : طبعا ي حبيبتي يارب بس يعجبك
مني ابتسمت اوي: اكيد هيعجبني
و بداءت تفتحه وطلعت منه اول حاجه كانت بوكيه ورد مني بسعاده الله: بحب الورد اوووي
فريده وحسام ضحكو
بعد كدا طلعت بلوره كبيره وشكلها جميل وتاني حاجه برفن ماركه رشت مني منه علي أيدها...واخدت نفس وقالت بإعجاب واضح :الله تحفه بجد ريحته
حسام كان مركزه معاها اوي بحب بعدها قال بجديه لما شافها بتجرب البرفن: دا تحطي ف البيت برا بيت لااء
مني بصتله وقالت : مش معقول هحط دا ف البيت
حسام لصلها وقال: هو كدا ي مني ثانيا حرام اي راجل يشمه
مني باحراج وقالت بصدق : انا نسيت بجد
حسام ابتسم بحب
طلعت بعد كدا سلاسل وخواتم وانسيال ف منتهي الرقه والجمال وبعدها طلعت ساعه ماركه بصتلها وقالت :مش ممكن لي كل دا ي فريده وعيونها دمعت
قامت فريده وحضنتها بحب : انتي اختي ي مجنونه...وكملت بمرح...ثانيا متقلقيش انا اختارت هو اللي صمم ودفع
مني عيونها دمعت وحضنتها جامد وبصت ل حسام بحب
حسام باصطناع الحزن: طبعاهي تختار ل دا ودا وحسام هو اللي يدفع
مني ضحكت جامد
فريده بضحكه: ونا مالي بقي مش انت اللي بتصميم ونا راجل ونا معرفش اي
حسام بكبرياء : طبعا ي بنتي
فريده ضحكت وبصت ل مني وغمزلتلها بشقاوه وقالت: كملي ف حاجه هتعجبك اوي
بصتلها مني وطلعت كان في صور بيبي بصتلها باستغراب اي دا
فريده وهي بتقعد وبتبص لحسام بابتسامه : افتحي وشوفي بنفسك
فتحت مني وانبهرت وبداءت تقلب فيهم كان صور بيبي قلبت كام صوره بداء يظهر صور بيبي هو بيكبر لغاية اعدادي وهو مع بنوته قمر ف بعض صور بداءت ملامحه لصورة تظهر انه حسام فرحت جامد اوي ودموعها نزلت وباقي بوكس كان اسناكس شوكولاتات قامت مني حضنت فريده جامد وعيطت :بحبك اوي
فريده حضنتها وعيطت: بحبك اكتر
حسام بمرح : يااااه مكنتش اعرف انك هتعيطي من جمالي
فريده : نينيني اصلك قمر
حسام بثقه: طبعا دي البنات هتموت عليا
مني بغيره: لحظه لحظه صح ومسكت كام صوره فيها حسام
حاضن بنت قمر وقالت بغيره جامده: مين دي بقي أن شاءالله
حسام وفريده بصوا لبعض وحسام غمز ل فريده وقال:دي بنت كنت بحبها وهنتجوز لاكن سبتني
فريده كتمت الضحكه
مني بغيره جامده :نعاااام وجايبلي كمان صورتها
فريده ضحكت جامد
وحسام انفجر ف ضحك وقال: انتي غبيه اوي ملامحها هي ملامح بت فريده اهي قدامك بصيلها
مني باحراج وبصت ل فريده: انا اسفه حقك عليا والله مكنتش واخد بالي
فريده ضحكت وقالت: ولا يهمك انا عارفه وانا كنت بتفىج علي البوم صورنا امبارح كلنا بتاع بابا وماما وحسام وخالو وصورة صوي دي علي فون وبعتهالو ولما جيت نهردا اختار هديه اللي اجبهالك قولت اطبع كام صوره دي اللي ف فوني اكيد هتفرحي بيهم وحسام صمم يطبع صوره اللي انا فيه معاه وغمزت بشقاوه...كان قاصد يشوف غيرتك
حسام وشه حمر وبص قدام
مني بصتله بعيظ: اخ بجد منك
حسام يصلها ببراءته مصطنعه: انا دا انا غلبان
ضحكوا جامد واكل جه وبداء ياكلوا
كانت مني طائره من فرحه حرفياً فريده اول مره تبقي مبسوطه من بعد جوزتها ومشاكل اللي حصلت وحسام اول مره يكون قاعد مبسوط من قلبه بعد كل مشاكل عدت عليهم
____________بقلم الكاتبه Randa Ali
عند حبيبه اول موصلت
طلعت علي اوضتعا وتجاهلت اي حد بينادي عليها واول مدخلت الاوضه وقعت علي السرير وانهارت من العياط حاجه حواها يتأنبها علي تصرفها وحاجه تانيه شايفه ليان ف حضنه فضلت تعيط ومن كتر العياط النوم غلبها
_______________
زينب بصت ل سعاد وقالت باستغراب وقلق: مالها في اي
سعاد باستغراب ووجع: والله معارفه
زينب بخضه: مالك في اي ومال وشك كدا لي
سعاد بوجع : جلبي وجعني قوي ي زينب وحاسه بوجع فيه مش ليه وقلقانه
زينب راحت بسرعه وجابت كوباية مياه : اهدي وخدي شربي خير ان شاء الله مفيش حاجه ربنا يستر ياااارب
________________
زياد بعد موصلها فضل سايق وهو مخنوق راح علي البيت وطلع اوضته ورمي نفسه علي سرير وفضل يبص للسقف بخنقه وغنض عينه ونام علي طول
______________
عند حسام
فجاءه ف وسط كلامهم وهزارهم فريده حطت أيدها علي قلبها وغمضت عنها
حسام ومني اتخصو
مني بخوف : فريده مالك
حسام جه قعد جنبها وقال بقلق: مالك ي فريده
مني بخوف واضح وهي ماسكه ايد فريده: دي أيدها ساقعه اوي
حسام بخوف : انا هقوم حاسب ونروح اي مستشفى
فريده فتحت عيونها ببطئ. وكانت مليانه دموع ةقالت : لا لا انا كويسه
مني بخوف : ازاي انتي وشك شاحب جامد وشكلك تعبان
فريده بحب :لا لا انا كويسه بس قلبي مقبوض جامد
حسام قعد جنبها وبصلها: فريده متخفيش مفيش اي حاجه
فريده ابتسمت ابتسامه اصطناعيه
حسام بخوف : فريده قومي نروح اي مستشفى
فريده : حسام صدقني انا كويسه والله......وحين تغير جو ومتنكدش عليهم وقالت بمرح مصطنع ......تعرفي كنت معاه ف عربيه هو بيكلمك كان ناقص شغله موسيقى هو مبتسم وبتقلدو فريده..... حبيبتي حبيبتي حبيبتي
مني وشها حمر وانفجرت ضحك علي شكل فريده هي وحسام وفضلوا يهزرو
___________بقلم الكاتبه Randa Ali
بعد عشر دقائق فاقت علي صوت صوات
قامت بخضه جريت علي تحت
كانت سعاد بتصوت : ابني بيروخ ابني بيموت
ومسكت الفون ترن علي مني وبتكلم مني بانهيار وصوات....اخوكي بيموو"ووت ي مني اخوكي نوح ف مستشفى بيموت بلغونا الخبر اخوكي بيروم مننا
وقفت حبيبه متجمده مكانها وبصدمه كبيره مش قادره تتحرك منها
________________
ف نفس التوقيت
زياد كان نايم وقام علي صوت الفون شاف حبيبه عماله ترن رد بجمود: نعم في حاجه نسيتي تقوليها للخاين
حبيبه بعياط: زياد
قام بسرعه زياد من علي سرير: في اي ي حبيبه ومال صوتك
حبيبه بانهيار : نوح اتصاب ونقلوا دلوقتي ف مستشفى وحالته وحشه
زياد بفزع :ايييي نوح طيب اهدي اهدي انا جاي
وقام بسرعه يلبس
_____________________
ف نفس التوقيت بظبط عند حسام
وسط هزارهم صوت فون مني رن
مني بحب : دي ماما
حسام ابتسمت وقال :هروح احاسب طيب واجي عقبال متردي
مني وهي بتفتح للمكالمه وابتسامه : ماشي يلا روح وبعدها ردت
مني وبترد بسعاده: ايوا ي حبيبتي
فريده اخدت نفس عميق وكانت قلقانه اوي ولسه هتفتح الشنطه وطلع الفون تطمن علي رانيا
ومره وحده وش مني شحب وقالت برجفه: ...بتقولي اي؟نوح ماله
كان حسام دفع الفلوس وجه
فريده قلبها وقع ف رجليها وسابت الشنطه وقالت برجفه :ماله نوح
حسام لسه هيكلم قاطعه رنة الفون رد بقلق :الو ي زياد نوح طيب طيب انا اصلا ف صعيد اقفل جاي وقفل
وش فريده بقي شاحب والدموع بداءت تنزل وقالت برجفه: في اي؟
حسام بصلها وقلبه وجعه......مهما كان الخلاف اللي مابينها وبين نوح فهي بتحبه بلا بتعشقه....ودا كان واضح من الاول عليها هي كانت عاوزه تربي مش تسيبه ......فاق حسام علي صوت فريده
فريده بانهيار نووووح.... ماله نوح ....حسام قرب بسرعه منها وناس بداءت تبصلهم
حسام بيحاول يطمنها رغم قلقه وقال:اهدي اهدي هو كان ف عمليه واتصاب اهدي أن شاء الله يكون كويس
مني قفلت تلفون وبرعشه. وانهيار قالت :حسام الحق ماما بتقولي نوح بيموت
فريده قامت مره وحده وبصدمه وهي مش مصدقه الخبر وبزعيق وانهيار يمزق القلب : نووووووووووح لاااااااء مش ممكن ل ووقعت أغمي عليها
مني بزعيق فريدددددده
حسام بخضه وشالها بسرعه وقال: افتحي ي مني العربيه بسرعه فتحت مني واخدو فريده علي اقرب مستشفى
بعد وقت
الدكتوره طلعت
حسام بخضه طمنيني ي دكتور
الدكتوره ابتسامه: متقلقش دا عادي بيحصل ف الحمل لما تتوتر او تزعل
حسام بصدمه :حامل ؟
الدكتور بابتسامه : اه مكنتوش تعرفوا ....وكملت لاسل...للاسف انهيار عصبي من خبر وحامل ف توام غير كل دا حالتها الصحيه مش حلوه ولازم متابعه للحامل لان واضح من صحتها مفيش متابعه وحمل لسه مش متثبت لانه في الشهر التاني
مني وحسام بصوا لبعض والصدمه مازالت علي وشهم
دكتوره : ربنا يقومها بسلامه ودا علاج والأكل اللي مفروض تمشي عليه وياريت تتابع مع دكتور بسرعه عن اذنكم
حسام هز رأسه وهو لسه مصدوم واخد الروشته
مني بصدمه: دا اديلها فعلا شهرين غايبه عننا
حسام بهدوء من الصدمه: ايوا نفس الوقت
وبص ل مني اللي دموعها نازله قرب وخدها ف حضنه:اهدي متخفيش هيكون كويس تعالي يلا وصلك المستشفى انا اسف جبتك علي هنا لما تحضيت علي فريده ملحقتش وصلك
مني بصتله : متقولش كدا مكنتش هسبها اكيد كنت مرعوبه عليها
حسام ابتسم ابتسامه صغيره: يلا هوصلك
....بعياط ونا هاجي معاكم
حسام لف وبصلها هو ومني
كانت واقفه وشها شاحب جامد ودموعها نازله
مني جريت وحضنتها وقالت بدموع: اهدي ي رومي هيفوق ويبقي كويس متقلقيش
حسام قرب منها : فريده انتي تعبانه خليكي مينفعش تيجي
قاطعته بدموع : لا هاجي يعني هاجي عشان خاطري لو بتحبني
حسام تنهد : ماشي يلا
ومشيوا كلهم
___________مفروض قبل كل دا بربع ساعه بظبط
اسعاف وصلت ودخلوا نوح عمليات بسرعه هو وحمزه
إصابة حمزه تطمن غير إصابة نوح نوح اصابه خطيره
وصل زياد المستشفى كانت حبيبه سانده علي الحيطه ودموعها نازله وسعاد قاعده بحزن هي وزينب وبيقروا قراءن ودموعهم نازله
زياد قرب من حبيبه ومسك أيدها: اهدي انا هدخل حالا العمليه
حبيبه بصتله بدموع :بجد طيب يلا هما دخلوا
دخلو علي طول زياد وقلبه بيدق جامد مش مصدق أنه يدخل ويشوف صاحب عمره علي السرير وبين الحي والموت
حسام ومني وفريده دخلوا يجروا مني جريت علي سعاد وبيعاط وحنضنتها جامد
سعاد حضنتها بعياط وبترفع عينه انصدمت هي وزينب فريده موجوده واقفه وشها شاحب ومنهاره
حبيبه بصدمه وقربت منها وحضنتها جامد
زينب قامت وطبطبت عليها: اهي ي حبيبتي هيقوم ويبقي بخير أن شاء الله
فريده بعياط : يارب ي عمتو ياااارب
حسام بقلق : خلي بالك منها انا هروح احاول ادخله
هزت راسها زينب بدموع
راح حسام كلم مدير المستشفى و اتعقم ودخل العمليه
بعد وقت حمزه خرج وطبعا زياد عرف ودخله هو وحسام كمان وتنقل اوضه عاديه ونايم من البنج
ونوح كانوا عملوا اللي عليهم وباقي علي ربنا
وهيتنقل للعنايه المركزه بعد مخلصوا العمليه
فريده جريت علي وهو محطوط علي ترولي وماشين بيه
حسام كان مرهق شدها عليه وحضنها : اهدي اهدي ي فريده
فريده بعياط : هو مالوا ورايحين بيه علي فين
مني بعياط : حسام رد في اي
حسام حضنها هي كمان: ادعيله
جه دكتور الأساسي ف المستشفى وقال:احنا عملنا كل اللي علينا وكل اللي نقدر عليه وطبعا ربنا فوق ثم دكتور حسام ودكتور زياد وقدرنا نخرج الرصاصه الحمد الله لاكن حالته مش مستقره وهيفضل ف العنايه لمدة 24 ساعه لو عدو علي خير يبقي الحمد الله وهيتنقل اوضه عاديه .....وكمل بأسف غير لو
قاطعه حسام : أن شاء الله هيعدو علي خير
الدكتور ابتسم : أن شاء الله عن اذنكم ومشي
فريده قعدت بحزن هي وسعاد ومني ف حضن حسام بتعيط وزياد جه من عند حمزه وقف جنبهم مخنوق
وعز طبعا ف القسم وكل شويه بيطمن علي نوح وحمزه وبيخلص بسرعه عشان يروحلهم
______________بقلم الكاتبه Randa Ali
عند حمزه
حمزه بعد وقت بداء يفوق وبيفتح عيونه ببطئ بيبص كانت قاعده علي طرف سرير جنبه دنيا وماسكه ايدو السليمه وبتعيط واول مفتح عيونه حضنته جامد
حمزه بصدمه والم : دنيا انتي هنا ؟
دنيا بتعيط جامد وبس
حمزه لف ايدو السليمه عليها
دنيا بعياط ومره وحده حضنته اكتر بايديها
...وبشهقات قالت ....انت كويس
حمزه بالم ومازلت الصدمه عليه من ردت فعلها وقال: .....هششش اهدي انا كويس
دنيا فضلت ماسكه فيه وبتعيط
حمزه كان مصدوم بعدها قال بمرح ....استغفري ربنا بقي انك خضتيني ودا حرام
دنيا بعدت وبخجل جامد وإحراج: ايوا ايوا استغفر الله العظيم فعلا ازاي عملت كدا ودموعها دمعت يااارب يارب سامحني
انفجر حمزه ضحك: ي مجنونه هكون جوزك
دنيا بحرج :....مهما كان لما تبقي في فرق يعني لسه مبقتش دا محرم
حمزه ابتسم وقال بدهشه : لحظه صح جيتي ازاي
دنيا: واحد جه طلب هدوم ليك وعرفنا الخبر انا وداده وصمتت اجي
حمزه...بهدوء...اااه دا اكيد يس ومره وحده قال بزعيق:..نعااااام يختي جيتي مع واحد
دنيا بتوتر في اي اهدي والله اللي
قاطعهاحمزه : بغيره ازااااي تيجي معاه
دنيا انفجرت ف العياط وقالت: جيت وراه والله بتاكسي
حمزه بعصبيه : مهما كان. مش منبه عليكي مفيش خروج برا بيت
دنيا حطت أيدها زي اطفال علي وشها وعيطت وقالت بصوت متقطع: و...والله خ...خوفت عليك اول معرفت مقدرتش مجيش
حمزه سكت لما شاف عياطها وتنهد وحاش أيدها ومسكها بحب : اهدي يا دنيا انا اسف مكنش قصدي بس بخاف عليكي ونتي عارفه بذات أن لسه متجوزناش وليهم الحق كدا يخدوكي معايا ايوا محدش يقدر ياخدك لاكن لما تبقي لوحدك سهل عليهم ياخدوكي
دنيا بصتله بدموع وقالت: عارفه ...انا معرفتش اعمل اول معرفتش انصدمت وجيت علي طول
تنهد حمزه وابستم وقال: خوفتي عليها لدرجه
دنيا تنحت وشها حمر وبتغير الموضوع قالت: احم المهم انت عامل اي طمني
حمزه ضحك بعدها قال: تمام غيري موضوع ...انا كويس ياستي متقلقيش عليا
دنيا ابتسمت بتوتر وفضلت ساكته وكان حمزه ماسك أيدها وسرح حمزه ف ملامحها وافتكر قبل المأموريه اللي حصل وابتسم وهو بيفتكر
Flash back
حمزه نازل علي السلم ولابس بنطلون وقميص وبص علي دنيا قاعده علي الكرسي اللي فيه مدخل الباب ....نزل حمزه
ودنيا بصت لمصدر الصوت ورفعت عيونها وتلاقت بعيون حمزه ......
نزل حمزه وقرب منها وقال بمشاكسه : عارف اني حلو بس مش لدرجه اوي
دنيا بصدمه واستوعبت نفسها وقالت : ه هاا لا لا اقصد
...اوف انت فهمت غلط بس اوف وسكتت وبتبعد عيونها عنه ...وبصت للبسه ومره وحده اتجمدت مكانها وعيونها اتثبتت علي جنب بنطلونه وقامت مره وحده وبصوت عالي وصوتت ....اعااااااا مسد"س انا عاوزه امشي من هنا اعاااااااااااااااا
حمزه بصدمه من تصرفاتها وقام بسرعه وحط ايدو علي بوقها واتكلم بعصبيه :هشششش اي صوتك دا يخربيتك اي دا ف حد عاقل يعمل تصرفاتك دي
دنيا بعدت عنه ورجعت لورا لغاية مبخطت ف الحيطه وقالت بخوف: عاوزني اشوف معاك مسد"س ونت واقف ومعايا وكمان قاعده ف فيلتك ومتكلمشي؟!
حمزه بصلها بسخريه : لا وتكلمتي فعلا فضلتي تصوتي .... وكمل بجديه: انا ظابط
دنيا تنحت بصدمه :اييييييي؟!!!
حمزه ببرود : هتجوزيني ومش عارفه شغال اي عمتا انا ظابط
بصدمه ورجعت كام خطوه لوراه ومره وحده انشكلت ف السجاده ولسه هتقع كان سندها من خصرها عليه وسرح ف عيونها وملامحها الهاديه البريئه
دنيا بصت لعيونه وسرحت جامد
حمزه نزل عيونها ل شفا"يفها ولسه بيقرب
بعدت بسرعه وقالت بتلعثم: أن انت ازاي تمسكني
حمزه اخد نفس وعدل وقفته : كنتي هتقعي الحق عليا كنت سبتك تقعي
دنيا بضيق : اه كنت سبتني اقع
حمزه بصلها بدهشه وقال بنفاذ صبر : بت انتي مجنونه دا بدل متشكريني
دنيا بضيق وغيظ مع بعض وقالت : اشكرك؟ لا كنت سبتني اقع ونا هشكرك وقتها لانه حرام تقربلي .... يااااارب سامحني ياااارب سامحني هو اللي مسكني يااارب اغفرلي يارب اغفرلي وطلعت علي السلالم وهي بتردد الكلمات دي
حمزه واقف وعلامات الدهشه والصدمه علي وشه فاق علي صوت الفون ضرب علي دماغه وقال: عز اي غباء دا زمان نوح وصل. وقال بصدمه العمليه ونوح وطلع يجري وهو بيرد علي عز وبيركب العربيه
And flash back
فاق علي صوت دنيا وهو مبتسم
دنيا : حمززززه
حمزه : اي هي اي
دنيا : عماله كلمك من بدري سرحت في اي.... وكملت بغيره....ومبتسم ونت سرحان
لاحظ حمزه طريقتها : احم كنت سرحان في حاجه جميله اوي
دنيا بغيره: واي هي بقي
حمزه رفع حاجب وقال: هو اي اللي اي هي اكيد وحده
دنيا بصدمه :وحدههههه
____________________
#يتبع.......
صلوا على الحبيب المصطفى 💙
بقلم الكاتبه Randa Ali 🍓
رواية هل من امل 💙🕊️
البارت الواحد وثلاثون
رواية هل من أمل الفصل الثانى والثلاثون 32 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية هل من أمل)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)