رواية دحيحة الدفعة الفصل الحادى عشر 11 بقلم يارا عبد السلام
رواية دحيحة الدفعة البارت الحادى عشر 11
رواية دحيحة الدفعة الجزء الحادى عشر 11
رواية دحيحة الدفعة الحلقة الحادية عشر 11
رواية دحيحة الدفعة بقلم يارا عبد السلام
رواية دحيحة الدفعة |
رواية دحيحة الدفعة الفصل الحادى عشر 11
#دحيحة_الدفعة_والمعاق
#الحادى_عشر
فيروز فتحت عينيها وبصتله بدموع وهوا على وضعه قربت منه وحض*نته ..
كان باصص في الفراغ وايديه متشعلقه في الهوا وبيفتكر نفس الموقف من عشر سنين لما كان مكانها..
#Flash_back
بعد ما مراد اتضرب بالرص*اص وكان بيتألم بوجع فيروز قربت منه بدموع وحضنته..
_معلش كدا هتخف ماما لما كانت بتتوجع كنت بحضنها وبتخف..
وقتها هوا نسى وجعه وركز في براءتها وقلبها وبس ،وقتها نسي نفسه ونسي كل حاجه حواليه واتحمل على نفسه الالم وابتسملها وشدد على حضنها..
_وانا دلوقتي خفيت علشان حضنتيني..
ابتسمت ببراءه:أنا كنت عارفه ..
#end
فاق من شروده على صوت عياطها وشهقاتها..
شدد على حضنها وطبطب عليها..
كان موجوع عليها وأقسم أنه يدفع سما التمن غالى لأنها السبب في كل اللى حصل دا ..
مراد :متخافيش أنا جنبك أهدى أهدى..
فيروز:كنت كنت ..
_بس بس أهدى أنا جيت أنا معاكى مش هسيبك تضيعي من ايدي تاني ..
طبطب على رأسها وهى استسلمت بين ايديه وأغمى عليها..
بصلها وبص لرجليه حس فعلا بالعجز مش هيقدر يشيلها مش هيقدر يمشي بيها ...
بصلها وهى مغمضه عينيها كالجثه الهامده:أنا آسف انى معرفتش احميكي واسف انى دلوقتي مش قادر اساعدك..
لكنه اتحامل على نفسه وحاول يشيلها بين ايديه رغم أنه مؤلم لكنه لا يساوي كم الالم اللى حاسس بيه ومدى العجز وقلة الحيلة ..
كان بيحاول يمشي خطوات بطيئه كان حريص عليها جدا ..
اتحامل على نفسه لحد ما وصل بيها لحد العربيه ..
وفي الوقت دا كان جه على وعمر اللى استغربوا لما شافوه بالحاله دي وهدومه متبهدله كدا وفيروز بين ايديه!
على وعمر قربوا منه بسرعه..
على:فيروز مالها يا مراد..
مراد تجاهله:افتح الباب..
على فتح الباب بسرعه وحط فيروز جوا العربيه بهدوء واتطمن عليها انها كويسه كان قلقان عليها لأقصى حد ..
على :رد عليا يا مراد!!
مراد بعصبية:ارد اقول اي اقول ان فيروز كانت مدفونه بالحيا والسبب في مين السبب في اخوك اللى كان فرحان بلمة البنات حواليه وبسبب عمايله كان هيخسرنى كتير ..
على وعمر بصو لبعض باستغراب من كلامه مش فاهمين هوا قصده اي..
سابهم وركب عربيته ومشي ...
وهم بيفكروا اي قصد مراد ...
على ابتسم وهمس:شكل اخوك وقع في اسمه اي دا الحب ..
عمر باستغراب واستفهام:مراد!!!
ورفع أيده باستسلام :لو فعلا مراد بيحب فيروز أنا مليش دعوة بيها أنا لما صدقت اشوفه بيحب اصلا مراد!!لا لا مستحيل ...
على:لى معندهوش قلب أنا حاسس بكدا من اول ما شوفت فيروز على فكره بس كنت بكد*ب عينى بس دلوقتي اتأكدت فعلشان كدا لازم نعمل خطه نقربهم من بعض..
عمر بابتسامه:وانا معاك بس المهم أن مراد وفيروز يسامحونى..
على بتفكير:تعالى معايا ..
مراد خد فيروز وطلع على المستشفى يتطمن عليها وكل شويه يبص عليها بألم ...
مراد نزل بعصبية وعلى صوته:تروللى بسرررعههه..
الممرضات كلهم خافوا منه وجريوا جابو ترولى ودخلوها على اوضة الكشف..
الدكتور كشف عليها ومراد كان واقف متعصب
الدكتور خرج
مراد بقلق:مالها..
الدكتور:حالة انهيار وكمان عندها ضيق تنفس نتيجة انها كانت في مكان مغلق لفتره طويله هى دلوقتي تحت الملاحظه...
_هتفوق امتى
الدكتور:الحقيقه مش عارف لأن حالتها صعبه ..
مراد:تمام ..
قرب من الاوضه وفتحها وقرب منها بحركات بطيئه وهوا بيتألم بوجع في قلبه من الحاله اللي شايفها عليها..
قعد على الكرسي قدامها ومسك ايديها:فوقى بقى رخمى عليا زي ماكنتي بتعملى كل يوم عاوز اشوف عصبيتك وتذمرك اللى كنت بفرح جوايا لما تشوفهم قومى بقى يا روزا وحشتيني..
كانت بتهز راسها بنفى
_لا لا يا بابا لا متضر*بش ماما ،لا يا بابا أنا مش بحبك سيب ماما ،خلاص يا ماما متعيطيش أنا حضنتك اهو، لا يا بابا متسبنيش في الاوضه الضل*مه لوحدي بابا أنا بخااف ارجوك ..
ودموعها بدأت تنزل وهى لسه عالحال دا وهوا ماسك ايديها وبيهدى فيها لكنها منهاره ...
_بابا وحش بابا وحش يا ماما متسبنيش لا ماماااااا.
وفتحت عينيها بفزع وبدأت تعيط بانهيار
_ماما ماما ..
قرب منها وبدأ يهدى فيها وينادى الدكتور
الدكتور جه وعطاها حقنه مهدئه..
الدكتور:الظاهر الحادثه دي فكرتها بحاجه كانت متخزنه في عقلها الباطن ونسياها..
مراد فهم قصده وعز رأسه بألم وبصلها وهى نايمه..
قعد قصادها:انتى لي مصممه تتعبى قلبي فوقى بقى متتعبنيش اكتر من كدا ...
طلع تليفونه واتصل بحد وقال بعصبية:تقبوا وتغطسوا تجبولى البت اللى اسمها سما نجم تمام يلاااا.
وقفل الفون وبصلها تاني وبدا يطبطب على راسها بحنيه..
خالتها جت وسلمى ومريم وعلى ..
_بنتى بنتى فين بنتى مالها..
وبدأت تعيط..
على:اهدي يا خالتى فيروز كويسه بس هى تعبانه شويه ومراد حب يتطمن عليها..
مراد خرج من الأوضه..
الخالة:انت ؟
مراد هز رأسه .
_عرفت منين ..
على:انتو تعرفوا بعض..
لسه هتتكلم مراد قاطعها:متشغلش بالك يا على دلوقتي
وبصلها:ادخلى اتطمنى عليها..
الخاله:ماشي يا ابنى..
ودخلت
على قرب من مراد:انت تعرف الست دي منين
مراد:قولت مش وقته ..
على سكت وبعد عنه ووقف مع سلمى يهديها..
مريم قربت من مراد:شكرا جدا لحضرتك علشان انقذت بنت خالتى..
مراد هز رأسه وقرب من الكرسى وقعد ..
عدى اليوم وفيروز فاقت وروحوا البيت علشان محبتش تفضل في المستشفى...
ومراد وعلى روحوا ..
مراد دخل البيت طلع على اوضته من غير ما يتكلم مع حد..
عمر خبط ودخل
عمر بتوتر:مراد أنا آسف ..
مراد بصله وقام وقف قصاده وضر*به بالبو*نيه..
_علشان متغلطش تانى ومتعشمش بنات الناس بحاجه انت مش قدها..
وضر*به كمان مره وعمر واقف ساكت :ودي علشان تحافظ على قلبك ومش اي واحده تاخده وقلبك دا يكون ملك واحده بس هى دي اللى هتكمل معاها حياتك..
وكمان مره:دي بقى علشان تنسى كل اللى تعرفهم وتبدأ صفحه جديده وانت عارف ان العقاب دا قليل قصاد اللى انت عملته بس انا هكتفى بده بس اوعدك لو شوفتك بتلعب بديلك تانى هدفنك حى يا عمر !
عمر خاف وهز رأسه :صدقنى اخر مره يا مراد سامحنى..
مراد:تمام يلا على اوضتك..
عمر خرج ومراد تتنهد بتعب :يا تري هتعملى اي يا فيروز
عدى اسبوع وفيروز مش بتروح الشركه لكن قررت تروح علشان تشوفه لانه وحشها وكمان في اسئله في دماغها لازم يجاوب عليها..
فيروز دخلت الشركه حست وقتها أن بقالها كتير اووي مجتش هنا ..
دخلت مكتبه بعصبية :على فكره انا مش جايه علشان الشغل فمترميش في وشي اي ملف ماشي..
مراد بصلها وهز رأسه ببروده المعتاد:امال جايه لي..
قربت منه بعصبية:عوزا اعرف انت لى بتعمل معايا كدا لى بتساعدنى لى بتخاف عليا لى..
مراد بهدوء:عادى
فيروز:لا مش عادى أنا عوزا اجابه واضحه لكل اسألتى دلوقتي حالا..
مراد واقف وراح تجاهها بكل هدوء ووقف قدامها :اممم عوزا تعرفي اي..
اتوترت من قربه :احم عوزا اعرف انت ساعدتنى لى
قرب منها اكتر وهمس وهى اتوترت اكتر:علشان...
كان قلبها بيدق بقوة..
مراد بعد عنها:علشان انتى موظفه عندى وواجب عليا احميكي..
فيروز فتحت عينيها بصدمه وقربت منه :انت كد*اب..
مراد :امال انتى مفكره اي..
فيروز بتوتر:علشان مش دي الحقيقه انت قولتلي المره اللي فاتت انك..
مراد قرب منها:انى اي
فيروز:مش فاكره بس انت قولت كلام كدا انك انقذتنى زمان وانك كنت تعرفنى من زمان معناه اي الكلام دا
مراد:مش فاكر الصراحه ...
فيروز بدموع وانهيار:بس انا فاكره أنا افتكرت كل حاجه انت انت اللى انقذت ماما من بابا وانت اللى خدتنى لحد خالتو وانت تعبان صح..
مراد غمض عينيه واتنهد بتعب:فيروز متعيطيش
_انت لى ساعدتنى لى اتحملت كل دا بسببي انت المفروض تكر"هنى كان عندك حق تعاملنى وحش كان عندك حق متحبنيش أنا اصلا متحبش أنا نحس زي ما بابا كان بيقولى أنا وشي وحش أنا وحشه ،بس لى كنت بتيجي عند خالتوا وتديها فلوس لى كنت مهتم بيا !!
مراد بعصبية وغضب من كلامها:انتى مش وحشه انتى اجمل بنت في الدنيا انتى البنت الوحيدة اللى قلبي دق ليها ،انا عمري ما كرهتك رغم كل اللى حصل ...
فيروز :بجد يعنى انت مش بتكرهنى
مراد اتنهد:فيروز انتى غبية انتى ازاي كنتي بتطلعى الاولى..
فيروز بدموع وقربت منه :انت ازاي طيب كدا ازاي قادر تبقى مزاجى كدا وقادر تكون هادى وعصبي في نفس الوقت أنا مش فاهماك..
مراد تتنهد:فيروز أنا عاوزك تعرفي انى طول منا عايش فأنا قادر احميكي ...
وانا مش مجبر اوضحلك اكتر من كدا ...
فيروز بعصبية:لي مش مجبر توضحلى لى مش عاوز تقولها لى ساكت لى كاتم جواك السنين دي كلها لى محاولتش لى سبيتنى اضيع ،لى محسستنيش بحبك وخلتنى احبك لى رافض تعترف لى كل حاجه بتمشي على مزاجك انت مش مزاج اي حد لى كل ما تقرب خطوة بترجع عشره لى بتعمل في نفسك كدا..
مراد بعصبية وصوت عالى:علشان بكل وضوح وبكل صراحه أنا عاجز ولا اصلح لاي شئ ولا لحب ولا لغيره انتى تستاهلى حد سليم مش زيي..
فيروز:بس انا السبب في كل اللى حصل ولازم اصلح غلطتى..
مراد:اه انك تكونى معايا مش كدا وانتى مش بتحبيني لا يا فيروز اللى في دماغك مش هيحصل ...
وقرب منها ومسك ايديها شدت أيدها ومسكت أيده:لا أنا عوزا ابقى معاك يا مراد ..ومش همشي من هنا الا لما تتأكد من حبي ليك..
صدقنى اللى كان بيني وبين عمر نتيجه اهتمامه المزيف بس لكن انت الوحيد اللى فعلا حسيت بحبي ليه ارجوك اديني فرصه اثبتلك..
مراد غمض عينيه واتنهد:فيروز أنا عاجز
_وانا هبقى عكازك
مراد بغضب:وانا مش هقدر وشد ايده بعصبية من أيدها وشدها وخرجها برا وقفل الباب...
فيروز بدموع:مراد افتح الباب ارجوك يا مراد ما تعملش كدا مش كل حاجه هتكون على مزاجك مراد!؟مراد افتح الباب !
مراد قعد على الكرسي واتنهد بتعب:مش هقدر يا فيروز مش هقدر اسجنك جنبي مش هقدر اكون معاكى لأن بكل بساطة مش هعرف احميكي..
فيروز راحت لسلمى وفضلت تعيط وعلى كان موجود
فيروز:أنا مش عارفه هوا لى بيعمل كدا
على:انتى مشوفتيش شكله كان عامل ازاي وانتى مخطوفه وخصوصا اليوم اللي لقاكى فيه وكان شايلك وكان باين عليه التعب هوا تقريبا حس انه ميقدرش يحميكي يا فيروز..
فيروز:وانا عوزاه هوا .
على:للاسف مراد اللى في دماغه لازم ينفذه بس لو انتى فعلا بتحبيه لازم تثبتيله دا ولازم تثبتيله انك متقبلاه بكل عيوبه..
فيروز:وانا مستعده اعمل اي حاجه..
على:امممم يبقى تسمعى الخطه دي..
بليل كلهم اتجمعوا في بيت فيروز علشان الخطه ..
على وسلمى ومريم وفيروز
على:استنوا عمر جاي
وبص لفيروز:عاوز يعتذر منك
فيروز هزت راسها..
بعد شويه الباب خبط ومريم قامت تفتحه..
مريم لما فتحت الباب
عمر بصدمه ومريم بصدمه
_انتى
_انت اي جابك هنا يا بنى ادم انت أما بجح بصحيح
على :في اي
عمر:دي بنى ادمة غريبه جدا
فيروز:في اي يا مريم
_دا الوقح اللي. قولتلك عليه
عمر:وكمان بتقولى عليا وقح يا عقلة الاصبع
على:عمر!!
_انت مش شايف كلامها..
على:حقك عليا يا مريم
اعتذرلها يا عمر
_هوا أنا ملطشة اللى رايح واللى جاي
_عمر!!!
_حاضر
وبص لمريم:سوري
مريم :وانا سوري
والكل ضحك عليهم
عمر قرب من فيروز:أنا آسف يا فيروز على كل اللي حصل..
فيروز:تمام مسامحاك..
على:يلا بقى نجهز الخطه اللى هنوقع بيها الأسد...
الكل بصله بانتباه وابتسموا بخبث ...
تانى يوم..
فيروز دخلت عليه بابتسامه:صباح الخير
قربت من مكتبه ومسكت ملفين:شكلهم محتاجين شغل أنا هروح اشتغل عليهم واه نص ساعه وهجيبهوملك
مراد بصلها باستغراب وعصبيه وهوا شايفها خارجه من المكتب..
قعدت على المكتب ولسه هتبدا شغل وهى محتفظه بالابتسامه بتاعتها...
لقت اللى بيشد منها الملفات ..
فيروز :في اي
مراد:اي جابك
_شغلى
_مش عاوزك تشتغلى عندي..
_مش بمزاجك...
مراد:امال بمزاج مين..
فيروز قامت من مكانها ووقفت قدامه:بمزاجى أنا
مراد قرب منها:فيروز متعاندنيش..
فيروز بتوتر:أنا مش بعاندك انت اللى مش قادر تصدقنى..
مراد:اصدق اي !؟
فيروز باندفاع:تصدق انى بحبك..
مراد. بصلها بهدوء وفي نفس الوقت هى واقفه قدامه بتوتر ويتمثل القوة وفي حال هم واقفين مكانهم الباب اتقفل عليهم..
و...
#يارا_عبد_السلام
رواية دحيحة الدفعة الفصل الثانى عشر 12 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية دحيحة الدفعة)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)