📁

رواية وعد الفصل السابع والثلاثون 37 والأخير بقلم عزة العربى

رواية وعد الفصل السابع والثلاثون 37 والأخير بقلم عزة العربى

رواية وعد البارت السابع والثلاثون 37 والأخير

رواية وعد الجزء السابع والثلاثون 37 والأخير

رواية وعد الحلقة السابعة والثلاثون 37 والأخيرة

رواية وعد بقلم عزة العربى

رواية وعد الفصل السابع والثلاثون 37 والأخير بقلم عزة العربى
رواية وعد


رواية وعد الفصل السابع والثلاثون 37 والأخير


روايه وعد ❤️

بارت 37 والاخير .

بقلمي عزه العربي.

فهد حاطط أيده علي بطن رحيل المنفوخه: متوا انتي هتفتحي بطنك امتي بقي

رحيل بصدمه: افتحها 

فهد: ايوه مس انتي قولتيلي عروستي جوا هنا

رحيل: ههه اسمها هتولدي امتي مش هتفتحي بطنك امتي يا فهوده انا مش بطيخه انا خوفت منك 

فهد: ماشي هتولدي امتي عسان انا مثتعجل 

رحيل: انت نرفوز زي بابي يا فهوده

فهد: أه ويلا بقي هاتيها بثرعه عشان ابوثها زي بابي ما بيبوث وعد وخالو بيبوثك

رحيل: كده عيب يا فهد لازم لما نشوف حاجه منقولهاش عشان كده فتنه وربنا ميزعلش مننا 

فهد بغيظ: يعني انا ربنا زعلان مني والله لقول لتيته قمر تضربك

رحيل مسكته وهي بتزغزغه: تضربني انا طيب انا هاكلك وادخلك في بطني جنب بنوتي وبابي ومامي يقعدوا يدورا عليك 

فهد بصريخ وهو بيضحك: يا ماااامي متوا هتاكلني عاااااا

احمد دخل: حبيب خالو مالوا 

فهد : متوا هتاكلني

يحيي شاورله : خد تعالي عارف لما حد يزعلك تقوله ايه

فهد : اقول ايه

احمد : قوله لو مضبطتش هعورلك وشك دا

رحيل بصدمه: يا لهوووي احمد كده غلط انت بتعلمه ايه 

احمد بضحك : ولسه انتي شفتي حاجه 

فهد بص لرحيل : لو مضبطتيس هأورلك وثك

عند يحيي.

كنزي : انا عاوزه فهد عااااا

وعد : يا حبيبتي فهد عند خالو وشويه كده وهييجي 

كنزي: انا زحلانه فهد دايما عند خالو وعمتوا وانا لوحدي انا عاوزه اخت جديده ألعب معاها

يحيي دخل مبتسم وشال كنزي: أوامرك يا حبيبتي لازم نجيبلك اخلي اخت انتي مش اي حد انتي كنزي يحيى الديب ولا ايه وغمز لوعد

وعد : ههههههههههه لا انتم بتحلموا انا الحمد لله كفايه عليا كده اوي هاتوا انتم بقي

يحيي نزل كنزي وجري وراها: ودي تيجي والله ما ييجوا غير منك انتي

وعد : هههه والله انت فايق و رايق يا ديبي ربنا يهديك 

بعد كام شهر

رحيل بدموع : احمد اصحي

احمد بنوم: مش قادر 

رحيل بصريخ: احمدددددد اصحي قوم بسرعه انا بولد

احمد اتعدل: يا حبيبتي الدكتوره قالت انتي لسه في التامن هتولدي ازاي 

رحيل: دكتوره حماره مبتفهمش انا بوووولد إلحقني 

احمد قام وقف: دا بجد ولا ايه

رحيل بصريخ: لا بهزر معااااااااك 

احمد: اه اه شكله بجد طيب اعمل ايه في الظروف دي بيعملوا ايه

رحيل بزعيق: بيرقصوا فضلت تقوللي ارقصيلي لما ولدتني منك لله

احمد : الله مانتي اللي رقصك حلو 

رحيل: انت لسه هتتكلم اتصل بماما بسرعه 

احمد كلم قمر وقالتله ياخدها بسرعه علي المستشفي وهي كلمت يحيي ووعد والكل راح عالمستشفي 

والحمد لله رحيل ولدت بسلام

احمد شايل البنوته وفرحان جدا

فهد شده من البنطلون

فهد : انت بتحبها ومش بتحب فهد 

احمد حطها جنب رحيل: استحاله فهد حبيبي وبنتي هتكون أخته 

فهد بعصبيه: لا كنزي بس اختي دي روحي 

احمد : الله وانا مش هزعلك انا هسميها روح زي ما انت قلت 

فهد سقف بايده: روووح حلو روووح

الكل ابتسم وفرحوا بتشريف الست روح للدنيا 

بعد كام سنه.

وعد: ازيك يا حبيبي

احمد : الحمد لله يا دودو عامله ايه في الحمل 

وعد : تعبانه اوي ومش قادره اتحرك معلش يا احمد طلبوني في المدرسه فهد عامل مشكله ويحيي مسافر وزين مش فاضي عشان فرحه لو انت فاضي ممكن تروح تشوف في ايه

احمد: ابنك دا مشروع بلطجي صغير 

وعد : تربيتك محدش عمل في كده غيرك شخصيته عكس كنزي خالص هي هاديه ومسالمه إنما هو عصبي ومتقلب وغيور اوي 

احمد: جدع اومال عوزاه يطلع اي كلام دا ابن يحيي الديب وخاله احمد السيوفي 

وعد: ربنا يباركلي فيكم يا رب ويقوملك رحيل بالسلامه

احمد بحب: ويقومك انتي كمان بالسلامه يا حبيبتي 

احمد راح المدرسه ودخل للمدير وكان فهد واقف مش هامه حد وكنزي وروح بيعيطوا وفي ولد متخرشم ووشه بايظ

المدير: اهلا اهلا بحضرتك يا سياده العقيد نورت المدرسه

احمد وهو بيبص عليهم واحد واحد: اهلا بحضرتك خير اللي حصل 

المدير : اتفضل حضرتك اسمعهم بنفسك 

كنزي اتكلمت : انا هحكيلك يا خالو فهد ضرب يوسف وكسر الفانوس عليه ويوسف بيعيط

روح : بابي فهد وحش ودايما بيزعلني

فهد بصلها بشرز وهي اترعبت : انا مش عاوز اسمع صوتك

بص يا خالو الولا دا جاب لبنتك فانوس رمضان والأستاذة اخدته وكانت فرحانه

احمد : طب وفيها ايه يا فهد دول اطفال في كجي تو وانت كبير وفاهم عنهم 

فهد: متقولش اطفال هي ازاي تسمح لنفسها تاخد حاجه من حد غيري لا وكمان واقفه بتتكلم معاه 

كنزي: فهد اخد الفانوس من روح ورماه عالارض وكسره ويوسف سأله انت عملت كده ليه ضربه كتير وانا زعلانه من فهد وهقول لبابي انا خايفه من فهد

فهد بقرف: انا مش عارف اصلا انتم بتروحوا المدرسه ليه انتم المفروض تقعدوا في البيت بلاش قرف

احمد بحده : فهد عيب كده اتأسف لزميلك 

يوسف بدموع: انا زعلانه وهقول لبابي يضربك

فهد بعصبية: متقوله انا ابن الديب ومبخافش من حد 

احمد بص لفهد اللي نسخه منه ومن يحيي وابتسم واتأسف للولد وصالحه واخدهم يوصلهم بدل ما يركبوا الباص

احمد : فهد اللي انت عملته دا غلط

روح: يا بابي انا مش عاوزه اروح الحضانه تاني وديني اي مكان تاني بعيد عن فهد 

فهد لف وشه ليها : عمري ما هسيبك تروحي في أي مكان من غيري وانا بقولك قدام خالو انتي هتكوني مراتي وانا مش هسمح لحد يشوفك غيري انا وبس وهلبسك النقاب ومش هوديكي اسكول كمان 

احمد ضحك من قلبه علي فهد الديب الصغير اللي اخد حمشنه أبوه ودمه حامي زيه 

بالليل .

فهد صمم يشتري فانوسين واحد لكنزي وواحد لروح وصمم أن وعد تاخده ويروح عشان يقدمه لروح 

رحيل فتحت الباب

ايه المفاجأه الحلوه دي

وعد بابتسامه: كل سنه وانتم طيبين قلنا نيجي نتسحر معاكم اول يوم رمضان 

رحيل بحب: يادي النور يا دي النور وباست وعد وفهد وكنزي حبايبي تعالوا ادخلوا

فهد اخد الفانوس وراح عند روح 

وعد: هو احمد فين 

رحيل : بيجيب السحور وجاي ايه رايك نكلم قمر وبابا يوسف يتسحروا معانا 

وعد بوجع بسيط : يا ريت كلميهم

فهد : كل سنه وانتي طيبه يا روووحي

روح بزعل: انا اسمي روح

فهد: لا انتي روحي خدي جبتلك فانوس 

روح : لا مش هاخد منك حاجه بابي جابلي

فهد باسها من خدها: مليش دعوه بحد انا كل سنه هجيبلك فانوس رمضان

روح : شكرا يا فهد 

يوسف وقمر وصلوا وأحمد وصل وزين وصل وجايب شنط كتير 

قمر: ايه كل الشنط دي 

زين طلع علب فيها فوانيس: كل سنه وانتم طيبين

طلع فانوس كبير : كل سنه وانتي طيبه يا امي رمضان كريم

قمر بحب: وانت طيب وبخير يا حبيبي ربنا يفرح قلبك ويهنيك ويكتبلك الخير كله يا رب

زين : ربنا يخليكي لينا ودا لرحيل ودا لام فهد ودا لكينو حبيبه عمها ودا لروح ودا لفهد 

الكل اخد الفوانيس وكانوا فرحانين بيها 

فهد: لا انا مش عاوز انا عاوز مسدس زي مسدس خالو 

وعد: عيب يا فهد خد من عموا وقوله شكرا 

فهد : شكرا بس مش هاخده

احمد شاور لرحيل ورحيل دخلت الاوضه وطلعت بشنط هي كمان 

قمر بضحكه: ربنا يرجعك بالسلامه يا بن قلبي وتكمل لمتنا 

الكل : يا رب

احمد طلع فوانيس لكل واحد فيهم 

يوسف طلع فلوس: انا بقي هديلكم حقكم ناشف ووزع عالكل فلوس 

جرس الباب رن 

وعد حطت أيدها علي قلبها اللي كان بيدق جامد وهمست : ديبي 

يحيي دخل بحب وعينه على وعد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الكل : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

سلم عالكل واخد وعد وعياله في حضنه ووزع عليهم هو كمان فوانيس رمضان

الكل كان فرحان والجو كان مبهج جدا واتسحروا وبيشيلوا الاطباق وعد صوتت ومسكت بطنها : اااااااه الحقووووووني 

الكل جري عالمستشفي ووعد ولدت وشرف للدنيا بالسلامه الاستاذ ادم الديب 

رحيل مسكته وباسته وصوتت هي كمان وشرف للدنيا الاستاذ رعد السيوفي 

وطبعا ليله رمضان دي عمرهم ما هينسوها ابدا

اول يوم العيد 

وعد وكنزي لابسين اسدالات ويحيي نفس اللون وفهد وادم ويحيي لابسين جلاليب ويحيي شايل ادم 

رحيل وروح لابسين اسدالات نفس اللون وأحمد ورعد لابسين جلاليب وأحمد شايل رعد

يحيي راكب عربيته وعدي علي أحمد وأحمد مشي وراه بعربيته وعدوا علي يوسف وقمر ومشوا وراهم بعربيتهم وراحوا يصلوا صلاه العيد مع بعض

بعد الصلاه جابوا للاطفال بلالين وحلويات كتير 

يوسف طلع العيديه ووزع عالكل

ويحيي طلع العيديه ووزع عالكل

وأحمد طلع العيديه ووزع عالكل

فهد اخد من فلوسه وعيد علي روح: كل سنه وانتي طيبه

روح : وانت طيب يا فهد انا معايا فلوس كتير

فهد: دي عيديتي ليكي يا روحي 

وكمان عيد علي كنزي أخته ودي بقيت عاده فيه كل رمضان يجيبلهم فانوس وكل عيد يديلهم فلوس 

تاني يوم العيد كان فرح زين علي زميلته من ايام الجامعه ولما خلصوا الجامعه اشتغلوا مع بعض واخدها الشركه اشتغلت معاه والنهارده الفرح

في القاعه .

يحيي بحزم: وعد قلتلك اقعدي بقي أنا مش عارف اخد بالي منك ولا من عيالك 

وعد : بالله عليك سيبني البت دي دمها عسل ومهيبره وانا بحب النوع دا اوي

يحيي: اه فعلا شكلها مجنونه زي جوزها ربنا بيجمع

زين من وراه: سامعك علي فكره 

يحيي بضحك: مبروك يا ديب يا صغير

زين: الله يبارك فيك يا ديب يا كبير 

چودي العروسه : انتوا واقفين كده ليه يلا تعالوا نرقص

وعد : اه والله انا بقول كده برضوا 

يحيي بنظره تحزير لوعد: خد مراتك وروح ارقص انت واحنا هنحصلكم

فهد واقف قدام كنزي وروح

:محدش فيكم يتحرك من مكانه علي الله حد يطلع يرقص ولا حتي يتكلم انا مش عارف اصلا انتم ايه اللي جابكم 

معانا 

روح باعتراض: انت خنقتني يا فهد بااااابي بااااابي

احمد وصل: مالك يا حبيبتي

روح: فهد خنقني يا بابي خنقني انا عاوزه اروح بقي 

احمد طبطب عليها: اهدي يا حبيبتي اهدي وانت يا فهد متضايقش روح عشان مزعلش منك تاني

بعد سنين كتير .

فهد بعصبية: يمين بعظيم يا بنت السيوفي مانتي رايحه ام الكليه دي تاني

روح بدموع: حرام عليك بقي يا فهد انت بجد متعب وتاعب اعصابي بتحكماتك دي

فهد: انا كده عاجبك مش عاجبك انا كده ومش هتغير ها عاجبك ولا ايه

روح بدلع: عاجبني يا بن الديب 

______________النهايه.

استنوني في الجزء التاني من روايه وعد واجمل قصه حب فهد وروح أن شاء الله بعد العيد  اوعوا تنسوا وعد 

كل سنه وحضراتكم طيبين واتمني اني اكون قدمت لكم حاجه مفيده  

افتكروني بدعوه حلوه في الأيام الفضيله دي 

كل سنه وانتم طيبين رمضان كريم عليكم جميعا❤️❤️❤️


رواية وعد الجزء الثانى 2 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية وعد)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات