📁

رواية نادرة قلبى الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم دعاء أحمد

رواية نادرة قلبى الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم دعاء أحمد

رواية نادرة قلبى البارت السادس والثلاثون 36

رواية نادرة قلبى الجزء السادس والثلاثون 36

رواية نادرة قلبى الحلقة السادسة والثلاثون 36

رواية نادرة قلبى بقلم دعاء أحمد

رواية نادرة قلبى الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم دعاء أحمد
رواية نادرة قلبى


رواية نادرة قلبى الفصل السادس والثلاثون 36


#نادرة_قلبي... الحلقة السادسة و الثلاثون

عايزاه اقول حاجة في المقدمة انا حقيقي زعلانه انها قربت تخلص لان الرواية دي فيها كتير مني و علشان كدا مش عايزاه انزل الفصول الأخيرة... لكن لكن شي نهاية

        ...............................................

في مكتب النائب العام

مينا كان قاعد أدام النائب العام و هو بيشرح له كل التفاصيل و ادامه الورق اللي يثبت ان شركة الأسيوطي بيحصل فيها شغل كتير من تحت التربيزة و ان طه الأسيوطي هو اللي طلب من شخص يدس لحسن المخدرات

و دا بتسجيل صوتي وجدي سجله لطه وقت ما اتفق معه و فيه ورق مستندات تثبت ان طه متورط في حاجات كتيرة مشبوهة مش بس طه و رحاب كمان


النائب العام بجدية:و أنت وصلت للمعلومات دي ازاي يا حضرة المحامي... 


مينا:حضرتك قلتها انا المحامي بتاع حسن يعني دا وجبي اني اجيب دليل براءته و فيه عند حضرتك الدليل اللي يثبت ان حسن برئ.. و الدافع اللي خلي طه الأسيوطي يكري ناس يدسوا لحسن المخد"رات لان حسن اخد صفقه كبيرة من طه و انا كنت المحامي في الصفقة دي 

اللواء كمال اللباد كان يملك تلات مراكب نقل كبيرة و الوسيط المالي بتاعه عرفة كان متفق مع طه انهم ياخدوا الصفقه بربع التمن تقريبا و فعلا عرفه كان بيوقف كل الإجراءات لو حد سأل عن المراكب دي و كان بيبلغ كمال بيه اسعار اقل من اللي بتتعرض علشان لما طه الأسيوطي يقول عرضه يحس ان دا مكسب ليه

لكن حسن كان السمسار الخواجةاللي اشترا المراكب دي و انا المحامي بتاعه

حسن وقتها قرر يبتزا الوسيط المالي بالحاجات اللي على الموبيل دا مقابل انه يعرفه على اللواء كمال علشان يعرض عليه العرض الخاص الخواجة نيكولاس


النائب العام اخد الموبيل من مينا و بدا يسمع التسجيلات اللي بتدين عرفه و الفيديوهات


النائب العام:طب ليه التسجيلات دي مظهرتش وقت التحقيق او في المحكمه


مينا؛ لان للأسف كان حصل مشكله في الموبيل و اتمسحوا علشان كدا حسن مقالش عليها لكن هو قال المعلومات دي في المحكمة لكن مكنش في اي دليل عليها 

دلوقتي أدام حضرتك كل المعلومات اللي تدين طه الأسيوطي و بنت اخوه رحاب و مدير الحسابات وجدي و عرفة و كل الناس المتورطين في الموضوع دا

و دليل براءة حسن ياريت تاخد قرار لان هو مش مكانه السجن أبدا 

حسن انا اتعاملت مع شاب جدع و عايز ينجح هو وعامر فيه زيهم الف الشباب اللي بيستنوا فرصة بس علشان ينجحوا 

و احنا بأيدينا بندفنهم بالحياة

حسن مسئول عن أسرة و طفل لسه جاي للدنيا و زوجة و أم 


النائب العام ابتسم بجدية

:متقلقش يا مينا البرئ اكيد هينول برائته بس انت عارف الإجراءات لازم نتأكد من كل المعلومات دي... و انا هعمل امر ضبط و إحضار لكل اللي اسميهم انذكرت العدالة لازم تاخد مجراها


مينا تنهيدة :اتمنى يا فندم.... بعد اذن حضرتك 


بعد ساعتين 

مينا و عامر و سمارة و اسلام كانوا قاعدين مع الحج موسى و نادرة اللي بتعيط من الفرحة أخيراً و هي مش مصدقه اللي بيقولوه و حاسه بروحها بتضحك بعد كل الدموع اللي نزلت 


الحج موسى بحب:

=خالص بقا يا نادرة انتي هتقضيها عياط و لا ايه مينفعش كدا يا حبيبتي


نادرة بدموع و سعادة:مش مصدقه يا بابا مش مصدقه أخيراً.... انا مش عارفة اقولكم ايه و الله العظيم جميلكم دا هيفضل فوق رأسي طول العمر


سمارة بحب:

=جميل ايه بس دا حسن دا نفديه بعنينا وقف جانبنا كلنا و ربنا عالم أنه يستاهل كل خير


بحر صقفت بسعادة و حب 

:يعني ابو علي هيرجع تاني... 


مينا بابتسامه :ايوة يا بحر هيخرج قريب اوي 

... زمانه وصله خبر في السجن دلوقتي يعني ان شاء الله اسبوع او اتنين بالكتير اوي و يكون معانا و تعملوا سبوع بقا للقمر الصغير 


جليلة بود :ان شاء الله و أنت يا مينا اول الحاضرين انت و المدام مش أنت متجوز برضو


مينا بابتسامة و هيام:

=ايوة اسمها مريم و على فكرة أنا حكيت ليها كتير عنكم و نفسها تشوفكم


جليلة:خالص ابقا هاتها معاك انا و الله ارتحت لك 


مينا بود: القلوب عند بعضها يا ست جليلة... 


في السجن 

حسن كان قاعد مع سليمان بعد ما جيه من عند المامور و هو مش مصدق اللي قاله 

دموعه نزلت و هو بيحمد ربنا 


سليمان بسعادة

:الف مبروك يا حسن الف مبروك تخرج لاهلك


حسن بسعادة و حماس:

انا مش مصدق يا سليمان حاسس ان قلبي هيقف من الفرحة... انا كنت بدأت افقد الامل مكنتش متخيل انهم برا هيقدروا 


سليمان ربت على كتفه باهتمام:

:أنت عندك ناس كتير بيحبوك و اللي بيحب حد بيقف في ضهره الف مبروك 


حسن :الحمد لله انا هقوم اتوضي و اصلي ركعتين لله... 


سليمان :خدني اصلي معاك 


بعد عشر أيام 

كانوا قبضوا على طه و وجدي و رحاب بقضايا كتير تخص شغلهم و تهمة انهم خلوا شخص يدخل ورشه حسن و يحط له المخدرات 

قبضوا علي عرفة بسبب التسجيلات اللي تثبت انه مرتشي بعد التحقيق معه 


حسن معاد خروجه بكرا 

نادرة قررت ترجع البيت هي و ياسين و بحر 

كانت واقفه بتظبط اوضتهم بنفس الطريقه اللي بيحبها كانت سعيدة جدا 

بصت لبحر اللي كانت قاعدة جنب ياسين و هي بتضحك 

سابتهم و دخلت اوضتها كانت عايزاه اطلع جميلة جداً و مشرقة زي كل مرة بيشوفها فيها 

زي ما كان يتغزل فيها و يقولها انها بتشبه الورد في دلاله و الفراشة في سحره و جمال ألوانها 

اختارت دريس كانوا اشتروه سوا و قررت تلبسه و هي رايحة له بكرا 

بدأت تطلع هدومها الجديدة اللي ملبستهاش ولا مرة و بدأت تقلب في حاجتها من جديد و هي فرحانة 

كانت بتعد الدقايق اللي بتعدي عليها 

غمضت عنيها بسعادة و حب 


:يارب متوجعش قلبي على قريب تاني يارب انا عمري ما تخيلت اني احبه كل الحب دا يارب... أنا اكتشفت اني كنت فعلا محتاجة جدا... نفسي نرجع تاني أسوان تاني و نبعد عن كل الناس اللي حوالينا و نعيش كل لحظة مع بعض من اول و جديد 


خرجت من الاوضة و راحت تجهز الاكل لبحر و طلعت ليهم بعد شوية


:ياله يا بحر علشان تاكلي 


بحر بحماس:هو خلاص حسن هيجي بكرا 


نادرة قعدتها على رجليها و باست خدها بحنان

:ايوة يا حبيبتي هيرجع تاني لينا انتي مبسوطة


بحر:انا مبسوطة اد الدنيا بحالها هو كان وحشني اوي 


نادرة ابتسمت بحب و بدأت تأكلها و هي بتبص لياسين اللي نايم جانبها على الانترية و جاانبهم قطتها 


تاني يوم

حسن غير هدوم السجن و لابس هدومه و هو مستني الوقت اللي يخرج فيه 

صحابه من السجن كانوا بيباركوا له 

مستني اللحظة اللي بوابة السجن تتفتح و ياخد حريته من تاني.... 


و ها قد جاءت اللحظة المنتظرة

كانوا كلهم واقفين منتظرينه

خرج  بص لهم و ابتسم و هو بيحضن أمه بسعادة و هي بتعيط من الفرحة و تبارك و جوزها واقف جانبها 

حضن عامر و سلم على مينا لكن فجأة لقى بحر بتجري عليه بتحضنه 

نزل لمستواها و حضنها بسعادة و باس خدها بحب


:وحشتيني يا اوزعة وحشتيني اوي يا ست بحر


بحر بحماس طفولي

:و انت كمان وحشتني اوي يا بابا 


حسن بصلها و مكنش مصدق الكلمة ابتسم بسعادة و باسها بسعادة

حملها و قام و هو بيدور علي نادرة بعنيه بينهم كانت واقفه بعيد جانب ابوها و هي شايله ياسين و مبتسمه

كانت جميلة جداً جداً جذابة بشكل يخليه يتهور.... دايماً بتطلع أجمل في عنيه و دايما بتعمل كل حاجة علشان تكون الأجمل

بيقولوا ان الجمال بيشوفه بالعين لكن هو شاف الجمال الحقيقي في عيونها اللي دايما ملهوفه و مشتاقة ليه.


أبتسم بحب و راح ناحيتها سلم على والدها و وقف قصادها

نادرة ابتسمت بسعادة

:كنت خايفة يا حسن بس عرفت انه مقدر و مكتوب.... وحشتني يا ابو علي


حسن بأس رأسها و بعد عنها و هو بيبص لياسين اللي كان بيرمش بعيونه و بيبص لحس ببراءة

نزل بحر و اخد منها ياسين

:بسم الله ماشاء الله بسم الله الرحمن الرحيم


نادرة برجاء؛

أنت وحشتنا اوي يا حسن أنا مش عايزاه فلوس و لا عايزاه اي حاجة تبعدك عننا ابوس ايدك بلاش تعمل حاجة تبعدك عننا انا و الله مش هستحمل تاني و الله


حسن اتنهد بحزن و شدها لحضنه بقوة و غمض عنيه

:حقك عليا يا نادرة و الله حقك عليا...


عامر:ياله يا جماعة خلينا نمشي من المكان دا لان انا حقيقي بتشائم منه


اسلام:انا بقول كدا برضو....


مشيرا كلهم معه و هو ركب العربية مع الحج موسى قعد جنب نادرة و هو شايل ياست و بحر قاعدة على رجل نادرة و هو حضنها


نادرة غمضت عنيها و سندت رأسها على كتفه


بعد عدة ساعات

أخيرا رجع البيت و الكل رحبوا بيه و بركوا له و كل واحد رجع بيته و سابوا حسن و نادرة مع اولادهم


حسن بص لبحر اللي نامت على الانترية، شالها و دخل اوضتها نايمها في سريرها و خرج من الاوضة و قفل الباب وراه... 


راح ناحية اوضته و هو مشتاق للبيت و الهدوء الطبيعي اللي فيه.... 

فتح الباب و دخل لقى نادرة بتطلع له هدوم علشان ياخد شاور

ابتسمت بحب اول ما شافته و راحت ناحيته بسعادة

وقفت ادامه و حاوطت رقبته بدلال :

:وحشتني اوي يا حسن اوي 


حسن بابتسامة:و انتي كمان يا نادرة و البيت وحشني و بحر كنت خايف اوي ان عمري يضيع في السجن و.. 


نادرة حطت ايدها على بوقه بسرعة:

=مش عايزاه اسمع اي كلمة بالله عليك مش عايزاه ممكن... أنت من النهاردة بتاعي أنا 

مش هتعمل حاجة غير لما تشاورني يا حسن و لو قلتلك اني قلقانه هتسيب الموضوع دا بسرعة و دا على فكرة أمر مش طلب


حسن ابتسم بخبث و حاوطت خصرها :

=قلبك جمد يا بنت الحج موسى 


نادرة بدلال:علشان معنديش استعداد اني اخسرك فاهم..... بقولك ايه تعالي عايزاه اوريك حاجه 


مسكت ايده و راحت ناحيه السرير مكان ما ياسين نايم قعدت و هو قعد جانبها 


نادرة بعدت البطانية الصغيرة عن ياسين :

:شكله عامل ازاي و هو نايم شبهك يا حسن جميل اوي


حسن ابتسم بسعادة و انحني شالها بحب 


:انتي عارفة يا نادرة أنتم التلاتة قلبي كان مخطوف معاكم و انا بعيد 


نادرة بحب:خالص بأحسن مفيش داعي للخوف تاني صدقني 


حسن حضنها بقوة و هو مش عايز يبعدها عنه

:انا بحبك اوي يا نادرة... حب بيزيد كل يوم و كل لحظة و بيكبر في قلبي كل لحظة لدرجة اني بقيت متيم بيكي و حبي دا زاد كتير اوي في الازمة دي.... لما حكولي عن اللي عملتيه و أنك كنتي واقفه معهم علشان تثبتوا برائتي بقيتي عندي في مكان لوحدك مكان بعيد 


نادرة ابتسمت بسعادة و طلعت بوسه على خده 

:و أنا بعشقك يا حسن و بموت لو بعدت عني... 


حسن اخد نفس عميق و ارتاح اخيرا 


بعد يومين 

حسن طلع من البيت و راح هو و عامر لمينا المكتب زي ما طلب منهم

لما دخل اتفاجأ بوجود الخواجة نيكولاس


الخواجة نيكولاس ابتسم بجدية و هو بيسلم عليه

:الف مبروك يا حسن خروجك من السجن على فكرة انا كنت متابع الموضوع 


حسن بابتسامه :متشكر يا نيكولاس بيه


الخواجة نيكولاس:اتفضلوا اقعدوا


عامر و حسن قاعدوا و مينا معهم 

الخواجة نيكولاس :اتفضلوا 


حسن مد ايده ياخد منه الشيك و بص فيه بدهشة 


حسن:ايه دا؟ 


الخواجة نيكولاس:

:حقكم


حسن :بس أنا و عامر حقنا في موضوع السمسرة عشرة مليون مش عشرين 


الخواجة نيكولاس:تقدر تقول ان بعد اللي حصل دا انا غيرت رأي و كمان بسببك انا تخلصت من أكبر منافس ليا طه اللي دلوقتي بيحققوا معه و الصراحة انا زي ما بتقولوا بالمصري استجدعتك يا حسن 

اعتبر ان دي هدية مني ليكم علشان تقدروا تفتحوا مشروعكم 

قولي صحيح انتم ناوين على ايه... انا شايف انك تفتحوا حساب باسمكم و تحطوا فيه الفلوس دي لحد ما تخططوا و تعملوا دراسة جدول كويسة 


حسن بابتسامه و سعادة:ان شاء الله بس هو احنا كن ناويين نفتح معرض سيارات بس الصراحه لسه خبرتنا مش كبيرة في المجال دا


الخواجة نيكولاس:

خالص انا عندي فكرة .. ايه رايكم تشتغلوا معايا فترة مؤقته لحد ما تكونوا عندكم الخبرة الكافية على فكرة انا مش بهزر ممكن نعمل عقد دلوقتي حالا 


عامر:بس هنشتغل ايه احنا طول عمرنا بنشتغل في الميكانيكا و العربيات


الخواجة نيكولاس:متقلقش يا عامر هو دا تقريبا نفس المجال اللي انا بشتغل فيه بس على كبير شويتين تلاته، مينا هيفهمكوا كل حاجة تخص الشغل لو وافقتوا هتمضوا معه العقد، أنا لازم امشي دلوقتي لان عندي اجتماع مهم.. 


حسن:تمام يا خواجة


نيكولاس:مبسوط اني اتعرفت عليكم يا شباب ربنا معاكم


حسن و عامر ابتسموا و مينا قعد معاهم و بدا يفهمهم الشغل. 


بعد شهرين

حسن رجع البيت و هو تعبان و خصوصاً لانه وافق على الشغل مع الخواجة نيكولاس و قرر يبدأ في المجال بجد و فعلا بأن دا في شغله انه عايز يفهم كل تفصيله كبيرة و صغيرة 


نادرة ابتسمت بسعادة و هي بتخرج من المطبخ :انت جيت يا حسن


حسن بابتسامه :لا لسه برا


نادرة :بايخ بس قمر يا سونة 


حسن:انا بايخ طب بذمتك هو في حد زي انا


نادرة بدلال:لا حبيبي انا جهزتلك الحمام


حسن:كويس انا حقيقي محتاج اخد دش و اريح شوية علشان اقدر انزل الورشة بليل صحيح يا نادرة قبل ما انسى خدي مصروف البيت 


طلع المحفظة من جيبه و ادلها الفلوس 


حسن بجدية؛ انا لسه قابض المرتب اخدت منه اللي يمشيني و دا خليه معاكي انا عارف ان مصاريف البيت كتير و كمان ياسين و بحر 


نادرة:متقلقش انا بعرف اظبط اموري متقلقش حسن هو انت ليه مصمم تشتغل في الورشة حتى بعد ما بقا عندك وظيفه بمرتبة ثابت انا اقصد انك ممكن تاجر الورشة و بلاش الشغلانة دي 


حسن بحزن:انتي لسه بتتضايقي اني ميكانيكي يا نادرة


نادرة بسرعة:و الله ما اقصد يا حسن و الله العظيم ما اقصد انا بس شايفه انك بتتعب نفسك اوي في الورشة بليل و بالنهار في المصنع.. دا عامر قالك انه خالص هيسيب الشغل في الورشة ليه انت متمسك بيها اوى كدا ما الحمد لله مرتبك بيكفينا


حسن بابتسامة:الورشة دي يا نادرة كانت أول حاجة املكها باب رزق ليا منها ربنا كرمني و قدرت اجهز تبارك و اجهز شقتنا دي و اصرف على بيتي علشان كدا مش عايز اسيبها و هفضل شغال فيها طول ما فيا صحة

 

اومال فين الولاد مش سامع ليهم صَوت


نادرة بابتسامه :عند جليلة قالت انهم وحشنها و اخدتهم 


حسن ابتسم و غمز لها؛ 

يعني مفيش غيرنا انا بقول بلاها ورشة النهاردة يا قمر أنت... 


نهاية الفصل.... دعاء احمد


رواية نادرة قلبى الفصل السابع والثلاثون 37 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية نادرة قلبى)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات