📁

رواية وعد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم عزة العربى

رواية وعد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم عزة العربى

رواية وعد البارت الثامن والعشرون 28

رواية وعد الجزء الثامن والعشرون 28

رواية وعد الحلقة الثامنة والعشرون 28

رواية وعد بقلم عزة العربى

رواية وعد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم عزة العربى
رواية وعد


رواية وعد الفصل الثامن والعشرون 28


روايه وعد ❤️

بارت28

بقلمي عزه العربي.

وصلوا القاعه

القاعه كانت كبيره جدا وفي ناس كتير معزومين اكترهم رتب في الداخليه ورجال أعمال كبيره وصحافيين ومصورين وناس كتير جدا 

يوسف مسك ايد رحيل عشان يدخل بيها 

والسيوفي مسك ايد وعد عشان شكله قدام الصحافه وصحابه في الداخليه واشتغلت اغنيه طلي بالابيض طلي يا زهره ريحان 

وكل اب سلم بنته لعريسها 

ابتدت اول رقصه سلو وكل عريس اخد عروسته وبيرقص بيها في جو رومانسي 

وعد بخنقه: عاجبك كده يعني انا رقبتي وجعتني وانا بصالك لفوق كده 

يحيى بضحك: انتي اللي قصيره اوي يا قلبي 

وعد :لا انت اللي طويل اووي

يحيي رفعها من عالارض ووشها بقي في وشه وهما قريبين جدا من بعض

وعد بشهقه : نزلني يا مجنون الناس بتتفرج علينا

يحيى:تعرفي انا نفسي حالا اخبيكي كلك جوايا هموت والناس بتبص عليكي كده

احمد بيبص لرحيل بحب وكل ما يبص عليها وهي بترقص معاه وشها يحمر اكتر

رحيل باحراج: كفايه كده بقي الناس بتتفرج علينا

احمد: كفايه آيه هو انا لسه عملت حاجه وبعدين الناس بتبص عشان انتي قمر وخطفتي قلوبهم

رحيل اتحرجت اكتر وحطت وشها في الأرض

احمد رفع وشها بأطراف أصابعه: ممكن تعيشي اللحظه النهارده يوم فرحك واليوم دا مش هيتكرر تاني يوم بيكون مره واحده في العمر بس لازم تعيشيه بكل جوارحك افرحي يا لولو افرحي بيومك افرحي بالناس اللي بتحبك افرحي بجوزك حبيبك 

رحيل ابتسمت وحاولت علي اد ما قدرت انها فعلا تفرح

وبعدها يحيي اخد المايك ووقف قدام وعد ومسك أيدها وغني لها 

لو باقي في عمري شوية وقت احب أشوفك آخر حد

واغمض عيني على شكلك من بين ملايين عشاق الارض

مكتوب أسامينا ان احنا لبعض

مكتوب على قلبي انه يحب

ده محدش قدي محتاجلك

وانتي من بعدي مالكيش حد

عشقي جوايا مزلزلني وقاسمني معاه نصين

عشقي جوايا مغميني موديني معاه على فين

عشقي جوايا مزلزلني وقاسمني معاه نصين

عشقي جوايا مغميني موديني معاه على فين

مكفانيش فيكي عشق الدنيا ولا عشق الأزمان التانية

اصل انا مشبعتش يوم منك

شد وعد ورفعها في حضنه لفوق ودار بيها ولف بيها كتير كتير وهي خافت لتقع سابت نفسها في حضنه وكلبشت فيه 

الكل بيسقف ليحيي وصوته اللي يجنن والحب اللي واضح للكل ومشاعره هو ووعد اللي بتتكلم كل كلام العشق

وعد اخدت المايك وبصت ليحيي بحب وغنيتله هي كمان رغم اعتراضه بس هي صممت وهو وافق عشان دا يومها وبس


أﻧﺖ ﻓﺮﺣﻪ اخرها ﻃﺮﺣﻪ ﻭﺩﺑﻠﻪ ﺗﺮﺑﻂ قلبي ﺑﻴﻚ

أﻧﺖ ﻧﺠﻤﻪ ﺟﻤﻴﻠﻪ ﺳﺎﺭﺣﻪ ﺿﺎﻳﻬﺎ ﻋﺎﻛﺲ عينيك

أﻧﺖ نور ﺍﻟﺸﻤﺲ ﻟﻤﺎ ﺗﻈﻬﺮ ﻣﻼﻣﺢ ضحكتي

أﻧﺖ ﺣﺎﻟﻪ ﻋﺎﻳﺸﻬﺎ قلبي، ﻧﺴﻤﻪ ﺳﺎﻛﻨﻪ في ﻭﺭﺩتي

ﺣﺎﺑﻪ أﺣﺒﻚ ﺣﺐ ﺍﻛﺒﺮ ﻣﻦ ميه ﻗﺼﻴﺪه في ألف ﺑﻴﺖ

ﺣﺎﺑﻪ ﺍﻋﺸﻴﻠﻚ ﻋﻤﺮ ﺗﺎني، ﺣﺎﺑﻪ ﺍﻗﻮﻝ إن أﻧﺎ ﺣﺒﻴﺖ

آه ﺑﺤﺒﻚ ﺣﺐ ﺍﻗﻮﻯ ﻣﻦ ﺧﻴﺎﻝ ﻣﻠﻴﻮﻥ ﺭﻭﺍﻳﻪ

ﺑﻌﺘﺮﻓﻠﻚ قلبي ﺩﺍﻳﺐ ﻣﻦ ﺑﺪﺍﻳﻪ ﺍﻟﺤﻜﺎﻳﻪ

ﺧﻠﻰ ﻣﻮﺝ ﺍﻟﺒﺤﺮ ﻳﻠﻤﺲ ﻗﻠﺐ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﻉ ﺍﻟﺮﻣﺎﻝ

ﻭﺍﻟﻨﺴﻴﻢ ﺍﻭﺗﺎﺭﻩ تهمس لحن اجمل من الخيال

ﺧﻠﻰ ﻣﻮﺝ ﺍﻟﺒﺤﺮ ﻳﻠﻤﺲ ﻗﻠﺐ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﻉ ﺍﻟﺮﻣﺎﻝ

ﻭﺍﻟﻨﺴﻴﻢ ﺍﻭﺗﺎﺭه تهمس لحن اجمل من الخيال

ﺍﺟﺮي ﺣﺎﻓﻴﻪ في ﻭﺳﻂ ﻗﻠﺒﻚ ﻭاخطفك ﻭﺍﻫﺮﺏ ﺑﻌﻴﺪ

ﺟﻮﺍ ﺣﻀﻦ ﺳﻤﺎﻳﺎ ﺗﺮﻗﺺ من اﻟﻔﺮﺡ ﻃﺎﻳﺮ ﺳﻌﻴﺪ

ﺣﺎﺑﻪ أﺣﺒﻚ ﺣﺐ ﺍﻛﺒﺮ ﻣﻦ ميه ﻗﺼﻴﺪه في ألف ﺑﻴﺖ

ﺣﺎﺑﻪ ﺍﻋﺸﻴﻠﻚ ﻋﻤﺮ ﺗﺎني ﺣﺎﺑﻪ ﺍﻗﻮﻝ إن أﻧﺎ حبيت

يحيي اخد وعد كلها في حضنه وكان نفسه يخطفها ويمشي بقي من الفرح كله ومن عيون الناس اللي بتاكل وعد من جمالها وكمان صوتها الناعم الرقيق

احمد كمان اخد المايك ووقف قدام رحيل ومسك أيدها وغنوا مع بعض اغنيه رحيل بتحبها جدا 

احمد:

بغير من عيني وانا شايفك

وده اللي وصلت ليه

لو أسمع اسمي بشفايفك

بقولك كرّريه

وعمري ما هقدر أوصفلك

بحبك قد ايه

رحيل:

إرسمني في ليلك نجمة

ضيها يلمع في العين

إكتبني في عمرك كلمة

يحكوها الناس بعدين

أنا نفسي أعيش فوق عمري

يا حبيبي معاك عمرين

احمد:

لو تطلبي مني عينيا

لو تطلبي عمري كمان

هديكي سنيني الجاية

وهكون راضي وفرحان

انتي اللي وجودك جنبي

حسسني إن أنا إنسان

رحيل:

ده من أول دقيقة

لحبك قلبي مال

عرفت بميت طريقة

تغير حال بحال

بتوه بين الحقيقة

يا عمري والخيال

احمد:

ده من أول دقيقة

لحبك قلبي مال

عرفت بميت طريقة

تغيري حال بحال

بتوه بين الحقيقة

يا عمري والخيال

رحيل:

أنا عايزاك تفضل جنبي

سندي وفارس أحلامي

قلبي في قربك متطمن

خليك دايما قدامي

أنا قبل ما بنطق كلمة

بتكمل ليا كلامي

احمد:

ده وجودك بيكملني

خليتي حياتي حياة

إحساسي بحبك خدني

وانا هفضل ماشي وراه

حضنك يا حبيبتي لا يمكن

لو ثانية أعيش براه

رحيل:

فيه واحدة تملّي في ظهرك

وفضعفك هتقويك

تؤمرها حبيبي وأمرك

هتقول شبيك لبيك

جنبك ولآخر عمرك

هتعيش علشان ترضيك

احمد ورحيل:

ده من أول دقيقة

لحبك قلبي مال

عرفت بميت طريقة

تغير حال بحال

بتوه بين الحقيقة

يا عمري والخيال

احمد قال في المايك بعلو صوته : بحبك

ورحيل ردت عليه: بحبك

الكل سقف والشباب كانت بتصفر والكل كان فرحان جدا

يحيى شاور لاحمد وأحمد قام

يحيي مسك ايد رحيل وشدها لحضنه وأحمد مسك ايد وعد وشدها لحضنه

وبدء يحيى وأحمد يغنوا لاخواتهم البنات 


الفرحه اللي انا حاسس بيها

لا انا قادر اقوللها ولا احكيها

اختي حبيبتي وضي عيوني

لعريسها بايدي هوديها

من يوم ما وعينا علي الدنيا

ما فارقناش بعضنا لو ثانيه

علي عيني انك تبعدي عني 

دمعتي مش قادر اخبيها


والفرحه اللي انا حاسس بيها

لا انا قادر اقوللها ولا احكيها

اختي حبيبتي وضي عيوني

لعريسها بايدي هوديها

من يوم ما وعينا علي الدنيا

ما فارقناش بعضنا لو ثانيه

علي عيني انك تبعدي عني 

دمعتي مش قادر اخبيها

واوعي تنسي ان انا حضنك سرك اخوكي سندك ضهرك

واوعي تخافي من اي حاجه

وهجيبلك حقك لو ضايقك

الاغنيه كانت مؤثره جدا ووعد ورحيل مقدروش يمسكوا دموعهم وكل واحده فيهم اخوها ضمها لحضنه بحب كبير جدا وطمنها أنه دايما معاها وقمر كمان بكت جدا وافتكرت أيه بنتها وافتكرت عوض ربنا ليها وان ربنا بعتلها وعد وكانت بتعيط أن الاتنين هيبعدوا عنها وكل واحده هيكون ليها حياتها بعد ما اتعلقت بيهم 

يحيى وأحمد شافوها بتعيط نزلولها واخدوها معاهم عالاستيدچ والاربعه كانوا بيحضنوها ويبوسوا فيها 

يوسف طلع هو كمان اخدهم في حضنه وبعدها اخد قمر في حضنه وربط علي ضهرها وهي استكانت وبدأت تهدي بصلها وغمزلها: وحياتك عندي لوديكي شهر عسل احسن من اللي هيعملوه الولاد وانسيكي دنيتك كلها

قمر بحب ابتسمت: ربنا ما يحرمني منك يا حبيبي

زين طلع عالاستيدج هو كمان: بقولكم ايه بطلوا نكد بقي يلا كله ينزل تحت ماعدا الشباب وصفر لصحابه وفعلا وعد ورحيل وقمر ويوسف كمان نزلوا ويحيي وأحمد وزين وكل الشباب اللي في القاعه طلعوا 

زين مسك المايك وبدأ يهيبر وهو وصحابه ويغنوا ويرقصوا والجو كله اتملي بهجه بدء يغني

دخلت الفرح انا والشلة

دنيا جميلة. والليلة فلة

جبت صحابي. قلتلهم يلا

جوة الفرح. اشتغلت طبلة

ورقصنا دق دق دق دق دق

الشباب كانوا كلهم بيرفعوا ايدهم لفوق 

وانا وسط الفرح. رقاصة ضحكتلي

عملت تقيل. زهقت جتلي

بص الرقاصة. عمالة تغمزلي

رفعتلي ايديها. بايديها شورلتي

قولتلها لاء لاء لاء لاء

..

الشباب كلهم بيحركوا ايدهم بلاء 

اهدى يابابا. بلاش تندبني

عيل لسة. من دور ابنى

كلمة هقولها واسمع مني

انت بق بق بق بق

…..

طلعت فلوس. وفضلت انقط

فلوس بالكيلة. ما انا واد متظبط

انا اللي فايق. والباقي مهبط

وعنيهم مني. عماله بتشبر

ونازلين نق نق نق نق

..

سيبت الفرح. ومروح بيتنا

خرجت برة. ادور عربيتي

شغلت الكاسيت . ورقصت بايدي

فلقيت دخان طالع من كبوتي

ختها زق زق زق زق زق

الشباب كلهم وقفوا طابور وكأنهم بيزقوا عربيه 

الشباب كلهم كانوا بيرقصوا ويطلعوا وينزلوا مع بعض ويغنوا الكلمات مع بعض حتي احمد ويحيي كانوا بيرقصوا معاهم وهما فرحانين جدا ووعد ورحيل كانوا بيسقفوا ومبهورين برقص ازواجهم 

اللي اتجننوا مع زين

 ووعد كان نفسها تتجنن زيهم بس يحيي وقفها بنظره ترعب

خلصت الاغنيه والكل نزل والعرسان عالكوشه التورته وصلت وكانت عشر ادوار 

يحيى مسك أيد وعد وقطعوا التورته وأكلها قطعه وهي كمان أكلته

وأحمد مسك ايد رحيل وقطعوا التورته وهو اكلها بس كانت رافضه بعد ألحاح اكلت قطعه بسيطه وبعدها هي أكلته 

الفرح خلص والكل بدأ يمشي 

يحيى حط أيد وعد في أيده وخرج برا القاعه

وأحمد حط أيد رحيل في أيده وخرج هو كمان والكل واقف برا قبل ما يركب عربيته

السيوفي كان طول الفرح واقف مع زمايله في الداخليه ولما الفرح خلص سلم عليهم ومشي

احمد قرب من وعد وحضنها حضن طويل وهو عيونه مدمعه وحابسها بصعوبه

وعد بصتله بحب وعيونها دمعت هي كمان 

احمد ضمها اكتر: مش قادر اسيبك تمشي انا بجد هموت من غيرك مش متخيل اني اروح بيتنا وافتحه زي كل مره لما ارجع من مأموريه ومتلاقيكيش تاخديني في حضنك وتتنطتي من الفرحه وبعدها تفتحيلي تحقيق وتخليني احكيلك كل حاجه حصلت مش متخيل اني هعيش من غير ما تصدعيني بحواراتك اللي مش بتخلص

مش عارف هتخانق مع مين وافضل اضرب فيه وفي الاخر تيجي تصالحيني بعد خمس ثواني

بس عارفه انا فرحان عشان شايفك مبسوطه ربنا يسعدك انتي ويحيي

وعد بتبكي و مش عارفه ترد 

احمد مسح دموعها بأيده: سايبلك بوكس كبير جدا في كل حاجه بتحبيها كل الشيكولاتات والمسليات والتميز اللي بتحبيهم سايبهملك في بيتك الجديد متخليش الواد ده ياكل منهم 

وعد بفرحه ابتسمت : ربنا ميحرمني منك ابدا 

الكل متابع كلام احمد وعيونهم مدمعه 

رحيل قربت من وعد واخدتها في حضنها ووعد طمنت رحيل اللي شكلها خايف جدا وبتترعش 

يحيي قرب منهم وربط علي كتف احمد : عاوزك متقلقش من حاجه انت عارف انا بحب وعد اد ايه

احمد: يحيي يا ريت متأذيش وعد انت لو اذيتها في يوم تبقي بتأذيني انا وانا مش هسمح بحاجه زي دي ابدا وصدقني ساعتها هتشوف احمد تاني خالص 

يحيي حب يطمنه : انا عارف انت بتحب اختك ازاي عشان كده هعديهالك اطمن وحافظ على اختي انت كمان وحطها في عينيك وإلا..انت عارف 

واه مش عاوز اشوف وشك لمده شهر شهر يا بن السيوفي مينقصش يوم واحد

احمد: ههههههههههه انت بتحلم يا بني خد دول

وطلع من جيبه تزاكر طياره 

يحيي اخدهم ورفع حاجبه : ايه دا

احمد: تزكرتين لجزيره في المالديف اسبوعين بحالهم نعيش فيهم شهر عسل انا وانت والشيطان ثالثنا

يحيي غمزله : موعدكيش اني هعرف اروح يا حبيبتي بس هحاول ابقي معاكي

احمد ضربه بالبوكس: اضبط ياض

الكل ضحك عليهم 

احمد: متنساش يا بن الديب علي تليفونات بقي يلا see you

وشال رحيل وفتح عربيته ودخلها وطار علي جنتهم

يحيي ضحك عليه :مجنون والله 

وقرب من قمر اللي بتعيط بحرقه ومسح دموعها وباس علي دماغها: ايه مفيش مبروك 

قمر ابتسمت: مليون مبروك يا حبيبي ربنا يسعدكم ويهنيكم يا رب خلي بالك من وعد 

يحيي ضمها لحضنه: شكرا لكل حاجه حلوه عملتيها عشان نتجمع بجد 

وعد قربت وباست قمر

وسلموا على يوسف وعالكل 

ويحيي ووعد ركبوا عربيتهم وطاروا علي جنتهم هما كمان 

ربنا يسعد كل اتنين قلوبهم اتجمعت علي سنه الله ورسوله بحلاله 

ويجمع بين قلب كل اتنين اتمنوا بعض بقلبهم ومغضبوش ربهم في اقرب وقت علي سنه الله ورسوله

ويكتبلكم كل حاجه حلوه زي قلوبكم ❤️

____________________يتبع.

بقلمي عزه العربي .

_________"""___________""""______

اللهم أكرمنا بودّك وحبّك وقربك”

يا رب ، إن كان علي صعب فهو عليك هين ، فاللهم حقق مطلبي، واجب دعوتي ، واجبر خاطري ❤..

قولوا امين ووحدوا الله وصلوا علي النبي .

_____________________


رواية وعد الفصل التاسع والعشرون 29 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية وعد)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات