رواية حب الطفولة الفصل السادس 6 بقلم مديحة وائل
رواية حب الطفولة البارت السادس 6
رواية حب الطفولة الجزء السادس 6
رواية حب الطفولة الحلقة السادسة 6
رواية حب الطفولة بقلم مديحة وائل
رواية حب الطفولة |
رواية حب الطفولة الفصل السادس 6
(حب الطفولة) part 6
*بقلم مديحة وائل*
----------
روان بصدمة: انت بتقول ايه
يوسف: روان ركزي بقولك انا هاروح اخد رهف ونهرب
روان: بس ازاي
يوسف: هو مش جدو عايز يخليها تقابل العريس خليها تقابل العريس بس الجواز مش هايتم
روان: طب ها تعمل ده ازاي
..........يوسف : هقولك
روان بصدمة: قد ايه دماغك سم
يوسف بضحك: عيب عليكي ده انا يوسف بردو
روان : طب انا هتصل بي رهف اقولها
يوسف: لا متقوليلهاش خليها تعرف في وقتها
روان: تمام يله سلام
يوسف: سلام
وقفلوا
---------
في البلد وصلت رهف وجدها وي مامتها ودخلوا القصر
الجد : يا ساميه
ساميه مرات ابنه جت
ساميه: نعم يا بابا
الجد : غرفة رهف وامها جاهزة
ساميه: آه يا بابا جاهزة
الجد وجه كلامه لي رهف وامها
الجد : يله يا رهف خدي امك واطلعوا وعلى المغرب اجهزي علشان العريس هيكون على وصول
وطلعت رهف وي مامتها
في غرفة رهف في القصر
رهف بدموع: يا ماما انا مش عايزه اتجوز
الام بحزن على بنتها: سامحيني يا رهف بس انا مش بإيدي اعمل حاجه دي اوامر من جدك وانا مقدرش اعترض عليها وبعدين يا حبيبتي انتي لسه ما شوفتيش العريس لسه مش يمكن يطلع كويس
رهف بدموع: هو مش حكايه كويس ولالا انا مش عايزاه افهموا بقى
الام : انا اسفه يا بنتي بس انا لو كان في ايدي حاجه اعملها كنت عملتها
وخرجت وسابت رهف وهي كانت بتعيط ونزلت عند الجد وبتخبط على الباب
مامت رهف : بابا ممكن ادخل
الجد : ادخلي يا بنتي
مامت رهف: كنت عايزاك في موضوع
الجد : قولي يا ريهام يابنتي
ريهام:ممكن اعرف انت ليه بتجبر رهف على الجواز
الجد : اولا انا مجبرتش بنتك وغير كده انا مش هجوزها دلوقتي هيبقى في فترة خطوبة لحد ما تخلص ثانوية عامة وبعد كده نحدد كتب الكتاب
ريهام: بس انت بتظلمها
الجد بغضب: بظلمها ازاي انا عايز مصلحتها الشاب كويس وابن ناس ومن عيله غنية
ريهام: ايوه بتظلمها زي ما ظلمتني زمان يعني التاريخ بيعيد نفسه كل اللي حصل زمان بيحصل مع بنتي دلوقتي وانت بردوا السبب
الجد ضربها بالقلم
الجد بغضب: زمان عملت كده علشان مصلحتك واهو كنتي عايشه مرتاحة مع جوزك وخلفتي بس ربنا اخد جوزك
ريهام بدموع: ومين قالك اني كنت مرتاحة انا كنت بتعذب كل يوم عارف ليه علشان كنت بشوفهم مع بعض وفي نفس الوقت ضميري بيعذبني علشان بشوف جوزي وهو بيحبني كل يوم عن يوم وانا مش قادره ابادله نفس الشعور لان قلبي مع. شخص تاني شوفت بقى انك دمرت حياة اشخاص مش شخص واحد
الجد بغضب: انتو هنا محدش ليه كلمة انا بس اللي اكرر وكلمة كمان والله العظيم اقول كتب الكتاب بكره وانا عارف مصلحة الكل مش محتاج حد يجي يعرفني الصح من الغلط يله اطلعي عايز اقعد لوحدي
وطلعت ريهام
ساميه: في ايه يا ريهام بتعيطي ليه
ريهام بسخرية: هيكون من ايه على حظي الاسود انا وبنتي ايه ذنب بنتي تعيش اللي انا عيشته وتتجوز واحد مش بتحبه
ساميه: معلش اهدي اكيد ده مش هيحصل مش يمكن الشاب كويس وهو يعجبها
ريهام: طب ما ابو رهف كان كويس بس انا كان قلبي مع حد تاني وانا عارفه إن بنتي بتحب حد تاني
ساميه: طالما انتي عارفه ليه مقولتيش لعمي
ريهام: مكانش هايوافق
ساميه: ليه مش هايوافق
ريهام: لان الشخص ده بيكون يوسف
ساميه بصدمة: يوسف ابن اختك
ريهام: ايوه يوسف ابن اختي
ساميه: وانتي عرفتي ازاي
ريهام: يوسف جه في ويوم وقالي انو بيحب رهف وانو عايز يتجوزها بس بابا لما عرف قالي ارفض
Flash back.----------
يوسف : خالتو انا ورهف بنحب بعض وانا عايز اتجوزها
ريهام: بس يا يوسف رهف لسه في اولى ثانوي يعني لسه صغيره
يوسف: احنا ها نتخطب دلوقتي وبعد ما تخلص ثانوية عامة نكتب الكتاب ولما تستقر في الجامعة نبقى نتجوز
ريهام: طب سيبني افكر
يوسف: تمام خدي وقتك
بعد ما مشي مامت رهف اتصلت بالجد
مامت رهف: آلو يا بابا
الجد : ايوه يا بنتي عامله ايه
مامت رهف: الحمدلله كنت عايزاك في موضوع
الجد : قولي
مامت رهف : في عريس متقدم لرهف
الجد بفرحه: ألف مبروك مين هو العريس حد نعرفه
مامت رهف بتوتر: ايوه تعرفه
الجد : طب مين
مامت رهف: يوسف حفيدك
الجد بغضب : انا معنديش حفيد بالاسم ده وقوليله مفيش بنات للجواز
مامت رهف: بس يا بابا دول بيحبو بعض
الجد بغضب: وانا قولت كلمة وتتنفذ
مامت رهف: تمام يا بابا
الجد بغضب: سلام
وقفل معاها وهي رنت على يوسف
مامت رهف: آلو يا يوسف
يوسف: معاكي يا خالتو
مامت رهف: انا آسفة يا بني بس انا مش موافقة
يوسف: جدو صح اللي قال كده
مامت رهف: ايوه
يوسف: بس انا بحب رهف
مامت رهف: لو بتحبها فعلاً ابعد عنها وغلاوه مامتك
يوسف: لا يا خالتو مش بالسهولة الواحد يتخلى عن حب عمره
مامت رهف: يوسف هقولك على حاجه انت كان جالك منحه بره البلد روح سافر ولما ترجع وعد هبقى اجوزكو يكون هي كبرت وخلصت ثانوية عامة
يوسف: انتي عايزه تبعديها عني
مامت رهف: صدقني رهف هتكون ليك مش لحد تاني بس انت لازم تبعد الفترة دي علشان لو عملنا حاجة تغضب جدك انسى انك تتجوزها لان جدك مش بيرحم
تمام انا هاسيبها بس بعد مرجع من السفر هانتجوز ومش هايهمني جدي ولا اي حد
مامت رهف : تمام و عد اول ما ترجع هانتكلم في الموضوع ده
يوسف: تمام سلام
وقفلوا مع بعض
back.
ريهام: بس هو ده اللي حصل
ساميه: طب هاتعملي ايه
ريهام: معرفش وي يوسف عمال يرن تقريبا عرف وانا قفلت التليفون
ساميه: فعلاً بنتك بتعيش نفس اللي انتي عشتيه
ريهام: وانا عاجزه ومش عارفه اعمل حاجه
ساميه: بإذن الله هاتتحل
ريهام: امين يا رب
في المساء العريس جه
الجد : ساميه اطلعي اندهي لي رهف علشان تقعد مع العريس
ساميه: حاضر يا بابا
وطلعت وخبطت على الباب ودخلت
ساميه: يله يا رهف علشان العريس تحت وجدك بينده عليكي
رهف : يا مرات عمي انا مش عايزاه ونبي اعملي حاجه
ساميه: والله يابنتي لو في ايدي اعمل حاجه كنت عملت وبعدين انتي هاتقعدي معاه بس يعني لسه مفيش حاجه يله بقى علشان جدك مش يزعق
رهف : تمام يله
ونزلوا تحت
ورهف اتصدمت من اللي شافته
يتبع
جارى كتابة باقى فصول الرواية اترك تعليق أو عاود زيارتنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية حب الطفولة)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)