📁

رواية نسيم العشق الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم يارا عبد العزيز

رواية نسيم العشق الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم يارا عبد العزيز

رواية نسيم العشق الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم يارا عبد العزيز
رواية نسيم العشق


رواية نسيم العشق الفصل الثالث والعشرون 23


نسيم العشق

البارت الثالث و العشرون


كامل:- هتـ قـتل ولدك

نزلت الجملة كالصاعقة على كل الموجودين

عاصم :- ابن مين يا جدع انت انت شكلك كبرت و خرفت ولا ايه 

فريدة بلهفة و بكاء وهي بتروح تقف قدام كامل 

:- ابنه ازاي يا حاج كامل عيسى يبقى ابن عاصم ازاي عيسى يبقى ابني صح 

كريمة:- ابنك ايه يست انتي عيسى يبقى ابني انا 

فريدة اتجاهلتها و اتكلمت ببكاء و بعض الامل 

:- ابوس ايدك اتكلم عيسى هو الولد اللي حاطته قدام باب جامع من ٢٨ سنة صح 

كامل :- ايوا هو نفسه عيسى هو نفس الولد  من ٢٨ سنة كريمة كانت بتولد اول حفيد لعيلة الجبالي بس الولد نزل ميـ.ت انا حطيت عيسى مكانها كبرته و ربيته خليته عمدة البلد و نائب ديرتنا عيسى من حق عيلة الجبالي وبس

فريدة بلهفة جريت على عيسى و حضنته بحب و عمق 

:- و الله كنت حاسه من اول مره شوفت صورتك فيها كنت حاسة ان بيربطني بيك رابط قوي

عيسى بعدها عنه بجمود ، راح وقف قدام كامل 

عيسى :- بتهزر صح قول يجدي انك بتهزر انا ابنهم ازاي

كامل : هي دي الحقيقه يا ولدي انت اول ولد لعاصم و فريدة

عيسى بصدمة:- ايه انتوا بتقولوا ايه

فريدة:- انت ابني يعيسى ابني و ابن عاصم انا اللى حطتيك قدام باب جامع و انت عمرك ايام كان غصبن عني و الله 

عيسى بعصبية:- ليه رمتيني ليه لحظة كنت نتيجة علاقة محـ ..رمة ما بينكوا صح 

فريدة:- كان غصبن عني و الله و الله كنت بتقـ..طع طول السنين اللي فاتت وانت بعيد عني يبني

عيسى بعصبية مفرطة:- انا مش ابنك اليوم اللي جالك قلب فيه و رمتيني بقيت مش ابنك و كامل بيه انت مفكرتش طول السنين اللي فاتت تقولي الحقيقة كنت عارف انهم بيدوروا عليا و مع ذلك مقولتليش كل واحد فيكم كان اناني كل واحد فيكم فكر فى نفسه و بس من غير ما يهتم بيا

عاصم :- فريدة ملهاش ذنب انا السبب انا اللي اجبرتها بتصرفي تعمل كدا

عيسى بصله و ابتسم بسخرية ، راح ناحية جنة 

عيسى:- ياا تيجي معايا ياا تفضلي هنا و هبعتلك ورقة طلاقك

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

جنة :- عيسى انت بتقول ايه

عيسى :- انا قولت كلامي يجنة وانتي عليكي تختاري 

جنة :- هاجي معاك 

طلع عيسى الاوضة و جنة طلعت وراه 

كريمة ببكاء :- ابني ما.ت يابا الحاج

كامل :- و الله أنا ما ناقص يكريمة

فى اوضة عيسى و جنة

عيسى بجدية:- حضري الشنط بسرعة

جنة : طب ممكن تفكر شوية 

عيسى بغضب :- جنة

جنة بخوف :- تمام 

بعد ربع ساعة كان عيسى نازل بشنطته هو و جنة

كامل :- هتسيب جدك يعيسى

عيسى : انا ممنوك انك خدتني و ربتني فى الوقت اللي اهلي الحققين اتخلوا عني يا كامل بيه 

كامل بدموع : انا مش بيه عيسى انا جدك و هفضل طول عمري جدك 

عيسى بغضب و قـ'ع التربيزة اللي كانت جنبه بغضب 

:- انا مش ابن حد انا واحد جيه نتيجة غلطة ابوه و أمه ندموا فقرروا انه يخـ'لصوا منه فرموه 

فريدة:- متسبنيش يعيسى انا ما صدقت لاقيتك متقساش عليا انا والله كان غصبن عني مكنتش عارفه اعمل ايه وقتها سامحني و خلينا نعيش انا و انت و اخوك فى سعادة

عيسى :- اخوك و امك و ابوك اقوي تلت علاقات فى الدنيا انتوا دمرتوهم بسبب انانيتكم انا مش عايز منكم حاجه سبوني فى حالي بقى كفاية عليا اللى انا فيه بسببكوا 

راح عند كريمة 

عيسى :- شكرا لانك ادتيني حنية الام اللي لولاكي انا مكنتش عمري هلاقيها برغم انك مش انتي اللي خلفتني ولا حتى رضعتني لاني كنت رافض الا انك ادتيني الحنية اللي امي اللى انا من دمها معرفتش تديهلي ابنك ممـ..تش ابنك لسه موجود لو احتاجتيه فى اي وقت 

كريمة:- انت ابني غصبن عن اي حد 

ابتسم ابتسامة خفيفة عكس اللى جواه من وجع و الم 

حضن مصطفى بحب و عمق و اتكلم بهمس

:- خلي بالك من نفسك و من ابنك و مراتك

مصطفى:- خليك يعيسى متمشيش

عيسى :- انا هفضل على طول جنبك

عيسى :- يلا 

جنة خرجت وراه

حنين :- خليك عشان خاطري يا ابيه

عيسى :- حلوة كلمة ابيه منك يحنة متبطليش تقوليها

خرج و معاه جنة من الڤيلا كلها

كريم :- ماما عيسى اخويا ازاي انا مش فاهم حاجه

فريدة:- مش وقته يا كريم انا مش قادره اتكلم في اي حاجه دلوقتي 

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

عاصم :- اهدي يا فريدة

فريدة بغضب :- انت السبب انت السبب فى كل اللي انا فيه ابني كرهني بسببك طلقني يا عاصم انا مبقتش طايقك طلقني بقى خلاص كريم عرف كل حاجه انا بكرة الصبح هروح اقعد فى بيت اهلي ورقة طلاقي توصلي فى اقرب وقت

قالت كلامها و طلعت الاوضة و هي منهارة من العياط 

مصطفى:- هدوء عيسى قلقني خايف يعمل حاجة فى نفسه كامل :- عيسى اعقل من كدا

حس بدوخة و كان هيقع لولا ايد مصطفى اللي مسكته 

مصطفى: جدي انت كويس

كامل :- ايوا يا ولدي انا طالع اوضتي

مصطفى:- طب استنى اطمن عليك

كامل :- انا كويس

فى عربية عيسى

جنة : عيسى انت كويس

عيسى :- اها و مش عايزة اتكلم فى الموضوع يجنة

جنة :- تمام 

بعد اربع ساعات كانوا وصلوا القاهرة ، وصلوا للڤيلا فى مكان هادي و شبه مهجور

عيسى:- اطلعي انتي نامي الوقت اتأخر

جنة :- مش هتنام 

عيسى :- لا و يا ريت متجادليش يجنة و اطلعي 

جنة :- تمام 

راح الجنينة و خلـ"ع قميصه نزل حمام السباحة ، بعد شويه طلع ، جنة بصيت عليه من البلكونة خدت فوطة و نزلت ، كان قاعد على حافة حمام السباحة ، جنة جت من ورا ضهره و حطيت الفوطة على ضهره ، شال الفوطة و هو بيتنهد بحزن ، قعدت جانبه و مسكت ايده بحب 

:- البس القميص الجو برد هتتعب 

عيسى :- اطلعي يجنة 

جنة : مش هسيبك و انت كدا اتعصب يعيسى عيط قول اي حاجه متخبيش جواك

عيسى :- يا ريت اعرف انا ضايع بقيت حاسس ان وجودي فى الدنيا مش فارق طلعت ابن عاصم النويري عدوي انا تعبان تعبان اوي 

خدته جوا حضنها بحب و طبطبت عليه 

:- فترة و هتعدي باذن الله

عيسى بدموع و هو فى حضنها و حاطط رأسه على كتفها

:- يا ريت كنت انا اللي مو..ت احسن ما كنت اترمي على باب جامع و انا لسه عمري ايام كنت بسمع عن الاطفال اللي بيتلقوا فى الشوارع و على أبواب الجوامع مكنتش اعرف اني منهم 

كمل و هو بيبكي زي الطفل:- طلعت بتوجع اوي كلهم انانين كلهم فكروا فى نفسهم يا ريتها كانت دفنـ"تني بالحيا ولا عملت فيا كدا هي و جوزها انا بكرهم استحالة اقبل بيهم 

جنة :- خلينا منفكرش فى الموضوع دا دلوقتي اهدى و خد قرارك

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

خرج من حضنها بصتله بحب ، مسحت دموعه ، قبلت خده مكان دموعه

جنة بحب و همس وهي بتمسك ايده:- انا جانبك

دفن راسه فى عنقها بتلقائية ، طبع قبلة صغيرة عليه ، اتنفضت بخجل 

عيسى بعد بصعوبة:- انا اسف 

قام وقف مسكت ايده و قفت و خلعـ..ت الروب بتاعها ، حطيت راسها على صدره بخجل و مسكت ايده ، شالها برفق و توهان فيها و دموعه اللي بليت رموشه الكثيفة ، دفنـ'ت رأسها فى عنقه بخجل ، طلعوا الاوضة ، حاطها على السرير برفق ، راح قعد جانبها ، مسك ايديها و قبل كف ايديها بحب 

عيسى :- نامي يجنة 

اتعدلت و حطيت ايديها على رقبته و حطيت بأيدها التانيه على شفايفه فى حركة خليت كل حصونه تتفك 

عيسى بهمس : محتاجك اوي يجنة

جنة : وانا جانبك يعيون جنة 

قرب منها و فـ"ن رأسه فى عنقها و اصبحت جنة زوجة عيسى قولا و فعلا

يتبع..........

#يارا_عبدالعزيز


رواية نسيم العشق الفصل الرابع والعشرون 24 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية نسيم العشق)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات