رواية التحدى المستحيل حلقة خاصة 4 بقلم إسراء هانى
رواية التحدى المستحيل بقلم إسراء هانى
رواية التحدى المستحيل |
رواية التحدى المستحيل حلقة خاصة 4
التحدي المستحيل بارت ٤
تتطلقني .. همست بها دون ان تنظر داخل عينيه وكم تمنت لو ماتت قبلها
عاد للخلف عند اهتزاز جس.ده لولا حالتها لقال انها تمازحه
ذهب الكلام يحاول تجميع كلمتين او ان يجيب لكن دون فائدة .. فقط ينظر لها بصدمة
نظرت لوجهه الذي شحب وعيونه التي بدات تدمع وهمست برجاء : انت تستاهل احسن وحدة في الدنيا
عمر بعدم استيعاب " هو انا اشتكتلك ؟؟ نفين انتي الحالة اللي انتي فيها عشان عايزة تتطلقي .. عايزة تسيبني يا نفين
نفين بتماسك : انت قولتلي حتتفذلي اي طلب بدون ما تسألني عن الأسباب
عمر : وده اللي حيريحك يا نفين
هزت راسها بالايجاب دون النظر داخل عينيه
عمر : انتي طالق يا نفين
نظرت له بصدمة وعدم تصديق انه نطقها بهذه السهولة حتى هو لا يدري كيف نطقها ينظر الاثنين لبعضهم لتتركه وتخرج من البيت تركض بسرعة كبيرة استمرت بالركض الى ان وصلت الى الشاطئ وجلست تأخذ نفسا عندما شعرت ان الكون لا يوجد به اي اكسجين
اما عمر فجلس على ركبتيه لا يصدق انه طلقها ربما من هول المفاجأة
مصطفى: في ايه يا عمر نفين بتجري كدة ليه خواتك كويسين
عمر بابتسامه حسرة : انا طلقت نفين يا بابا
شهق والده من هول المفاجأة وهمس : يخرب بيتك انت عملت ايه
عمر : انا مش عارف عملت كدة ازاي
مصطفى: يعني ايه مش عارف.. طلقتها وولادكو .. وبحبها ومعرفش ايه قوم شوف مراتك راحت فين
ما زال يجلس على ركبتيه همس بدموع: كل الوجع اللي هيا فيا عشان مش عايزاني عشان ما حبتنيش هيا طلبت الطلاق وانا ريحتها
نظر خلفه ليجد زوجة والده التي همست بدموع اول مرة ازعل منك كدة يا عمر انا دايما بوقف في صفك لكن انت خذلتني .. طلبت الطلاق يمكن عشان تتطمنها انك عمرك ما حتسيبها نفين بنتي عارفاها خايفة من حاجة وانت جيت عليها
على شاطئ البحر كانت تنظر للبحر ودموعها مستمرة بشكل يمزق القلوب ..
مر بجانبها الثنائي الذي نعرفه جميعا .. (يوسف واسراء)
اسراء: حلو اوي اليخت انا .. شوف البنت اللي هناك بتعيط ازاي
نظر يوسف قليلا وهمس : عياطها عياط حد بحب
اسراء بضحك: اه ما انت خبرة بقى
يوسف : تراهنيني
اسراء : موافقة على ايه
همس لها ببعض الكلمات التي جعلتها تخجل بشدة
اسراء : موافقة
اقتربت منها وجلست بجوارها وبقي يوسف قريب منها
اسراء بابتسامه: مساء الخير ينفع اقعد
نظرت لها نفين ومسحت دموعها
اسراء " ممكن الواحد يفضفض مع حد غريب ويلاقي الحل عندو بعدين يروح كل واحد في طريق
نفين ببكاء : انا اتطلقت
نظرت لها اسراء بصدمة ثم همست : بدون سبب ولا ايه
نفين : لا انا اللي طلبت الطلاق
اسراء : ايه ده فازورة طيب انت قوليلي الحكاية من الاول يمكن تلاقي الحل عندي
نظرت نفين لذلك الذي يقف خلفها كسد منيع الذي عرفته جيدا
بدأت تروي لها الحكاية منذ زواجها من شادي الى طلاقها من عمر.
نظرت ليوسف لانها لم تجد ما تخبرها به حكايتها صعبة جدا
وضع يوسف يده على كتفها وهمس: انتي غلطانة وهو غلطان .. خوفك مش سبب انك تبعدي عنه انتي عارفة انه بحبك واخترتي لي موتة من اتنين انه يتق.تل او تسيبي والتانية بالنسبة ليه موتة .. مش سهل على راجل شايف مراته تعبانة جدا ويطلع سبب تعبها انها عايزة تتطلق عشان كدة طلقك
اسراء: يا سلام يعني انا لو قولتلك مش عايزة اكمل طلقني حتطلقني
يوسف بحب : يا حبيبتي انا وانتي استثناء انتي غصب عنك برضاكي حتفضلي مراتي
ضحكت عليه ليكمل وهو ينظر لتلك التي عينيها بلون الد.م من شدة البكاء وهمس : كنتي تكلمتي معاه هو ظابط حيحمي نفسه كويس ممكن يعمل خطة توقعه او مع حد بتثقي بيه وهو يحللك
اسراء بضيق : ينفع نساعدها .. خلصها منه انت
يوسف بضحك : هو انا راجل عصابات جرى ايه يا قلبي .. بس ان كانت عايزة مساعدة اكيد مش حتأخر
اسراء برفعة حاجب : اممم طول عمرك شهم يا روحي
اعطت اسراء نفين رقمها ان احتاجت مساعدة رفعت نفين تنظر ليوسف الذي لاحظ ان اسراء على وشك قت.لها
نفين : انت يوسف القاضي صح
هز رأسه وسكت لتكمل هيا : كانت اختي رحمة دايما متابعة قصتكو وتقولنا حكايتكو واخباركو مع اني ماليش في قصص الحب بس حبيت حكايتكو جدا
يوسف : الناس شافت الظاهر ماحدش شاف شوفنا ايه ومرينا بايه بس دايما كنا متمسكين في بعض
اسراء : تؤ الاصح هو اللي دايما كان متمسك بيا
جذب اسراء من خصرها ضمها وهمس : دافعي عن حبك احنا حنعيش مرة وحدة بس وليلة في حض.ن حبيبك بالدنيا وما فيها عيشوا سوا وموتوا سوا
نفين : ربنا يخليكو لبعض
مشى الاثنان ليهمس يوسف لاسراء : انا كسبت على فكرة
همست في اذنه : حتى لو خسرت كنت حاعمل اللي انت عايزه
يوسف بلهفة : طيب يلا نروح اصلي بنام بدري
ظلت نفين تفكر بماذا ستفعل وكيف ستتصرف
&&&&
دخلت المكتب وكانت ميرا بجانب زين يدها على كتفه وهيا بملابس عا.رية ..
نظر لها بتوتر وهمس : حبيبة قلبي تعالي
هناء بهدوء وابتسامة " هو انا جيت في وقت مش مناسب
زين : ايه يا حبيبتي انتي تيجي في اي وقت
هناء : حبيبتك ايه بقى ما في اللي يسد
اقترب منها بقلق فهو لديه استعداد ان يخسر الدنيا كلها ولا تخاصمه يوما فقط
وضع يده على كتفها لكنها دفعته وهمست وهيا تنظر لتلك التي تقف خلفه بثقة : روح كمل شغلك
ركض خلفها اوقفه والده : زين الاجتماع
زين بعصبية: يتحر.ق مش حسيبها كدة واجي اشتغل
امسك يدها وسحبها الى الاسنسير وضمها رغما عنها بعد ان اوقفه ..
ضمها بشدة شعرت برجفة ج.سده لذلك استكانت
زين : تصدقيني لو قولتلك مستعد اخسر الدنيا كلها وانتي ما تزعليش
هناء بحزن : بس دي كانت قريبة منك.
زين : ولا هزت فيا شعرة
هناء : بس هيا حلوة
زين : قلبي وعقلي وعيني مليانين ومش شايف غيرك
هناء بدموع: بس انا بغير عليك اوي
ضمها وهمس : عارف واول ما شوفتها قولت لبابا تمشي يا اما تلبس لبس محترم قالي حتمشي الصفقة وينقلها استحملي الشهرين دول بس
هناء " شهرين؟؟ دي حتفضل معاك شهرين لغاية ما ..
زين : ما... ايه
هناء : الاقيك اتجوزتها
نظر لها بصدمة وهمس : اتجوزها ايه يا هناء .. للدرجة دي مش واثقة فيا .. انا بعشقك بتنفسك .. واحد تاني بيفرح انه عندو سكرتيرة كدة .. انا بقى تخانقت ومش عايزها تخلص الصفقة وترجع الفرع التاني
هناء : انا بغير عليك اوي بغير عليك من هدومك اللي لابسها
غمز لها وهمس : ما تيجي نروح البيت واق.لعها عشان غيرانة منها
هناء بضحك : عمو بيستنى في اجتماع حيكرهني كدة
زين : مش عايز حد يحبك غير انا اصلا يو.لع الاجتماع تعالي نتغدى برة .. ونروح اقولك كلمة سر
هناء : يادي الكلمات السر دي
وصلوا البيت ليتفاجؤوا بنفين تجلس على الباب
علي بقلق : نفين انته كويسين في ايه
ركضت رحمة لها وضمتها بقلق
علي : ادخلي يا نفين ارتاحي حجيب اكل ونتكلم
نفين : انا اتطلقت
تصنم مكانه وشهقت رحمة التي ضمتها بشدة
رحمة بدموع: انتي قولتي ايه
نفين وقد انتهت دموعها : تقدر تساعدني يا علي
رحمة: اهدي يا حبيبتي تعالي اقعدي وخودي شاور وحنتكلم
هزت راسها وبعد وقت جلب علي الغداء واجبرها ان تأكل .. اكلت بعض اللقيمات وهمست : الكلام اللي حقولوا انه قولتوا لحد مش حعرفكوا تاني
علي: ما تخافيش اتكلمي انا سامعك
بدأت تخبره بتهديد شادي لها وصور عمر واطفالها تحت صدمته وغيظه
علي بغيظ : انتي غبية يا نفين
رحمة: علي بالراحة
علي : اسمعيني يا نفين ربنا وحده يعلم غلاوتك انتي وهناء عندي اخواتي واكتر بس اللي انتي عملتي ده الغباء بعينه يعني ايه اضحي بسعادتي عشان خاطر واحد مريض ما في مليون حل يوقفوا عند حدو
نفين ببكاء شديد ؛ خوفت خوفت انت عارف لو حد فيهم تأذى حموت والله العظيم حموت
علي بحنان: يا حبيبتي اسمعي ده مش حل انتي كسرتي عمر .. يعني المفروض دلوقتي حتستني العدة وتتجوزي شادي صدقيني لو سبتي شادي يقت.له أهون ليه ااقوي بيه وقوي بيكي
نفين : طيب اعمل ايه ان نفذ تهديده وقت.ل واحد فيهم اعمل ايه
علي بغيظ : هيا سايبة ابن الك.لب ده حخلي يشوف نار جهنم عالارض .. ده عايزله تكتيك تاني انتي تكلمي وتقوليله انك تطلقتي وحتستني العدة
هزت راسها بخوف ودعت الله بصمت ان ينقذ عائلتها
امسكت هاتفها واتصلت به
شادي بلهفة: حبيبة قلبي
نفين ببكاء: انا اتطلقت يا شادي
#يتبع
اسراء هاني شويخ
رواية التحدى المستحيل حلقة خاصة 5 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية التحدى المستحيل)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)
تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)