📁

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثانى 2 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثانى 2 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد البارت الثانى 2

رواية معلمة من الصعيد الجزء الثانى 2

رواية معلمة من الصعيد الحلقة الثانية 2

رواية معلمة من الصعيد بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثانى 2 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد


رواية معلمة من الصعيد الفصل الثانى 2


بسم الله الرحمن الرحيم

(بارت²)

          ف فيلا سليم السيد 

عز: صباح الخير و يبوس ايد سليم و نبيل 

سليم: صباح النور 

عز: اي الدوشة دي و فين ماما 

نبيل: سهام بتجهز الغرف عشان صابر و موده 

عز ببرود: تمام 

نبيل: هتروح تجيب بنت عمتك و ابوها كما شوية 

عز: نعم أنا مالي ما يروح ماهر 

ماهر: خير سامع اسمى 

نبيل: تعال يا بني 

ماهر: صباح الخير و يبوس ايد سليم و نبيل 

نبيل: بقول للحيوان ده يروح يجيب بنت عمته وابوها مش موافق 

ماهر: خلاص يا بابا هروح أنا

سليم: محدش هيروح هم جاين بعربية صابر وانا بعت ل صابر العنوان

عز: احسن حاجة 

زهراء: صباح الخير 

نبيل: صباح النور يا حبيبتي خلصتوا 

زهراء: اه الحمدلله 

عز: طيب يلا عشان نفطر 

ماهر: فين ماما 

سهام نزلت: أنا اهو يا حبيبي يلا سعاد حضرت الاكل يلا و يروحوا كلهم علي السفرة 

سليم: هو جاد مش هيفطر  

سهام:  من امتي جاد بيقوم بدري يا بابا 

                  و يجي طفلين يجروا علي ماهر 

:بابااا

ماهر: اهلا اهلا صحيتوا امتى 

سند: من بدري يا بابا 

نورسين: بابا انت خارج

ماهر: لا يا حبيبتي إجازة انهاردة

سند: هنلعب مع بعض صح 

ماهر: اكيد يا حبيبي 

سهام: يلا يا ولاد اقعدوا عشان تفطروا 

سند: حاضر وقعد جنب سهام أما نورسين راحت عند عز 

نورسين: عمو 

عز: حبيب عمو و حطها علي رجله 

ماهر: نورسين انزلي عشان عمو يعرف يفطر 

نورسين: لا انا هاكل معاه

عز: خليها يا ماهر و ياكلها و هي تضحك 

سهام: ربنا يحفظهم 

ماهر: يارب يا ماما

***

       عند موده و صابر كانوا ف استراحة بيفطروا

موده: يا جمال الفول بتاعك يا بابا

صابر: بالهنا يا بنتي 

موده: الله يهنيك المهم احنا هنقعد فين 

صابر: عند بيت عمتك هي عارفة أننا رايحين هنقعد هناك و كل يوم كده تروحي تقعدي مع حدك شوية و اسبوع و نمشي 

موده: طيب تمام جدا بس ليه قولت ل جدو انك هتروح تقعد هناك حتي لمي زهراء كلمتني قالت انهم بيحضروا الاوض 

صابر: اه ما الحاج قالي بس انا هقوله انك كبيرة و مش ينفع تقعدي مع شباب ف البيت  

موده: يعني أنا قاعدة معاهم لوحدي 

صابر: يا بنتي عشان تبقى على راحتك 

موده: تمام خير باذن الله 

****

عز: طيب بعد اذنكم أنا بقي 

سهام: تعال بدري عشان بنت عمتك 

عز بسخرية: أن شاء الله و يخرج 

سهام: أنا تعبت من عز اوي 

نبيل: ربنا يهديه

الكل: يارب 

نورسين: بابا يلا نلعب 

ماهر: يلا و يقوموا 

زهراء: خدوني معكم 

ماهر: يلا يا قلبي و يروحوا الجنينه

********

ف المساء الكل كان منتظر صابر و موده ماعدا عز مش موجود

سهام: شوفت ابنك الناس فاضل ساعة و يكونوا هنا 

نبيل: زمانه جاي 

سهام: طيب يا عز طيب 

زهراء: نورسين سند يلا عشان نغير و نلبس هدوم حلوة عشان عمتو موده جايه

نورسين: عمتو موده مين 

ماهر: دي بنت عمتي و جايه تقعد معنا شوية يلا عشان نكون حلوين اطلعوا مع عمتو 

نورسين و سند: حاضر و يجروا و زهراء تروح وراهم 

سهام: ربنا يحفظك يا بنتي 

ماهر: يارب يا ماما شايلة عني كتير اوي ف تربيتهم و هي لسه صغيرة 

سهام: ربنا يجبر بخاطرها و يرزقها الخير كله 

الكل: يارب 

جاد: صباح الخير

سهام بسخرية: مساء الخير 

جاد: هي الساعة كام 

سهام: احنا المغرب

جاد: اه طيب كويس عشان أفطر و اخرج 

سليم: مفيش خروج بنت عمتك ساعة و تكون هنا 

جاد: بنت عمتي مين 

ماهر: موده يا بني 

جاد: اه تصدق نسيت يعني أقعد أنا ليه يعني 

سهام: أنا مش عايزة دوشة اقعد

جاد: حاضر طيب عايز أفطر

سهام: روح ل سعاد في المطبخ تعملك اكل 

جاد: حاضر و يمشي 

سهام: ماهر 

ماهر: نعم يا ماما 

سهام: شوف عز فين يا بني 

ماهر: حاضر

            و يقوم يكلمه

سهام: روح كل علي السفرة 

جاد: لا هقعد هنا ده سندوتش يعني 

                     تنزل زهراء و اولاد ماهر 

سند: جاد و يجري عليه 

جاد: حبيب قلبي و يقعد جنبه و نورسين تروح تقعد علي رجل سليم و باست سليم من خده 

سليم: الله احلي بوسة و الله و هي ضحكت

ماهر: عز جاي ف الطريق

سهام: تمام و موبايل نبيل يرن 

نبيل: ده صابر ويرد 

صابر: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

نبيل: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

صابر: احنا خمس دقائق و نكون عندكم 

نبيل: تنور 

صابر: بنورك  ياحبيبى سلام  

نبيل: خمس دقايق و يكونوا هنا

سهام: زهراء هاتى حجابي 

زهراء: حاضر و تروح 

سهام: سعاد سعاد 

سعاد: نعم يا هانم 

سهام: الاكل جاهز صح 

سعاد: كل حاجة جاهزة 

سهام: طيب الحمدلله و تجي زهراء 

زهراء: اتفضلي يا ماما

سهام: تسلمي و تلبس حجابها و الباب يخبط 

سهام: هم هم و تجري تفتح الباب

نبيل: اصبري يا بنتي براحه

موده: سوسو حبيبتي ؛سهام حضنتها و قعدت تعيط 

موده: ليه العياط طيب

سهام: عاملة ايه ياحبيبتى  وحشتني اوي 

موده: و انتي كمان اوى والله

نبيل: كفاية عياط عايزين نرحب بيهم  اتفضل يا صابر اتفضل 

صابر: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الكل: و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

سليم: تعال يا صابر يا بني اتفضل و يسلم عليه و كلهم يسلموا عليه و تبعد سهام عن موده 

نبيل: نورتي بيتك يا بنتي 

موده: بنورك يا خالو 

سليم: حمد لله على السلامه يا بنتي 

موده: الله يسلمك 

سليم: مش هتسلمي عليا

صابر: لا ازاي يلا يا موده 

      سلمت عليه من غير ما تحضنه و هو بصلها بحزن 

سهام: تعالي يا موده اعرفك علي ولاد خالك ده ماهر 

ماهر: ازيك يا موده 

موده: الحمدلله بخير 

سهام: و ده جاد اصغر واحد عندي 

جاد: اهلا وسهلا 

موده: اهلا بك

سهام: دول ولاد ماهر سند و نورسين 

موده: ماشاء الله تبارك الرحمن ازيكم عاملين اي 

نورسين ماسكة ف زهراء 

زهراء: متخافيش يا حبيبتي دي عمتو الهبلة 

موده: هبلة طيب يا ستي شكرا 

زهراء بضحك: بقولها عشان متخافش بس ،سند راح عندها و هي نزلت ل مستوه 

موده: اهلا اهلا يا جميل 

سند: اسمي سند و انتِ

موده: الله اسمك حلو انا اسمي موده 

سند: انتِ كمان اسمك حلو 

موده: انت عندك كام سنة 

سند: أربعة 

موده: ماشاء الله كبير 

سند: أنا كبير و عندي عضلات 

موده: طبعا طبعا 

سند: نكون صحاب 

موده: يا سلام واحنا نطول يا سند باشا و تبوسه من خده و زهراء تروح عندهم و تنزل نورسين بس نورسين تمسك فيها 

موده: مالك يا قمر 

زهراء: معلش اصلها بتخاف من الناس شويه

موده: هو أنا ناس ما عمتو زهراء لسه بتقولك عمتو موده الهبلة تعالي 

نورسين تعيط و تمسك ف زهراء 

زهراء: بس بس خلاص بلاش عياط 

ماهر: يا نورسين متخافيش 

عز: مساء الخير 

نورسين تجري علي عز و هو يشيلها 

عز: مالك يا حبيبتي

سليم: تعال يا عز جوز عمتك صابر وصل 

عز: اهلا بحضرتك نورتنا 

صابر: بنورك يا بني 

عز كان بيدور علي موده للي كنت لسه قاعده علي الارض هي و سند و هم عشان واقفين كلهم حولها مش ظاهرة 

نبيل: موده قومي عز عايز يسلم عليك

موده: حاضر

 و تقوم و عز اول ما يشوف ينصدم بنت سمراء عيونها سوده وحاده عادية بس جميلة اوي لبس محشتم وشيك 

سهام: عز عز روحت فين 

عز: اي مفيش سرحت ف حاجة كده ازيك يا انسه موده

 و يمد أيده و موده حطت أيدها ورا ضهرها

موده: الحمدلله بخير و انت 

عز: احم الحمدلله 

سهام: اتفضلو يا جماعة الغداء جاهز 

سليم: تعال يا صابر اتفضل و يروحوا كلهم و صابر و موده يقعدوا جنب بعض 

سهام: اتفضلوا يا جماعة بالهنا 

موده: فين المحشي يا سوسو للي قولتلك عليه 

سهام: بكرة باذن الله اعملك احلي محشي 

موده: حبيبتي و ياكلوا 

نبيل: و انت عندك كام سنة يا موده و خريجة ايه و بتعملي اي ف حياتك 

موده: أنا ٢٤ سنة خريجة اداب علم نفس اشتغلت معالج نفسي سنة و بعد كده قررت اشتغل مدرسه ف مدرسة  ثانوي عندنا عام نفس و فلسفة و اخدت كروسات كتير فى والتواصل وعلم النفس والغاات ززى الانجلش والالمانى

نبيل: اخدتيهم فين 

موده: ف اسوان عادي 

ماهر: هو موجود هناك ناس بتاخد كروسات 

موده: طبعا هو احنا جاهلين يعني 

عز: يمكن 

موده: نعم 

سهام: مش قصده مش صح يا عز 

عز: Ovviamente mi dispiace 

( طبعا اسف )

موده: Non ti interessa

( و لا يهمك )

عز بصدمة: بتفهمي ايطاليا

موده: Ehm

( اه )

نبيل: ماشاء الله الماني و ايطالي و انجليزي اي تانى

موده: تركي و فرنساوي وشويه وهندى 

سهام: اللهم بارك ربنا يحفظك 

صابر: يارب انتوا بقي يا شباب كام سنة و لسه بتدرسوا 

سهام: ماهر ٣٠سنة مدرس احياء ف مدرستنا و عنده نورسين و سند عز ٢٨ سنة مدرس جغرافيا  زهراء ٢١ ف ٣ كلية العلوم جاد ١٨ اخر سنة ثانوي 

صابر: ماشاء الله ربنا يبارك فيكم 

نبيل: يارب 

*

كانوا كلهم قاعدين ف الجنينة

صابر: طيب كفاية كده يلا يا موده 

سهام: يلا فين 

صابر: هنمشي بقي هنروح عند اختي 

نبيل: ده ازاي يعني ده انتوا جاين من السفر ناموا انهاردة هنا و بكرة روحوا عادي 

صابر: مش هينفع

سليم: صابر عيب تكون ف بيتنا و تمشي أقعد بس انهاردة

صابر: خلاص تمام 

سهام: تعالي يا موده نطلع اوضتك و نبيل خد استاذ صابر علي اوضته يلا  

موده: تمام بعد اذنكم و يطلعوا 

سليم: شوفتوا مش بتكلمني ازاي 

عز: سيبك منها يا جدو 

ماهر: دي الجاهلة يا استاذ عز ده عارفة خمس لغات من الظاهر انها شاطرة جدا مجتهدة 

عز: اه جاهلة ما هو معروف هناك مفيش تعليم

ماهر: مش الكل يا بني 

عز: يا سيدي أنا رايح اوضتي  و يطلع 

جاد: و انا خارج 

ماهر: رايح فين 

جاد: خارج مع صحابي 

ماهر: تمام قبل ١٠ تكون هنا 

جاد: أن شاء الله و يمشي 

ماهر: مالك يا جدو 

سليم بحزن: شايف مش بتكلمني ازاي ده كان نفسي اخدها ف حضني سلمت عليا ازاي

ماهر: معلش يا جدو هي عشان لسه مش عارفك و برضو زعلانة اكيد من الحصل زمان

سليم: عايز اطلع اوضتي يابنى 

ماهر: تعال يا جدو و يمسكه و يطلعوا 

*

سهام: اي رايك في الاوضة

موده: حلوة ماشاء الله 

سهام: اسيبك بقي تغيري و تنامي شوية ،تخرج  

موده: الله شكلها حلو اوي اخدت هدومها و دخلت غيرت و اتوضيت و لبست الاسدال و صليت 

موده: يارب أنا عارفة ان غلط مسلمش علي جدي بطريقة كويسة بس مش قادرة يارب أجبر بخاطري أنا تعبت اوي الحمدلله

 و قامت اخدت عسيلة و طلعت البلكونة و مسكت المصحف بتاعها و قعدت تقرا فيه و كان صوتها جميل اوي 

****

عند عز كان قاعد ف اوضته بيخلص شغل و سامع صوت جميل بيقرا قران ف طلع البلكونة جمب بلكونة موده وقف يسمعها و هي بتقرا سورة يوسف  لحد ما خلصت و بتبص جنبها لقيته واقف 

موده: احم في حاجة 

عز: صوتك جميل اوي 

موده: شكرا بعد اذنك و دخلت و تقفل البلكونة و تدخل 

عز بعصبية: بتكلمني أنا بالطريقة دي بت رخمة 

موده: مستفز و بارد أنا هنزل اجيب مياه تهدينى 

              و تخرج و عز خارج من اوضته

عز: في حاجة 

موده: هو أنا كلمتك 

عز: خارجة من اوضتك ليه 

موده: انت مالك اساسا 

عز: لا كلمني باحترام رايحة فين 

موده: انت مالك و تنزل 

عز: بت مس بكلمك

موده: بت ف عينك أنا ليا اسم و انت مالك بجد أنا رايحة فين جاية من فين 

عز: مش يكون تنزلي تسرقي اي حاجة ما انتِ جايه من بيئة زبالة متخلفه 

موده: احترام نفسك 

                     ورفعت أيدها عشان تضربه مسك أيدها 

عز: لا ايدك يا حلوة لو فكرتي تعملها تاني مش هيحصلك طيب 

موده شدت أيدها منه: هتعمل اي يعني اوعي تمسك ايدي تاني تمام

عز واقف قدامه: هعمل كتير اوي 

  موده فضلت واقفة ولا رجعت و لا خافت هو استغراب 

موده: اعمل الي تعمله بس استحمل ساعتها عشان شكلك لسه متعرفش مين موده 

وزقته جامد و نزلت

عز: يا بنت ... اه شكلنا داخلنا علي ايام زفت ربنا يسامحك يا جدو انت السبب و يدخل اوضته

***

تاني يوم عند موده بعد ما صليت الشروق و لبست جلباب و خمار و اخدت شنطتها و خرجت و كان نفس خروج عز 

عز: يا صباح الزفت 

موده: علي دماغك 

عز: أنا ساكت من امبارح بس عشان خاطر انتِ بنت 

موده بصوت عالي: اول حاجة هتضربني يعني و لا هتعمل اي تاني حاجة انت للي بتكلم أنا خارجة من اوضتي ساكتة مش عارفة بقي انت مالك و مالي 

عز: صوتك عالي علي فكرة 

موده: ما أنا عارفة  على فكره 

عز: انتِ مستفزة اوي لمي اضربك متزعليش 

موده: مش هتقدر تمد ايدك عليا واصلا  ليه الكره ده كله أنا لسه شايفك امبارح يعني لسه متعرفنينش

عز: كده مش بحبك 

موده: القلوب عند بعضها 

وبصتله بقرف ونزلت   

عز: ماشي أما خليتك تمشي من هنا و ترجعي بلدك 

.......

#معلمة_من_الصعيد 

#مريم_شعبان


رواية معلمة من الصعيد الفصل الثالث 3 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية معلمة من الصعيد)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات