📁

رواية وعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم عزة العربى

رواية وعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم عزة العربى

رواية وعد البارت الثالث والعشرون 23

رواية وعد الجزء الثالث والعشرون 23

رواية وعد الحلقة الثالثة والعشرون 23

رواية وعد بقلم عزة العربى

رواية وعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم عزة العربى
رواية وعد


رواية وعد الفصل الثالث والعشرون 23


روايه وعد ❤️

بارت23

بقلمي عزه العربي.

ياسين بعصبية: يعني ايه يا وعد يعني ايه بعد كل دا مش قادره تنسيه

وعد: ممكن تهدي شويه انا والله حاولت كتير بس مش قادره مش عارفه اكمل انا شفت معاك ايام حلوه وشفت منك كل خير بجد انت ياما ساعدتني وعمري مهنسي فضلك عليا بس انا اسفه والله مش قادره اكدب وامثل اكتر من كده

ياسين بحزن حقيقي: طب لو جرحك تاني لو اذاكي مين هيكون جنبك

وعد: انا واثقه أنه عمره ما هيأذيني اللي بيحب مبيعرفش يأذي ابدا

ياسين : وانا كده واثق انك محبتنيش عشان انتي اذيتيني اوي يا وعد

وعد بدموع: انا اسفه بجد يا ياسين ربنا يكتب لك كل الخير اللي في الدنيا ويكرمك بواحده احسن مني بكتير 

ياسين بتنهيده: يا رب لو احتجتيني في أي وقت انا موجود اعتبريني صديق أو أخ

وعد بابتسامه: اكيد انت غالي يا ياسين

ياسين قام وقف ومد أيده وسلم عليها بحب ومشي

وعد بصت علي التليفون اللي مش مبطل رن وفتحت وحطته علي ودنها

يحيي بعصبيه: انتي مبترديش ليه فهميني هو اذاكي في حاجه ردي عليا انتي كويسه لمسك انتي قاعده علي اي ترابيزه انا اجيت دخلت الكافي اهوه انتي فين

وعد ابتسمت علي غيرته ورفعت عينها لقيته واقف قدامها وعيونه بتطلع شرار

يحيي بنرفزه: انتي مبتسمه كده ليه هو فين راح فين قوليلي عملك حاجه زعلك انا غبي اني وافقتك تقعدي معاه لوحدكم 

وعد : هشششش ايه انت مبتفصلش

يحيي : يا رايقه والله وإجي اليوم اللي انا بقيت بتكلم فيه اكتر منك يا بنت السيوفي 

وعد ضحكت من قلبها: بحبك وانت غيران

يحيي: وانا غيران بس

وعد : بحبك وانت في كل حالاتك

يحيي قلبه دق: انتي بتثبتيني احكي ايه اللي حصل بسرعه

وعد: طب قوللي الاول انت اجيت ليه مش قلتلك متجيش

يحيى: مقدرتش مقدرتش ابقي عارف انك معاه واسيبك كنت هموت هتجنن 

وعد بحنان: سلامتك من الجنان يا حبيبي

يحيي خبط عالتربيزه بايده جامد : لا بقولك ايه علي بال ما ابوكي واخوكي نعرف عنهم حاجه عاوز اكلم راجل عاوز راجل قدامي وبشنبات كمان وإلا يمين بالله لا هستني ابوكي ولا اخوكي وهخدك من ايدك ونطلع علي اقرب مأذون 

وعد ضحكت بصوت عالي

يحيي قام من مكانه وشدها من أيدها وطلع فلوس رماها عالتربيزه واخدها ومشي

يحيى بنرفزه: ايه الضحكه دي انتي اتهبلتي متضحكيش تاني خالص

وعد بتكتم الضحكه: حاضر هبقي راجل ومش هتكلم ولا هضحك حلو كده ههههههههههه وهحلق شعري كمان 

يحيي فتح باب العربية ودخلها وعينه بتبص علي كل الناس بيشوف حد بيبص عليها ولا لا لف وقعد علي الكرسي التاني ودور العربيه: تعرفي أن شعرك دا يخطف القلوب يا ريت تتحجبي يا وعد وتداريه هكون فرحان اوي بجد

وعد بحب : وانا نفسي تكون اسعد واحد في الدنيا سيبها لربنا وهو لما يريد اكيد هتحجب

يحيى: ونعم بالله هاا قوليلي نروح نفطر

وعد : اممم بصراحه يعني مش هينفع 

يحيى: ليه بقي أن شاء الله

وعد: انت عارف انا مشغوله جدا بمشروع التخرج وكل دقيقه بتفرق معايا وانت كمان عندك شغلك مينفعش تسيبه

يحيى: يولع الشغل المهم عندي انتي

وعد بحب : وانا مقدرش علي زعلك بس ممكن منتأخرش بليييييز

يحيى: ماشي يا وعد مش هأخرك ارتاحتي كده

وعد: انا مرتاحه طول مانا معاك

يحيي ابتسم ومسك أيدها وباسها: تيجي نفطر مع قمر ونفرحها وتعمليلي كوبايه نسكافيه من ايدك

وعد بفرحه : بجد هنروح لقمر yeees

دانا اعملك احلي كوبايه نسكافيه من عيوني 

يحيى بتسليه: طب ايه رأيك تعمليهالي في شقتنا

وعد : لا طبعا هعملهالك عند قمر

يحيى برفعه حاجب: ليه خايفه

وعد بثقه ورفعت صابعها في وشه: بص يا بن الديب انا بفضل الله عيشت حياتي كلها لوحدي ومعملتش حاجه غلط وعشت في امريكا وبرضوا معملتش حاجه غلط لو أن كان سهل عليا اوي باختصار اللي عاوز يعمل حاجه غلط بيعملها لو مقفول عليه ميت باب وانا الحمد لله لو وسط مليون راجل مبخافش فمتحاولش معايا ماشي

يحيي بحب بعد صابعها : وانا واثق فيكي لأبعد الحدود انا كنت بنكشك بس

وعد: متحاولش تنكشني عشان انا في النكش مقولكش

يحيى ضحك من قلبه علي المجنونه اللي خطفت قلبه

وصلوا الڤيلا .

كانت قمر بس اللي موجوده 

قمر بإستغراب: وعد ؟!

ويحيي ؟!

يحيي دخل: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وعد نطت عالكنبه وباست قمر من خدها 

قمر ومش فاهمه حاجه: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

ايه اللي لم الشامي عالمغربي

وعد بابتسامه حركت أيدها قدام قمر : احم مش اخده بالك من حاجه

قمر بابتسامه دمعت وهي مش شايفه الدبله بتاعتها: بجد بجد ربنا جمعكم يا حبايبي شفتوا قلبي كان حاسس والله وشدت الاتنين في حضنها  وهي قاعده يحيي  بيطبطب علي قمر بحنان وهو بيبص في عين وعد غمزلها وبعتلها بوسه عالهوا

وعد وشها احمر جدا قمر ابتسمت وقالت: لا انتم كده لازم تكتبوا الكتاب في اقرب وقت انا عاوزه افرح بيكم قريب

يحيي بعد بزعل : انا عاوز افرح دلوقتي مش قادر اصبر والله بس مضطر استني احمد أو سياده اللواء ربنا يصبرني

قمر ضحكت : لا امسك نفسك شويه 

وعد حركت شفايفها ويحيي متابعها: ب ح ب ك


يحيي ابتسم : وعد قومي من قدامي 

وعد : هههههه حاضر انا جعانه هتفطرينا ايه يا قمر 

قمر: عيوني تعالي يلا نحضر الفطار مع بعض

يحيى: اعمليلي النسكافيه الاول 

وعد بحب: عيوني

يحيي اتنهد وهو بياكلها بعيونه : امشي 

امشي يا وعد 

وعد ضحكت ومشيت من قدامه بس هو مقدرش متكونش معاه وهما في بيت واحد قام وراح لهم المطبخ 

قمر استغربت يحيي اول مره يدخل المطبخ في حياته ودعتلهم من قلبها ربنا يجمعهم بالحلال 

قمر: خير يا حبيبي في حاجه 

يحيي بلبخه : هااا اه اصل عاوز اشرب

وعد كاتمه ضحكتها

قمر: تشرب وماله هاتي يا وعد كوبايه مايه ليحيي 

وعد جابتله كوبايه : احلي كوبايه مايه ووطت صوتها لديبي

قمر ضحكت: لا دانتم حالتكم صعبه اطلعي يا وعد صحي رحيل يلا

وعد: حاضر وطلعت

يحيي بص لقمر: انا طالع اوضتي علي بال مينزلوا

قمر مسكت أيده : لا يا بن قلبي خليك واقف معايا شويه

يحيى: طيب هعمل تليفون واجيلك

قمر ضحكت: يحيي وعد امانه عندنا وربنا قربكم من بعض بلاش تزعلوه منكم عشان ربنا يباركلكم في حياتكم وييسر اموركم فاهمني يا حبيبي

يحيي مسد علي حجابها : متقلقيش انا مش عيل صغير واعرف اتحكم في نفسي كويس

قمر: طمنت قلبي يا حبيبي

وعد نزلت وعيون يحيي مش قادره تسيبها وراحت عالمطبخ عملتله النسكافيه وعليه القلب 

وعد: اتفضل وحطيتلك قلبي عليه

يحيى بصلها بنظره طويللله ومقدرش يتكلم من كتر الشوق اللي عنده

الكل اتجمع عالفطار وقمر حلفت لازم يقضوا اليوم مع بعض واتغدوا مع بعض ويحيي اخد وعد يوصلها بس قبل ما تروح اخدها واتعشوا في مطعم كبير جدا وبعدها اتمشوا واتكلموا كتير جدا وعدا الوقت بسرعه وسمعوا صوت اذان

وعد: ايه دا اذان الفجر

يحيى: لا اكيد العشاء 

وعد : الساعه ٤ انت بجد مش معقول

يحيي ابتسم: انتي اللي معاكي الوقت عدي هوا تعالي نصلي الفجر

وعد : هصلي بلبسي دا ازاي

يحيى: هتصرف تعالي

يحيي دخل مول وجابلها اسدال ووقفوا قدام المسجد

يحيى: صلي وادعي ربنا يجمعنا في اقرب وقت عشان انا مش هستحمل كتير

وعد هزت راسها: حاضر

بعد ٣ شهور 

يحيي بزعيق: ممكن تفهميني يعني ايه مش هتحضري حفله التخرج 

وعد بدموع: هو كده قلت مش هحضر يعني مش هحضر وكمان متزعقليش 

يحيى بيهدي نفسه ومسح وشه بايده : يااااا حبيبتي انتي مش عاوزه تفرحي ليه بعد تعبك الفتره اللي فاتت دي كلها والحمد لله طلعتي الأولي علي دفعتك ومشروعك اتقبل واكبر شركه في البلد هتنفذه ازاي متروحيش الحفله

وعد زادت في دموعها: مش هقدر يا يحيي مش هقدر اكون لوحدي الكل جايب أهله وانا هكون لوحدي

يحيي مقدرش يستحمل دموعها اكتر من كده واخدها في حضنه ومسد علي شعرها واتكلم بهمس: وانا مش كفايه وقمر وبابا ورحيل وكمان زين كلنا معاكي

وعد بدموع: كلكم هتيجوا عشان عشان رحيل إنما أنا بقاللي ٣ شهور معرفش حاجه عن اخويا الله اعلم عامل ايه و٨ شهور بابا محاولش حتي يسأل عليا فيهم من اخر مره زودلي حسابي في البنك وغيرلي عربيتي وقعد ٣ ايام ومشي

يحيى: طيب اهدي شويه عشان خاطري انا موجود اعتبريني اخوكي وابوكي

وعد بدموع: لا انت حبيبي 

يحيي رفع وشها بايده : حبيبك زعلان عشان انتي زعلانه بصي انا جبتلك ايه

وعد مسحت دموعها: ايه

يحيي فتح بوكس وطلع منه فستان يجنن لونه اوف وايت وطرحه وجزمه  كلهم وهم بجد 

وعد: واااااو انت صارف ومكلف

يحيي ضحك: كله فداكي المهم تكوني مبسوطه مش عاوز اشوف دموعك ابدا

يا احلي حاجه حصلتلي في دنيتي كلها

وعد : بحبك

يحيي : بمووت فيكي يا وعدي 

____________يتبع.

بقلمي عزه العربي.

_____"""""________"""""__________"""

ربنا بيعوض بالاحسن عن كُل اللى راح وخسرناه

"وما كان ربك نسيا "

كل حاجة بتتغير,الناس بتتغير والظروف والوعود والمشاعر بتتغير ..و مهما رتبنا حياتنا ربنا بيفجأنا بأقدار جديدة منعرفهاش . بناس نضيفه و حلوة منتوقعهاش بحب جديد مفهوش تزييف ,بصحبة جديدة وصالحه .. مفيش حاجة بتفضل على حالها حقيقى .. ربنا بيعوضنا عن ناس كتير اتخدعنا فيها عن ناس قبلنها وماشوفناش منها الا كل خيانه وغدر وقله اصل ....

ان الله اذا احب عبدا كشف له حقيقة من حوله ... 


ربي لم اتمني شرا لاحد ... فأكفيني شر خلقك ... 

استغفروا الله أنه كان غفارا❤️


رواية وعد الفصل الرابع والعشرون 24 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية وعد)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات