📁

رواية أسيرة الشيطان الفصل الثانى 2 بقلم حبيبة الشاهد

رواية أسيرة الشيطان الفصل الثانى 2 بقلم حبيبة الشاهد

رواية أسيرة الشيطان الفصل الثانى 2 بقلم حبيبة الشاهد
رواية أسيرة الشيطان


رواية أسيرة الشيطان الفصل الثانى 2


دخلت قاعة الزفاف وهي ترتدي فستان زفافها خاطف الأنظار وصديقتها ممسكين طرف الفستان من الخلف قربت على ترابيزة المأذون اتصدمت صدمت عمرها لما لقت واحده تانية لبسه فستان زفاف تمضي على عقد قرانها من زوجها وقف الكل في حاله من الصدمه عرستين بفستان زفاف في نفس قاعة واحده قربت عليه بخطوات مهزوزه 

: يوسف أنت بتعمل إيه

نظر إليها بلا مباله: زي ما أنتي شايفة بتجوز 

بدأت دموعها تنزل وصوتها يعلي في المكان: تتجوز مين أنا المفروض أبقي مكانها مش هي 

قربت عليه ضـ.. ربته على صدره بعـ.. نف: أنا عملت إيه غير أني حبيتك علشان تدمرني كده أنا بسببك مش هقدر اصدق حب حد بعد كدا أنت خدت مني ثقتي وأماني أنت خدت كل حاجه مني

مسكوها اصدقائها رجعت للخلف خطوه نظرة إلى نظرات الناس وهمساتهم ببكاء رفعت طرف الفستان الابيض وجريت خرجت من قاعة الزفاف خرجت خلفها شقيقتها ثم من الفندق بأكمله وقفت في الشارع وهي منهاره من البكاء بدأت تجري والكحل سايح على وجهها وقفت بعد الفندق بفطره قصيره تلتقط أنفسها خلعت الحذاء طرقته على الأرض وأكملت طريقها وقفت شقيقتها بتعب تحت انظار الناس والمجتمع وصلت إلى منزلها وجدت والدها أمامها لم تتحدث معه وصعدت إلى الأعلى غمض عينه بحزن على حال أبنته جأت وصال شقيقتها الصغيره أن تصعد إليها اوقفها صوت والدها 

: خليها لوحدها دلوقتي 

هزت رأسها بنعم: حاضر 

دخلت حوراء غرفتها واغلقت الباب بالمفتاح خلفها قربت على السرير جلسة على الأرض وهي تبكي بنهيار وتستمع إلى صوت تمـ..زيق قلبها  


في صباح اليوم التالي طرقة ورقه على التسريحة ومسكت حقيبة السفر وخرجت من الغرفة حملت الحقيبة ونزلة بهدوء فتحت الباب وخرجت من المنزل سارة قليل من الوقت وأوقفت سيارة أجري وصلت بعد فترة أمام المطار نزلة من السياره اعطت السائق الأموال ودخلت إلى المطار أنتبهت إلى صوت رنين هاتفها مسكت الهاتف وجدت رقم شقيقتها 

: حوراء أنتي إيه اللي أنتي عايزه تعمليه دا علشان خطري ارجعي 

: أنا قولت لبابا وهو اللي حجزلي تذكّرت الطياره أمبارح أنا مردتش اجيلك الصبح علشان مش قدره ابص في وش حد أنا هقفل دلوقتي علشان الطياره

أغلقت الهاتف قبل ان تظهر صوتها البكي أنهت الإجراءات اللازمة وتوجهت نحو طائرتها جلست في مقعد مجاور شاب أغلقت عينها وهي تشعر بقلبها سيتوقف عن النبض فهي خائفه فهذا تكون أول مرة أن تركب فيها طائرة مر ثواني حتى انقلعت الطائرة مسكت بيد الراجل الذي بجانبها 

ثواني حتى فتحت عينها عندما استقرت الطائرة في الهواء سمعت حمحمة الراجل الجالس بجانبها التفتت له ونظرة إليه بعلامات استفهام 

ظل ينظر إليها بكل برود حرك نظرة على أيديها سحبت أيديها بخجل نظرة إلى اظافرها الطرقه اسر على ايديه 

: أنا اسفه بس كنت خايفة 

: مفيش مشكله 

فتحت حقيبة اليد طلعت منها لازق طبي وضعتها على ايديه بخوف

: وجعتك 

هز رأسه بلا ومسك حسوبه 

أتت الموظفة نظرة إليه بكل احترام

: أحنا اسفين يا فندم شاورة على مقعد أخر دا مكانك يا فندم 

هزت رأسها وقامت جلست في مقعد يطل على النافذة فتحت هاتفها نظرة إلى صورها مع يوسف خطبها أبتسمت بحزن ومسحت كل ما يخصه على الهاتف وصله بعد فترة إلى نيويورك استقيمت من على المقعد وخرجت من الطائرة أخذت حقيبة السفر وتوجهت الى الخارج أخذت سيارة من أمام المطار وصلت بعد دقايق إلى الفندق فهو قريب من المطار أعطت السائق الأموال ودخلت أنهت الإجراءات الأزمة دخلت إلى غرفتها التي حجزتها سابقًا وضعت حقيبتها فيها بدلة ملابسها والقت بجسدها على السرير تأخذ وقت من الراحه فهي لم تنام بعد 

أستيقظت بعد فترة على صوت رنين هاتفها نظرة إلى المتصل كان والدها اتعدلة على السرير وأجابت عليه

: إيه يا حبيبت بابا وصلتي ولا لسه 

: اه يا بابا وصلت من حوالي ساعة وكنت نايمه 

: أنا مش عايزك تفكري في إي حاجه عندك حاولي تخرجي وتتفصحي هناك ومتفكريش فيه حسبي الله ونعم الوكيل ربنا على الظالم والمفتري هو لو كان خير لبقي بس ربنا كشف أمره قدام الكل في أخر لحظة 

: أنا هقفل دلوقتي يا بابا وهكلمك بعدين 

: خالي بالك على نفسك 

: وانت كمان يا حبيبي ومتنساش تاخد العلاج بتاعك 

: في رعاية الله 

: مع السلامه 

قامت من على السرير بملل أرتدت ملابسها وخرجت من الفندق حتى تتمشى قليلاً راءة كافيه قربت عليها جلسة في الداخل طلبت قهوة مسكت فنجان القهوة وارتشفت منه القليل دخل ثلاث رجال الكافيه قربه على التربيزه المجوره لها كانت جالسه تفكر في ليلة أمس بحزن فرت دمعه من عينها رفعت ايديها مسحتها بسرعه مسكت فنجان القهوة لترتشف منه سعلت بشده عند سماع كلام الرجال اللي في الطوله المجاورة أنتبه لها وأحد منهم مسكت كوب المياه وارتشفت منه القليل قامت مسرعا من المكان حسبت على المشروب وخرجت من الكافي أخذت تكسي ورجعت إلى الفندق دخلت غرفتها وهي ممسكه برأسها بخوف 

: أنا لازم أبلغ الشرطة 

الفصل الثاني


رواية أسيرة الشيطان الفصل الثالث 3 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية أسيرة الشيطان)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات