رواية معلمة من الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد البارت الثامن 8
رواية معلمة من الصعيد الجزء الثامن 8
رواية معلمة من الصعيد الحلقة الثامنة 8
رواية معلمة من الصعيد بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد |
رواية معلمة من الصعيد الفصل الثامن 8
بسم الله الرحمن الرحيم
(بارت⁸)
ف غرفة البنات تدخل لين و تجري عند موده
لين: قومي يا موده
موده: اي يا لولو ف اي
لين: تيته هيام بتقولك قومي
موده: ليه
لين: عشان نروح نجيب فستانين فرحك
موده قامت بابتسامة: و انتي يا قمر هتجيبي فستان
لين بفرحة: اه هجيب و اكون حلوة زيك صح
موده: انتي احلي مني بكتير
لين ضحكت
موده: يلا روحي و انا هيجي وراكي
لين: ماشي و تجري علي برة
موده: اه يارب يومي يكون حلو
*****
ف فيلا سليم
عز: صباح الخير
سهام: صباح الفل اي رايح فين كده
عز: موده عايزني هروح اشوف عايزة اي
سهام: تمام يا حبيبي اصبر خد اختك معك موده كلمتها و قالتها تجي معهم و هم رايحين يجيبوا الفستان بتاعها
عز: تمام يا ماما
سليم: هاتها معك عشان عمك جاي بليل خليها تشوفه
عز: أن شاء الله ما تجي معايا يا جدو عيب اوي أننا روحنا لوحدنا امبارح
سليم: لا مش هروح هناك و لا هيجي الخطوبة كمان
عز
عز: هتروح يا جدو
سليم: لا
عز: هنشوف زهراء يلا عشان نمشي
نورسين: يلا يا عمو
عز: القمر جاي معنا
زهراء: اه عايزة تلعب مع لين
سهام: طيب خلي بالك منها سند فين
زهراء: مع جاد فوق يلا بينا
عز: يلا يا حبيبتي و يشيل نورسين
عز: هتجيبي فستان
نورسين: اه و اعمل شعري و احط مكياج
عز: الله تعال شوف بنتك يا ماهر
ماهر: عايز اي
عز: بنتك عايزة تحط مكياج
ماهر: صح الكلام ده يا نورسين
نورسين: روج بس يا بابا
ماهر أخدها من عز بضحك: يا روح بابا
سهام بضحك: روج بس
نورسين: اه يا تيته
ماهر: نشوف الكلام ده بعدين انتوا رايحين فين كده
زهراء: أنا رايحة مع موده نشوف الفستانين و نورسين هتجي معايا
ماهر: تمام نورسين نسمع كلام عمتو و ينزلها
نورسين: حاضر و تجري تمسك ايد زهراء
ماهر: و انت رايح فين
عز: خطيبتي عايزني
ماهر: تمام
عز: يلا نمشي بقي يلا السلام عليكم و يخرجوا
الكل: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ماهر: فين بابا
سهام: عنده اجتماع ف الوزراة
ماهر: اه تمام
سليم: ماهر تعال معايا مكتبي عايزك
ماهر: حاضر يا جدو و يبص ل سهام
سهام: مش عارفة
سليم: ورايا يا ماهر يلا
ماهر: ربنا يستر
*****
ف بيت هيام
هيام دخلت اوضة البنات
هيام: موده
موده: نعم يا عمتو
هيام: يلا يا بنتي عز اقرب يجي
موده: فاضل الخمار بس يا عمتو
هيام: الباقي
يارا: أنا خلصت هلبس لين
هيام: و الهانم
رحاب: مش عارفة البس اي
هيام: ليه العروسة يا بت اخلصي
رحاب: حاضر ما تاخدي تكوي الخمار لحد ما اخلص
حسناء: امشي يا جزمة اكوي لنفسك
رحاب: ف اي يا ماما عمتي برضو روحي انتي كملي المواعين
هيام: خلاص يا حسناء هكوي أنا
حسناء: لا اصبري اخلص المواعين و اجي اعمله أنا
هيام: لا و الله ف اي يعني ما انتي بتساعدني ف البيت اتكلمت أنا
رحاب: خلاص يا جدعان بلاش خناق هاخد الخمار ده عجبني مش صح يا موده هيكون حلو عليا
موده: اه حلو بعد كده ركزت لا لا الخمار بتاعي لا
رحاب: أنا و انتي واحد
موده: اقسم بالله لو حصل حاجة للخمار
رحاب: ف عيوني
حسناء: يلا اخلصوا وحد يجي يبخر البيت
يارا: أنا خلصت هيجي
حسناء: يلا و تخرج
موده: هو حاتم و بابا فين
هيام: حاتم بيلبس و صابر رايح يجيب شوية طلبات يلا اخلصوا و تخرج
رحاب: هي زهراء جاية
موده: اه قالتلي جاية هي و نورسين مع عز
رحاب: تمام بالله قمر يا رحاب
موده: الخمار
رحاب: أنا اللي كنت جايبه و غير كده انتي لبسه ادناء بتاعي الجديد و انا ساكتة
موده: الله مش عروسة
رحاب: ماشي يبقي اسكتي
موده: حاضر
****
عند يارا كنت بتبخر الصالة و يخرج حاتم
يارا: عريس يا ناس اي القمر ده
حاتم باس راسها: عقبال ما افرح بكي
يارا: بالشهادة الاول
حاتم بضحك: بالشهادة حاضر عز طالع و معه أخته تقعدي مع أخته لحد ما الهوانم يخلصوا
يارا: حاضر
لين: خالو خالو
حاتم: اي القمر ده
لين: بص يارا علمت شعري ازاي
حاتم: جميل يا حبيبتي و الباب يخبط ويروح يفتح حاتم
عز: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حاتم: و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتفضلوا
يارا: اتفضلي يا زهراء عاملة اي
زهراء: الحمدلله
حاتم: تعال يا عز نقعد جوا
عز: تمام و يدخلوا
يارا: اتفضلي هم خارجين دلوقتي
زهراء: تمام و يخرجوا البنات
رحاب: اهلا و سهلا نورتي يا زهراء
زهراء: تسلمي بنورك
موده: عاملة اي
زهراء: الحمدلله اي الجمال ده يا عروسة
موده: طول عمري قمر
زهراء: ثقة حلوة
موده: فين اخوك عندنا خناقة
زهراء: خناقة ليه ده لسه قراية الفاتحة كانت امبارح
رحاب: متخافيش خناقة بسيطة كده
زهراء: الله ليه بس
موده: عشان عايزين نعمل خطوبة منفصل
زهراء: و هو قالك لا
موده: لا بس كان عايز مختلط و تكون اسلاميه
زهراء: اه ما الصراحة اول مرة نعمل حاجة كده بس عز هيوافق أن شاء الله
رحاب: هوافق غصب ده احنا كلنا عليه
زهراء بضحك: اخوي غلبان يا رحاب
رحاب: متخافيش هو العريس برضو مش هعمل حاجة
حاتم: موده موده
رحاب: يلا يا بطل عايزين نخرج تقولي زغروطة يا رحاب تمام
موده: حاضر و تروح
موده: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
حاتم: تعالي يا موده زي ما قولتك يا عز موده عايزة تقولك حاجة
عز: اتفضلي
موده: قعدت جنب حاتم
موده: يعني الخطوبة عايزها تكون بنات لوحدهم و شباب لوحدهم
عز: بس احنا اتفقنا تكون اسلامي بس مختلطة
موده: مش هتكون حلوة عايزة احط مكياج و ارقص براحتي و هكون كده مبسوطة
عز: خلاص تمام
موده: اي ده موافق
عز: اه عشان ده الصح و اهم حاجة تكوني مبسوطة
موده: ربنا يحفظك
عز: يارب استأذن أنا بقي
حاتم: لا أقعد خالي كمان عايزك
عز: تمام
موده: طيب بعد اذنكم هطلع أقعد مع البنات و تخرج
حاتم: جدع انك وفقت
عز: هو ده صح ربنا يجعلنا زوجين صالحين
حاتم: اللهم امين
برة عند موده
زهراء: مش قولتلك أخوي هوافق عيب عليكي
رحاب: لولولولولولوي كده بقي نجيب فستانين براحتنا و شعرنا و مكياج بقي
يارا: الله أنا فرحانة اوي
حسناء: ربنا يكملها علي خير يارب
الكل: يارب و الباب يخبط
موده: ده اكيد بابا و تروح تفتح
صابر: اهلا العروسة
موده: فينك ده كله يا ابو العروسة
صابر: بجيب فطار و يدخل
صابر: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الكل: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
صابر: اهلا يا زهراء يا بنتي عاملة اي
زهراء: الحمدلله يا عمو
صابر: الحمدلله اي العريس وافق
موده: اكيد طبعا
صابر: مبارك يا حبيبتي
موده: الله يبارك فيك
صابر: يلا حضروا الفطار نفطر كده و بعد كده تنزلوا
هيام: هات يا صابر تسلم يلا يا حسناء نحضر الفطار
صابر: ما تقومي يا جزمة منك ليها تعملوا الفطار
رحاب: الله و نسيب زهراء لوحدهم
صابر: زهراء مش ضيفة دي صحبت بيت
حسناء: خليهم يا صابر يلا يا هيام و يروحوا المطبخ
صابر: يلهوي منكم
رحاب: صابر احنا ورانا لف كتير انهاردة ف لازم نقعد كده
صابر: يا جزمة و يخرج عز و حاتم
حاتم: اهو خالي واصل
صابر: اهلا يا عز يا بني
عز: الحمدلله يا عمي
حاتم: الباشا عايز يمشي
صابر: نعم ازاي أقعد أفطر معنا و غير كده انا عايزك ف موضوع
عز: مش هينفع و الله عندي حاجات لازم اعملها
صابر: هتقعد تفطر مفيش كلام تاني
عز: بس
حاتم: خلاص يا عز أقعد انتي غريب يعني
صابر: خمس دقائق و كل حاجة تكون جاهزة يلا يا بنات روحوا هاتوا الاطباق
رحاب: يلا و زهراء تقوم
صابر: رايحه فين يا بنتي اقعدي مرتاحة
زهراء: مش حضرتك لسه قال اني مش ضيفة يبقي اروح اساعد معهم
صابر بابتسامة: ربنا يحفظك
عز: عمي صح عمي كاظم باذن الله جاي انهاردة ف معلش هاخد موده عشان تشوفه
صابر: تمام يا بني
رحاب: يلا يا عمو الفطار جاهز
صابر: يلا يا عز يا بني اتفضل و يروحوا كلهم يقعدوا
صابر: حاجة علي قد الايد دي
عز: الله فول تصدق اني بقالي سنين مش أكلته
حاتم: ليه
عز: ممنوع يا سيدي
صابر: تعبان يعني
عز: لا يا عمي اي اكلات شعبية ممنوع عندنا ف البيت أمر من جدو
موده: ده بجد
زهراء: اه مفيش كشري و لا فول المحشي ممنوع احنا من اربع سنين اول مره ناكل محشي لمي انتي جاتي عندنا و ساعتها ماما عملته و اقتنعت جدو بالعافية عشانك
موده: يلهوي أنا هعيش ازاي
عز: متخافيش هيكون لكي مطبخ خاص بكي اعملي اللي انتي عايزه فيه
موده: مش حكاية اعمل لينا و لا لا حكاية انت بتقول مانع الاكل اكيد ف حاجات كتير ممنوعة
زهراء بحزن: اكيد طبعا مفيش خروج مش ينفع نروح افراح اصحابنا لو ف مكان غير مناسب ل مستوي جدو الفطار الساعة ٧ لو اتاخرتي مفيش فطار و كل حاجة ليها مواعيد
صابر: بس يا بنتي لمي كنا عندكم محصلش حاجه
زهراء: ماما كنت متفقة مع جدو و قالت انكم لسه نازلين و اكيد مش متعودين علي النظام ده ف حاجات كتير و الله دي حاجات بسيطة
موده: خير ان شاء الله
هيام عشان تغير الموضوع لما لحظت تعبيرات وشهم و الزعل اللي ف عيونهم
هيام: أنا بقول ناكل قبل ما الفول يبرد
حاتم: يلا اتفضلوا يا جماعة
******
ف فيلا سليم
جاد: ماما
سليم: صوتك يا بني
جاد: فين ماما يا جدو
سليم: ف المطبخ بتحضر الغداء
جاد: أنا عايز أفطر
سليم: الساعة معك كام
جاد: لا ما أنا مليش دعوة ب المواعيد دي أنا رايح أفطر
سليم: اقف عندك الفطار آخره ١٠
جاد: احنا ف فندق
سليم: انت مش عارف القوانين دي اي الغريب يعني
جاد: مفيش و يروح المطبخ
سهام: عامل دوشة ليه
جاد: جعان
سهام: أقعد هحطلك مش لازم تقول قدام جدك يعني
جاد: اي ياربي ده ده اكل بالمواعيد ليه يعني
سهام: حظنا يا بني الحمدلله
جاد: الحمدلله أنا جعان بقي
سهام: حاضر أقعد فين سند
جاد: ف الجنينة بيلعب اه صح الشباب جاين شوية
سهام: يجوا و يمشوا قبل ما عمك يجي تمام
جاد: هم جاين امت
سهام: بعد المغرب أن شاء الله
جاد:خلاص تمام اخت بيري جاية
سهام: مش عايزة مشاكل
جاد: عيب عليكي متخافيش فين عيالك
سهام: عز و زهراء و نورسين راحوا عند موده و ماهر عنده شغل
جاد: الله محدش قالي أنهم رايحين كنت راحت معهم
سهام: ليه أن شاء الله
جاد: ف حاجة كده جامدة عندهم
سهام: اي دي
جاد: اللي اسمها يارا جامدة اوي
سهام: احترام نفسك يا حيوان اي جامدة دي ترضا حد يقول علي اختك كده
جاد: احم بهزار يا ست الكل
سهام: بلاش الهزار ده عيب
جاد: حاضر ست الكل عايز اتجوز اي رايك نكون اخدنا موده و بنت عمها اي رايك
سهام: لمي تنجح يا فاشل و جواز اي انت عندك كام سنة
جاد: ١٩ يا ست الكل
سهام: لمي تنجح يا آخرة صبري و تشتغل و تعتمد علي نفسك يبقي اتجوز مش هنجيب واحدة نصرف عليها كمان
جاد: خلاص خلاص انا غلطان بعدين هي مش استايلي
سهام: و الله هي خسارة فيك و بعدين اسكت بقي عايزة اخلص قبل المغرب
جاد: تمام
*****
ف بيت هيام
صابر: مش عايز تأخير و صح يا موده هتروحي بعد كده عند جدك عشان خالك جاي انهاردة
موده: باذن الله
صابر: خلي بالكم من نفسكم
رحاب: حاضر يا عمو لولولولولولوي
حاتم: يا جدعان لموا البت دي
رحاب: عملت اي غلط بزغرط
حاتم: امشي قدامي ورانا يوم طويل يلا
الكل: يلا
موده: انزلوا انتوا هجيب حاجة و اجي وراكم
الكل: تمام و ينزلوا
عز: عمي عايزك
صابر: خير يا بني
عز: احم حضرتك عارف اني كتب الكتاب و الفرح بيكونوا علي العريس ف العادات هنا صح
صابر: اه
عز: ف طبيعي الفستان و كل حاجة تخص موده تكون عليا صح
صابر: صح بردو بس انسا نهائي دي خطوبة و كتب الكتاب و انا هتكلف بيهم
عزة اسمعني بس يا عمي لو سمحت ده صح موده هتكون مراتي
صابر: لما تكون يا بني هات اللي انت عايزه
عز: يا عمي
صابر: بس يا عز
عز: طيب بص نقسم البلد بالنص احنا هنعمل الخطوبة و كتب الكتاب منفصل اي رايك حضرتك تتكلف بمكان البنات و انا مكان الشباب بالله ما ترفض بالله
صابر: بس
عز: بالله يا عمي أنا حلفتك
صابر: خلاص يا بني تمام
عز: و الفستان
صابر: لا أنسا دي بقي كفاية كده
عز: خلاص تمام و تخرج موده
موده: واقفين كده ليه
عز: بتكلم أنا و عمي عادي
موده: اسرار من اولها عليا
صابر بضحك: مش اسرار يلا بس
موده: تمام يا بابا و تخرج
عز: بعد اذنك بقي يا عمي
صابر: اتفضل يا بني و يخرج ورا موده
عز: موده
موده: نعم
عز: هتجيبي فستان لون اي
موده: اشمعنا
عز: بسال عادي
موده: فستان ابيض
عز: تمام
موده: ممكن طلب
عز: اتفضلي
موده: البس بدلة بيج
عز: حاضر يا ستي
موده: شكرا بجد
عز: مفيش شكر بينا احم اوعي يكون كلامي أنا و زهراء خليكي خائفة من العيشة ف الفيلا بتاعتنا هعملك مطبخ و كل حاجة تكون خاصة بيكي ف الجناح بتاعي اي رايك
موده: لا و الله أنا استغربت اني ف حد لحد دلوقتي كده يعني أنا الصراحة بحب اكل وقت ما اكون جعانة بحب اعمل كيكة براحتي كده
عز: اعملي كل اللي انتي عايزه ف الجناح بتاعتنا تمام
موده: أن شاء الله
عز: اوعدك مش هخليكي محتاجة حاجة اي حاجة عايزها هتجي ف الجناح باذن الله
موده: باذن الله
حاتم: الله
ع:ز في أي يا بني
حاتم: واقفين لوحدكم ليه يا بيه انتي و هانم هي مش حلالك عشان تقف معها كده
عز: احم معلش كنت بقولها حاجة و انا وافق بعيد عنها ب مترين يا شيخ
حاتم: و الله طيب يا اخوي
عز: يلا
موده: انت جاي معنا
عز: لا هروح مشوار كده و هيجي تاني
موده: تمام
****
عند جاد كان قاعد هو صحابه
يوسف: اي يا عم فين السجائر
جاد: ماما جوا مش هينفع
يوسف: طيب هات اي فليم نتفرج عليه
جاد: تمام
مروان: هنعمل اي ف السنة دي يا جدعان اخواتك المدرسين بتاعوا ثانوي
جاد: للاسف
مروان: مش هنروح اول اسبوعين
يوسف: اه براحتنا أنا أول مرة اعرف اني ٣ ثانوي اساسا بينزلوا مدرسة
جاد: عز قال الغياب هيكون بطرد يعني تغيب مش هتدخل المدرسة تأتي
مروان: و ده ليه ان شاء الله اي القوانين الجديدة دي
جاد: و الله أنا شخصيا مش فاهم بس اللي فهمته من عز امبارح لمي خرجنا بعد قراية الفاتحة أنه عنده أمر من جدو أننا نتمسك اوي السنة دي
مروان: يا ماشاء الله المهم مبروك يا باشا عقبالك
جاد: الله يبارك فيك اه صح حد فيكم بيكلم البنات
يوسف أنا اخر مرة كلمت فيروز كنت مسافرة كندا مع اهلها و تيا ف الساحل مع صاحبها و رويدا ف بيتها عادي
جاد: تمام العصابة هترجع تاني ده احنا هنعمل مصائب
مروان: كتير يا باشا ربنا يستر
يوسف بضحك: يارب
مروان: عامل اي مع ميريام
جاد: اي يا عم مش قولت مليون مرة محد يجيب سيرتها هنا بقولك امي جوا
مروان: يا عم نسيت المهم عامل اي
جاد: مش موافقة تبعت صور ليها بتقولي خلينا كده احسن
مروان: اه هي من النوع ده شكلها ناوية علي جواز
جاد: ف أحلامها أن شاء الله سيبك اسبوع و تكون صورها عندي و يضحكوا
*****
عند البنات راحوا اتيليه
حاتم: هفضل هنا خلصوا و كلموني
موده: هكلمك عشان تجي تشوف الفستان
حاتم: حاضر يا ستي يلا و يدخلوا
رحاب: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اهلا بيكم يا فندم اقدر اساعدك ف حاجة
رحاب: اه العروسة بتاعتنا عايزين فستان كتب كتاب و احنا فساتين برضو باذن الله
:مبروك يا فندم ربنا يكملك علي خير
موده: الله يبارك فيكي
:عندنا فستانين جديدة لسه وصلت امبارح و ساترة
رحاب: لا احنا كتب الكتاب منفصل عايزين فستانين عادي
:اه احسن حاجة حقيقي عشان تكونوا براحتكم ربنا يبارك فيكم
رحاب: يارب
:اتفضلوا معايا بقي نشوف الفستانين و يروحوا
رحاب: نشوف العروسة الاول
:طيب يلا و كلهم يروحوا يتفرجوا علي فستانين بصي موده واقفت قدام فستان عجبها اوي
:يا عروسة اي رايك
موده: ده عجبني اوي بكام ده
:ده ٧٠٠٠ جنية
موده بصدمة: اه طيب ممكن اشوف حاجة تانية
:اكيد اتفضلي
زهراء: ما تشوفي ده يا موده هيكون حلو
موده: احم غالي اوي يا زهراء مش الفلوس اللي معايا مش هتكفي
زهراء: هاتي و انا هكملك و اساسا الفستان بيكون علي العريس
موده: بس يا بنتي هجيب اي حاجة
رحاب: طيب اي رايك تخشي تجربه بس عايزه اشوف عليكي
موده ليه
يارا: يا ستي جربي بس
موده: حاضر و اخدت الفستان و راحت و بعد كده خرجت
رحاب: لولولولولولوي تحفة بجد
موده: للاسف حلو اوي يلا عايزة اشوف فستان تاني
رحاب: لا بالله اصبري حاتم يشوفك بيه
موده: يا بنتي
رحاب: اصبري بس و تكلم حاتم وتقوله يجي و بعد مدة
حاتم: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الكل: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
حاتم بابتسامة: ماشاء الله أي الجمال ده مبارك عليكي قمر
موده: تسلم يا حبيبي بس انا مش هاخد ده
حاتم: ليه ده جميل
موده بصوت واطي: غالي اوي ب ٧٠٠٠ و انا مش معايا غير ٥٠٠٠
حاتم: اه تمام بقولك يا انسه هناخد ده باذن الله
موده: حاتم
حاتم: ملكيش دعوة أنا هكمل فلوس
موده: لا يا حاتم مش هينفع
حاتم: بس يا موده انتي اختي هناخد ده
رحاب: لولولولولولوي
موده: ثواني بس
حاتم: طيب رحاب خدي البنات و راحوا شوفوا فستانين لكم
رحاب: حاضر يلا يا بنات و يخرجوا كلهم ماعدا حاتم و موده
موده: حاتم مش هينفع اكيد اس ذنبك تدفع ٢٠٠٠ و غير كده ف حاجات تانية لازم اجيبها انا خلاص عادي هجيب اي فستان و يكون ف ورد بسيط ف واحد كده و سعره مناسب مش لازم ده
حاتم: ممكن تهدي اول حاجة أنا مش اخوك
موده: اخوي بس حرام
حاتم: حرام اي يا بنتي أنا ربنا كرمني الحمدلله مش افرح اهلي بيهم احسن يلا هناخد الفستان متسحيل اشوفك نفسك ف حاجة و مش اجيبه طالما معايا فلوسه و يا ستي و اي حاجة ناقصة أنا هجيبها خلاص و مش عايز كلام كتير أنا اخوك و اجبلك نجمة من السماء لو طلبتي بس
موده بدموع: ربنا يحفظك ليا
حاتم: و يحفظك يا اجمل عروسة و حضنها
رحاب: لولولولولولوي
حاتم: يا بنتي اهمدي ف مكان
رحاب: أيوة يا ستي عندك اخ قمر كده
حاتم: انتي واقفة تسمعي كلامنا
رحاب: انت تعرف عني كده
حاتم: طبعا اه
رحاب: حبيبي يلا نشوف فستانين احنا كمان
حاتم: هاتوا اللي نفسكم فيه و محدش ليه دعوة بالفلوس و مش عايز كلام كتير تمام الفستان اللي يعجبك تجيبي و انا هدفع خلاص
رحاب: دي امها دعيلها
حاتم: مين
يارا: سعيدة الحظ
حاتم: تحمد ربنا عليا يلا خلصوا و انا برة و يخرج
رحاب: ربنا يرزقه كل الخير
زهراء: طيب اوي
رحاب: جدا يلا نشوف احنا كمان يا بنات بعد ما خلصوا و اخدوا الفستانين و ينزلوا
لين: فستاني حلو اوي
نورسين: و انا كمان هنلبس زي بعض
لين بفرحة: اه و نكون شبه بعض
زهراء: البنات فرحانين اوي
رحاب: ربنا يفرحهم اندمجوا اوي مع بعض
زهراء: اه جدا
يارا: احسن حاجة اني الفستانين كلها جات علي المقياس علي طول بدل ما نقعد نظبط و نعمل و نيجي يوم تاني ناخدهم احسن حاجة
موده: اه الحمدلله بس الفستانين كتير هنركب بيهم ازاي
زهراء: عز تحت
موده: اه يلا
****
ف فيلا سليم
سليم: وحشتني اوي يا موده عاملة اي
موده: الحمدلله حضرتك عامل اي
سليم: الحمدلله يا بنتي
موده: هو خالو هيجي امت
نبيل: لسه شوية
موده تمام
نورسين: موده تعالي شوفي اوضتي فوق
موده: يلا يا ست نورسين و يطلعوا
نورسين: تعرفي عندي الألعاب كتير و نفسي لين تجي تلعب معايا هنا
موده: خلاص يا ستي المرة الجاية هجيبها معايا
نورسين: تمام
ف الغرفة فوق
ماهر: يا سند مش هينفع لازم تاكل
سند: لا لا انت وحش
ماهر: طيب انت عايز اي
سند: اشمعنا نورسين راحت تلعب مع لين و انا لا
ماهر: عشان كانوا رايحين يجيبوا فستانين لخطوبة عمك عز هم بنات قولتلك هنزل أنا و انت
سند: مش عايز
ماهر: أنا تعبت بقي و الباب يتفتح
موده:أنا اسفة مش عارفة انك هنا
ماهر: عادي مفيش حاجة
نورسين: بابا هلعب أنا و موده ب الالعاب بتاعتي و قالتلي المرة الجاية هتجيب لين تلعب معايا
ماهر: أن شاء الله يا حبيبتي
موده: مالك يا سند
سند: ملكيش دعوة
ماهر بزعيق: سند اتكلم كويس أنا عامل ادلع فيك بس براحتك مفيش نادي و مش هنروح نجيب البدلة كمان
سند بعياط: لا بقي
ماهر: مش عايز اسمع صوتك
موده: ماهر اهد مفيش حاجة
ماهر: مش شايف بيكلمك ازاي
موده: اهد و راحت عند سند
موده: ممكن تقولي مالك
سند: انتي اخدتي نورسين و انا لا أنا و انا كمان عايز اجيب بدلة بس و انتي معايا
موده: يا سلام من عيوني يا استاذ سند نروح أنا و انت نجيب احلي بدلة
سند بفرحة: بجد
موده: اه طبعا
سند حضنها: أنا بحبك اوي
موده: يا حبيبي
سند: هنروح امت
موده: بكرة تمام
سند: ماشي أنا رايح اجيب شكولاتة
نورسين تجري وراه: و انا كمان
موده ضحكت عليهم و كانت خارجة
ماهر: موده
موده: نعم
ماهر: شكرا
موده: علي اي براحة انت عليهم بس
ماهر: تعبت معهم زي ما شوفتي قاعد من الصبح جنبه بحاول اخليه ياكل بس
موده: معلش هم اطفال محتاجين ام دلوقتي
ماهر: عارف و الله بس اعمل اهو الحمدلله
موده: ربنا يصبرك و يعوضك خير
عز: ماهر بقولك
ماهر: نعم
عز: انتي بتعملي اي هنا واقفين كده ليه
موده: عادي أنا كنت جاية من نورسين و هي جريت بعد اذنكم و تخرج
عز: كانت بتعمل اي هنا
ماهر: ف اي يا بني
عز: اخلص يا ماهر، ماهر قاله
عز: تمام هتروح معهم بكرة
ماهر: لا مش هينفع طبعا
عز: تمام أنا رايح اشوفها و يخرج
*****
عند موده كنت قاعدة الجنينة
عز: قاعدة لوحدك ليه
موده: عادي
عز: ممكن أقعد معكي
موده: اكيد لا مش هينفع نقعد لوحدنا
عز: و الله بس ينفع تقعدي مع ماهر
موده: قصدك اي
عز: واقفة مع ماهر كده ليه المفروض لقيته ف الاوضة تنزلي تاني
موده: أنا شوفت سند بيعيط قولت اشوف ماله
عز: تاخدي سند و تنزلي مش تقفي مع راجل اجنبي عنك كده وانا جاي اقول الكلمتين دول و هدخل ياريت تحترمي جوزك المستقبلي و قبل ما تاخدي قرار تجي تقولي و خصوصا لو قرار يخص حد من اخواتي سمعتي
موده: خلصت
عز: اه
موده: اول حاجة أنا عارفة الاخلاق و الدين و مش مستنية حضرتك تجي تقولي اعمل اي اخدت قرار من غير ما ارجع لكي عشان انا مش مراتك لسه و ده حياتي أنا و لمي تكون جوزي عارفة كويس اوي احترامك ازاي أنا مكنيش قصدي اقف معه أنا راحت العب مع نورسين و هو كان عايز سند ياكل و انا وقفت اشوف سند ماله زعلان ليه يا استاذ عز بعد اذنك و تمشي
عز بغضب: متسرع ياربي
*****
دخلت موده هي و متعصبة
سليم: كده جاين بكرة
نبيل :اه يا بابا
موده: في أي
نبيل: خالك هيوصل بكرة باذن الله هم واصلوا تركيا بس قالوا ياخدوا انهاردة ف تركيا و يجوا بكرة
موده: هم كانوا فين
نبيل: كندا
موده: تمام يبقي امشي أنا
سليم: اقعدي معنا هم جاين بكرة باذن الله
موده: معلش لازم اروح عشان بابا يلا سلام
نبيل: اصبري يا بنتي عز يوصلك
موده: لا يا خالو هروح لوحدي عادي يلا سلام يا سهام
سهام: يا بنتي اصبري تأكلي حتي
موده: معلش بقي يا سوسو عايزة انام و كانت هتمشي
عز: رايحة فين
موده: ماشية
عز: دلوقتي ليه
نبيل: عمك مش جاي انهاردة هيوصل بكرة أن شاء الله
عز: اه تمام و انتي ماشية ليه
موده: هقعد ليه بعد اذنكم اشوفكم بكرى باذن الله و تمشي
عز: طيب بعد اذنكم و يروح وراها
عز: موده موده
موده: عايز اي
عز: ثواني هوصلك
موده: لا شكرا و تمشي
عز: اظن انا بكلمك
موده: و انا ردت لا يا عز مش هينفع اركب معك لوحدنا و بعد اذنك عايزة امشي
عز: يا موده اصبري بس انا مكنيش قصدي
موده: تمام
عز: بالله اصبري أنا أنا اسف انا مش عارف قولت كده ازاي
موده: و الله
عز: أنا لما شوفتك واقفة معه حسيت اني غيران عليكي أنا مش عارف أنا بقول اي بس صدقني مكنيش قصدي اقول كده انا متسرع بس غصب عني
موده: خلاص محصلش حاجة يلا سلام
عز: هوصلك
موده: مش هينفع صدقني
عز: بس
موده: متخفيش هروح لوحدي عادي
عز: بتعرفي تسوقي
موده: اه
عز: خدي المفتاح ده روحي بيها و انا بكرة هيجي أخدها
موده: لا اكيد
عز: اسمعي الكلام بقي
موده: تمام سلام و ركبت العربية مشيت
عز واقف سرحان
عز: يلهوي أنا قولت اي
....
تبع
#معلمة_من_الصعيد
#مريم_شعبان
رواية معلمة من الصعيد الفصل التاسع 9 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية معلمة من الصعيد)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)