📁

رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس عشر 15 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس عشر 15 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد البارت الخامس عشر 15

رواية معلمة من الصعيد الجزء الخامس عشر 15

رواية معلمة من الصعيد الحلقة الخامسة عشر 15

رواية معلمة من الصعيد بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس عشر 15 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد


رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس عشر 15


بسم الله الرحمن الرحيم

(بارت¹⁵)

ف صباح يوم جديد ف فيلا سليم كانوا قاعدين بيفطروا ف الجنينة 

نبيل: أنا كان لازم اروح معهم 

سهام: يا حبيبي ما بابا قالك قاعد انت معهم مش هينفع نفضل لوحدنا و هم كويسين و هيجوا بليل كلمت عز و قالي 

زهراء: طيب الحمدلله 

سهام: افطر بقي عشان تروح المدرسة 

جاد: الله هنروح و اخواتي ف مصيبة 

سهام: مصيبة طيب ادعي عليك 

جاد: الله مش دي الحقيقة 

سهام: بس يا جاد و يلا عشان تروح مدرستك 

جاد: طيب اروح ليه ما كل المدرسين مسافرين 

نبيل: ف حد جديد هيدخل انهاردة و بكرة لحد ما الولاد يرجعوا 

جاد: تمام 

زهراء: طبعا انهاردة اول و اخر مرة ناكل هنا 

سهام: طبعا احنا ناقصين جدك 

نبيل: هي فين اسماء

سهام: نائمة 

نبيل: دي برضو انا مش مرتاح ليها 

سهام: ولا أنا بس خير باذن الله

نبيل: تمام و يحس بوجع ف قلبه 

سهام: مالك يا نبيل 

نبيل: مفيش انا الحمدلله كويس 

زهراء: مفيش ازاي حضرتك تعبان 

نبيل: أنا كويسة يا حبيبتي متخافيش 

جاد: طيب تحب اكلم الدكتور 

نبيل: لا أنا رايح المدرسة 

سهام: لا خليك احسن انهاردة 

نبيل: لا هروح يلا يا جاد

جاد: تمام و يقوم معه 

زهراء: هو ماله 

سهام: مش عارفة يا بنتي ربنا يستر 

زهراء: يارب 

****

ف البلد قدام بيت صابر الشباب و البنات واقفين 

بيري: احترام نفسك 

غيث: أنا كلمتك 

عز: لا لا مش عايزين خناق علي الصبح

بيري: مش شوفت بيتكلم ازاي 

غيث: أنا قولت اي يعني 

بيري: انت يا بني اقسم بالله لو ما احترمت نفسك 

غيث: بس بس 

ماهر: أنا دماغي مصدعة مش ناقص 

غيث: أنا هسكت 

بيري: هو اللي اول ما خرجت اتريقت عليا

غيث: و مين قالك اني بتكلم عليكي 

بيري: اوف عيل رخم 

عز: انتوا مش عارفين تقعدوا شوية من غير خناق 

غيث: هي اللي رخمة 

بيري: و انت مستفز 

غيث: خلاص يا ستي حقك 

بيري: تمام 

غيث: روحي بقي اعملي كوباية شاي ليا 

بيري: ليه أن شاء الله

غيث: مش هتكوني مراتي 

بيري: بس يا بني يلا يا بنات 

غيث: رايحين فين 

بيري: انت مالك 

غيث:رايحة فين اي فاكرة هسيبك تروحي اي مكان من غير ما اعرف انطقي رايحة فين 

بيري: عوض عليا عوض الصابرين يارب

غيث: هي ليه علي طول بتدعي الدعوة دي و هو أنا ابتلاء

عز: لا طبعا دي انت عوضها 

غيث: شكرا يا صاحبي بس بنت عمك هموتها ف يوم 

بيري: استغفر الله العظيم

غيث: أنا بكلمك ليه اساسا 

كاظم: ف اي اي الدوشة دي 

عز: كبسة 

غيث: احم مفيش حاجة يا عمي

كاظم: مالكم واقفين كده ليه مالك يا بيري 

بيري:مفيش يا بابا أنا خارجة يا حبيبي مع البنات 

كاظم: تمام يا حبيبتي خلي بالك من نفسك 

بيري: تمام يلا يا بنات و يمشوا 

كاظم: واقف بتكلمها ليه 

غيث: عادي كلنا بنتكلم 

كاظم: تمام يا غيث

ماهر: هنروح فين دلوقتي 

حاتم: مش هنروح مكان هنبدا الخطة دي بليل الكل يكون نايم عم لين بيفضل ف المصنع لحد الفطر 

عز: تمام باذن الله

كاظم: ناوين علي اي 

غيث: خطتي يا عمي 

كاظم: ربنا يستر هتعملوا اي بقي 

عز: اقولك يا عمي 

****

 عند البنات 

بيري: احنا رايحين فين دلوقتي 

رحاب: هنروح المدرسة

بيري: تمام 

موده: هو مش كفاية خناق مع غيث 

بيري: بالله مش عايزة حد يجيب سيرة الشخص ده 

موده: يلهوي عليكم 

بيري: شخص مستفز اوي  

يارا: علي فكرة ف حد ماشي ورانا 

رحاب: احلفي 

يارا: اه و الله من عند البيت لحد هنا 

بيري: هنعمل اي 

موده: أنا هكلم عز و محدش يبص وراه 

رحاب: تمام و تكلم موده عز 

عز: السلام عليكم

موده: وعليكم السلام عز 

عز: نعم 

موده: في حد ماشي ورانا

عز: ماشي وراكم ازاي 

موده: مش عارفين يارا لحظته أنه ماشي ورانا من عند البيت لحد هنا 

عز: معه سلاح 

موده: مش عارفة

عز: طيب انتوا فين 

موده: عند الزرع اللي بعد بيتنا بربع ساعة 

عز: تمام خليكم مكانكم انا جاي 

موده: تمام 

عز: اعملوا نفسكم واقفين ل اي حاجة اوعي تظهري انك شوفته 

موده: حاضر 

عز: ف رعاية الله سلام و يقفل 

عز: قاموا يا شباب 

حاتم: ف اي 

عز: موده بتقولي اني ف حد ماشي وراهم

ماهر: اي ل يكون حد من أهل جوز رحاب 

عز: طيب يلا بينا

غيث: يلا و يخرجوا كلهم 

****

عند البنات 

موده: محدش يبص كننا واقفين نتصور عادي 

بيري: تمام

لين: ماما هو في أي 

رحاب: مفيش حاجة يا حبيبتي هنتصور و نمشي 

لين: أنا عايزة اتصور أنا كمان 

موده: تعالي نتصور أنا و انتي 

لين بفرحة: يلا 

يارا: احم ده بيقرب علينا 

بيري: نصوت ولا اي يعني 

رحاب: بنات لين 

موده: متخافيش أنا هتصرف 

:السلام عليكم

:وعليكم السلام

:أنا غريب يا بنات مش من هنا و عايز اروح مكان عربيات تنزلي مصر 

رحاب: امشي اخر الشارع ده و تاخد عربية تقوله نزلي الموقف 

:تسلمي يا بنتي أنا كنت جاي مع شغل و نزلت اصلي بعد كده طلعت العربيه كانت مشيت 

موده: اه يا حاج ربنا يعينك

:يارب يا بنتي احم أنا اسف

موده: علي اي يا حاج 

:اني كنت ماشي وراكم أنا خرجت من الجامع مكنيش في حد مش عارف الناس فين 

موده:ده وقت النوم هنا يا حاج

:اه انا مش عارف انا لقيتكم قولت امشي وراهم يمكن رايحين الموقف بس لمي لقيتكم وقفتوا قولت اجي اسالكم أنا اسف

رحاب: مفيش حاجة يا حاج ربنا يكرمك

:أنا حافظ تشرفت بيكم يا بنات 

موده: اهلا يا عم حافظ نورت البلد بس كنت جاي لمين 

حافظ: في مدرسة جديدة بتتعمل و احنا العمال 

بيري: بس ازاي يمشوا من غيرك 

حافظ: يا بنتي احنا اول يوم لينا مع بعض كلنا و محدش عارف التاني و كتير اوي 

رحاب: اه طيب تحب نوصلك

حافظ: لا يا بنتي شكرا لكي انا همشي لحد العربيات اللي قولته عليها تسلمي و يجوا الشباب 

عز: ف اي يا بنات واقفين كده ليه 

حافظ :السلام عليكم

عز: وعليكم السلام مين حضرتك

موده: ده عم حافظ ضيف ف البلد من العمال اللي بيعملوا المدرسة الجديدة و داخل يصلي و الباص سابه و مشي اسفين يا عم حافظ اصل احنا خفنا لما لقينا حد ماشي ورانا ف أنا كلمت جوزي 

حافظ: اسف يا بنتي حقك عليا انا غلطان بس مكنتش عارف حاجة 

حاتم: خلاص يا حاج مفيش حاجة انت رايح فين 

حافظ: هنزل القاهرة بقي 

حاتم: جاي من القاهرة ل هنا عشان شغل 

حافظ: اكل العيش يا بني الحمدلله 

حاتم: طيب تعال اوصلك 

حافظ: لا يا بني تسلم هم قالوا امشي اخر الشارع ف عربيات هناك 

حاتم: اه بس برضو انت ضيف عندنا بس الاول اتفضل عندنا 

حافظ باستغراب: عندكم فين 

حاتم: ف البيت 

حافظ: ليه 

حاتم: تعال بس واجب الضيافة يا حاج انت جاي من طريق سفر

حاتم: لا يا بني تسلم 

حاتم: اقسم بالله ما تمشي غير لمي تجي عندنا عز و غيث: راحوا مع البنات و انا ماهر هنرجع مع الحاج 

عز: تمام 

ماهر: اتفضل يا حاج 

****

عند هيام ف البيت 

هيام: حسناء حسناء 

حسناء: نعم 

هيام: تعالي نجهز الاكل حاتم بيقول معه ضيف 

حسناء: ضيف مين ده 

هيام: مش عارفة تعالي بس نجهز الاكل 

حسناء: تمام 

قدام الباب كان قاعد صابر و سليم و كاظم و يجي حاتم

حاتم: السلام عليكم

الك:ل وعليكم السلام

كاظم: فين الباقي 

ماهر: راحوا مع البنات

صابر: اهلا مين يا حاتم 

حاتم: ده عم حافظ كان جاي ل شغل للمدرسة و نزل يصلي و العربية سيبته و مشيت 

صابر: اه اهلا يا حاج اتفضل 

حافظ: أنا اسف اني جيت بس الاستاذ صمم اني اجي 

صابر: تنور طبعا يا حاج بيتك حاتم اقول ل والدتك تحضر الغدا 

حاتم: حاضر و يمشي 

حافظ: لا لا غدا اي أنا هشرب مياه و كوباية شاي و أمشي

صابر: طيب و ينفع كده اكيد جعان و شاغل من الصبح ربنا يكون في عونك بس انتوا اللي انا اعرفه اني انهاردة اول يوم لكوا ليه ترجعوا القاهرة تاني 

حافظ: ف واحد بيقولوا عليه الكبير اتخانق معنا و صاحب الشغل كلمنا قال تلموا حاجتكم و تجوا القاهرة و نفذنا كلامه بس صلاة الظهر كلهم صلوا ما عدا أنا كنت بجمع حاجتي ف قولت ل واحد صاحبي اني هروح اصلي و اصبروا لحد ما اجي روحت صليت و لحد ما صليت طلعت لقيتهم مشوا دورت عليهم كتير و موبايلي فاصل شحن و دورت كتير علي مكان اتكلم منه مكنيش فيه حد ف الشارع 

صابر: اه ده وقت النوم هنا و الطلاب ف المدرسة 

حافظ: اه ربنا يوفقكم جميعا 

صابر: كبير البلد بقي هو اللي خليكم تمشوا 

حافظ: اه انا مش بحب اتكلم علي حد بس ده راجل رخم اوي من ساعة ما وصلنا و هو بيزعق و يتعصب علينا ده كله عشان بنعمل مدرسة بنات صعب اوي  

صابر: عارف يا حاج ربنا يهديه 

حافظ: يارب ممكن بس حد يحط الموبايل علي الشحن 

ماهر: هات يا حاج 

حافظ: اتفضل يا بني تسلم 

ماهر: سلمك الله و يمشي 

سليم: اي بقي اللي جيبكم من القاهرة ل الصعيد 

حافظ: اكل العيش يا حاج كان المفروض ف ناس من هنا هم اللي هشتغلوا بس الكبير ده قالهم لا محدش هيعمل مدرسة للبنات ف المهندس كلمنا احنا و اهو برضو ماشين 

كاظم: عندك عيال 

حافظ: اللهم بارك اربع بنات 

صابر: اللهم بارك ربنا يحفظهم يارب 

حافظ: يارب 

سليم: بيدرسوا بقي 

حافظ: اكبر واحدة رابعة صيدلية و اللي بعدها تالته  فنون جميلة و اللي بعدها اولي سياسية واقتصادية و اخر العنقود لسه ف اعدادي 

صابر: ماشاء الله ربنا يباركلك فيهم 

حافظ: يارب يا حاج تسلم اهو بتعب عشانهم و هم ماشاء الله يفرحوا الواحد و يخلوا الواحد يروح اخر الدنيا عشانهم 

سليم: بقولك يا بني بتعرف تسوق 

حافظ: اه انا بشتغل سواق تاكسي  بعد الشغل بس ف القاهرة بخلص العصر كده و بروح البيت و انزل المغرب اشتغل علي التاكسي 

كاظم: ربنا يباركلك 

سليم: بيقولك يا بني تشتغل عندي ف القاهرة 

حافظ: اشتغل اي 

سليم: سواق أنا عندي مدرسة تشتغل سواق ل الباص المدرسة و تاخد ف الشهر ٥٠٠٠ 

حافظ بصدمة: كام 

سليم: ٥٠٠٠ جنية و ده ف الاول بعد كده هزودك 

حافظ: ده بجد ولا بتهزر 

سليم: اكيد بجد يعني شرف ليا اني واحد زيك يكون عندي مكافح و بناته ماشاء الله يفرحوا 

حافظ: أنا أنا مش مصدق نفسي 

صابر: ربك كريم يا استاذ حافظ وافق ده الحاج سليم السيد صاحب اكبر مدراس ف القاهرة 

حافظ بصدمة: انت سليم السيد 

سليم: اه موافق 

حافظ: أنا مش مصدق الصراحة أنا مكنتيش عايز اجي هنا مكنتيش عايز ادخل بيوت ناس فجأة كده بس ربنا بعتلي رزق كبير اوي كده

صابر: انت شكلك راجل طيب و ربنا بيحبك 

حافظ: الحمدلله موافق طبعا يا حاج 

سليم: طيب لمي الموبايل بتاعك يخلص شحن هكتبلك رقمي و تكلمني أنا بكرة هوصل القاهرة 

حافظ: تمام يا حاج تسلم مش عارف اقولك اي  

سليم: متقوليش حاجة  يا بني ربنا يكرمك 

حافظ: يارب ممكن تشوف الموبايل بتاعي يا بني عشان امشي

حاتم: تمشي فين و الاكل ده يلا بسم الله هناكل معك اهو عشان تعرف انك مش ضيف 

صابر: يلا بسم الله 

*****

عند البنات ف المدرسة كانوا بيلفوا فيها 

بيري: بس انا شايفة اني المعظم ولاد ده مفيش بنات كتير 

رحاب: للاسف اه مفيش حد بيخلي البنات تتعلم هنا مقبس غير فصل بنات و فيه ٣٠ بنت من البلد كلها 

بيري: طيب ليه بس احنا دلوقتي غير زمان 

رحاب: تفكير أهل البلد اني عيب البنت تتعلم و تروح المدرسة مع الولاد و كده

بيري: طيب ما تعملوا مدرسة للبنات فقط 

موده: حاولنا كتير بس الكبير اللي هو جد لين كل مرة يعمل حاجة شكل عشان مش يتعمل مدرسة 

بيري: اي ده لسه ف ناس بالجهل ده 

رحاب: كتير هو مش بيحبنا بسبب أننا متعلمين و مكنيش عايزني اتجوز ابنه بسبب اني متعلمة 

بيري: ده جهل الراجل ده لازم يمشي من البلد دي 

يارا: يارب يمشي حقيقي البلد باظت بسبب الجهل 

موده: تعالوا نروح نشوف الطلاب 

بيري: يلا ربنا يكون في عون البنات هنا طيب بيعملوا اي يعني مفيش تعليم اكيد بيتجوزوا صغيرين 

رحاب: للاسف اه 

بيري: و البنات دي عايشة ازاي

رحاب: فرحانين طبعا ما طول عمرهم بيشوفوا الناس كلها كده 

بيري: بس ده غلط هم لسه صغيرين مع اني ناس كتير بتكتب عن زواج القاصرات و لسه ف ناس بتعمل كده 

رحاب: أنا اتجوزت و انا عشرين سنة 

بيري: حلو أنا بيشوف الجواز حلو من ١٨ حلو جدا إنما قبل كده صعب علي البنات ١٨ خلصت دراسة ف المدرسة تقدر تعتمد علي بيت و زوج وعلي نفسها 

موده: أنا برضو بيقول كده حلو ١٨ و بعد كده بيكون احلي بكتير كل ما تكبر تفهم اكتر أنها تعتمد علي بيت 

رحاب: صح 

موده: أنا شوفت من فترة بنات كانوا عاملين مباردة ضد جواز القاصرات كان اسمها المؤنسات الغاليات

رحاب: اه رحمه مع انها متجوزة صغيرة و عايشة سعيدة مع جوزها راحت تعمل مبادرة المؤنسات الغاليات

بيري: أنا سمعت انها كنت جوازة غصب و بعد كده حبيته و هو بيعاملها حلو 

موده: اه هي قالت كمان مش علي طول الجواز البنات الصغيرة بيفشل بينجح و بيعمل أسرة جميلة و قالت لو عايزة تتجوزي صغيرة فكري براحتك و اوعي تاخدي القرار ده كده عشان نفسك تتجوزي و تبقي زي كل البنات أنا شوفت ليها فديوهات كتير 

رحاب: اه هي مبدعة الصراحة 

موده: حد يعرف اخبارها دلوقتي 

رحاب: خلصت اعلام و جابت ولد و بنت 

موده: ماشاء الله ربنا يحفظهم 

بيري: ما نكلمها مرة  نقولها تجي البلد هنا تنصح البنات 

موده: حلو جدا بس احنا هننزل البلد تاني 

بيري: هننزل و هننزل كلنا للأسباب كتير بس مش وقته دلوقتي

موده: تمام خير باذن الله

***

قدام المدرسة 

غيث: هنفضل واقفين كده مستنين الهوانم 

عز: أنا مستني مراتي عايز تمشي اتفضل 

غيث: لا أنا كمان مستني قدري 

عز: غيث أنا عارف اني انا اللي اتفقت معك تتجوز بيري: و اكيد انت شايف أني حقير عندك حق أنا رخصت بنت عمي بس اقسم بالله كله غصب عننا و لحد دلوقتي أنا ندمان اني عملت كده كان ممكن نعمل اي حاجة تانية

غيث: بس بس يا بني في أي رخصت مين انت عارف اني مش بعمل حاجة غصب عني أنا اساسا من الاول معجب بيها هي قمر الصراحة 

عز: اتلم يا حيوان 

غيث: احم أنا قصدي انه مش غصب عني و عمري ما شوفتها رخيصة و الكلام الهبل ده بالعكس و الله هي طيبة اوي و يارب تكون مراتي بجد أنا بحب ارخم عليها و بحب اشوفها متعصبة مش اكتر بس اوعدك يا صاحبي اني بنت عمك هتكون ف عيوني هحفظ عليها

عز: تسلم يا غيث واثق من ده يا صاحبي المهم هتكلم الحاج امت 

غيث: اروح دلوقتي 

عز: لما ننزل القاهرة و مش ف نفس اليوم تكلمه بعدها بيوم 

غيث: باذن الله انا هقوله اني عايزه ف موضوع مهم 

عز: تمام 

غيث: بس ف مشكلة 

عز: خير 

غيث: اجيب و انا جاي برتقال ولا موز 

عز: ليه جاي  مستشفي

غيث: الله ماله البرتقال داخلين علي شتاء 

عز: أنا ضمنت كده انك هتترفض الحمدلله 

غيث بضحك: خلاص خلاص شكولاتة و لو اترفضت بجد اخد الشكولاتة تاني 

عز بضحك: يا بني بقي 

غيث: ده انا داخل حرب مع جدك يا بني عارف هيطلب مني نجمة من السماء

عز:ده اكيد 

غيث: طيب ربنا يستر 

عز: يارب 

غيث: هم اتاخروا كده ليه 

عز: اصبر اكلم موده 

غيث: خلاص هم جاين اهم 

عز: تمام و يجوا البنات 

غيث: اي التاخير ده كله 

بيري: براحتنا 

عز: قبل ما ترد مش عايزين خناق يلا بينا علي البيت 

غيث بحماس: اه يلا عشان ننفذ خطتنا 

بيري: هو اي الحماس ده 

غيث: بس يا بنتي و يمشي 

بيري: شوفتوا طريقته 

عز: معلش يا بيري هو اهبل و يمشي وراه 

رحاب: يلا بينا 

موده: يلا 

****

ف بيت صابر 

حافظ: الحمدلله 

صابر: كمل اكلك يا حافظ 

حافظ: الحمدلله شبعت يا حاج 

صابر: ده اكلك كده 

حافظ: اه والله الحمدلله تسلم ربنا يحفظكم 

صابر: يارب حاتم خد عم حافظ يغسل أيده 

حاتم: اتفضل يا عمي

حافظ: تسلم يا بني و يقوموا 

بيري: عيل رخم 

سليم: مالك يا حبيبتي 

بيري: مفيش يا جدو 

غيث: فين البت دي احم السلام عليكم

كاظم: وعليكم السلام مالكم ف اي 

عز: مفيش حاجة يا عم كويسين 

كاظم: كويسين ازاي مالك يا بيري 

بيري: مفيش يا حبيبي انا كويسة

غيث: بص يا عمي عشان نكون صريحين و واضحين 

عز: هتقول اي 

غيث: أنا طالب ايد الكائن ده قصدي بيري 

كاظم: نعم 

غيث: أنا عارف انه مش وقته و اني بليل عندنا مهمة ف قولت اتقدم حتي لو حصلي حاجة اكون طلبت أيدها 

كاظم: اي يا اوفر يحصلك حاجة اي 

غيث: احم تقمصت الدور شوية 

كاظم بضحك: تمام يا سيدي لما نرجع القاهرة هنتكلم و نشوف

غيث: تمام يا عمي 

موده: طيب احنا هنروح البيت التاني نحضر الحاجة 

صابر: تمام يا بنتي يلا و يمشوا البنات 

عز: غيث ماهر تعالوا عايزكم فين موسي و حاتم صح 

حاتم: أنا اهو يا سيدي 

صابر: تعال يا حافظ  أقعد 

حافظ: تسلم يا حاج ممكن بس الموبايل بتاعي عشان امشي 

صابر: طيب اصبر احنا كده كده نازلين القاهرة 

حافظ: لا تسلم كده كتير اوي أنا هاخد العربية زي ما قالتوا 

صابر: كتير اي أقعد بس تعال نشرب شاي برة لحد ما الولاد يخلصوا الشنط

حافظ: بس كده كتير أنا تعبتكم اوي 

صابر: تعبتنا اي بس تعال يا عم نشرب شاي ف الجو الجميل ده 

حافظ: تمام و يخرجوا 

عز: فين موسي 

حاتم: بجيب حاجة و جاي عايز اي 

عز: تعالوا عشان عايزين نعرف هنعمل اي بظبط 

ماهر: تمام يلا بعد اذنك يا جدو بعد اذنك يا عمي 

كاظم: اتفضلوا يا ولاد و يمشوا 

سليم: انت موافق بقي علي غيث 

كاظم: أنا شخصيا موافق رايك اي يا بابا 

سليم: اكيد لا غيث ابني و متربي معنا و كل حاجة بس مش نفس المستوي اللي بنتك عايشة فيه 

كاظم: مستوي اي يا حاج طالما الواحد محترم و يعرف ربنا و مستقر مادي و يقدر يعيشوا ف امان و حب يبقي تمام مش مهم نفس المستوي

سليم: نشوف لمي نروح الكلام ده 

كاظم: باذن الله 

***

عند البنات بعد ما خلصوا الشنط موده كنت رايحة تشوف عز 

رحاب: رايحة فين 

موده: عز كلمني و قالي تعالي عايزك فوق السطح

رحاب: تمام يا حبيبتي في حاجة 

موده: مش عارفة هروح اشوف و تمشي و طلعت السطح

موده: نعم يا استاذ عز 

عز: كنتي واقفة مع مين ف المدرسة انهاردة 

موده: نعم 

عز: ردي علي السوال 

موده: مش فاكرة اكيد أنا وقفت مع ناس كتير زمايلي ف الشغل 

عز: و انا مش قولت مش تقفي مع شباب 

موده: عز أنا قولتلك قبل كده اني عارفة حدودي اوي مش بقف مع حد غريب البنات كانوا واقفين معايا و ياريت طريقة كلامك تكون كويس بعد كده عشان اكيد مش هتسحمل كل يوم تكلمني كده عشان وقفت مع حد 

عز: أنا مش قولتك قبل كده مش تقفي مع حد حتي لو معكي مين 

موده: و انا قولتلك ردي 

عز: انتي مش بتسمعي الكلام ليه لازم أقعد اقول الحاجة مليون مرة 

موده: صوتك يا عز أنا مش عملت حاجة غلط عشان تكلمني كده بس يا عز هي جوازة غلط من الاول اي رايك كل واحد يروح ل حاله 

عز: انتي هبلة 

موده: احسن لك وليا أنا مش بحب الطريقة دي ف الكلام مرة واقفة مع اخوك قولت كلام رخم عدت الموقف و قولت خلاص  مرة تانية واقفة مع زميل ليا ف المدرسة برضو اتكلمت قولت مش مشكلة و دلوقتي بتقول نفس الكلام بس انا فهمت خلاص

عز: فهمتي اي

موده: انك مصدق كلام عم لين و بتشك فيا 

عز: بس بس اشك فيكي اي 

موده: مش دي الحقيقة يا عز انطق قول مش دي الحقيقة 

عز: لا مش هي أنا غيران عليكي أنا بحبك يا موده بحبك 

موده: ده مش حب ده سيطرة 

عز: سيطرة ف عينك 

موده: نعم 

عز بضحك: سيطرة أي يا بنتي هو أنا مسيطر عليك دي انتي ولية قادرة 

موده: بطل ضحك 

عز: أنا بحبك يا موده و عمري ما شاكت فيكي بالعكس أنا واثقة فيكي اكتر من نفسي بس مش حاجة تزعل لما تقفي مع راجل غريب و غلط 

موده: اه بس والله أنا عمري ما ضحكت مع حد كنت واقفة عشان شغل مش اكتر 

عز: و انا مصدق يا ستي و واثقة فيكي و لما بسالك بكون حابب اعرف بس مش اكتر 

موده: ممكن بلاش طريقة الكلام دي 

عز: حاضر مش هتكلم بصوت عالي 

موده: تمام 

عز: حاجة تانية 

موده: لما يكون ف حاجة تفهم مني الاول و بعد كده نتكلم 

عز: عندك حق حاضر 

موده: تمام 

عز: انتي جميلة اوي 

موده: ابعد يا بني انت اخدت عليا اوي 

عز: مراتي 

موده: طيب ابعد خليني انزل 

عز :لا تعالي نقعد هنا شوية بدل ما ننزل دلوقتي هيعملوا دوشة و غيث و خططه الغريبة دي 

موده: اه اسكت عشان انا خايفة 

عز: متخافيش ربنا هسترها معنا 

موده: يارب بتحبني 

عز: مش بحب حد ف الدنيا دي قدك مستعد اعمل اي شي عشان تكوني مبسوطة 

موده: بس انا لسه مش عارفك كويس 

عز: مش قولنا معنا شهرين لحد الجواز تقدري تعرفني فيهم براحتك 

موده: تمام

عز: موده اوعي ف يوم تفكري انك ممكن اشك فيكي أو ف اخلاقك أو الغيرة دي تملك أو تحكم فيكي أنا عشان بحبك غيران عليكي اتمنى تكوني واثقة فيا و يسيبها و يقعد 

موده: عز عز 

عز: نعم 

موده: يا عم خلاص بقي و الله واثقة فيك 

عز: خلاص مفيش حاجة 

موده: بجد 

عز: اه والله

موده: تمام

عز: الجو جميل اوي هنا 

موده: جدا تعرف اني علي طول بحب اذاكر هنا اجيب الكتب و اجهز كل حاجتي و كوباية شاي بالنعناع و عسلية و اطلع هنا 

عز: عسلية طبعا العشق 

موده: طبعا يا بني أنا باكل منها كتير اوي 

عز: بالهنا عليكي 

موده: تسلمي تعرف اني بحب هنا اكتر من القاهرة 

عز: عشان كنتي عايشة هنا اكيد 

موده: لا الناس هنا طيبين اوي ماشين جنب الحيط زي ما بيقولوا تعرف اني نفسي اعملهم اي حاجة نفسي البنات تكمل تعليم و نفسي جد لين يسيب العمدة و يمسك حد تاني 

عز: باذن الله كل الحاجات دي هتحقق عارفة ازاي 

موده: ازاي 

عز: ادعي ربنا 

موده بابتسامة: حاضر ربنا يستجيب 

عز: يارب تعالي نتكلم شوية قبل ما ننزل 

موده: ف اي 

عز: حياتك قبل ما تجي القاهرة كانت عاملة ازاي 

موده: بص يا سيدي أنا مفيش راجل بيحبني ف البلد دي 

عز: نعم 

موده: اه اقسم بالله محدش بيحبني عشان انا متعلمة اللي فيهم و كنت عايزة البنات تكمل تعليم بس يلا حسب الله ف جد لين و عشان مش اكون كدابة جد لين و الناس اللي حوله هم اللي مفيش حد بيحبني عندهم إنما باقي أهل البلد طيبين اوي و ربنا يقدرني و اقدر ارجع هنا تاني و احقق أحلامهم و احلام عيالهم 

عز :هو ليه مش بيعلم البنات 

موده: عشان معقد بيخاف البنات تتعلم و تسيطر علي حاجات كتير  هو عارفة لو اتعلموا هيفهموا حاجات كتير و مش هيوافقوا علي اي عريس وخلاص ولا هتجوزوا و هم صغيرين 

عز: الراجل ده متخلف 

موده: ربنا يسامحه هو فاكر اني  البنت مش متعلمة توافق أنها تتضرب كل يوم 

عز: نعم هي حتي لو مش متعلمة اساسا مش ينفع يضربها اللي بيضرب مراته ده مش راجل ده انتوا وصية ربنا لينا

موده: مش عارفة هو راجل غريب كده 

عز: باذن الله نقدر ننزل هنا تاني و نغير فكرة كل الناس اللي هنا 

موده: الناس فاهمين كل حاجة و عايزين بناتهم يتعلموا بس خايفين منه حسب الله 

عز: باذن الله هنقدر عليه بس نمشي انهاردة بس و ف اقرب وقت هنرجع البلد تاني

موده: كان نفسي اساعد أهل البلد اوي بس حاولت كتير مش قادرة لوحدي 

عز: أنا معكي و هنقدر باذن الله

موده: ربنا يحفظك ليا 

عز: و يحفظك يا وصية الرسول

غيث: لا والله 

عز: يخربيتك 

غيث: قاعدين بتحبوا ف بعض و احنا عندنا مهمة كمان ساعتين 

عز: غيث يا حبيبي احنا رايحين نتخانق مش رايحين حرب 

غيث: برضو نفرض قلبت بضرب نار 

موده: عليك تفاؤل حلو اوي 

غيث: شكرا يا اختي يلا بقي عشان نقول الخطة 

عز: اي الحماس دي يا بني 

غيث: اول مرة اهرب حد ف حاجة جديدة 

عز: و ربنا اهبل 

غيث: مفيش احلي من الهبل يلا 

عز: يلا يا بنتي الواحد مش عارف يقعد مع مراته شوية 

غيث: تقعد مع مراتك اي بقولك شوية و هنتضرب 

عز: تعرف يا غيث أنا هسيبك هناك تتضرب انت و نمشي احنا 

غيث: ليه يا ابو نسب ده حتي خطيب بنت عمك و صحبك  

عز: صحبك ده انت فضحنا ف كل مكان و ربنا يستر و خطتك دي تنجح 

غيث: هتنجح أن شاء الله يلا 

عز: يلا يا موده و ينزلوا كلهم كان الكل متجمع ف المندرة عند هيام 

عز: متجمعين عند النبي ان شاء الله

الكل: يارب 

موده: هنعمل اي بقي 

غيث: هنخرج من هنا و هنروح البلد التانية هنعمل اي مشكلة مع اي حد عشان يسمعوا صوتنا و يخرجوا و نتخانق معهم ف نفس الوقت موسي هكلم حد من  أهل جد لين يقولهم أهل رحاب بيضربوا ابنكم  و يجوا علي هناك موسي هيجي ليكم بالعربيات ياخدكم و تمشوا من البلد اول ما تواصلوا علي البلد اللي جبنكم من ناحية التانية موسي هكلم ماهر و  ساعات ماهر هيعمل حركة ف يطلع الحرس حقنا بالعربيات و الخناقة تخلص و نركب و نمشي 

موده: هي خطة ماشاء الله جميلة بس يا استاذ غيث هتخرجوا ازاي بالحرس اللي برة دول أو الحرس اللي قدام بيتنا اكيد مش هنعمل زي ما قولت امبارح نضربهم و ندخلهم هنا احنا هنقفل البيت و نمشي مش عايزين حد يدخل 

غيث: سهلة منوم

بيري: منوم ازاي يعني 

غيث: هنعمل شاي للرجال اللي برة دول و يشربوا الشاي 

ماهر: والله اكيد مش هيوافقوا ياخدوا شاي مننا 

غيث: ما مش احنا اللي هنقدم الشاي 

حاتم: ما مين 

غيث: عم حافظ 

حاتم: ما هم شافوا برضو داخل هنا 

غيث: لا هم شافوا داخل بيتكم مش البيت ده و انتوا بيتكم فيها فاصل كبير يعني اللي داخل من عند عم صابر ميعرفش مين داخل من عند رحاب 

موده: صح برضو طيب اللي عندنا

غيث :حاجة تفرقع و هم يجروا يشوفوا اي 

رحاب: حاجة تفرقع 

غيث: اكيد مفيش حد معه صورايخ ف نمسك خشبة جامدة و نرمها من فوق السطح و هم يجروا 

موده: حلو هنفذ امت 

عز: كمان ساعة 

غيث: يلا احنا نجهز 

ماهر: يلا و يقوموا كلهم ماعدا موسي 

موسي: أنا مش مرتاح 

رحاب: ولا أنا 

يارا: خير باذن الله 

غيث: واد يا موسي تعال هات عمك حافظ 

موسي: حاضر و يقوم 

غيث: وصيتي يا بنات لو حصلي حاجة وزعوا ايس كريم عليا 

بيري: اشمعنا ايس كريم يعني 

غيث: بحبه الله و يمشي 

موده بضحك: والله مجنون 

بيري: هو أنا هتجوز ده ازاي 

رحاب: علي فكرة شكله طيب اوي و محترم 

بيري: ما هو كده يا رحاب بس مجنون تحسي أنه طفل 

رحاب: والله احسن حاجة ربنا يجعلكم لبعض بجد أنا الصراحة كنت فاكرة الحوارات ف الروايات بس 

بيري: لا يا ختي أنا قدامك اكبر دليل بس مش كل الدنيا بتمشي زي الروايات يعني هو مش غصب عني بس انا مش حاطة الموضوع ف دماغي فاهمين 

موده: اه بس تفتكري رد طنط هيكون اي 

بيري: بس يا موده بالله عشان خائفة اوي من ماما انا متأكدة أنها مش هتوافق 

رحاب: ليه يعني 

بيري: عشان عايزة اكون مرات ماهر و ده مستحيل طبعا انا مش بيشوف ماهى غير اخ من و انا صغيرة علي طول تقول ماهر ل بيري لمي كبرنا و اتجوز هو عشان الصفقة ساعات أنا كنت صغيرة لسه ف ثانوي عام طبعا ماما ساعتها كنت هتموت كنت ساعتها عايزة تخلي جدو يجوزني ماهر ب اي شكل و بابا كان بيرفض الطريقة دي علي طول و خدنا و سافرنا كندا قعدت هناك مرحلة ثانوي و جامعة و الصراحة قبل ما اسافر كنت بسمع كلام ماما اني البس زي ما ماهر يحب و البس الحجاب لمي سافرت اكتشفت الحياة صح قررت اني لما البس الحجاب البسه عشان ربنا مش عشان حد ماما كنت كل سنة عايزة ننزل عشان نشوفهم بذات لمي عرفت اني زوجة ماهر ماتت بابا مكنيش بيسمع كلامها و كان كل شوية يقولها لا لا المهم بعد فترة قررنا ننزل عشان كتب كتاب موده و عز طبعا دي فرصة ماما قبل ما ننزل قعدت تقول اتكلم ازاي أقعد مع ماهر علي طول اهتم ب سند و نورسين و اساعد ف شغل البيت أنا بحب اعمل ده كله بس عشان انا بحبهم مش عشان ماهر كنت بعمل زي ما هي بتقول ماعدا الطبخ عشان مش بعرف طبعا كانت متضايقة و كل يوم تقولي انتي فاشلة مش هتنفعي ف اي حاجة حتي الطبخ مش بتعرفي مع انها هي مش بتدخل مطبخ اساسا بس عارفة اني ماهر مش بيحب اكل برة ف المهم بقي لمي نروح هيكون ف خناقة كبيرة بسبب جوازي من ماهر  

رحاب: اشمعنا ماهر يعني 

بيري: عشان ماهر اكبر واحد فيهم و هو المسيطر علي كل الحاجة و هي طبعا عايزة كل حاجة تكون ليها 

رحاب: اه فهمت معلش يا حبيبتي بكرة ربنا يعوضك بالخير كله 

بيري: يارب و يجي غيث 

غيث: يا هلا، الكل يضحك كان لبس جلابية و حاطط عمة علي وشه 

موده بضحك: انت عامل ف نفسك كده ليه 

غيث: عشان محدش يشوفني 

بيري: عوض عليا عوض الصابرين يارب 

غيث: ف اي يا بت ,يجي عز 

عز: موده بقولك اي ده 

موده: شوف صحبك 

عز بضحك: انت عامل كده ليه 

غيث: هقول تاني عشان محدش يعرفني

عز: يعني هو كده محدش عارفك انت عامل زي خضر ف فليم عسكر ف المعسكر  

غيث: أنا جلايبة عجبتني قولت ألبسها و عملت كده عشان اضرب واجري

بيري: لا جماعة أنا مش هستحمل الهم ده 

غيث: بنت عيب تقولي علي جوزك المستقبلي كده 

عز: امشي يا غيث اقلع جلايبة دي 

غيث: لا 

موده: غيث مش هينفع تروح ب الجلابية

غيث: ليه أن شاء الله

موده: عشان انتوا طبيعي بتلبسوا بنطلون و قميص 

غيث: عرفتوا بقي أنا لبست كده ليه 

عز: ليه أن شاء الله

غيث: عشان احنا من شوية لما خرجنا كنا ب جلابيات لما نلبس بنطلون و قميص اكيد هيقولوا اكيد دول ماشين أو رايحين اي مكان بعيد 

عز: تصدق عندك حق لا اسفين يا استاذ غيث 

بيري: طلعت مش متخلف 

غيث: بت احترامي نفسك 

بيري: أنا محترمة غصب عنك 

عز: بس انتوا الاتنين يلا يا غيث اقلع العمة دي

غيث: لا الجو برد برة 

عز: أنا رايح البس جلايبة و يمشي 

بيري: يلا يا بني ورا صحبك 

غيث: بالله انا قمر 

بيري: أمر بالستر يا بني يلا من هنا 

غيث: هضربك ف يوم علي فكرة 

بيري: عشان كنت قطعت ايدك 

غيث: مش هرد عليكي عشان ورايا مهمة يلا سمو عليكو 

بيري: عوض عليا عوض الصابرين البنات كانوا بيضحكوا 

موده: مش قادرة 

بيري: اضحكوا اضحكوا ده مجنون لو الدنيا باظت انهاردة هيكون بسببه 

غيث: موتي انتي مني اوي كده هنكسب يا بيري وغصب عنك و يلا حد يعمل شاي عشان نحط المنوم لحد ما اروح اجيب عم حافظ 

رحاب: حاضر هعمل أنا الشاي و تمشي

غيث: وانتي يا بيري 

بيري: عايز اي 

غيث: بجرب اسمك بس 

بيري: مستفز 

غيث: زيك 

***

عند البيت يخرج حافظ و الشباب و البنات واقفين فوق السطح بيشوفوا هيعمل اي 

حافظ: السلام عليكم

:وعليكم السلام 

حافظ: شايفكم واقفين من بدري قولت اعملكم شاي انا حافظ جديد هنا ساكن ف البيت اللي هناك 

:اه جنب بيت ست هيام 

حافظ: مش عارف الناس والله انا لسه جديد جاي من القاهرة عشان نبني المدرسة 

:اه منور 

حافظ: بنورك اشربوا اشربوا

: تسلم يا حاج 

حافظ: انتوا بقي تبع مين واقفين هنا ليه

:تبع العمدة 

حافظ: هو ده بيت الكبير

:لا طبعا ده بيت مرات ابنه و احنا واقفين عشان لو عايزة حاجة 

حافظ: كتر خيركم والله اي مالكم 

:اي لا احنا تمام 

حافظ باص فوق شاور لشباب ينزلوا

حافظ: لا شكلكم تعبانين اصبروا ماهر و غيث عز تعالوا يا عيال دول عيالي يا رجالة تعالوا ادخلوا عندنا جوا لحد ما تكونوا كويسين 

:لا لا احنا كويسين 

حافظ: كويسين ازاي انت مش شايف نفسك 

غيث: ف حاجة يا حاج 

حافظ: تعالوا يا شباب اسندهم لحد جوا

ماهر: حاضر و ياخدوا الحرس دول و يدخلوا بيت فاضي جنبهم و البنات ينزلوا من فوق السطح 

غيث: ياختي عليها و ياختي عليها جات بالمنوم 

عز بضحك: يا بني بس 

غيث: دول هيفضلوا هنا صح 

حاتم: اه يلا بنات يلا اخرجوا من الباب اللي ورايا راحوا البيت عندنا يلا تسلم يا عم حافظ 

حافظ: سلمك الله يا بني ربنا يستر طريقكم 

حاتم: يلا يا شباب 

غيث: يلا بيري اوعي تنسي الوصية 

بيري: امشي امشي و يمشوا الشباب 

حافظ: يلا احنا يا بنات من هنا 

يارا: هم دول هيفضلوا هنا 

موسي: اه البيت ده قديم يلا بينا و يخرجوا كلهم 

صابر: عملتوا اي 

موده: كله تمام يا حاجة 

سليم: ربنا يسترها 

كاظم: يارب 

هيام: يلا نطلع الشنط يا بنات عشان نمشي علي طول 

البنات: يلا و يمشوا 

حسناء: اعملكم شاي 

سليم: ولا اي حاجة خلينا كده جاهزين عشان نمشي علي طول 

صابر: يارب يعدي اليوم ده علي خير

****

عند الشباب كانوا ماشين 

غيث: رايحين رايحين ف ايدنا سلاح 

ماهر: الواد ده كان المفروض يقعد ف البيت 

غيث: بالله مش هتقدروا تعملوا حاجة من غيري 

حاتم: جدعان المصنع هناك اهو 

عز: يلا بينا و يروحوا عند المصنع 

عز: فين الكبير اللي هنا 

:انتوا مين 

حاتم: قالوا أهل رحاب عايزينك اخلص 

:رحاب مين 

حاتم: اخلص و هو هيعرف 

:حاضر ثواني 

غيث: فين المسدس 

حاتم: مسدس اي 

غيث: انت مش ضابط

حاتم: اه 

غيث: هات المسدس بقي 

حاتم: هو لعبة يا بني 

غيث: ما هنضربهم ازاي 

حاتم: انت عايز تخليني اروح ف الداهية 

عز: بس بس عم لين 

عم لين: نعم عايزين اي 

حاتم: حد يستقبل ضيوفه كده 

عم لين: عايزين اي 

حاتم: هنتكلم بهدوء عشان نواصل لحل 

عم لين: أنا قولت اللي عندي هاتوا لين عشان نخلص 

حاتم: اكيد لا انت توافق اني عيالك حد ياخدهم 

عم لين: أنا عمها مش حد غريب 

حاتم: بص عشان نكون واضحين مفيش لين لين هتفضل معنا تمام 

عم لين: طيب يلا من هنا بدل ما مش هتشوفوا النور تاني 

غيث: ليه هيقطع ولا اي 

عم لين: اي الرخمة دي 

غيث: أنا رخم  

عم لين: اكيد 

غيث: ده انت يومك ابيض يومك ابيض يا كلب البحر 

عم لين: انت جاي تشتمني قدام مصنعي 

غيث: معلش تعال اشتمك قدام بيتنا 

عز: بص يا بني احنا غلطانين أننا جاين ليك انما شكلك بتمشي بكلام بابا يا عيون بابا 

عم لين: احترام نفسك و اعرف انت بتكلم مين 

عز: بكلم مين يعني واحد لعبة ف ايد أبوه يقولوا اعمل كذا يعملها ملكش شخصية نهائي خليك راجل يا بني 

عم لين: لا انت زودتها و كان رايح يضربه 

عز: ايدك يا بابا 

عم لين: رضا  فاروق  تعالوا بسرعة وبدوا ضرب ف بعد ،ماهر طلع موبايله 

ماهر: نفذ, تواصل عند موسي اللي يكلم صحبه 

موسي: نفذ يا خليل 

خليل: من عيوني يا اهل البلد الحقوا أهل رحاب كلهم عند ابن العمدة ف المصنع و الضرب شاغل كل الحرس يجري 

:يا كبير يا كبير ,يخرج جدلين 

:في أي

:يا كبير أهل مرات ابنك كلهم عند ابنك ف المصنع و الضرب شاغل 

جد لين: اي و يركب عربيته و ياخد الحرس و يجري حتي الحرس اللي قدام باب صابر مشيوا 

موسي: اه حتي الحرس اللي هنا مش موجودين يلا بينا 

رحاب: يلا و يخرجوا كلهم براحة يركبوا العربيات 

حسناء: هيجي تاني باذن الله و تقفل الباب كويس و كنت واقفة قدام البيت 

رحاب: يلا يا ماما بسرعة 

حسناء: حاضر و تركب و يمشوا بسرعة 

سليم: الحمدلله موسي كلم ماهر بسرعة 

موسي: حاضر و يكلمه 

موسي: كله تمام

ماهر: تمام و  يسقف و كان الحرس بتاعهم كلهم طلعوا ف نفس وقت واصلوا جد لين 

جد لين: ف اي جاين هنا ليه 

عز: كنا جاين نتكلم مع ابنك عشان لين 

جد لين: و انا روحت فين 

حاتم: احنا قولنا واحد عاقل بس يلا 

عم لين: احترام نفسك

جد لين: بس يا ولدي 

ماهر: يلا يا رجالية 

عم لين: هتسيبهم يمشوا 

جد لين: اه احنا مش قدهم 

عز: يلا يا شباب و يركبوا العربية 

عم لين: كده يا ابوي 

جد لين: تعال نتكلم جوا 

****

ف العربية عند الشباب 

عز: الحمدلله مش حصل حاجة 

ماهر: الحمدلله 

حاتم: أنا قولت هتكبر 

عز: لا الحمدلله برافو عليك يا واد يا غيث 

ماهر: انت قاعد ساكت ليه 

غيث بالم: لا تمام

عز: مالك يا غيث 

غيث:مفيش 

حاتم باص علي أيده: ايدك مجروحة 

عز: غيث 

غيث: أنا تمام يا شباب

عز: طيب اقف ف اي مكان يا ماهر نشوف الجرح ده 

غيث: لا كملوا بسرعة خلينا نلحق البنات 

عز: لا مش هينفع 

غيث: عز أنا كويس ده جرح بسيط كلموا بس نقف لمي نخرج من البلد دي كلها 

عز بقلق: ماشي بسرعة يا ماهر 

ماهر: حاضر 

****

عند البنات كانوا واقفين بالعربيات 

بيري: هم اتاخروا كده ليه 

هيام: خير باذن الله 

موده: حتي عز مش بيرد عليا 

حسناء: اهدوا يا بنات 

صابر: اهم العربيات جاية 

سليم: الحمدلله و ينزلوا الشباب كلهم ماعدا غيث 

بيري: فين غيث 

عز: غيث 

بيري: مات

غيث: مات مين اللي تتشكي ف لسانك 

بيري: اوف اهو كويس يلهوي اي الدم ده 

غيث: اتعورت 

بيري: طيب انت كويس 

صابر: تعال يا بني نروح اي مستشفي بسرعة 

غيث: يا عمي نخرج من البلد دي و المحافظة اللي جنبكم نقف و نروح اي مكان بس دلوقتي لازم نمشي 

سليم: يا بني مش هينفع 

غيث: أنا الحمدلله كويس و نزلت اهو 

كاظم: بيري مش بتعرفي تعملي الجرح لحد ما نواصل 

بيري: اه اتعلمت ف كندا 

غيث: اتعلمت و سيبني هموت 

عز: يلا نركب بس و نشوف هنعمل اي صابر و حافظ و سليم و كاظم و هيام و حسناء كلهم ف عربية و معهم سواق و الشباب و البنات كلهم ف عربية و ماهر سائق (العربيات الكبيرة ) و الحرس وراهم بالشنط

بيري: ممكن تثبت بقي 

غيث: ايدي وجعني يا متخلفة 

بيري: ده جرح بسيط خمس خرز بس 

غيث: خمسة بس 

بيري: اه ممكن اكتر الله اعلم 

غيث: ابعدي يا بت انتي مش عايز منك حاجة 

بيري: مكنيش المفروض حد يضربك ب سكينة كان ب مسدس عشان نخلص منك 

غيث: تخلصي مني قاعد علي قلبك قاعد 

عز: بس انتوا الاتنين غيث هو ضربك امت اساسا محدش فينا اخد باله 

غيث: ولا أنا والله انا افتكرت حد ضربني عادي بس لقيتها بتوجعني اوي بعد كده لقيت دم ف ايدي 

رحاب: أنا آسف يا استاذ غيث ده كله بسببي 

غيث: مفيش حاجة والله حاجة بسيطة

بيري: هو احنا قربنا علي اي مستشفي 

موده: لا لسه ساعة 

غيث: طيب انا انام ف الساعة دي 

بيري: اي البرود ده يا بني 

غيث: اللهي الوجع اللي ف أيدي يجي ف لسانك عشان تقعدي ساكتة 

بيري: أن شاء الله انت 

ماهر: أنا لو سمعت صوت واحد فيكم تاني مش هيحصل طيب مفهوم 

بيري: احم حاضر

غيث غمض عينه بتعب و ينام 

بيري بقلق: شباب شكله تعبان اوي 

عز: اه ربنا يستر 

موده: هانت خلاص 

****

ف القاهرة ف فيلا سليم 

سهام: اخيرا جاين الحمدلله يارب 

زهراء: اه عرفتي اني يارا و واحد تاني هيجيوا المدرسة عندنا 

جاد: احلفي يارا جاية عندنا 

سهام: احترام نفسك يا حيوان 

جاد: الله أنا قولت حاجة جاية بجد 

سهام: اه و معها موسي ابن بنت خال صابر و أهله ماتوا و هو عايش معهم طول عمره مش هيقدروا يسيبه و يمشوا 

جاد: تمام 

سهام: انت قاعد ليه مش تقوم تذاكر

جاد: لا أنا جعان 

سهام: انت اكلت كام مرة انهاردة 

جاد: الله جعان 

سهام: حاضر يا جاد هحط الاكل و بعد كده هتذاكر 

جاد حاضر و تقوم سهام 

زهراء: بذمتك جعان 

جاد: اه بتعب ف المذاكرة

زهراء: انت ذاكرت اساسا يا كداب 

جاد: اه قرأت صفحتين 

زهراء: لا كتير اوي 

جاد: شوفتي 

زهراء: تاكل و تجي نخلص العربي

جاد: أن شاء الله

 ****

كانوا كلهم واقفين قدام مستشفي و الشباب من غيث ف المستشفي و يخرج ماهر و حاتم 

سليم: اي عامل اي

ماهر: كويس الحمدلله بس الدكتور قال يفضل ساعة و يمشي بعد كده 

صابر: طيب الحمدلله تعالوا نقعد ف المطعم اللي هنا

ماهر: أنا هدخل ل غيث 

رحاب: خدني معك

صابر: ليه 

رحاب: يعني ده كله بسببي لازم اطمن عليه 

صابر: تمام 

رحاب: يلا يا بنات و يدخلوا كلهم 

ماهر: اي يا عم غيث كويس 

غيث: الحمدلله 

رحاب: الف سلامة عليك كتر خيرك حقك عليا 

غيث: الله يسلمك مفيش حاجة ربنا يحفظ لين 

رحاب: يارب 

بيري: انت كويس 

غيث: مش اوي 

بيري: ما انت زي القرد اهو 

غيث: برة 

بيري: بس يا بني 

غيث: طلعوا البت دي برة

بيري: مش هطلع قاعدة 

الممرضة: السلام عليكم

:وعليكم السلام 

الممرضة: ممكن اشوف مكان الجرح 

غيث: اتفضلي 

بيري: ليه حاسة انك عامل العملية كبيرة دي جرح بسيط اتعدل يا بني 

غيث: بالله يا جماعة حد يخرج البت دي برة و يقول ل عمو كاظم اني رجعت ف كلامي 

بيري: انت تقدر ترجع ف كلامك اعملها كده غيث 

موده: احم مش هنتخانق ف المستشفي اكيد معلش يا حبيبتي كملي شغلك 

الممرضة بابتسامة: لا عادي شكلها مراته 

غيث: خطيبتي للاسف

بيري: للاسف ف عينك 

غيث: بتخاف عليا اوي 

بيري: جدا الصراحة 

الممرضة: ربنا يحفظكم لبعض ربع ساعة و تخرج 

موده: تمام تسلمي 

الممرضة: سلمك الله بعد اذنكم 

رحاب: اتفضلي و تخرج 

غيث: جدعان أنا جعان

عز: تاكل اي 

غيث: اي حاجة 

ماهر: هو في مطعم جنب المستشفي 

غيث: طيب خلاص نخرج كلنا ناكل و بعد كده نمشي 

عز: ليه اجيبلك الاكل هنا لو مش قادر 

غيث: ياريت والله 

عز: ما تبطل دلع يا بني 

غيث: المطعم فين 

حاتم: اصبر اروح اشوف الدكتور ده 

غيث: تمام تسلم هو دكتور ليه ده خمس غرز بس 

بيري: بجد خمس غرز يعني أنا صح 

غيث: بيري عوض عليا عوض الصابرين يارب

بيري: دي جملتي انت مالك 

غيث: اقول اللي انا عايزه 

الكل: عوض علينا عوض الصابرين يارب و بصوا لبعض و يضحكوا 

عز: يلا انزلوا انتوا يا بنات و احنا هنجي وراكم 

تمام و يمشوا و يجي الدكتور 

:اي يا استاذ غيث عامل اي 

غيث: الحمدلله هخرج

:اه اكيد ده حاجة بسيطة بس بلاش تشيل حاجة اسبوعين 

غيث: تمام باذن الله 

:تقدر تخرج دلوقتي بعد اذنكم 

حاتم: شكرا يا دكتور اتفضل 

*****

ف فيلا سليم كانت زهراء و جاد قاعدين 

زهراء: يا بني ممكن تركز شوية 

جاد: دماغي صدعت 

زهراء: احنا لسه قاعدين 

جاد: طيب أنا جعان 

زهراء: نعم لما نخلص الاول 

جاد: طيب اشرب عصير و اجي

زهراء: أقعد يا جاد أنا هروح اجيبلك العصير 

جاد: برتقال

زهراء: حاضر و تروح المطبخ 

زهراء: بصي بقي أنا تعبت من ابنك 

سهام: في أي يا بنتي 

زهراء: كل شوية طلبات ده كله عشان يهرب من المذاكرة 

سهام: هو عايز اي دلوقتي 

زهراء: عايز عصير برتقال 

سهام: طيب روحي انت و هجيب العصير و اجي 

زهراء: تمام يا ماما و تمشي 

جاد: فين العصير

زهراء: ماما هتجيب العصير و تجي 

جاد: طيب أقعد لحد ما هي تجي 

زهراء: جاد ركز بالله عليك دي سنة مهمة 

جاد: اشرب العصير

سهام: العصير اهو يا جاد عايزة اسمع اي حجة تاني 

جاد: حاضر 

زهرا:ء فيها ساعة لحد ما يشرب 

سهام: يشرب و هو قاعد مش هتقوم يا جاد 

جاد: حاضر ممكن اشوف حاجة ف الموبايل بس 

زهراء: لا لما نخلص الاول 

جاد: اوف 

****

ف المطعم كلهم قاعدين بياكلوا 

صابر: ما تاكل يا حافظ 

حافظ: اكلت الحمدلله تسلم يا حاج 

صابر: سلمك الله و موبايل حافظ يرن 

حافظ: بنتي بعد اذنكم هرد عليها 

سليم: اتفضل و يقوم حافظ و يقف جنبهم 

حافظ: السلام عليكم 

:وعليكم السلام انت فين يا بابا المهندس كلمنا و بيقول أنه اكتشف انك مش معهم 

حافظ: اه يا بنتي ما هو سيبني و مشي 

:طيب هتجي ازاي 

حافظ: ف ناس طيبين عرفتهم ف البلد دي جاي معهم

:طيب يا حبيبي انت كويس 

حافظ: اه يا حبيبتي الحمدلله علي الفجر اكون عندكم باذن الله

:باذن الله يا حبيبي خلي بالك من نفسك 

حافظ: حاضر خلوا بالكم من نفسكم بقي اختك جات ولا لسه 

:اه من بدري كلنا ف البيت 

حافظ: طيب الحمدلله يلا بقي سلام و اكلمك شوية 

حاضر: سلام يا حبيبي و يرجع حافظ يقعد 

حافظ: بنتي المهندس كلمها و اقولهم انه اكتشف اني مش معهم  

سليم: طيب مش كلمك انت ليه 

حافظ: عشان ده مش موبايلي أنا سيبت الموبايل الكبير ده للبنات و انا اخدت الصغير و نسيت أقوله رقمي 

غيث: عندك كام بنت بقي 

حافظ: اربعة يقين يمني ابتسام و اصغر بنته بقي جويرية 

صابر: ماشاء الله ربنا يحفظهم 

حافظ: يارب و يقدرني علي تربيتهم 

صابر: يارب 

سليم: مش يلا بينا 

صابر: اه يلا يا شباب 

الكل: يلا 

تبع

#معلمة_من_الصعيد

#مريم_شعبان


رواية معلمة من الصعيد الفصل السادس عشر 16 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية معلمة من الصعيد)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات