📁

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد البارت الثالث 3

رواية معلمة من الصعيد الجزء الثالث 3

رواية معلمة من الصعيد الحلقة الثالثة 3

رواية معلمة من الصعيد بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد


رواية معلمة من الصعيد الفصل الثالث 3


بسم الله الرحمن الرحيم 

(بارت³)

موده: صباح الخير

الكل: صباح النور

سهام: تعالي يا حبيتي افطري ،موده راحت قعدت جنب صابر 

موده: أنا حضرت شنطتي 

صابر: تمام يا حبيبتي

نبيل: ليه انتوا ماشين 

موده: لا يا خالو هنروح عند عمتو احسن هكون قاعدة براحتي هناك 

سهام: ليه يا بنتي حد زعلك مننا 

موده: لا و الله بس عادي يعني اروح أقعد معها شوية 

سهام: يا بنتي 

موده: يا سوسو هكون مرتاحة 

سهام: تمام يا بنتي 

صابر: يلا يا موده 

سهام: انتوا كده فطرتوا 

موده: اه الحمدلله اشوفكم بكرة علي خير باذن الله 

*

صابر و موده راحوا عند أخته 

ف فيلا سليم السيد

سليم كان قاعد ف مكتبه هو نبيل و ماهر 

سليم: البنت مش عايزة تقعد حتي يومين هنخليها تقعد على طول ازاي 

نبيل: يا بابا عشان لسه مش متعودة علينا 

سليم: لا دي عايزة ترجع انهاردة قبل بكرة بلدها و شوفت راحت عند عمتها علي طول مش عايزة تقعد معنا ف لازم نعمل حاجة عشان تقعد معنا علي طول 

نبيل: هنعمل اي يعني 

سليم: لو اتجوزت واحد من عيالك  هتقعد علي طول 

ماهر: أنا برة اللعبة دي 

سليم: مش  قصدي عليك انا قصدي علي عز 

نبيل: طيب ازاي عز مستحيل يوافق هنعمل اي 

سليم: هقولكم 

*

عند موده و صابر واصلوا عند عمتها ف مكان شعبي 

صابر: عمتك عايشة هنا و يشاور علي شقة 

موده: الله دي بلكونة بتاعتها كلها زرع 

صابر: اه ما عمتك بتعشق الزرع يلا نطلع 

موده: يلا و يطلعوا و صابر يخبط علي الباب و تفتح امرأة ف سن الخمسين (هيام)

صابر: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

هيام: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا حبيبي و تحضنه  

موده: نحن هنا اخدتي اخوكِ بالحضن و انا يا ست هيام 

هيام: بسم الله ماشاء الله تعالي يا قلب عمتك و حضنتها 

موده: عاملة اي 

هيام: الحمدلله بخير يلا بقي واقفة من الصبح بعمل فطير عشان خاطر عيونك 

موده: فطير و عسل اسود و جبنة قديمة صح 

هيام: صح يا حبيتي 

موده: طيب يلا يا هيام ده الواحد جعان اوي و تدخل 

صابر بضحك: مجنونه 

هيام: ربنا يحفظها 

****

نبيل: متسحيل يا بابا هنضحك عليهم 

سليم: اه عشان ابنك مش هيوافق ولا موده هتوافق علي الجوزاة ف احنا نعمل كده عشان يوافقوا 

ماهر: ده جواز اجباري 

سليم: اي كان المهم بنت عمتك تفضل هنا 

ماهر: دي أنانية 

نبيل: ماهر اتكلم كويس 

ماهر: أنا خارج اساسا بس خلي ف بالك يا جدو ده حرام للي انت عايز تعمله ده و يخرج 

نبيل: الصراحة يا بابا عنده حقيقي 

سلي:م محدش ليه دعوة أنا هعمل كده و مش عايز حد يعرف 

نبيل: تمام يا بابا و يخرج 

سليم: لازم تفضل معايا علي طول لازم 

****

موده: الله عليكي يا عمتو حلو اوي 

هيام: بالهنا يا حبيبتي اقوم اعمل شاي 

موده: لا خليكي هقوم أنا 

هيام: لا يا بنتي 

صابر: يا ستي اقعدي سيبها هي 

موده دخلت المطبخ غسلت الاطباق و وقفت تعمل شاي عند هيام و صابر 

هيام: عامل اي يا اخوي 

صابر: كويس الحمدلله 

هيام: و القردة دي عاملة معك اي 

صابر: هي مطلعة عيني بس قلبها طيب 

هيام بضحك: معلش هي شكلها مجنونة شوية 

صابر: شوية دي مجنونة كتير 

موده: أنا المجنونة دي 

هيام بضحك: الصراحة اه

موده: شكرا شكرا أنا اروح اكمل المواعين احسن 

****

سهام: أنا مش موافقة علي كده 

نبيل: بس صوتك عالي أنا غلطان اني قولتلك 

سهام: كمان مش عايز تقولي مستحيل لا مستحيل اعمل ف ابني و موده كده 

نبيل: و الله أنا كمان مش موافق 

سهام: طيب هنعمل اي 

نبيل: مش عارف الصراحة أنا تعبت اوي

سهام: كل حاجة ليها حل 

نبيل: طيب اي ماهر مراته ماتت بقالها اربع سنين و هو لسه مش عايز يتجوز زهراء تعبانة و مفيش حل ل فوبيا بتاعتها و جاد و مصايب بتاعته جواز عز للي انا متأكد أنه لو عرف احنا عايزين نعمل هسيب البيت اعمل اي دلوقتي 

سهام: صدقني كل حاجة ليها حل عز و موده مش لازم يتجوزوا مش لازم نسمع كلام بابا المرة دي ما كل مرة بنسمع كلامه و بيحصل مصايب بسبب القرار بتاعه ماهر ربنا يرزقه بالزوجة الصالحة للي تكون كويسة مع عياله زهراء بدعي ربنا كل يوم انها ترجع كويسة جاد ربنا يهديه 

نبيل: يارب يارب

سهام: بس خلي ف بالك أنا بحب بابا اه و علي راسي بس عيالي خط احمر يا نبيل كفايه ماهر بوظتوا حياته و خرجت 

نبيل: يارب اعمل اي أنا اسمع كلام ابوي للي متاكد أنه غلط ولا اعمل اي 

******

عند هيام كانوا قاعدين بيشربوا شاي بالنعناع و الباب يخبط

هيام: ده اكيد حاتم  

موده: هقوم افتح و تروح 

موده: جايه اصبر يا زفت و تفتح 

حاتم: ساعة عشان تفتحي 

موده: براحتي ادخل يلا و اقفل الباب وراك و تدخل 

حاتم يدخل: انتِ يا بت 

موده: نعم 

حاتم: بالحضن يا قلب اخوك و حضنها( اخوات ف الرضاعة)

موده: عامل اي

حاتم: كويس الحمدلله اخبارك

موده: زى الفل و يدخلوا 

حاتم: اهلا خالو عامل اي 

صابر: الحمدلله يا بني 

هيام: عامل دوشة ليه 

حاتم: ما الزفتة دي بقالها ساعة جاية عشان تفتح 

موده: براحتي براحتي 

صابر: لا انا مش عايز خناق دماغي مصدعة و هقوم انام شوية مسعش دوشه 

موده: حاضر 

هيام: لو سمعت صوت حد فيكم هيبات برة 

موده: الكلام ده طبعا لك يا حاتم 

هيام: لكوا انتوا الاتنين ياحبيبتى و تقوم 

موده: بتموت فيا ياعمتو والله

حاتم: منورة 

موده: بنورك يا حبيبي 

حاتم: حبك برص 

موده: يا عم أنا كلمتك عامل اي ف الشغل 

حاتم: كويس الحمدلله و يطلع المسدس بتاعه 

موده: هتموتني و لا اي 

حاتم: يكون احسن و الله نفسي اخد مرة عندنا القسم كده هنعمل معكي الواجب و زيادة 

موده: تاخد بنت خالك القسم عيب ف حقك و الله 

حاتم: عادي مش مهم 

موده: لا يا واد شكلك قمر و انت داخل كده باشا ف نفسك كده انت رتبه اي صح 

حاتم بتكبر مصطنع: رائد 

موده :فخور اوي لمي تبقي لواء هتعمل اي 

حاتم: اول حاجة هقطع علاقتي بيكي 

موده: انت تحمد ربنا اني ف حياتك يا بني اسكت اسكت 

حاتم: طيب ما تخليكي جدعة و اعملي اي سندوتش

موده: افكر 

حاتم: يا بت اخلصي 

موده: حاضر عشان بس  شكلك تعبان 

حاتم: اه يا بنتي أنا من امبارح اساسا ف القسم 

موده: ربنا يعينك يا حبيبي 

حاتم: يارب 

**

سليم: نبيل كلم موده خليها تجي عندنا 

نبيل: يا بابا سيبها تقعد انهاردة و بكرة تجي 

سليم: خايف تسافر خايف تروح مني تاني 

نبيل: متخافش بس خليها عند عمتها احسن ليها هتكون مرتاحة هناك 

سليم: ليه احنا مالنا يعني ما تقعد معنا 

نبيل: يا بابا مش متعودة علينا 

سليم: تمام عايزك تكلم موده تقولها تعالي عشان اقولها  

نبيل: لو سمحت لا مش عايز اعمل فيهم كده 

سليم: و انا قولت هنعمل مش عايز كلام تاني 

نبيل: يا بابا

سليم: نبيل أنا قولت كلمتي بالله لو ده مش حصل انت ولا ابني ولا اعرفك اي علي اخر زمان مش هتسمع كلامي 

نبيل: تمام يا بابا بعد اذنك 

****

عند هيام كانوا قاعدين كلهم و موبايل موده يرن 

موده: دي زهراء و ترد

موده: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

زهراء: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عاملة اي 

موده: الحمدلله بخير 

زهراء: بقولك يا موده جدو عايزك 

موده: حاضر باذن الله بكرة هيجي 

زهراء: لا دلوقتي 

موده: دلوقتي ليه ف حاجة 

زهراء: مش عارفة هو قال اكلمك اقولك أنه عايزك 

موده: هشوف بابا و هرد عليكي 

زهراء: تمام و تقفل 

صابر: في أي

موده: زهراء بتقول اني جدها عايزني دلوقتي 

صابر: دلوقتي 

موده: اه اعمل اي

هيام: روحي يا بنتي 

صابر: طيب يلا هلبس و اجي معكي 

هيام: خليك انت حاتم يروح معها و انت أقعد 

حاتم: تمام خليك صح يا خالي 

صابر: لا يا بني انت عندك شغل 

حاتم: لا يا خالي لسه هروح القسم بعد الفجر كده هروح اوصلها و اجيبها و نجي علي طول 

صابر: تمام يا بني قومي البسي يا موده يلا 

حاتم: خمس دقائق و تكوني جاهزة 

موده: ده ازاي يعني 

حاتم: اظن يعني مفيش مكياج و مفيش اي حاجة فاضية بتلبسي جلبابك و خمارك و يلا بينا 

موده: و مين قالك اني مش بحط مكياج هحط براحتي 

حاتم: الكلام ده صح يا خالي 

موده: مش مصدقني أنا أقوم اجهز بقي و تقوم 

حاتم: اقسم بالله لو حطتي حاجة علي وشك مفيش نزول أساسا

موده: انت مالك يا اخ انت 

حاتم: هضربك أنا اخوكي الكبير علي اخر الزمان تحطي مكياج قال 

صابر: يا بني بتهزر و اي هضربك دي 

حاتم: احم مش صدقي ضرب يعني دي كلمة بس شوف بتقولك هتحط مكياج 

موده: يا عم بهزر 

حاتم: ايوه كده يلا البسي بسرعة يلا 

موده: حاضر يا باشا 

هيام: بطلوا جنان بقي 

حاتم: هي للي بتحرق دم الواحد 

صابر: يعني يا ذكي هي من امت بتحط مكياج هي و خارجة 

حاتم: قولت يمكن البت انحرفت 

صابر: انحرفت انحرفت 

حاتم: طيب استأذن أنا بقي 

صابر: أقعد مكانك يا حيوان مين دي للي انحرفت 

هيام: احمد ربنا انها بتلبس اقسم بالله لو سمعتك هتولع فيك 

حاتم: أنا الرائد حاتم يتولع فيا 

صابر: رائد علي نفسك 

حاتم: خلاص يا حاج بهزر بهزر 

هيام: طيب البس يا بني عشان تروح مع موده 

حاتم: هروح كده 

هيام: ترنج 

حاتم: اه

هيام: روح البس حاجة كويسة 

حاتم: مش هنزل من العربية 

هيام: براحتك 

موده خرجت: يلا أنا خلصت 

حاتم: يلا 

موده: هتنزل كده 

حاتم: لا ثواني و يروح يجيب المسدس بتاعه 

موده: احم انت جايب ده ليه 

حاتم: عشان اقتلك و اخلص 

موده: أنا بقول اروح انام احسن

حاتم: يلا يا بت قدامي

موده: حاضر يا باشا سلام يا جماعة و تخرج 

صابر: خلي بالك منها

حاتم: من عيوني يا باشا 

****

عز: أنا مش عارف انا قاعد ليه انا ورايا مشوار أنا مالي ست الحسن والجمال جاية اعمل اي مش هي لسه ماشية الصبح

نبيل: ما تقعد ساكت بقي 

عز: يا بابا ورايا مشوار مهم أقعد ليه 

ماهر: جدك قال كده 

عز: اوف بقي 

سليم: عامل دوشة ليه 

عز: يا جدو عندي شغل و لازم أخرج 

سليم: مش لازم أنا عايزك ف موضوع مهم 

سهام: أنا مش موافقة يا بابا 

نبيل: اطلعي فوق يا سهام و ملكيش دعوة 

سهام: لا 

عز: في أي يا ماما 

سهام: عايزينك تتجوز موده 

نبيل: سهام اطلعي فوق 

عز: اتجوز مين ده هزار  صح 

سليم: لا مش هزار هتتجوز موده انا قررت

عز: يعني اي قررت ده متسحيل يحصل أنا لسه شايفها امبارح و هي برضو ذنبنا اي نتجوز بسببك انت أنا مش هعمل كده 

سليم: لو معملتش كده اعتبر جدك مات و تطلع برة 

عز: طيب تمام انت للي قررت أنا مش زيهم هسمع كلامك و كل مرة بتكون غلط 

نبيل: اتكلم كويس 

عز: أنا مش بقول حاجة غلط ليه الظلم ده ليه تظلموا موده دي لسه جايه حرام عليكم بجد و كنت عايزها تحبك تحبك ازاي كده هتكرهك اكتر ليه علي طول عايز كلامك يمشي ليه عايزين كلنا نعيش ف حزن بس عشان انت تكون مشيت كلامك بجد حرام عليك ليه بتعمل فينا كده 

نبيل: عز اطلع برة  مش عايز اشوف وشك و اتكلم كويس 

عز: تمام أنا ماشي اساسا 

سليم: لو خرجت مش هترجع تاني و اعمل حسابك بنت عمتك جاية و لو مش موافقة مش هتخرج من هنا غير لمي توافق 

عز: اي ده بجد 

سليم: ده للي هيحصل كلامي همشي  علي الكل عايز تمشي اتفضل بس هتجوز غصب عنك و غصب عنها كمان 

عز: أنا أمشي  

سهام: عز عز 

نبيل: سهام متروحيش ورايا و يلا علي فوق 

سهام: ابني لا حرام عليك يا بابا 

سليم: كلامي هيمشي غصب عنكم كلكم و يدخل مكتبه 

سهام: عجبك الكلام ده 

ماهر: اهدي يا ماما كل حاجة ليها حل 

*

عز كان خارج ف وقت دخول موده بوابة الفيلا عز جري عندها استغربت هو بيجري كده ليه 

عز: ارجعي بسرعة 

موده: ف اي 

عز: مش وقت كلام و شدها من أيدها 

موده: سيبي ايدي كده حرام 

عز: اسف بس لازم نمشي بسرعة و يخرجوا 

موده: انت يا بني سيبي ايدي؛ ينزل حاتم من العربية 

حاتم: انت يا كابتن ماسكها كده ليه و يشد موده 

عز: انت مين انت 

موده: حاتم ابن عمتي 

عز: طيب امشوا بسرعة 

موده: ليه في أي 

عز: اقسم بالله ما وقت كلام لو قعدتي ثانية هنا مش هتخرجي تاني 

موده: طيب في أي 

عز بزعيق: جدو عايزنا نتجوزِ غصب 

موده بصدمة: اي

حاتم: طيب يلا اتفضل معنا و يركبوا كلهم  و يمشي حاتم 

موده: ممكن تفهمني في أي 

عز حكلها كل حاجة 

موده بصدمة: بتهزر اتجوزك انت 

.........

#معلمة_من_الصعيد

#مريم_شعبان


رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع 4 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية معلمة من الصعيد)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات