رواية معلمة من الصعيد الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد البارت السابع والثلاثون 37
رواية معلمة من الصعيد الجزء السابع والثلاثون 37
رواية معلمة من الصعيد الحلقة السابعة والثلاثون 37
رواية معلمة من الصعيد بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد |
رواية معلمة من الصعيد الفصل السابع والثلاثون 37
بسم الله الرحمن الرحيم
(بارت³⁷)
في بيت والد سهام
بيري: أنا عايزة حرس
رحاب: ليه أن شاء الله
بيري: عشان يقفوا جنب فستان الحنة مش ناقصة هي
موده بضحك: متخافيش الفستان في اوضتي أنا و عز و الدولاب مقفول
بيري :طيب الحمدلله
يارا: طيب انا اروح اصور الفستان تمام
بيري: تمام يا حبيبتي و تمشي يارا
لين: ماما ماما
رحاب بتعب: نعم
موده: رحاب انتي كويسة
رحاب: اه بس عملت مجهود عشان كده مش قادرة
زهراء: رحاب ممكن تقعدي شوية عشان انتي حامل
رحاب: أنا كويسة يا حبيبتي بس دوخة بسيطة
موده: هجيبلك عصير و اجي
رحاب: تمام يا حبيبتي و تخرج موده
****
في المطبخ موده بتعمل العصير
عز: مراتي
موده: بسم الله عايز اي
عز: كلمني كويس
موده: عايز اي يا استاذ عز
عز: مش عايز شوفتك جاية المطبخ قولت ارخم عليكي
موده: الحمدلله انك عارف نفسك
عز: مش هرد عليكي بتعملي اي
موده: بعمل عصير رحاب
عز: طيب ما في عصير في التلاجة جبته امبارح
موده: رحاب بتحب البرتقال قولت اعملها اتنين مش بتحب التفاح
عز: تمام يا حبيبتي ما خلاص يا موده بقي أنا عارف اني غلطان و قولتلك مش هعمل كده تاني و انا كنت جاي اقولك اساسا والله بالله عليكي خلاص بقي عايزين نفرح بقي
موده: قولت يا عز يوم ما تثبت انك بتحبني بجد اليوم اللي هقولك تمام نرجع زي الاول
عز: طيب اعمل اي
موده: معرفش اتصرف انت بقي
عز: و الله بحبك
مود:ه يلا يا عز من هنا ورايا شغل كتير انهاردة عندنا حنة و مش عايزينها تبوظ كفاية كسرت قلب واحدة يلا يلا
عز بأس راسها و يخرج
موده بابتسامة: و انا كمان بحبك بس لازم تعرف قيمتي
*****
فيلا يوسف
يوسف: ماما انتي رايحة حنة بيري
بسملة: اه باذن الله
يوسف: أنا رايح أقعد مع الشباب
بسملة: تمام يا حبيبي ما تروح معهم يا فارس
فارس: حاضر يا ماما مع اني مليش في جو الافراح دي بس تمام
بسملة: تمام يا حبيبي
*****
في المساء في الحنة الكل بيرقص بسعادة و فرح
رحاب: لولولولولولوي
بيري: احنا قولنا اي
رحاب: زغروطة مش هتعمل حاجة يعني لولولولولولوي
هيام: يا بت اهمدي انتي حامل
رحاب: حاضر حاضر
تحت عند الشباب
عز: منور يا فارس
فارس: بنورك
غيث: اي الحنة الساكتة دي
يوسف: أنا قولت في دمار اي الهدوء دي
غيث: تجي نرقص بالعصيان
حاتم: أقعد اتنل بدل ما تفضحنا
غيث: عيب عليك أنا صعيدي
ماهر: طيب ورينا يا صعيدي يلا يا شباب
الكل: يارب
عند البنات
يارا: الشباب بيرقصوا بالعصيان الحقوا
موده: اي و يجروا كلهم يتفرجوا
حسناء: ادخلي يا زفتة انتي و هي
زهراء: متخافيش يا طنط مش ظاهرين
عند الشباب كانوا بيرقصوا بالعصيان
غيث: قولتلك يا بني احنا صعايدة عيب تدخل في تحدي معنا
عند البنات
موده: يا ختي ماشاء الله قمر يا ناس
زهراء: موده واقعة يا جدعان
موده: بمدح في جوزي بمدح قدامكم انتوا إنما قدامه وش الخشب شاغل
بيري: عاش لكي عاش لكي
زهراء: برافو يا موده
رحاب: حريقة انتي و هي اسكتوا
بيري: بس شايفين قرة عيني بيرقص ازاي خمسة عليه و الله
يارا بضحك: عوض عليا عوض الصابرين و الكل يضحك
بيري: لا لا ده كان زمان
رحاب: ربنا يحفظكم لبعض و يجعلكم زوجين صالحين
بيري: يارب
زهراء: يلا ندخل عشان الضيوف
*****
الحنة خلصت علي خير كلهم قاعدين في الجنينة
موده: لا بس عاش الرقص بالعصيان حلو
عز: شكرا شكرا
نبيل: الحمدلله اني اليوم خلص علي خير عقبال الفرح
يارب
بيري: هو بابا مجيش ليه
اسماء: معلش يا حبيبتي قاعد مع جدك
نبيل: اسماء انتي مش قولتي أنه هيجي انهاردة
اسماء بتوتر: اه بس مش عارف مجيش ليه
سهام: بلاش توتر يا اسماء عارفين كلنا أنه مش هيجي وشكله مش اتغير زي ما انتي
اسماء: و الله يا جماعة امبارح كان بيقول هيجي و نرجع كلنا بس معرفيش راح فين
سليم: مرحتيش مكان أنا اهو
نبيل: بابا
كاظم: السلام عليكم عروستي الحلوة
:وعليكم السلام
بيري: بابا و تروح تحضنه
سليم: أنا قولت اسيبكم تخلصوا فرحتكم و اجي
نبيل: اهلا يا بابا اتفضل
سليم: لا اتفضل اي تلموا حاجاتكم عشان نروح يلا حقكم عليا يا ولاد تصرفاتي كلها كانت غلط و وعدكم من اليوم هكون سليم تاني
سهام: أنا مش هروح مكان
سليم: و تسيبي ابوكي لوحده كده يا سهام
سهام: ابويا صغرني و قال اانا السبب في ده كله
سليم: حقك عليا يا بنتي كنت غلطان حقك عليا يلا بقي نرجع عشان نفرح بفرح غيث و بيري
نبيل: خلاص يا جماعة يلا بينا اي رايكم
....
سليم: أنا عارف اني غلطت في حقكم كتير بس دلوقتي حتي ندمان البيت من غيركم وحش اوي ملوهش طعم ارجعوا خبي الحياة ترجع تاني
سهام: هرجع بس بشرط
سليم: اي
سهام: اي حاجة من نظام زمان مش ترجع تاني
سليم: ماشي يا بنتي
سهام: يلا يا بنات نلم حاجاتنا
موده: بس أنا مش هرجع في مكان أما أقعد هنا أما تخدلي شقة برة يا عز أما ارجع بيتي اللي في بلد
صابر: ليه بس يا بنتي ما الحاج جاي بنفسه لكم
موده: ده قراري و مش هرجع فيه أنا مش هرجع الفيلا دي تاني
رحاب: موده
موده: لو سمحتوا يا جماعة
عز: خلاص يا جماعة هناخد شقة في العمارة اللي جنبنا عادي
موده: لا مش عايزة ارجع المكان دي نهائي
عز: خلاص نشوف مكان برة
موده: عمتو لو سمحتي أنا هروح أقعد في شقتك
حاتم: نعم تقعدي هناك لوحدك
موده: اه يا حاتم
عز: خلاص يا جماعة هقعد أنا و هي هناك مفيش حاجة عادي
صابر: أنا مش عارف اي القرارات الزفت دي ما كل حاجة خلصت خلص ارجعي بيتك و نخلص بقي
موده: ده مش بيتي و عمري ما حسيته بيتي لو عايزين نعيش أنا و عز خلينا نبعد عنكم عشان كفاية دمرتوا حياتنا مرة و تمشي
عز: جدعان يا شباب سيبوها هي هتكون كويسة و احنا هناك موده مش هتقدر ترجع زي الاول معكم اصبروا عليها شوية و بعد اذنكم و يروح وراها
****
في اوضة عز و موده
عز: موده
موده: نعم
عز: يلا عشان نروح بيت عمتك
موده: تمام نلم الحاجة
عز: تمام يلا بينا
*****
صابر: ازاي توافقوا اني بنتي تروح تقعد هناك
هيام: بنتك مش لوحدها يا صابر معها جوزها و سيبها كده احسن ليها
كاظم: أنا بقول نقعد هنا انهاردة و نمشي بكرة الصبح عشان الوقت بقي متأخر
سليم: تمام ماشي
و ينزلوا عز و موده
صابر: بردو يا موده هتمشي
موده: اه يلا يا عز
حاتم: هيجي اوصلكم
عز: لا خليك عارف المكان يلا يا موده
موده: تمام سلام يا عمتو سلام يا خالتو حسناء سلام يا بنات
بيري: هتجي الفرح صح
موده: اكيد يا بنتي طبعا هيكون موجودة من الصبح
بيري: منتظركي يا حبيبتي ربنا يجعل ايامك كلها خير
موده: اللهم امين
******
في شقة هيام يوصلوا موده و عز و يطلعوا الشقة
موده: اوف الشقة متربة اوي
عز: بقالكم شهور مش هنا اكيد لازم تكون كده بس انا بحب البيت ده اوي
موده: اشمعنا
عز: كده بحبه
موده: طيب داخل الشنط يلا
عز: حاضر و يدخلوا
موده: يلا عشان نعمل الشقة دي
عز: دلوقتي
موده: اه
عز: بت أنا تعبان من الصبح سيبني في حالي
موده: هنام في التراب و القرف ده يلا بينا يلا
عز: حاضر يا موده حاضر
***
في بيت والد سهام
غيث: يومين و تكوني في بيتي
بيري: أن شاء الله
غيث: تعرفي أنا فرحان اوي اوي اوي
بيري: ربنا يسعدك
غيث: يارب و يحفظك ليا تحبي نسافر فين
بيري: مش في مكان حلو نقعد هنا
غيث: تمام براحتك أنا هروح امشي بقي
بيري: ليه ما انت قاعد
غيث: كفاية كده عشان ورايا كذا مشوار
بيري: تمام يا حبيبي
غيث: يلا سلام و باس راسها و يمشي
بيري: في رعاية الله ادخلي عمري بخطواتك اليمين اه رسالة مين مين دي و تفتح
:اوعي تفتكري انك هتقعدي مع غيث ده شهرين و يطلقك و يسيبك
بيري: اي الهبل ده استغفر الله و تعمل للرقم بلوك
*****
عند موده و عز
موده: اه مش قادرة أنا أقوم اخد شاور و انام
عز: تنامي اي
موده: عايز اي
عز: الفجر فاضل عليه ساعة تاخدي شاور و تقعدي نصلي الفجر و ننام
موده: تمام يلا ممكن تدخل حمام اوضة حاتم عادي
عز: تمام يلا و باسها و يجري
موده بضحك: و الله مجنون
***
تاني يوم في فيلا سليم كانوا كلهم داخلين الفيل
بيري: احنا فين
سليم: اي رايكم في التغيرات الجديدة
رحاب: اللهم بارك حلوة اوي
جاد: ايوه كده خلينا نشوف الحياة صح أيوة يا جدو
سليم: البيت منور بيكم اوعوا تسيبوا و تمشوا تاني
سهام: ربنا يحفظك لينا يا بابا
زهراء: اه انا عايزة انام
بيري: و انا جدا مكنتيش بعرف انام
سهام: طيب يلا علي اوضكم يلا
**
عند عز و موده
موده: استاذ عز عز
عز: في أي يا بنتي عاملة دوشة ليه
موده: الضهر اذان يلا عشان تصلي و تنزل تجيب شوية طلبات
عز: حاضر صباح الجمال
موده: صباح النور
عز: لا بس اي القمر ده علي الصبح
موده: اخلص يلا ورانا حاجات كتير
عز: حاضر يا ست الكل و يقوم و موده تروح المطبخ
موده: اعمل اي اعمل اي
عز: تعملي اي في أي
موده: اكل مش عارفة اعمل اي
عز: اي حاجة هتكون حلوة من ايديك
موده: تسلم
عز: متعمليش حاجة أنا هنزل اجيب اكل تمام
موده: تمام يلا يا بقي
عز: شكلنا مطولين هنا
موده: اه مش هرجع في أي مكان يا عز فاهم
عز: ماشي يا عيون عز
موده: يلا عشان عايزك في موضوع مهم
عز: تمام ماشي ويخرج و تجي رسالة لموده
(الشباب اتغيروا بس عشان يثبتوا اني العيب من اهلهم أنهم هم لسه زي ما هم بيخرجوا و يسهروا في أماكن كتير و تيا لسه بتصور فديوهات و تنزل فشلتي يا موده )
موده: نعم اي الكلام ده مستحيل لا لا
****
فيلا سليم
في اوضة جاد
جاد: السلام عليكم
يارا: وعليكم السلام عايز اي
جاد: الله عرفتني يعني
يارا' عايز اي يا جاد اخلص
جاد: انتي ليه مش متنقعة اننا نتكلم
يارا: عشان حرام نتكلم يا جاد
جاد: ما أنا قولتك هنتجور لما اخلص الكلية
يارا: يا عم اتنل لما تخلص السنة دي و اقفل بقي عشان حرام
جاد: حرام اي ما قولتك هنتجوز
يارا: حتي يا جاد بردو حرام اظن كان الكلام بين المخطوبين حرام و مش قصدي كلام عادي لا كلام دلع و حب زي حضرتك كده حرام احترام نفسك و سيبني في حالي
جاد: ماشي يا يارا و يقفل
****
في مطعم يوسف خارج مع غرام
يوسف: عاملة اي
غرام: الحمدلله
يوسف: مالك قاعدة متوترة ليه
غرام: عشان مكنيش ينفع أخرج أنا و انت انا مش عارفة ازاي سمعت كلامك
يوسف: في أي يا بنتي بنعمل اي احنا يعني احنا قاعدين عادي و بعدين انتي مش بتخلني اكلمك في قولت نتقابل
غرام: لا والله
يوسف: علي فكرة أنا بحبك
غرام: يوسف بالله عليك أنا عايزة امشي مينفعش كده
يوسف: احنا لسه جاين
غرام: معلش أنا عايزة امشي
يوسف: تمام اتفضلي يا غرام لما نشوف اخرتها معكي
*****
عند عز نزل السواق يشتري طلبات للبيت
عز: ازيك يا ام فاروق
:اهلا ازيك يا عز يا بني فينكم بقالكم كتير مش موجودين و الست ام حاتم عاملة اي
عز: كويسين الحمدلله موجودين يا ام فاروق بس راحوا بيت تاني و احنا هنقعد هنا شوية
:تنوروا يا بني عايز اي بقي
عز: طماطم و خيار
:من عيوني حاضر
عز: هروح اجيب حاجة لحد ما تخلصهم
:تمام يا بني و يمشي
عز: ابو الشباب عم شريف
:ازيك يا عز يا بني تعال يا بني عامل اي
عز: الحمدلله يا حاج خمسة جنية فول بقي و خمسة جنية طعمية و مخلل بقي
:من عيوني يا بني
عند موده
موده: هو اتاخر كده ليه و تخرج البلكونة تشوفه جاي عامل يهزر مع الكل
عز: أنا جيت يا ام العيال افتحلي يلا
موده: مجنون و تروح تفتح
عز: أنا جيت
موده: اهلا اهلا
عز: و سهلا يا حبيبتي اتفضلي الفراخ و اللحمة و الفطار و جبت بيتزا للغداء حلو كده يا مدام عز
موده: حلو يا قلب مدام عز
عز: الله
موده: اخلص يلا هات الحاجة ورايا
عز: حاضر يا حبيبي
*****
فيلا يوسف
فارس: هاخد اول ايام رمضان هنا و هيجي باذن الله
:لا تتأخر يا فارس محتاج انك تكون هون معنا
فارس: باذن الله يلا هكلمك شوية
:تمام سلام
بسملة: بتكلم مين
فارس: صحابي
بسملة: هتقعد لحد رمضان
فارس: اه باذن الله ما هو خلال شهر و نص غالبا
بسملة: اه باذن الله
فارس: في هقعد عادي
بسملة: تمام يا حبيبي
*****
في المساء في غرفة بيري
بيري: هتجي بدري صح
موده: اه يا حبيتي هروح علي الفندق علي طول
بيري: تمام عاملة اي مع عز
موده: كويسين الحمدلله
بيري: موده أنا خايفة
موده: مالك يا حبيبتي في حاجة
بيري: امبارح جتلي رسالة من حد مكتوب فيها اني غيث هيطلقني
موده: بعد الشر مين ده
بيري: عملت بلوك
موده: احسن بردو سيبك من الكلام ده ربنا يسعدك مع جوزك يا حبيبتي أنا كمان في حاجة
بيري: اي
موده: في رقم بعتلي قالي اني الشباب مش اتغيروا ده كله اي كلام
بيري: ازاي يعني
موده: مش فاهمة بس بقولك ابعتلي الرقم كده
بيري: تمام اصبري ثواني
موده: تمام معكي
بيري: اهو بعته
موده: ده نفس الرقم يا بيري
بيري: يبقي بيكدب
موده: مش عارفة حقيقي سيبك نفرح بيكي و بعد كده نفوق بقي عشان ورانا حاجات كتير اوي
بيري: اه باذن الله
موده: يلا روحي نامي عشان تصحي بدري
بيري: تمام يا حبيبتي تصبحي علي خير
موده: و انتي من أهلع و تقفل و تقعد تفكر
عز: موده
موده: اي نعم
عز: مالك سرحانة في أي
موده: مفيش
عز: طيب تمام
موده: عايز حاجة
عز: زهقان
موده: اعمل اي يعني أنا
عز: تعالي نخرج شوية
موده: مش هينفع بكرة الفرح لازم انام بدري
عز: تمام يا موده نامي نامي
موده: مش هتنام
عز: لا مخنوق هطلع البلكونة
موده: براحتك أطفئ النور بس يا عسل و انت خارج
عز بصدمة: عسل لا تعالي هنا و يمسك المخدة
موده: هتعمل اي سيب المخدة
عز: يضربها انتي عارفة اني بكره كلمة عسل دي صح
موده بضحك: صح عشان كده بقولها
عز: والله و يضربها
موده: ابعد يا عز خلاص مش هقولها تاني
عز: ايوه كده
موده: يلهوي بوظت المخدة
عز: احم مكنيش قصدي
موده: ده انت يومك ابيض
عز: لا صل علي النبي
موده: عليه الصلاة و السلام
عز: بحبك
موده: اطلع برا يلا
عز: حاضر يا روحي و يمشي
*****
:بيدوروا علينا
:لا مشغولين دلوقتي في الافراح بتاعتهم
:سيبهم يفرحوا شوية عشان النكد كده و اول واحد هيكون حاتم و اول واحدة موده اللي فرحانة بنفسها دي انا هعرف مين احنا
:كانت جيتها غلط علينا كلنا
:نعمل اي بقي ما هو السبب خليها تجي و دلوقتي كلنا ندمانين
:هو ماله بس
:مش بيحبها سيبك المهم دلوقتي
:اي
:لازم جاد و الشباب يشربوا مخدرات لازم انتقم من كل واحد فيهم
:تمام ماشي من عيوني نحط السم في العسل
:ازاي
:نحط المخدرات في العصير و الاكل العيال مش هيشربوا غير كده
:تمام اعمل اي شي المهم يشربوا
:اشطا علي خير باذن الله
:علي خير باذن الله انت أمام مسجد يا بني انت تجار مخدرات
بضحك: تصدق صح
:عايزين ننكد عليهم بقي بعد الفرح
:نعمل اي
:هقولك بس يلا بينا بقي عشان ورانا شغل كتير
:يلا يا باشا
*****
تاني يوم في المساء الفرح خلص علي خير الحمدلله و الكل كان مبسوط و فرحان
سليم: بردو مش هتجي يا موده
عز: معلش يا جدو احنا مرتاحين هناك
سليم: براحتكم بس انا مش عايز أقعد من غيركم
عز: فترة و نجي يا جدو
سليم: باذن الله
كاظم: يلا خد عروستك يا باشا و اطلع الجناح بتاعكم
غيث: تمام يا عمي تسلموا يا جماعة الحمدلله الفرح خلص علي خير و يسلموا علي اهلهم و يطلعوا
يمني: اللهم بارك ماشاء الله
سهام: كفاية عياط يا اسماء
اسماء: هتوحشني اوي
سهام: دي جنبنا يا حبيبتي يومين بس هتقعدهم برة
نبيل: ربنا يسعدهم يلا بينا يا ولاد يلا
***
في جناح غيث و بيري
غيث: اتفضل يا عروستي
بيري: بسم الله
غيث: مبارك لينا
بيري: الله يبارك فيك
غيث: اي بقي
بيري: عايز اي
غيث: مش عايز حاجة بس مش تعلقي الفستان عشان نصلي
بيري: تمام و تمشي
غيث: الحمدلله يارب الحمدلله
****
في عربية عز
عز- تحبي نخرج شوية
موده: ممكن نروح علي النيل
عز: تمام يا حبيبتي مالك بقي
موده: مفيش عادي
عز: لا شكلك زعلان
موده: مفيش يا عز ممكن نروح
عز: مش هنخرج
موده: لا عايزة اروح
عز: لا ده في حاجة و حاجة كبيرة احنا نروح احسن
موده: تمام
****
في جناح غيث و بيري
غيث قاعد في الصالة بعد ما بيري خرجته من الاوضة كلها
غيث: هي البت دي طولت جوا ليه و يروح يخبط بت يا بيري لا ما مستحيل خائفة مني و قاعدة ده كله بيري اي الكسوف ده ده انا جوزك بردو غيث بدأ يقلق لما مش ظاهر اي صوت
غيث: بيري بلاش هزار و يخبط جامد و بعد كده يكسر الباب و يدخل مكنيش في حد
غيث: بيري بيري انتي فين و يروح عند الحمام يخبط و يفتح مكنيش في حد
غيث يكلم عز
غيث: عز الحقني
عز: في أي
غيث: بيري مش موجودة
......
تبع
#معلمة_من_الصعيد
#مريم_شعبان
رواية معلمة من الصعيد الفصل الثامن والثلاثون 38 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية معلمة من الصعيد)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)
تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)