رواية هوس أربعينى الفصل الأربعون 40 والأخير بقلم نوره عبد الرحمن
رواية هوس أربعينى |
رواية هوس أربعينى الفصل الأربعون 40 والأخير
هوس اربعيني 40 الاخيره..
شروق ازاي عمي وابنه هيتسجنوا وحضرتك مبلغتنيش ورافض حتى اني اساعدهم..
عمر اههه قولي كده هو عمك جالك..
شروق ايوا جالي وبلغني انك طردته ..ازاي تعمل كده ياعمر معملتش اعتبار ليا ليه..
عمر عشان عملت اعتبار ليكي اكتفيت بطرده….والا كنت عملت حاجات تانيه .. عمك وابنه يستاهلوا اللي جرالهم عشان كل ده من أيديهم..
شروق بانفعال انت ازاي تتتكلم كده ناسي ان ده عمي ودول اهلي..
عمر لا مش ناسي بس حضرتك ناسيه اللي عمله فيكي زمان..
شروق ندم ياعمر ندم واتنازل عن كل حاجه و رجعلي حقي يا اخي ربنا بيغفر انت مش بتغفر..
ضحك ساخرا ندم لا ياهانم مندمش على حاجه وان كان عالتنازل اللي حصل فده حصل عشان انا سددت كل ديونهم ورفضت اسيب عمك وابنه يتسجنوو..
ده غيرر القروض واللي ساحبينها باسم الشركه اللي ممكن بثانيه سلسلة الشركات اللي فرحانه بيها دي تتحجز ومش هتوفي الديون كمان..
شروق انت بتقول ايه..
عمر ده اللي حصل وتقدري تتاكدي بنفسك انا عملت كل ده عشان ابعدك عن المشاكل انما انا مش بنك مفتوح لعمك وابنه ..ينصبووو عالعالم وتعالى ياعمر سدد ولا هسمح ليكي تديهم اي مليم م فلوسك كفايه اللي خدوه مني..
شروق عمر اي..
قاطعها انا عشان عاملك اعتبار وحاسب حساب زعلك مرضيتش انك تعرفي ده كله بس للاسف حضرتك لسه مش شايفاني اهل للثقه وجايه تحاسبيني .
شروق عمر انا اسفه..انت رايح فين.
عمر فك.ربطه عنقه فستين داهيه..
ليغادر ويتركها …
وبعد مرور بعض الوقت .
مساءً لم يعود عمر الى المنزل اتصلت به شروق كثيرا لكنه لم يجب على مهاتفاتها..
حتى عاد منتصف الليل كان الارهاق ظاهرا عليه ..
عدلت ثيابها بسرعه ورتبت شعرها تنتظر دخوله لكنه لم يأتي الى غرفتها.. مضى بعض الوقت لكنه لم يأتي..
تسللت بهدوء وبحثت عنه بكل مكان ولم تجده..
وقفت امام غرفة الضيوف واخذت نفسا طويلا واخرجته بهدوء وهي ترسم ابتسامه على شفتيها دخلت الغرفه لتجده مستلقي على السرير بثيابه وحذائه…
اقتربت منه وجلست بجانبه ..
شروق عمر ..
فتح عينيه بهدوء ثم اغلقها..دون أن يجيبها…
شروق انا اسفه..
عمر….
شروق استلقت بجانبه ..
عمر بتعملي ايه
شروق ابنك وحشه حضنك..
حاول اخفاء ابتسامته ليدير وجهه عنها.
نهضت وتتربعت على السرير..بتذمر عمر متعملش كده انا اسفه والله مكنتش اعرف..
عمر عايزه ايه..
شروق عمر اي البرود ده انت بتعاقبني..
اعتدل بجلسته وقابلها انت عارفه ياشروق انا ولا مره عانيت بحياتي بسبب علاقة عشتها مع ان علاقاتي كانت كتيير اوووي .بس انتي تعبتيني اووووي مهما حاولت احسسك بالامان واكسب ثقتك تصدميني انك مش واثقه بيا ولا حاسه بالامان معايا..هعمل ايه معاكي ياشروق تاني..
انا لما اخبي عنك حاجه تخصك عشانك عشان متزعليش..
انا عندي زعلك بالدنيا ..
لكن انتي بتقابلي كل ده بأيه هاااا ..
بالشك واللوم والعتاب..
شروق عمر انا…
عمر انتي ولا مره حسستيني انك بتحبيني ولا مره وريتيني انك بتثقي بيا انا تعبت ياشروق انتي بقيتي بترهقيني اوووي بعمل كل حاجه عشان ارضيكي بس انتي ولا انتي هنا..
شروق انا اسفه.
ابتسم عمر ساخرا اسفه….وانتي فاكره الكلمه دي هتمحي الجروح اللي سببتيهالي ياشروق بصي كويس على علاقتنا مين اللي يهرب ويقرر البعد دايما ..مين اللي من اول خلاف يقرر الهروب .
مين اللي دايما يصالح مع انه مغلطش مين. ..
انتي بتجي عليا اوووي مش عايزك تقولي اسفه..لا انا عايزك بس تحسسيني بالحب وتبيني ليا انك واثقه بيا مهما حصل.
شروق امسكت يده بدموع والله بحبك بس خايفه ..خايفه ياعمر..
عمر خايفه مني ..
شروق خايفه تكون حلم جميل ياعمر وفجأة تتخلى عني ويقلب الحلم لكابوس. .
عمر بس انا مش ادهم عشان اعمل كده انا عمر ..عمر علام .اللي عمل كل حاجه عشان تحبيه وتثقي فيه.
وضعت راسها على صدره وانا بحبك ياعمر والله بحبك بس انت قدر خوفي..
مسح شعرها بهدوء ومرر يده الى خدها وانا مش بايدى حاجه اعملها الا اني اتحملك .. عشان قلبي ده بقى ملكك خلاص…
نظرت اليه بعينيها الجميله لتهمس بتحبني ياعمر مش كده..
ابتسم على نظرتها بموت بامك اللي جابتك بس نبطل نتجنن ..
تشبثت به اكثر وانا بموت فيك ياعمر متحاولش تبعد عني تاني..
*********
بعد مرور خمس سنوات
انجبت شروق (أوس وتيمور وهدى )
وتمارا وحسام بعد ان انهى فترة علاجه انجبت تمارا (حسن وسمر)
اسيل رفضت الزواج بعد وفات والدة رحاب سلوى وبقيت تهتم بطفل زين الذي سماه( غيث )
((اما زين فخرج من السجن بعد خمس سنوات واقاموا احتفالا كبيرا بخروجه..
لكن المفاجأه بان زين قرر السفر ومغادرة البلاد وهذا الخبر وقع كالصاعقه على مسمع الجميع وخاصه الحج حسن واسيل…))
الحج حسن عاوز تسافر وتتغرب وتسيب اهلك..
زين مش هتعتبر غربه ياجدي و هكلمكم وكأني معاكم..
تشبثت اسيل بغيث ..لتسأل بصوت مرتجف وغيث .
زين غيث اكيد مش هسيبه هنا كفايه بعدت عنه طول الوقت ده..
غيث بس انا مش هسيب اسيل يابابا..
نهض زين وحمله من احضانها لتشعر الاخرى بروحها تسحب منها..حبيبي احنا هنزورها كل فتره وكمان هتكلمها كل شويه بالموبايل..
غيث بتذمر بس يابابا ..
زين حبيب بابا هو انت مش عايز تبقى معايا ونخرج ونتفسح ..
غيث ايووا يابابا بس انا بحب اسيل هو مينفعش ناخدها معانا..
زين لا مينفعش اسيل كفايه عليها كده .. تعبناها معانا اوويي..
الحج حسن زين حصلني عاالمكتب عايزك..
زين في ايه..
الحج.حسن حصلني يازين هنتكلم هناك..
زين انزل غيث وقال حاضر.
في المكتب
زين في اي ياجدي..
الحج حسن في انك تستهبل …. ازاي عايز تاخد الولد وتبعده عننا كده ..
زين ده ابني ..واتحرمت منه طول المده دي..مش فاهم اي اللي مزعلك بالحكايه دي..
الحج حسن ابنك اه بس اسيل اللي ربته واتعلقت بيه..ودلوقتي عايز تاخده من حضنها كده بكل برود..
زين عايزني اعمل ايه يعني
الحج حسن تشيل فكره السفر دي من دماغك و تتجوز عشان مش هتعرف تربي ابنك لوحدك..
زين اه جواز لا طبعا جواز مش هتجوز انا خلاص مش هعرف اعيش هنا تاني..
الحج حسن نفخ بضيق واسيل..
زين بانفعال اسيل اسيل اسيل واعملها اي اسيل يعني.
الحج حسن البنت اتعلقت بغيث اوووي وربته طول الخمس سنيني وهو بيحبها عاوز تبعدهم عن بعض مش حرام..
زين عاوز توصل لحد فين ياحج..
الحج حسن تتجوزوا .
زين ايه..
الحج حسن انت بحاجه ست تاخد بالها من غيث يبقى تكون اسيل احسن من غيره..
زين بغضب لا اسيل ولا غيرها وانا بكراا طيارتي بعد اذنك هاخد ابني وامشي..
الحج زين يازين ولد اسمعني..
لكنه تجاهله وغارد وبالفعل اخذ طفله معه
**********
في اليوم التالي..مساءً
دخلت شروق غرفتها بعد ان نام اطفالها ووجدت الغرفه مظلمه ذهبت لتشعل النور حتى شعرت بيدين تحيط خصرها وتهمس بعذوبه وحشتيني..
ابتسمت بحب وهي تستدير لتحيط عنقه وانت كمان..
عمر عيالك نامت..
شروق بضحك هما عيالي لوحدي..
عمر والنبي متضحكيش كده عشان هتبوضي ام الليله دي..
شروق قصدك اي..
عمر قبل انفها حبيبتي واشعل الضوء لتجده مزيين الغرفه بطريقه لطيفه..
ابتسمت شروق بحب اي ده..
عمر النهارده اي..
شروق مممممم اي
عمر لا كده هزعل منك بجد..
ضحكت بمرح فاكره على فكره بس كنت فاكره انك نسيت..
عمر وانا اقدر انسى..اجمل يوم فحياتى يوم ولادتي من جديد.. اول يوم قلبي بقى ملكك فيه مش هعرف انساه..
شروق حركت يدها على لحيته الكثيفة بحبك ياعمر..احاط خصرها بتملك ليضع انفه على خاصتها هامسا اهي الكلمه دي عايز اسمعها دايما..متبطليش تقوليها ليطبع قبلة سريعه بجانب شفتيها
شروق وانا مش هبطل اقولها عشان حساها بجد.
عمر بحب بحمد ربنا كل يوم عشان بقيتي مراتي وام عيالي عايزك تبقى اسعد حد بالدنيا ..
شروق لما تبقى جمبي هكون اسعد وحده بالدنيا جذبها اليه اكثر وبتملك عجبك الترتيب..
شروق هزت رأسها كل حاجه تجنن بس لحقت عملت كل ده امتى..
عمر منتى طول الوقت مع عيالك هتلاحظي ده ازاي..
شروق اسفه عارفه اني مهمله من نحيتك اوووي بس الولاد وو…
وضع يده على شفتيها هامسا اششششش مش عايز اسمع اي اعذار النهارده ولاجي اعاتبك عايزه يبقى يوم مميز لينا ماشي ..
هزت رأسها بايجاب ليحملها وووووو
**********
غيث بتذمر طفولي عايز اسيل يابابا وحشتني اووي..
زين بود وانا مش بوحشك..
غيث انت طول السنين اللي فاتت وانت مسافر بس اسيل كانت معايا يابابا عشان خاطري رجعني عندها ..
زين مينفعش ان شاء الله الصيف هننزل ليهم..
غيث بس يابابا..
زين حبيب بابا يسمع الكلام ماشي..
ليسمع طرقات على الباب ..
فتح الباب ليجد اسيل امامه..
زين اسيل..
اسيل اسفه عشان جيت بالوقت ده ..عارفه ان طيارتكم كمان شويه قاطعها غيث وهو يسرع ليحضتن ساقيها اسيل وحشتيني ..جلست مقابلة له واحتضنته بحب حبيبي وانت وحشني..
زين بضيق اتفضلي مش هتفضلي واقفه عالباب.
نهضت اسيل مش هعطلك بس جبتلك الدوى بتاع غيث. اخرجت كيس به ادويه
زين بقلق ليه هو تعبان في حاجه.
اسيل لا خالص اطمن متقلقش هو بس عنده حساسيه من الفول السوداني وامبارح اكل منه لما كان مع ولاد عمر..
زين براحه الحمدلله..
اسيل طيب انا همشي..
تمسك بها غيث على فين يااسيل افضلي معايا عشان خاطري..
اسيل ابتسمت بحزن مينفعش ياحبيبي مش قولنا لما يجي بابا هتروح نعيش معاه..وتبفى تجي اتزورني
غيث بس انتي هتوحشيني..
اسيل هيقى زين يجيبك كل فتره عشان تزورني لتنظر الى زين مش كده..
زين ايوا اكيد طبعا….
اسيل قبلت الصغير بعد اذنك..اه نسيت ..مينفعش ياكل ايس كريم او تي حاجه في حلوه بالليل عشان هو بيشتكي ساعات من سنانه وعنده مسكن كتبتلك عليه تديهوله..
هز زين رأسها..
اسيل وكمان خد بالك منه دفيه كويس ومتخليهوش يلبس خفيف..
زين ماشي..
اسيل بغصه وابقى خليه يكلمني كل يوم ..
زين اكيد ان شاء الله..
اسيل باختناق نظرت الى زين ثم الى غيث وابقى جيبه يقضي الصيف عندنا..
هز رأسه زين حاضر ..
اسيل حركت يدها على وجنتي الصغير لتنزل دموعها التي حاولت اخفائها وغادرت هاربة..
*******
في الصيف في الشاليه..
اجتمعت العائلة كلها وسط سعاده وضحكات ولعب والصغار يلعبون مع الكبار واسيل تجلس لوحدها..والحج حسن يراقبها بحزن..
شروق يلاا يااسيل قومي معانا ده اخوكي طلع عيني باللعب..
اسيل بابتسامه مش قادره العبوا انتوا.
شروق ياحبيبتي مينفعش قاعده لوحدك كده..لتشعر بالكرة تضرب كتفها بخفه اهه يخربيتك ياعمر انت شايل مني اوووي.كده ليه.
عمر سوري ياحبيبتي ..مخدتش باللي..
شروق حملة الكره ماشي ياعمر ان ماوريتك لتركض خلفه وهو يجري امامها. حتى تعبا لتجلس شروق بتذمر ينفع كده جلس عمر بجانبها بضحك مينفعش
شروق كتغي وجعتني اوووى ازاي تضربني كده ..
عمر احنا هنستعبط دي حتى مالمستكيش..
شروق حتى ولو مكنش ينفع تضربني كده..
ليقترب منها ويضربها بكتفه طب حقك عليا نكون وحدنا بس وهعرف اصالحك…
شؤوق لا مش عايزه اتصالح عايزه اضربك.لتحمل الكره وارادت ضربه لكنه امسكها يابنت المجنونه هتعملي ايه.
شروق رفعت كتفيها زي ماعملت..
عمر تؤ تؤ تؤ انتي عاقله مش هتعملي كده..
شروق مين قالك اني عاقله انا مجنونه..
قاطعهما صوت زين اي مش هتبطلووو جنان انتوا الاتنين بقى.
نهض عمر بسعاده زين وحشتنا والله..
زين وانت اكتر.
نظرت شروق الى اسيل الذي تبدل حالها وظهرت عليها السعاده وهي تحتضن غيث بحب..
شروق حمد الله عالسلام يازين عامل ايه
زين الله يسلمك الحمدلله
شروق انا هروح اشوف غيث وغادرت..
عمر اي اللي فكرك بينا بعد الوقت ده كله..
زين غيث مالوش سيره الا انتو فقلت اجيبه عشان يتبسط شويه..
عمر نفخ بضيق انت لسه مصر عالغربه دي
زين ..
عمر ابنك مش هتعرف تربيه بعيد عن العيله يازين خليك جمبنا الولد.محتاجلنا كلنا جمبه
زين انا جاي عشان الحكايه دي
عمر مش فاهم
زين انا طالب القرب منك بأسيل..
عمر بصدمه ايه اسيل.
زين ايووا اي مش موافق.
عمر اي الهبل ده مش موافق ازاي وانا هلاقي زيك فين بس الراي الاول والاخير ليها منتا عارف هيا رفضت عرسان كتير وانا مش هجبرها..
زين هستنى ردك بعد اذنك..
عمر على فين
زين هروح اشوف جدي.
تمت بحمد الله
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية هوس أربعينى)
تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)
تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)