📁

رواية صعيدى علمنى الأدب الفصل الثانى 2 بقلم حنين عادل

رواية صعيدى علمنى الأدب الفصل الثانى 2 بقلم حنين عادل

رواية صعيدى علمنى الأدب البارت الثانى 2

رواية صعيدى علمنى الأدب الجزء الثانى 2

رواية صعيدى علمنى الأدب الحلقة الثانية 2

رواية صعيدى علمنى الأدب بقلم حنين عادل

رواية صعيدى علمنى الأدب الفصل الثانى 2 بقلم حنين عادل
رواية صعيدى علمنى الأدب


رواية صعيدى علمنى الأدب الفصل الثانى 2


#البارت_الثاني 


روح: بابا ..عاااااااا😭


بيدخلوا يجروا علي صوتها ..


بدر: في ايه يا بنتي اذيك يا يونس يا ولدي


روح: الحقني يا بابا طالعه من الحمام خبطني وقعني عالأرض وقالي انتي عاميه وغبيه كمان انا اتهزقت من حته عيل بعضلات مايسواش يا بابا😭

بقلم حنين عادل..


يونس: انا يتقلي اكده وانت ساكت يا عمي طب انا هاربيكي من اول وچديد .


بيقرب مني وعلي وشه علامات الشر هوا ماله قلب الرجل الاخضر كده ماتحوش عني مش ابويا مثلا..


استووب ...

يونس شاكر النمر شاب طويل بعضلات عنده 28 سنه وباقي المعلومات هتعرفوها في تفاصيل الروايه عشان ترسموا الشخصيه بنفسكم 


ماكانش قدامي الا حل واحد اجريييييييي.


روح: بتجري ورايا ليه يا بتاع انت 


يونس: بتاع ؟؟! هوا عيار واحد ويخلصني منيكي ومن طوله لسانك 😡


فضلت اجري وهاجري لمالا نهايه عشان ان مسكني هاينفخني ادعي عليك بإيه 😭

..........................


بدر: ربنا يهديها انا اللي ربيتها وحدي غياب امها كان مأثر فيها عشان اكده عملت ام واب ودلعتها وماكانش بيهون عليا ازعلها او اضايقها لحد ما وصلت لكده مابجاش هاممها حد لجيت يونس اولي واحد بيها راچل وجيمه وهيصونها انا عارف انها هتغلبه..


شاكر: ربنا يجدم اللي فيه الخير


........................

بقلم حنين عادل

وقفت بعد ربع ساعه جري مابقتش عارفه انا فين مساحه خضرا كبيرة شكلها روعه في الجمال تبارك الخلاق فيما خلق ..


فضلت اتمشي فيها لقيت اسطبل خيول ...


روح: لأ انت جيت عالجرح بقا ..


جبت حصان ابيض وركبته وفضل ماشي كنت مبسوطه جدا انا بحب الخيول اخيرا لقيت حاجه في البلد دي احبها

...........................


دخل يونس البيت...


بدر: ايه ده يا ولدي فين روح؟!


يونس: هيا مش اهنيه؟! هيا هربت مني من كتير وفكرتها عاودت عالدار ..


بدر: لا راحت فين دي ماتعرفش حاجه في البلد .


يونس: ماتجلجش يا عمي انا هلاجيها 


شاكر: ما تجلجش عليها يا بدر يونس هايجيبها لحد عنديك.


مشي يونس يدور عليها وركب فرسه ..


بيدخل واحد من الحراس: يا حضرة العمدة يا حضرة العمدة ..


شاكر: في ايه يا مسعود 


..الهانم الصغيرة ركبت رهوانه..


شاكر: ايه مالجتش غيرها ..


بدر: مالها رهوانه دي 


شاكر: سريعه جوي وماحدش بيعرف يتحكم فيها 


بدر: استر يا رب 


بيمسك شاكر تليفونه وبيكلم..


شاكر : ايوه يا يونس بت عمك ركبت رهوانه انت الوحيد اللي عاتعرف توجفها.

..................


روح: عاااااااا الحقوني الحقوني اقفي بقا ارجوكي 😭


الفرسه بتجري بأعلي سرعتها وروح حاضناها وخايفه تقع ..


روح: حد يلحقني عاااااااا😭


بيظهر قدامها يونس بسرعه وبيمشي بحصانه جمب الحصان وبيمسك الحبل بتاع حصانها..


روح: عاااااا وقفها وقفها 😭


يونس: ما تخافيش هاوجفها ..


وبعد محاولات من يونس الفرسه مش راضيه تقف..


يونس: هاتي ايدك ..


روح: هاقع لو سبتها ..


يونس: ما تخافيش هاتي يدك ..


روح مدت ايدها ليه وفجأة شدها وركبها قدامه ..


روح : احم ...


يونس: انتي كويسه 


روح: الحمد لله 


يونس: متأكدة 


روح: ايوه .. كله بسببك اساسا


يونس: انا اللي قلتلك روحي اركبي اسرع خيل عندنا واللي محدش بيعرف يتحكم فيها


روح: لأ بس انت اللي جريت ورايا وخوفتني 


يونس: خوفتك تروحي تركبي خيل وبعدين ده اسلوب بنت انتي ايه معلوماتك عن البنات. 


روح: نفس معلوماتك عن .....روح بتفكير : لأ لو قلتيله حاجه تعصبه ممكن يحدفك من هنا ولا يعمل حاجه وحشه ويستفرد بيكي انا هاخده علي قد عقله واضحك عليه لما ينزلني 😈 


روح : ايه ده استني انت بتعرف تتكلم زينا 


يونس: ايوه بعرف اتكلم زيكم


روح: انا اسفه علي طريقتي معاك انا تلقائيه كده ودبش اعذرني ..


يونس بيهز دماغه .


روح: اه ..هوا انت اسمك ايه 


يونس: يونس...وانتي


روح: روح ..


يونس: هوا انتي ايه اللي جابك هنا ..


روح: بابا عاوز يجوزني واحد ماعرفهوش بيقولي ابن عمي 

شاكر ده ..

‏يونس: وانت ايه رايك 

‏روح: انا نو واي طبعا اوافق عليه زي ما طفشت الأربعه اللي قبله هاطفشه (البت دي تاخد جايزة في الغباء)

‏يونس: واللهي ..

‏روح: ايوه عايزني اتجوز واحد معقد يعقدني ..


يونس: تعرفيه ؟!


روح: لأ لسه ماشوفتش بسلامته 


‏يونس: وليه فكرتك عن الصعايدة معقدين ؟!

‏روح: عشان الافلام والمسلسلات بتبين كده 


يونس: المسلسلات والافلام دي تمثيل مش واقع 


روح: بس انت غيرهم يعني مش لابس جلابيه ولا عمه ولا كده وبتتكلم عادي انت مش من هنا ولا ايه 


يونس: هوا مفهومك علي الصعايدة بيتاخد باللبس بس ولا ايه انا لابس عادي عشان جاي من الشغل انما انا بحب الجلابيه اللي مش عاجباكي دي وبفتخر بيها عمر الانسان ما كان بلبسه .


روح بتفكير: شكله مثقف وهيقرفنا 

‏يونس: وصلنا اتفضلي. 

‏نزلت من علي الخيل نست هيا وهوا انها كانت راكبه قدامه وقاعده علي رجله وكان ماسك الحبل بايد وهيا بالايد التانيه او كانوا بيستعبطوا وعاملين مش واخدين بالهم😂


دخلت روح ..


بدر حضنها: انتي كويسه

روح: الحمد لله يا بابا.


شاكر: يا صفيه يا صفيه ..


بتيجي صفيه ..


شاكر: خودي ستك ترتاح في اوضتها 


صفيه بتاخد روح توديها لاوضتها ..


يونس دخل ..


بدر: كتر خيرك يا ولدي مش عارف من غيرك كان ايه اللي چرالها.


يونس: جت سليمه ياعمي ابوي ممكن نتحدت في المكتب 


شاكر: چول يا يونس عمك مش غريب 


يونس: ازاي يا ابوي تبجوا محددين كل حاچه وانا اخر من يعلم عيل انا اياك تجوزوني من غير ما اعرف..


شاكر: يا ولدي ..


بدر: استني يا خوي انا اللي هاتكلم..


يونس: اتفضل يا عمي ..


بدر: تعالي نتمشي شويه ..

......................


دخلت الاوضه لطيفه وفيها بلكونه فتحت الشنط وطلعت الهدوم وكل حاجه وحطيتها في الدولاب وخدت هدوم ودخلت عشان اخد شاور ..


طلعت ولبست برمودة عليها بلوزة كات و سبت شعري 


طق ..طق ..


روح: ادخل..


صفيه:............


روح: ايه هاتفضلي فاتحه بوقك كتير ايه ؟!!


صفيه: احم.. بدر بيه بيجولك الغدا چاهز تحت اتدلي يا ست هانم ..


روح: طيب روحي وانا جايه ..اف بقا ييه يابابا ..


خدت تليفوني ونزلت ...


كان يونس وواحد وعمي شاكر وبابا ومرات عمي قاعدين عالسفرة ..


نزلت عالسلم والكل بص عليا ..


يونس فتح بوقه ..


مصطفي: اوبا ...(مصطفي اخو يونس الصغير عنده 19 سنه )


يونس فاق من شرودة : ايه القرف اللي لبساه ده 


روح قعدت علي السفره بدون اهتمام: وانت مالك ؟!


يونس: وانا مالي ..انتي هتبقي مرتي وتقوليلي مالك 


روح: نااااعم ياالدلعادي انا مش موافقه ..


بدر: روووووح ..


روح: حاضر يا بابا..


بصت روح ل يونس بتحدي: طيب لما ابقي مراتك انما انت مالكش حاجه عندي دلوقتي فاااهم ..


بيخبط بايدة علي السفرة بعصبيه وبيقوم وبيمشي ناحيتها ..


روح بهمس: يارب استرها دا انا غلبانه🥺


يونس وقف قدامها: انتي جلتي ايه سمعيني اكده تاني ؟!!


روح بتحدي: قلت انت مالكش حاجه عندي دلوقتي البس اللي البسه مالكش فيه وابعد عني عشان انا مش طايقاك ولا طايقه البلد باللي فيها ..


طااااااااخ ....صوت قلم نزل علي وشها ..خلي دماغها تلف من قوته حتي انها فتحت عينها كذا مرة ..


بدر قام وقف من الصدمه وكل اللي علي السفره ..


طااااااااخ ... روح ردت ليه القلم وسط صدمات الكل 


يونس بعصبيه وايدة علي وشه: هاجتلك ..هاجتلك ...يتبع


رواية صعيدى علمنى الأدب الفصل الثالث 3 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية صعيدى علمنى الأدب)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات