📁

رواية غرام العنقاء فصل إضافى بقلم داليا أحمد

رواية غرام العنقاء فصل إضافى بقلم داليا أحمد

رواية غرام العنقاء فصل إضافى

رواية غرام العنقاء بقلم داليا أحمد

رواية غرام العنقاء فصل إضافى بقلم داليا أحمد
رواية غرام العنقاء


رواية غرام العنقاء فصل إضافى


فصل هدية العيد🎁🎈


"فصل خاص اضافي هدية بمناسبة العيد لأبطال رواية غرام العنقاء"❤❤


- مامي...ميكي ممكن اخد الـ Heels الحلوة بتاعتك ألعب بيها


هتفت بها "لانا" وهي تجلس أمام قدميّ امها بأدب مصطنع وتشير بيدها على حذاء امها الذي ترتديه وتحاول نزعه منها ولكن بلا فائدة


فردت عليها وهي تمط شفتيها:

- لا مش ممكن .. أنتِ المرة اللي فاتت رجلك كانت هتتكسر، وبعدين انا بجيبلك كل اللي نفسك فيه، اشمعنا بتحبي الـ Heels بتاعتي


عانقت طفلتها قدميها بحب طفولي، قائلة بعناد :

- بحبهم بحبهم


رفعتها كاميليا لتجلس على حجرها وهي تقبلها من وجنتها الناعمة قائلة بهدوء :

- مش هتاخدي حاجة..انا هجيبلك اللي أنتِ نفسك فيه بس ممكن بلاش نلبس حاجة اكبر مننا عشان رجلنا متتكسرش ونتوجع


رسمت إبتسامة بريئة مشاغبة :

- أنا مش هتكسر يا مامي


عقدت يديها على صدرها ورفعت حاجبيها قائلة:

- مش هتاخديها برضو، وممكن تقعدي ساكتة شوية عشان عندي Meeting مهم دلوقتي


هزت رأسها بغيظ وهي تبتعد عن امها وتقف عاقدة ذراعيها الصغيرين وهي تتوعدها بصمت، بينما كانت كاميليا تتابع عملها عن جهازها الحاسوب الشخصي :

- أيوة مع حضرتك، تمام أنا قربت اخلص تصميمات المشاريع دي


بعد مرور عدة دقائق، انقطع اتصال اجتماع العمل، ليأتي صوت شخص تعرفه جيداً، ومن ثم يظهر صورة زوجها أمامها على الشاشة لتبتسم وهو يقول :

- كان معايا شغل بقى ومش عارف اكلمك، بس ده ميمنعش اني استغل فرصة الـ Meeting يخلص و اقولك وحشتيني


همست بدلال أنثوي رقيق :

- وأنت وحشتني أوي أوي


في تلك اللحظة خرجت طفلتها من الغرفة دون أن تحصل على ما تريد، بينما هي تضيف قائلة :

- فراس وفريدة جايين امتى ؟ بتصل على فريدة موبايلها مقفول


- اهو بقفل الشغل وهتصل على فراس كده اشوفه جاي امتى


-ماشي  يا حبيبي، ربنا معاك يارب و تخلص على خير


- آمين يارب


- شوية وهكلمك يا كراميلا


تنهدت قائلة بتوجس :

- أوكيه، وانا هقوم اشوف لانا، لأنها خرجت من عندي وشكلها بتعمل مصيبة


- اوعي تعمليلها حاجة ها


ردت ساخرة :

- أيوة دلعها أنت وبيجي على دماغي في الاخر


- لا دي لولي مؤدبة وشطورة


رفع حاجبيها بدهشة:

- طبعا

___________

في منزل والد كاميليا..


فتح الجد باب الشقة عندما سمع رنين الجرس، ليسلم عليه سامح سريعا ومن ثم دلف الجد إلى غرفته بعد مضايفته، فهو أصبح يأتي ليقابل دانا في منزل جدها

 

- ازيك يا بابا سامح


- عاملة ايه يا حبيبتي


- الحمدلله كويسة


ليضيف باهتمام  :

- لو تعرفي بستنى اليوم اللي اشوفك فيه ازاي...


صمتت دانا وهي تبتسم بجدية قليلا، ليسألها بصوت أجش:

- هو انتي مش مبسوطة اني بشوفك يا دانا ؟


- لا عادي


- عادي ؟؟ احنا بقالنا سنة بشوفك ولسه معرفتيش تاخدي عليا وتحبيني زي ما انا بحبك


- اكيد بحبك يا بابا...بس يعني..


- بس ايه ؟؟


ردت بنبرة واقعية :

- أنا بحبك و وافقت اقابلك طول الفترة دي..بس انا مش قادرة انسى اللي عملته في مامتي..ولا قادرة انسى انك سيبتني ٤ سنين وانا كل يوم ادور عليك واسأل ماما.. انت بعدت كتير و جيت متأخر يا بابا


إجابتها صدمته فقال بندم:

- لو الزمن يرجع بالواحد كان في حاجات كتير أوي اتغيرت يا حبيبتي .. ياريت الماضي بيرجع


- كنت هتعمل ايه ؟؟


- كنت هعمل كتير أوي...كان في حاجات كتير اوي ضيعتها من ايدي... و بايدي خسرتها...حاجات خسارتها متتعوضش ابدا .. بس ربنا اداني فرصة معاكي... دانا انا مش عايزك تخافي مني ولا تشكي لحظة في حبي ليكي.. انتي بنتي الوحيدة


هزت رأسها قائلة بابتسامة رقيقة مغيرة الحوار :

- أنا غصب عني ... بس انا بحاول انسى و بقيت بشوفك على طول .. اه زعلانة منك وكنت خايفة منك بس انت وعدتني انك مش هتتعصب عليا تاني صح ؟


- مقدرش طبعا.. بس انا عايزك تحبيني زي ما بتحبي نديم ده واكتر


رفعت اصبعها وهي تشير إليه باتهام مازح :

- طماع أنت


قهقه ضاحكاً بصدق:

- معاكي أنتِ اه..

___________

كانت تلعب في إحدى الاشياء، حتى سمعت صوت جدها  "منصور" وعمتها سارة، ليجلسوا في صالون الڤيلا، لتركض تجاهه وهي تقبله من وجنته


- جدو حبيبي


قبلها منصور من وجنتيها :

- حبيبة جدك، اومال اخواتك فين ومامتك؟


إجابته لانا قائلة:

- ادم بيتفرج على الكرتون و دانا عند آنا صفصف


سألتها سارة بتوجس :

- وأنتِ مش بتتفرجي معاه ليه ؟


- عشان انا عايزة اكبر


- أن شاء الله يا حبيبتي، اومال ماما فين ؟


قالت بغضب وهي تكتف ذراعيها أمامها:

- مامي بتكلم عمو في الـ meeting كل شوية


سألها بضحكة :

-وبتقول لعمو إيه بقى ؟


رمشت بعينيها قليلاً وهي تهمس بنبرة ناعمة جدا وكأنها تقلد والدتها :

-بتقوله وحشتني أوي أوي يا عمو


شهقت كاميليا بذهول حينما سمعت ابنتها وهي تهمس بتلك الجملة وهي تسلم على حماها :

- عمو مين الله يهديكي


ضحكت سارة بمرح :

-عسل يا "لانا" ماشاء الله تودي في داهية


لتردف باقتراح :

-اديلها الـ Heels بتاعتك بسرعة علشان تسكت


هتفت كاميليا بحنق :

- عمو ده اللي هو باباها طبعا


قاطعها منصور:

- دي طفلة يا كاميليا اكيد فاهمين من غير ما توضحي


تنهدت سارة بسعادة:

- اخويا الرومانسي اللي بيحب في نص الشغل بقى


دلف اسر في ذلك الوقت وهو يسأل عن دانا :

- دانا فين؟


هزت لانا رأسها برفض :

- مش هقولك


- ليه ؟


زفرت لانا بحزن:

- عشان أنت مش بتلعب مع لانا خالص وانا بزعل منك, كل حاجة دانا دانا دانا...وانا ؟؟؟


رد اسر بتبرير :

- أنتِ بتخربي كل حاجة بنعملها


- لا انا مؤدبة و شطورة، بابي بيقولي كده


حذرها قائلا :

- طيب هخليكي تلعبي معانا بس ممكن متعمليش كوارث


- اوكيه.. بس دانا مش موجودة، عند آنا صفاء


- آدم فين ؟


- في اوضته


ليركض نحو السلالم وهي تركض خلفه ولكنه كان اسرع منها، وقفت في منتصف الطريق وهي تصيح بنبرة طفولية :

- شيلني.. يا سيرو


عاد لها اسر وحملها بحرص ليدلفا إلى غرفة ادم لكي يلعبوا سويا

___________

بعد مرور وقت قصير..


سمعوا الأطفال الثلاثة صوت دانا و نديم ليركضوا نحوهم


همس اسر بلهفة :

- دانا...انا مستنيكي من بدري


- كنت مع بابا سامح


- وانا كنت بلعب مع لانا وآدم


- اوعى تكون كسرت حاجة


هز رأسه بنفي :

- لا دي قالتلي انها بتسمع كلامي


زفرت بضيق طفولي بذهول :

- اومال مش بتسمع كلامنا ليه؟؟


همس بنبرة رقيقة:

- مش عارف...بس اللي أعرفه أن أنتِ حلوة أوي


رمقتهم لانا بنظرة غاضبة متوعدة وهي تركض نحو والدها:

- هقول لنيدو، يا باااابي...


سألها نديم :

- في ايه يا حبيبتي ؟


رمشت بأهدابها عدة مرات بغيظ :

- اسر قال لدانا انها حلوة أوي


نظر له نديم متوعدا :

- أنت ازاي تعاكس بنتي يا اسر ؟


ضربت قدمها في الأرض بغضب:

- وانا لأ


رد بذهول :

- هي دي مشكلتك يعني؟؟ معندكيش مشكلة أنه عاكس اختك ؟


اجابه اسر بتبرير :

- أنا مش بعاكسها انا بقول رأيي في شكلها يا خالو


- وأنت حد طلب رأيك؟


- لا بس انا بهتم بيها


- لا مينفعش معايا الكلام ده .. اسر يا حبيبي دانا دي اختك و اوعى تسمح أن حد يعاكسها


كتف ذراعيه بتوتر وهو يسأله ببراءة:

- طب وانا يا خالو


حذره قائلا:

- ولا حتى انت


دافعت سارة عن ابنها قائلة بمرح :

- الله في ايه يا نديم أنا ابني sweet talker بس


- على نفسه


صرخت لانا بغضب :

- وانا يا نيدو مقاليش انتي حلوة أوي يا لانا


قبلها نديم من يدها قائلا بإعجاب :

- انتي مش محتاجة حد يقولك انتي حلوة عشان انتي احلى بنوتة في الدنيا


اقتربت منها دانا وهي تقبلها من وجنتيها بحب :

- انتي احلى مني يا لينو اصلا


- بجد


- أيوة انتي قمر و جميلة اوي


ابتسمت لها بسعادة قائلة:

- و أنتِ جميلة... مامي قالتلي انا شبهك


- وانتي في زيك اصلا

_________

دلف فراس ومعه فريدة زوجته و تجر بيدها عربة طفلتها الصغيرة الخاصة بها


رحب بهم نديم قائلا:

- ازيك يا فراس.. ازيك يا ديدا


ردد فراس بعجب:

- ايه ديدا دي ! اسمها فريدة يا باشا


رد نديم بنبرة ساخطة:

- بحاول ارد لك جمايلك بقى


زجره فراس قائلا:

- خلاص بقى ميبقاش قلبك اسود..انا بقيت اقول كاميليا عادي اهو !


ابتسم نديم قائلا مرة أخرى :

- أزيك يا فريدة


كان آدم يقف أمام فريدة وهي تعدل طفلتها في المقعد المتحرك خاصتها وتحاول تهدئتها وسط تذمر الفتاة الصغيرة التي لم تتخطّ عام ونصف وتململها في مقعدها سمعت صوت آدم يقول:

- ممكن النونو الصغيرة دي اخدها ألعب بيها شوية وابوسها


اومأت فريدة ببراءة :

- اه يا حبيبي اتفضل


نظر إليهم فراس بحاجبين معقودين في استياء واضح:

- ايه تلعب بيها دي ؟

انا بنتي ميتلعبش بيها


كرر آدم حديثه متذكراً:

- و عاوز ابوسها Please


تمعضت ملامحه أكثر:

- ده انا ابوها ومش ببوسها على فكرة


ليردف فراس قائلا بنزق :

-آه بان على حقيقتك بقى، أظهر نيتك يلا


هتف نديم باستغراب :

- في ايه يا فراس ابني فرحان بالبيبي عادي


صاح فراس بغيظ:

- انت موافق أن ابنك يلعب ببنات الناس عادي كده؟


نظرت إليه فريدة نظرة نارية متوعدة:

- ايه يا فراس ده طفل صغير


هز رأسه بعنـاد قائلا:

- لا برضو ميقوليش ألعب بيها...لسه بدري على كده


ليردف باقتراح :

- طب قول عايز اتجوزها ماشي مقبولة لكن حصلت تلعب ببنتي كده عادي وتكسر قلبها ؟


قالت من بين أسنانها بتشديد ساخر :

- قلبها ومشاعرها ايه يا فراس البنت لسه بترضع وبتلبس بامبرز


- اصلا


همس ادم ببراءة مقترحاً:

- خلاص متزعلش .. بابا انا عايز اتجوز النونو بتاعة Uncle فراس عشان ألعب بيها براحتي من غير ما يزعل


ابتسم فراس بمرارة:

- برضو مصمم يلعب بيها.. الواد عايز يكسر قلبها !

توكسيك صغير ماشاء الله


قاطعته كاميليا باندفاع :

- ماتقولش عن ابني كده ... توكسيك في عينك..ده بكرة هيبقى احسن راجل في الدنيا


وكزه نديم بخفة:

- وبعدين انت زعلان ليه ؟ انا ابني داخل البيت من بابه اهو


- لا وأنت الصادق ابنك عايز يكسر قلبها بالحلال


صاح ادم بعدم فهم :

- يوووه ... مامي انا عايز نونو صغيرة العب بيها و ابوسها


ضحكت سارة قائلة:

- عندك اخت صغيرة روح العب بيها يا حبيبي عشان فراس بيغير على بنته


هز رأسه بنفي :

- لا عايز اخت اصغر بيبي صغنن..

_________

في المساء ...


ابتسم نديم وهو يتذكر ما حدث اليوم سريعاً:

- فراس رهيب أوي


ضحكت كاميليا قائلة:

- لا و ادم مصمم يلعب ببنته


- خدتي بالك الواد عاوز نونو صغيرة يلعب بيها


احمرت خداها بخجل وهي تقول مغيرة الموضوع :

- سيبك منه


شدها نحوه ليجلسها بجانبه على السرير :

- لا ده اول مرة يقول حاجة صح، احنا نعيد تفكير في الكلام ده، دي لانا بقى عندها ٣ سنين


احاطت يديها بعنقه وهي تضمه إليها :

- وماله بس انت متزهقش


بادلها العناق وهو يستنشق عبير شعرها بشوق جارف:

- لا ما تشغليش بالك أنتِ


ليردف وهو يزيد من ضمه لها بقوة:

-ده أنا ما هصدق


- وهتحب البيبي اكتر مني ؟


انحدر رأسه ليمسح بشفتيه عنقها هامساً: 

- لا مابحبش حد اكتر منك


ليضيف بصوت أجش :

- أنا عندي كام كراميلا يعني ؟


تسارعت دقات قلبها بشوق قائلة:

- أنا بحبك والله


رفع رأسه ليقبلها من شفتيها بقبلة رقيقة :

- وأنا بموت فيكِ وبحب ولادنا أوي


- ربنا يخليك لينا يا حبيبي وعقبال ما نفرح بيهم وبنجاحهم


- يارب يا حبيبتي، مع اني شاكك في الواد آدم بسبب إدمانه للعبة بابچي دي ! الولد ده طالع لاخوكي كمال واخد چينات منه


قهقت كاميليا باستسلام:

- الخال والد بقى


- لا واخوكي قدوة بجد


رفعت حاجبيها قائلة:

- طبعا... انكر بقى


- وانا اقدر برضو !


ضمته أكثر بين ذراعيها وهي تسأله:

- مبسوط ؟


عاود تقبيلها تلك المرة ولكن بقبلة متعمقة أكثر وهو يهمس :

- اكيد طول ما انا معاكي في أي وقت مبسوط


ليضيف بنبرة عابثة:

- بس هتبسط اكتر لو حققنا أمنية آدم


ابتسمت قائلة بدلال :

- أنت مبتنساش


هز كتفيه بصدق، وشفاهه لا تهدئ عن تقبيل شفتيها يبعث فيها مشاعر رائعة مختلفة  :

- لا مقدرش انسى حاجة تخصك انتي والعيال


- وانا بعشق باباهم أوي


....

حقيقي الشخصيات كانوا وحشوني أوي 🥺❤️❤️واتبسطت اني كتبت فصل اضافي ليهم مع اني فاقدة الشغف شوية😂💔


لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية غرام العنقاء)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات