📁

رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد البارت الرابع 4

رواية معلمة من الصعيد الجزء الرابع 4

رواية معلمة من الصعيد الحلقة الرابعة 4

رواية معلمة من الصعيد بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد


رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع 4


بسم الله الرحمن الرحيم 

(بارت⁴)

موده بصدمة: بتهزر اتجوزك انت

عز: ما تحترمي نفسك 

موده: مش قصدي قصدي اشمعنا انت يعني 

عز: عشان انا  الكبير ف البيت و ماهر مش عايز يتجوز تاني 

موده: صح هي مراته فين 

عز: ماتت من زمان 

موده: ربنا يرحمها اكيد مش عايزة يتجوز بعدها عشان بيحبها

عز: لا ده متجوز غصب و لحظه .. احنا سيبنا الموضوع الاساسي و بنتكلم ف اي 

موده: اه صح طب ايه هنعمل دلوقتى أنا متسحيل اتجوزك 

عز: يعني أنا للي بعشقك يا بت 

موده: احترام نفسك 

عز: ما انتِ بتكلمي و انا ساكت 

حاتم: بس انتوا الاتنين مش عايز كلام لحد ما نوصل 

عز: مين الاخ 

موده: ما قولتلك ابن عمتي حاتم 

عز: اهلا يا استاذ حاتم تشرفت بك 

حاتم: الشرف ليا 

موده: ما انت محترم اوي بتكلم معايا كده ليه 

عز: أنا حر اتكلم زي ما أنا عايز 

موده: ممكن نبطل خناق و نفكر نعمل اي 

حاتم مسك أيدها: أن شاء الله خير 

موده: يارب 

عز: ما تشيل ايدك يا اخ انت 

موده:انت مالك 

عز: أنا ابن خالك و من حقي اقولك 

موده: و هو اخويا و ابن عمتي و اكيد هيخاف عليا اكتر منك 

عز: هو بلسانك ده حد يخاف عليكي 

حاتم: بس بقي دماغي صدعت 

عز: احنا رايحين فين 

حاتم: عندنا البيت نشوف حال ف المصيبة دي 

عز: فين البيت ده يعني 

حاتم: لما توصل هتعرف 

عز: هو أنا جوز امك يا بني ما ترد عليا كويس 

حاتم: ما تحترم نفسك اي جوز امك 

عز: مانت بترد من تحت ضرسك ليه 

موده: خلاص يا جدعان في أي هنضرب بعض ده احنا اهل برضو 

حاتم: اهل ايه انتى كمان أنا لسه عارفه من نص ساعة 

عز: تشرفت و الله 

حاتم: حبيبي تسلم 

موده: استاذ عز 

عز: نعم 

موده: هو انت بحالات ما انت بتهزر اهو الي يشوفك امبارح يقول عايزتطفشنى وتخلينى  امشي من البيت ده انهاردة قبل بكرة 

عز: اه ما ده صح أنا مكنتش عايزك تيجى اساسا

موده: اي يا جدع الصراحة دى

عز: اكدب يعني 

موده: لا أقعد ساكت لحد ما نوصل 

عز: هو فاضل كتير 

حاتم: لا خلاص الشارع الجاي

عز: دي منطقة شعبي 

موده: اه ابن الاكابر هينزل ولا المكان مش من مستواه

عز: هو أنا اتكلمت أنا بسال بس اي ياربي ده 

حاتم: بطلوا خناق بطلوا خناق

عز: ما بص يا عم أنا اتكلمت اقسم بالله بسال بس مقصدقش حاجة

حاتم: خلاص معلش حقك عليا 

موده: يا سيدي سيبك منه 

عز: الكائن ده مستفز اوي 

موده: كائن كائن

حاتم: يلا انزلوا بطلوا زفت خناق وصلنا 

           ينزلوا 

حاتم: اتفضل يا عز و يطلع

عز: أنا هدخل الاول 

موده: من الاحترام  ان البنت تطلع الاول 

عز: فين البنت دي 

موده: ما تحترم نفسك 

عز: ما تطلعي يا ستي هنتخانق كمان مين يطلع الاول اي لعب العيال ده 

موده: بقول كده برضو و يطلعوا ل حاتم 

حاتم: ساعة عشان تطلعوا

موده: معلش يا استاذ حاتم افتح الباب بقي 

حاتم: حاضر و يفتح ماما ماما 

هيام: في أي يا بني 

حاتم: معنا عز ابن خال موده 

هيام: اتفضل يا ابني اتفضل 

عز: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

هيام: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتفضل يا ابني 

عز: ازيك يا طنط 

هيام: الحمدلله يا حبيبي اتفضل و يدخلوا 

صابر: عز اهلا يا ابني 

عز: ازيك يا عمي 

صابر: الحمدلله هو في حاجة 

موده: مصيبة صغيرة كده

هيام: مصيبة بعد الشر يا بنتي في أي 

عز حكلهم كل حاجة 

صابر: نعم اي ده انا متسحيل بنتي تتجوز كده عشان تقعد مع جدك ف تتجوزك 

عز: اهد يا عمي كلنا رافضين أنا متسحيل اتجوز بنتك 

موده: ليه أن شاء الله مالي 

عز: يا بنتي افهمي مش قصدي عليكي قصدي اني متسحيل اتجوز واحدة مش بتحبني 

موده: احم اعتذار يا استاذ عز فهمتك غلط 

عز: لا عادي شكلك مبتفهميش اساسا 

موده: ياربي أنا غلطانة بجد 

صابر: ممكن نبطل خناق عشان نشوف حل للموضوع ده 

حاتم: هم كده طول الطريق أنا صدعت منهم و الله 

صابر: مش عايز اسمع صوت واحد فيكم عشان نشوف هنعمل اي

موده: اهد يا حاج مفيش حاجة محدش هيقدر يعمل حاجة احنا هنقعد يومين هنا عند عمتو و بعد كده نرجع البلد تاني 

صابر: انت فاكرة ان جدك هيسكت كده 

عز: جدو طالما قال حاجة و حطها ف دماغه ف هيعملها غصب عننا كلنا 

موده: ليه يعني أنا مش بعمل حاجة غصب عني

عز: بابا هو السبب في ده كله 

موده: السبب ازاي مش فاهمة 

عز: كل حاجة يقولها جدو صح غلط لازم تحصل حتي لو جات علينا احنا يعني ماهر اتجوز غصب عنه عشان جدي قال كده و بابا ازاي طبعا لازم ينفذ كلام جدي بر الوالدين مهم و كل حاجة بس لما يكون غلط لازم نتكلم و نقف بس بابا شايف أنه لازم يعمله كل حاجة 

هيام: لا حول ولا قوه الا بالله 

عز: خلي بالك يا اخت موده شكلي هلبس فيكي ف الاخر 

موده: يا نهاري اتجوزك انت 

عز: شوفي بقي تتجوزي عز السيد 

موده: يا عم اسكت بابا أنا مش عايزة اتجوز أنا عايزة ارجع ل البلد تاني أنا بحب هناك

صابر: اكيد يا بنتي هنسافر 

عز: بص يا عمي انتوا تسافروا و انا هقدر اتصرف مع جدو اهم حاجة موده تبعد 

صابر: خلاص بإذن الله 

عز: طيب امشي أنا بقي 

هيام: تمشي اي الغداء جاهز لازم تاكل معنا 

عز: مش هينفع تسلمي يا طنط 

هيام: عيب لما تكون ف بيت هيام و تنزل من غير اكل أقعد يا ابني 

صابر: أقعد يا عز 

عز: يا عمي 

حاتم: يا عم أقعد ناكل عيش و ملح مع بعض 

عز: حاضر 

هيام: خمس دقائق و الاكل يكون جاهز قدامي يلا يا موده 

موده: حاضر يا عمتو و يقوموا 

صابر: منور يا ابني 

عز: بنورك يا عمي موبايل عز يرن 

عز: السلام عليكم

ماهر: وعليكم السلام انت فين 

عز: ليه ف حاجة 

ماهر: جدو منعك من دخول البيت 

عز: يا ماشاء الله مش هدخل البيت كمان خلاص هروح اي مكان 

ماهر: جدو بعت لكل الفنادق محدش يدخلك 

عز: طيب امتى أنا لسه ماشي من ساعة

ماهر: جدك كان مخطط لكل ده عشان كان عارف انك مش هتوافق انت فين دلوقتي 

عز: عند عمو صابر 

ماهر: طيب هتروح فين 

عز: هروح عند اي حد من صحابي هعمل اي يعني 

ماهر: طيب تمام خلي بالك من نفسك و انا شوية و هكلمك 

عز: تمام و يقفل و كان زعلان من تصرفات جدو

صابر: مالك يا بني 

عز: جدو منعني من دخول البيت 

صابر: لا حول ولا قوه الا بالله طيب يا ابني مش مهم هنا بيتك برضو تقدر تنام هنا 

عز: تسلم يا عمي هروح عند اي حد من صحابي 

حاتم: لا يا باشا تروح فين هنا بيتك برضو 

عز: مش هينفع يا حاتم 

حاتم: و الله ما انت نازل أقعد احنا اهلك هنا بدل ما تروح عند اي حد 

صابر: صح يا خاتم أقعد يا بني مفيش حاجة 

عز: مش عارف اقولكم اي 

صابر: متقوليش حاجة احنا اهل 

حاتم: بعد اذنكم دقيقة و يقوم يروح عند هيام 

هيام: اخلصي يا موده عايزين نطلع الاكل 

موده: حاضر يا عمتو 

حاتم: ماما ماما 

هيام: نعم 

حاتم: اعملي حسابك ان عز هيبات هنا انهاردة 

هيام: ينور يا حبيبي بيته طبعا 

موده: ليه أن شاء الله

هيام: بنت عيب بيتنا مفتوح لكل الناس 

حاتم: جدك يا ستي منعه من دخول البيت 

موده: بجد ده كله بسببي 

هيام: لا يا بنتي جدك هوالى صعب ربنا يستر يلا نطلع الاكل و يطلعوا الاطباق كلها 

هيام: يلا يا جماعة الاكل اهو اتفضلوا 

صابر: تعال يا بني و يروحوا 

هيام: بسم الله اتفضلوا حاجة كده بسيطة يا عز يا ابني 

عز: تسلم ايدك أنا بقالي فترة مااكلتش محشي 

هيام: بالهنا ياحبيبي و يقعدوا ياكلوا 

**

ف فيلا سليم السيد عند سهام كانت قاعدة بتعيط 

زهراء: خلاص يا ماما اهدي

سهام: لا أنا عايزة ابني ليه يعمل فيه كده 

زهراء: طيب اهدي و يدخل ماهر 

سهام: كلمت اخوك 

ماهر: اه يا ماما هو كويس 

سهام: طيب فين 

ماهر: عند عمو صابر 

سهام: صابر راح هناك ليه 

ماهر: مش عارف و الله هكلمه شوية اساله 

سهام: اه يا قلبي ربنا يسامحك يا بابا 

ماهر: يا ماما و الله هو كويس أنا شوية هكلمه تاني و هنزل كمان اروح عنده 

سهام: اجي معكي 

ماهر: هنروح عند الناس كلنا يعني 

سهام: طيب هو هيروح فين 

ماهر: قالي هيروح عند اي حد من صحابه 

سهام: ياربي 

     و يدخل نبيل 

سهام: اطلع برة مش عايزة اتكلم معك 

نبيل: ماهر خد اختك و اطلعوا برة 

سهام: مش عايزة أقعد معك 

نبيل: يلا يا حبايبي برة 

زهراء: بابا عز 

نبيل: متخافيش يا حبيبتي هو كويس يلا بقي 

زهراء بصت ل سهام 

سهام: روحي شوفي سند و نورسين 

زهراء: حاضر و يخرجوا 

نبيل: احنا مش قولنا بلاش عياط قدام زهراء

سهام: قلبي واجعني علي ابني اوي 

نبيل: طيب اعمل اي و الله حاولت كتير مع بابا 

سهام: أنا تعبت مش هشوف كل يوم عيل من عيالي حياته بتوبظ عشان خاطر بابا ليه بيعمل فينا كده ليه 

نبيل: طيب اهدي ابنك كويس متخافيش و من بكرة هيرجع تاني و من غير جواز أنا قولت نعدي اليوم ده بس 

سهام: بجد 

نبيل: اه يا حبيبتي 

سهام: ربنا يحفظك ليا 

نبيل: يارب يلا بقي امسحي دموعك و اطلعي ل زهراء كانت خايفة و انتي بتعيطي و بالله حاولي بلاش عياط قدامها بذات انتِ

سهام: حاضر 

**

عند عز كان واقف هو حاتم ف البلكونة و تدخل موده بالشاي 

موده: اتفضلوا 

عز: شكرا 

موده: اي الاحترام ده 

عز: عادي مليش نفس اتخانق 

موده: احسن برد أنا ف المطبخ لو عايزين حاجة 

حاتم: فين ماما و خالي 

موده: بابا دخل ينام و عمتو راحت تجيب طلبات من سوق 

حاتم: تمام و تدخل موده المطبخ موبايل حاتم يرن 

حاتم: معلش خمس دقائق هرد و اجي 

عز: براحتك اتفضل 

        يدخل حاتم و عز راح يرخم علي موده 

موده: ف المطبخ بتغسل الاطباق

موده: يا بت مالك حلوة كده ليه عملالي القصة علي الاتنين أنتِ الحليوه و الواد قمرين و الباميه شوكتني مروحيش الغيط و الباميه شوكتني 

عز: الله يا ست 

موده بخضة: خضتني احم عايز حاجة

عز: مفيش قولت اجي ارخم عليكي 

موده: فين حاتم 

عز: معه مكالمة

موده: طيب اتفضل برة عشان مش ينفع نقف لوحدنا كده 

عز: ليه خايفة 

موده: اكيد خابفة من ربنا يلا برة بقي 

عز: ما أنا واقف بعيد اهو كملي 

موده: انت يا واد برة أنا مش ناقصة 

عز: لا و يروح عندها و موده فضلت واقفة مكانها 

عز: لا بس اي الجمال ده 

موده: اطلع برة 

عز: حاضر يا ستي هاكلك يعني عايز نسكافيه لو سمحتي 

موده: انا مش الشغاله بتاعتك

عز: يعني اعمل لنفسي عيب مش بيتي هو 

موده: ما هو واضح ده انت ماشي ف البيت ولا كانه بيت ابوك

عز: طنط هيام قالتلي بيتك و انا بسمع كلام طنط 

موده: يا ابني أطلع برة مينفعش نكون لوحدنا هنا 

عز: تمام عندك حق و يخرج و يرجع

عز: انتِ الحليوة و الواد قمرين و الباميه شوكتني و يخرج 

موده ضحكت بصوت عالي 

عز: الله ضحكت الراقصات دي 

موده: اطلع برة 

حاتم: في أي هنا 

عز: كبسه

حاتم: كبسه بتعمل اي هنا يا واد انت 

عز: بجيب الكوباية 

حاتم: و الله المفروض اني اصدق صح 

عز: هكدب ليه  

حاتم: طيب قدامي 

عز: حاضر و يخرج 

حاتم: ادخلي اوضتك متخرجيش منها تمام 

موده: ليه أن شاء الله 

حاتم: كده يا موده مش ملاحظة اني ف واحد غريب ف البيت يلا علي اوضتك

موده: هخلص المواعين 

حاتم: مش لازم يلا علي اوضتك مش عايز اشوفك برة طول ما هو هنا يلا 

عز: احم اسف اني عملت ازعاج أنا كده كده ماشي دلوقتي 

حاتم: رايح فين يا ابني أقعد مفيش حاجة 

عز: لا فيه هي معملتش حاجة انا قولت اجي ارخم عليها و كنت واقف عند الباب حتي انت جيت و شوفت كنت واقف فين 

حاتم: تمام أنا واثق فيها اكيد 

عز: ربنا يحفظكم لبعض أنا هخرج خمس دقائق و النسكافيه يكون عندي و يخرج و حاتم معه 

موده بضحك: و الله بارد بس جدع 

**

عز: عند اخت عموصابر حلفو ممشيش وابات 

ماهر: و الله ناس اصلية 

عز: جدا أنا هبات هنا انهاردة و بكرة هشوف اي مكان 

ماهر: بص أنا روحت دلوقتي اشتريت شقة بس هتكون جاهزة بكرة هاجي بكرة اخدك و نروح هناك تقعد يومين كده

عز: تسلم معلش تعبتك 

ماهر: أنا اخوك الكبير تعب اي يلا اسيبك و اروح اشوف جاد فين 

عز: تمام سلام و يقفل 

عز: الحمدلله ماهر اخويا عرف يجيب شقة ليا و هتكون جاهزة من بكرة معلش بقي عامل ازعاج 

حاتم: يا ابني ده بيتك بلاش الكلام ده المهم انت شاغل اي

عز: أنا مدرس جغرافيا ف مدرستنا و انت 

حاتم: ماشاء الله ربنا يوفقك أنا رائد 

عز: ربنا معك يا باشا

****

تاني يوم عند هيام كانوا قاعدين و موده بتجيب الشاي 

عز: مش عارف اقولكم اي يا جماعة بس شكرا جدا مكنتش عارف هروح فين 

هيام: ده بيتك تجي في أي وقت تنورنا 

عز: تسلمي يا طنط انتوا ماشين دلوقتي صح 

صابر: اه يا بني 

عز: طيب تمام ممكن بعد اذنكم ادخل اعمل مكالمة 

صابر: اتفضل و يروح البلكونة

موده: اتفضلوا الشاي فين الزفت 

صابر: بنت عيب 

موده: هو فين  

صابر: ف البلكونة 

موده: تمام و تروح 

موده: الشاي يا استاذ عز 

عز اخدها: شكرا 

موده: العفو و كانت خارجة 

عز: موده استني 

موده: نعم 

عز: أنا آسف لو رخمت عليكي لما كنتي عندنا 

موده: لا عادي  انت رخم اساسا 

عز: نعم 

موده: لا  ولا حاجه خالص مفيش حاجة 

عز: مش عايزين خناق تاني ده احنا لسه عارفين بعض من يومين 

موده: أنا مسافرة اساسا 

عز: هترجعي تاني 

موده: الله اعلم 

عز: ارجعي شوفينا حتي لو يوم 

موده: باذن الله 

وموبايل عز يرن 

عز: السلام عليكم

جاد: عز جدو ف المستشفي تعال بسرعة 

عز: نعم جاي حالا و يقفل 

موده: في أي 

عز: جدو ف المستشفي لازم اروح دلوقتي 

.......

#معلمة_من_الصعيد

#مريم_شعبان


رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس 5 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية معلمة من الصعيد)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات