📁

رواية صعيدى علمنى الأدب الفصل السادس عشر 16 بقلم حنين عادل

رواية صعيدى علمنى الأدب الفصل السادس عشر 16 بقلم حنين عادل

رواية صعيدى علمنى الأدب البارت السادس عشر 16

رواية صعيدى علمنى الأدب الجزء السادس عشر 16

رواية صعيدى علمنى الأدب الحلقة السادسة عشر 16

رواية صعيدى علمنى الأدب بقلم حنين عادل

رواية صعيدى علمنى الأدب الفصل السادس عشر 16 بقلم حنين عادل
رواية صعيدى علمنى الأدب


رواية صعيدى علمنى الأدب الفصل السادس عشر 16


البارت 16


صحيت روح من النوم لبست بنطلون جلد وبلوزة بيضاء فوقه مستعدة لاول يوم في الكليه التيرم التاني


بصت لنفسها في المرايه بغرور رفعت شعرها لفوق ونزلت خصلتين من الجنوب ولبست نضارتها وخرجت


نزلت لقت ابوها قاعد علي السفرة


روح: صباح الفل يا احلي بابا 


بدر: صباح العسل ..اقعدي افطري يلا


روح: حاضر..


قعدت روح كلت وقامت بسرعه ..


بدر: ماكلتيش ليه


روح: عشان افضل رشيقه زي ما انا 


بدر: رشيقه مين دي انتي بطايه 


روح: بابا لوسمحت بطايه ايه هوا انا تخنت


بدر: بطايه دي يعني عسل وقشطه


روح: الظاهر الفترة اللي قعدتها في الصعيد قصرت عليك ياوالدي انت رايح الشغل ولا ايه


بدر: اه كفايه اجازة لحد هنا انا رايح كتر خير خالد اوي لكده


روح: ماشي سلام يابابتي


باسته ...


بدر: طب تعالي بقا لما ابوسك


روح: لأ بلاش بلاش اااااه ..


بدر: هههههههه


روح: لازم العض يعني يابابا انا كبرت علي فكرة


بدر: مش عليا يابت


روح: حاضر ..اتأخرت ياسمين ملطوعه بقالها فتره


بدر: خلي بالك من نفسك وماتنسيش احنا اتفقنا علي ايه ..


روح: حاضر


خرجت روح من الفيلا وهيا راكبه العربيه بتاعتها ومشغله مليونير مليونير بكره هابقي مليونير


وبتحرك دماغها وايدها مع الاغنيه. .


بتخرج من بوابه الفيلا بتقابلها عربيه سودا علي الطريق واللي جواها بيشوفها وبيركز معاها وبيبتسم ..


بيدخل الفيلا وبينزل من العربيه بطلته وبهيبته. .


بيرن الجرس..بتفتحله الخدامه..


.. بدر بيه موجود 


الخدامه: مين حضرتك ؟!


..النمر..يونس شاكر النمر 


الخدامه: اتفضل لما اندهولك


دخل يونس وقعد ..


بدر اجي...


يونس: عمي ..


بدر بيحضنه ..


يونس: ازيك يا عمي عامل ايه 


بدر: انا كويس الحمد لله اقعد..


يونس: انا اسف يا عمي علي اللي حصل


بدر: اسف علي ايه يا يونس ما كنا متفقين علي كده


يونس: بس كان صعب عليا اوي يا عمي اني اجرحك ..


بدر: ما كانش قدامي غير كده كنت عارف انها هتفضل تعاند فيك ومش هاتقبل وهاتعمل المستحيل اننا نرجع انا اتسرعت بردة 


يونس: بس كده احنا استفدنا ايه يا عمي 


بدر: اقولك استفدنا ايه ..استفدنا انها دلوقتي وعدتني انها تنسي روح القديمه وتفكر في مستقبلها وطلعناها من اللي كانت فيه ..


يونس: قصدك يوسف ..


بدر: ايوه ..يوسف خلاها تكره الدنيا وتنطوي بس انت رجعتها لشقاوتها و جنانها وضحكتها اللي مابتفرقهاش ونسيتها يوسف.


يونس: بس هايفضل قدامها بردة .


بدر: بس دلوقتي غير..


يونس: طب واللي جاي يا عمي خلصت علي كده


بدر: ههههههه ولسه اللي جاي تقيل


يونس: مش فاهم اعمل ايه ؟!


بدر: بص يا بني اللي فات انا كنت عايزك ترجعلي روح القويه اللي مافيش حاجه تكسرها ودا اللي حصل اللي جاي انت اللي تحدده وتعمله هل انت بتحبها وتقدر تصونها وتتحمل جنانها وعصبيتها ولا لأ 

.............................

في الطريق..


روح وقفت لياسمين..


ياسمين: كل ده لطعاني يوم عربيتي عطلت وجيت معاكي تلطعيني كده..


روح: معلش يا حب ..اركبي يلا .


ركبت ياسمين مع روح ...


روح بتغني مع الاغنيه ..


ياسمين: وطي الصوت شويه ارجوكي


روح: حاضر


ياسمين: الحمد لله اخيرا بس كويس انك رجعتي لطبيعتك


روح: مافيش حاجه تستاهل انك تتغيري عشانها ..


روح ركنت العربيه ونزلت منها ودخلت الكليه الكل كان بيبصلها علي جمالها ورقتها ...


دخلت علي الكافتيريا لقت شلتها قاعده كلهم سلموا عليها ..


* وحشتيني يابنت الايه


روح: انتي اكتر كلكم عاملين ايه واحشني اوي ..


ياسمين: مش روح راحت الصعيد يا شباب


..ايه ده بجد 


* احكيلنا يا بنتي عملتي ايه والمكان هناك عامل ايه 


..اكيد مقرف 


روح: بصوا هوا في البدايه كنت متعقده جدا من المكان وكده بس اكتشفت ان المكان ناسه اللي بتحليه الناس هناك طيبين جدا ويتحبوا الجو كان مش زي هنا زحمه وكده هناك تصحي علي صوت العصافير ومنظر الخضرة


..وتنام علي صوت الضفاديع صح


ياسمين: ايه الرخامه دي


روح: بصوا انتم مش هتفهموا يبقوا اسكتوا حد جاب جدول المحاضرات 


* ايه ده بجد هاتحضري


روح: ايوه هاحضر انا عايزة انجح السنه دي


..انتي اتغيرتي اوي 


روح: اكتشفت ان حياتي مش ليها هدف ..


ميرا: وعايزة هدف ليه ما انت عندك كل حاجه 


بيبصوا عليها..


ياسمين: عايزة ايه يا ميرا


روح: بس يا ياسمين دي ميرا دي صاحبتنا 


ميرا قعدت والكل متضايق من وجودها ...


ميرا: وحشتيني اوي يا روح


ياسمين: واللهي


ميرا: ايه روح القطه كلت لسانك ولا ايه ...


يونس كان واقف بيتفرج عليها من بعيد لقاها بتجري عليه وفرحانه..


ابتسم وتلقائيا فتح اديه ..


هيا بتجري وفاتحه ايدها ..عدت من جمبه وحضنت شاب 


اتفاجئ يونس ..


روح بفرحه: اهلااا


لقت شاب واقف وفاتح ايده ...


بتجري عليه 


كان يونس وصل واتفاجئ انها بتجري عليه ومبسوطه فتح 


دخلت في حضنه بسرعه ...


روح: خالد وحشتني اوي اوي 


خالد : حبيبتي انتي اكتر

يونس كور ايده بعصبيه وكالعاده كان رايح يجيبها من شعرها ...


مشت هيا وخالد وهوا كان استوعب اللي حصل ..خرج بره الكليه وركب عربيته ...


يونس بعصبيه: مستني منها ايه يعني ها ..مستني ايه ..عايز تجيبها من شعرها وتحضنها وتقولها انك بتاعتي انا وبس صح لأ انسي يا نمر ...انت عايز واحدة تكون ماحبتش قبلك تكون اول راجل في حياتها تملك قلبها وروحها مش جسمها .. 


ركب عربيته ومشي ..


تررن تررن ...تليفونه بيرن. 


يونس : ايوه يا فندم اه انا استأذنت يوم يا فندم تمام بكره ان شاء الله ..بس عايزين دعم المجموعه اكترها مصاب ..تمام يافندم في رعايه الله


قفل التليفون ...


يونس بتفكير: كانك جاي تتوجع وتمشي فووق انت النمر اللي ما هايهدهوش حاجه واصل ..تتوجع ليه ؟!

بقلم حنين عادل

.........................

في المستشفي...


صفاء: يعني ايه يا دكتور ماعندكوش امكانيات هاتسيبوا البت تموت


الدكتور: للاسف انا بقولك لمصلحه اختك خديها مستشفي في مصر حالة رجليها صعبه ولو فضلت اكده ممكن توصل لاقدر الله للبتر 


صفاء: يامري ..بتر ..


الدكتور: ياريت تنقلوها في اسرع وقت 

...................

في الكليه...


خالد قعد مع روح وميرا قاعده ..


خالد ميل علي روح: ايه اللي جابها دي


روح: جايه تحرق دمي يا باشا 


خالد: طب ايه رايك احنا نحرق دمها معايا يا صاحبي


روح: معاك يا صاحبي 


خالد: ميرا .


ميرا باعجاب واضح: ايوه يا خالد


خالد: عرفت انك اتضحك عليكي


ميرا: ايه ؟!


خالد: قصدي ان حسام سابك بعد يا حبه عيني ما حبتيه


ميرا بغضب: حسام مين اللي يسبني ده انا اللي سبته


خالد: غريبه يعني مش ده اللي بيقولوا عليكي


ميرا: هوا بيقول ايه


خالد: بيقول انك كنتي بتجري وراه عشان فلوسه ولما اخد اللي هوا عاوزه ماعدش ليكي لازمه ورماكي ..


ميرا قامت بعصبيه : انت بتقول ايه انا ماسمحلكش ..


خبطت ايدها بعصبيه في الكبايات العصير وقع علي هدومها..صوتت وطلعت تجري علي الحمام بعصبيه 


روح: ههههه ..زودتها اوي يا خالد


خالد: دي بت سئيله تستاهل انا عارف كنتي مصاحباها ازاي ..


روح: قدري ..

.....................

في شركه النمر..


بدر: ازاي يا يونس


يونس: ارجوك يا عمي توافق


بدر: ماقدرش اجبرها تاني تروح الصعيد شوفت عملت فيك ايه اول مرة عايزينا نعيد ده تاني قولتلك ميه مرة بنتي تاخد احسن ما عندها بالحنيه مش بالعصبيه


يونس: طيب يا عمي فكر بس ما تاخدش قرار دلوقتي 


بدر: اللي فيه الخير يقدمه ربنا


يونس: انا ماشي استأذنت 24 ساعه وراجع تاني


بدر: بالسلامه خلي بالك من نفسك ..

...........................

في مدرج الجامعه ..


يا انسه ..يا انسه


روح فاتحه بوقها ومش فاهمه اي حاجه 


روح قامت وقفت: ايوه يا دكتور


الدكتور: فهمتي حاجه


روح: عاوز الحق ولا ابن عمه


الدكتور بضحك: الحق


روح: مش فاهمه اي حاجه خالص 


الدكتور: طب اتفضلي اقعدي ...


روح قعدت بعد ما كل المدرج ضحك عليها ...


ياسمين: اقفلي بوقك بقا يخربيتك 


عامله جروب واتس روايات وبنزلها مره وحده اللي حابه تخش تكلمني


روح: ياسمين هيا دي مادة ايه


ياسمين: روح هوا احنا عندنا مواد ايه


روح: الصراحه مش عارفه


ياسمين: يبقي تسكتي احسن 


روح كملت فتح بوقها واندهاشها من اللي بيتقال..


عامله جروب واتس روايات وبنزلها مره وحده اللي حابه تخش تكلمني


بعد نص ساعه طلعوا من المحاضرة..


ياسمين: فهمتي حاجه


روح: دماغي عملت Eror404 


ياسمين: ما طبيعي ما انت طول السنين اللي فاتت مش بتحضري مستنيه ايه


روح بضحك: تمام انت الدحيحه بقا عرفيني مش عارفه انتي مصاحبه فاشله زيي ازاي ماهوا هايحصل حاجه من اتنين يا اما اخليكي فاشله زيي يا اما تخليني دحيحه زيك ..


ياسمين: لا والنبي انا قلبي بيوجعني ...


فضلوا يتمشوا...


ياسمين: الحقي يوسف جاي علينا


روح: سيبك منه ..


يوسف قرب...


يوسف: روح ارجوكي اسمعيني


روح: كفايه اوي اللي حصل وسمعته لحد دلوقتي لو انت راجل وعندك كرامه ابعد عني ..ابعد عني 


روح مشيت وخرجت من الجامعه كلها ...


وياسمين وراها وخالد شافها من بعيد..


خالد: معلش يا ياسمين سيبيني معاها شويه


ياسمين: ماشي .


خالد راح فتح عربيتها قبل ماتمشي وقعد وهيا مشت بالعربيه..


عامله جروب واتس روايات وبنزلها مره وحده اللي حابه تخش تكلمني


خالد: لسه بتحبيه يا روح؟!


روح: لأ بكرهه ..


خالد: اومال ايه اللي مضايقك


روح: اللي مضايقني ان الغلطات في حياتي كتير ومش راضيه تسبني في حالي اللي مضايقني اني حاسه ان انا قدامه ضعيفه ..ضعيفه مش لاني بحبه لسه لأ ضعيفه لاني صدقته قبل كده واديته قلبي وضحك عليا واستغلني كل ما بفتكر كده بزعل من نفسي اوي ..


خالد: ربنا لما بيحب حد بيكشفله حقيقه الناس اللي حواليه ومعادنهم كويس انك عرفتيه علي حقيقته وان الكذبه ما فضلتش كتير انتي بشر واكيد هتقابلي مواقف من دي كتير


روح وهيا سايقه:هوا انا وحشه يا خالد


خالد: ليه السؤال ده


روح: لان كل اللي بيقعوا في طريقي وحشين 


خالد: انتي بالنسبالي مافكيش غلط يا روح مافكيش عيوب .


روح : وحشتني الكام يوم دول 


خالد: انتي اكتر ..


روح: انتي عارف ربنا عوضني بيك اجدع اخ واكتر واحد بتفهمني

خالد: اعمل ايه بقا امي الله يرحمها كانت لازم ترضعك 


روح: مستخسر فيا اللبن يلا


خالد: ايوه خدتي الكالسيوم بتاعي


روح بتبصله كنت عايز كالسيوم ايه اكتر من كده ما مشاء الله تسد عين الشمس اهو ..


خالد: نقي. نقي اوي ..انا حاسس ان صحتي متأخرة ..حاسبي حااااسبي...


عربيه كانت قدام روح وماعرفتش تتفداها و....يتبع


رواية صعيدى علمنى الأدب الفصل السابع عشر 17 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية صعيدى علمنى الأدب)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات