رواية كامل الأوصاف الفصل السادس عشر 16 بقلم صفاء حسنى
رواية كامل الأوصاف |
رواية كامل الأوصاف الفصل السادس عشر 16
سالت عشق رفيع وقالت:
وحضرتك أنا من حقي اشوف الصنام الا انت بتقول عليه جوزى ده ،والا مش من حقي، ليه لسة مستخبي ليه مش عايز حد يشوفه أو يتعامل معه هو عليه تار والا حاجة ولا يكونش وحش
ابتسم رفيع من وصف عشق ل كنان وسألها:
وحش لا مش للدرجة ده يا بنتى ليه بتقول كدة
هزت راسها عشق بعدم اقتناع :
حضرتك طيب سيده متكبر على امنا ليه، والا لسه العقد موجودة عنده اه نسيت حضرتك قولت أنه ميعرفش اصلا الا هو متجوز.
طيب ايه رايك قبل ما يعرف نشيل ده من ده، وهو يخليه فى الصوامع بتاعته ،وانا ارجعلك مفتاح الشقة وكل حاجه ايه رايك
وفتحت الحقيبة. واخرجت المفتاح ووضعته على المكتب
رد رفيع:
استنى يا بنتى انتى متسرعة كده ليه
هو راح على المزرعة وكنت بفكر تروح عنده
انصدمت عشق وقامت وقفت :
نعم حضرتك اروح عند مين حضرتك هو ليه
انا حاسه اني في كرتون الجميلة والوحش، حضرتك وأنكم جوزتني وحش ممنوع يظهر قدام حد وحظى الهباب وقع عليه الاختيار.
سمع رفيع حديثها مكنش اقدر يمسك نفسه من الضحك
وهو كان ضاغط على تسجيل الصوت الا موصل ل مكتب كنان وعارف أن كنان سامع كلام عشق كله
عند كنان
تحدث كنان وهو في المكتب:
بقى كدة يا عشق أنا صنام وكمان وحش ،ومتكبر وانتى بقى الجميلة وانا الوحش ،وكمان عامل زى الافلام الرجل الغامض .
ثم ابتسم كنان وقال
طيب والله حلوة هعيشك الدراما على أصوله اخليك تتشوق تشوفينى ،وفكرة المزرعه ده حلوة الله ينور عليك يا حج الاول اخليه تعرف أنا مين بس العب شوية
وبعد كده أظهر اقدم الكل
واتصل ب السوق وطلب منه يدخل عند عشق ويطلب منها تيجي معه وبعت ليه العنوان
ونزل هو على الاسناسير وركب سيارة أخرى متجه الى مزرعة ملكهم
قطع حديثهم السواق وهو بيدق الباب
تحدث رفيع :
اتفضل
اعتذر السواق:
اسف يا فندم لكن أستاذ كنان طلب اخد الانسه عشق معايا
شهقة عشق وقالت:
نعم حضرتك معك على فين انشاء الله
ووجهة حديثها ل رفيع :
حضرتك نظام لعب فى الأعصاب ده انا مستحملش وما دام الباشا متكبر ينزل يتكلم مع زوجته أو يقابلها يبقي بلاش منها
ابتسم الأب وقال:
يا بنتى ابنى فعلا راح المزرعه عشان عنده شغل وانتى مش بتقولى انه غامض، متروح تشوف الشخص الغامض ده اكتشفي عن قرب بعيد عن الشركه في مكان فى الطبيعة الخلابة اعتبري نفسك في رحلة وانتى مرا عليك ايام كتيرة صعبة ومتقلقيش قبل الأربعين هتكون هنا
شهقة عشق وقالت:
نعم حضرتك اقعد شهر ليه يكونش شهر عسل وانا مش واخدة بالي وحضرتك معلش مش انا الا رمي نفسي عليكم عشان ابنك يتكبر على ويتحكم لا شكر
واخذت حقيبتها وخرجت من الغرفة وباب الشركة
السواق حاول يوقفها يا انسه لو سمحتى
وهى مردتيش على
خرجت من الشركة ومشيت خطوتين وفجأة توقفت سيارة سوداء وخرج شخصين متلثمين بقناع اسود على وجهكم
واخذوها خدروها وغابت عن. الوعي
مشيت السيارة في طريقها
بعد شوي تحدث شخص من الملثمين:
انت عملت كده ليها يا كنان اعمل حسابك البنت عندها حق الطريقة كلها غلط.
ابتسم كنان وقال:
عارف يا اسامة. لكن لم ابوى قالي أنها رفض تركب مع السواق وانا حافظ دماغها كان لازم اعمل كدة
أنا كل الا عايزه فرصه ثانيه أظهر بحقيقته وتكون متقبلة ده
انت عارف هي كانت عارفه انى عندى مشكلة صحية
ورغم كده مع كل حديثها مع ابوى مجبتش سيرة الموضوع ده عشان متجرحنيش.
ضحك أسامة وقال
فعلا اخد بالى انها مسمى حضرتك صنام والرجل الغامض ،وايه كمان اه الوحش
ضربة كنان على كتفه ضربة خفيفة:
انت بتصدق وتمسك حاجه وتتريق صح
ضحك أسامة وقال:
صح الصح
طيب نزلنى أنا هنا وانت كامل طريقك عشان ده خصوصا ما بينكم وربنا يسعدك رغم أن متوقع صدمتها لم تعرف أن أيمن هو كنان
وضحك هستيري مش بعيد البنت تنجلط
كشر كنان وقال:
بعد الشر عليها ربنا يخليها لي
ابتسم أسامة :
أنا بجد مش مصدق نفسي كنان وقع في الحب وطب ومش اي مطب ده بنت عنيدة وقوية.
ابتسم كنان:
وكمان جميلة ورقيقه وطيبة جدا أنا قضيت معها مواقف كتير مع بعض وذكريات جميلة افكرها بيها
استغرب أسامة وسأله:
مش فاهم وهى فقدت الذاكرة
ابتسم كنان وقال:
لا طبعا اصل أنا هفضل بالقناع ده شوية لكن اعيشها الموقف مرة تانى وانا بالقناع عايز اشوف هتحس انى ايمن والا لا
وقتها اتاكد أنها حبيتنا واكشف نفسي عشان الا بيحب بيغفر
هز رأسه أسامة وقال:
تمام سلام
فعلا فتح العربية ونزل أسامة وكملت العربية على المزرعة
وحملها كنان ودخل بيها، ونايمها على كنبة في صالة كبير جدا
ودخل الحمام ياخذ شاور وتركها
بعد شوي بدت تفوق عشق وهي توها وبعد شوي افتكرت أنها انخطفت ،وفضلت تحسس على نفسها وهدومها وجسمها لكن مفيش حاجه قامت لكن تأثير المخدر لسه مرحش
قطع تفكيرها دخول. كنان وهو لبس القناع ولبس ملابس سوداء مثل افلام اجنبيه ،وتكلم بصوت مختلف عن أيمن وكان معه فنجان قهوة
حطه قدامها وقال :
عشان تفوقي لازم تشربي فنجان قهوه ده زى ما بتحب معلقة واحدة سكر .
شهقة عشق وقالت:
أعوذ بالله العظيم انت مين انت انس ولا جن انصرف انصرف
ابتسم كنان وتحدث من تحت القناع:
أنا الرجل الغامض الا طلبت تقابله بشحمه ولحمه
مكنتش مستوعبة عشق وحاولت تقوم:
رجل غامض ايه وكلام فارغ ايه وسع كدة
وقف أمامها كنان ورفض تتحرك:
ممنوع الخروج انتى طلبت تتعرفي على الصنام ،والرجل الغامض
بدت تستوعب عشق لكن ريحة البرفان مش غريبة عليها
جاءت تتحرك يمين اتحرك معها وانصدمت دمغها في دماغه وقربوا من بعض والريحة مش خارج من عقلها
قامت وسألته :
حضرتك انت عايز ايه أنا قلت لأبوك افتحالة ورجعت كل حاجة
ابتسم كنان وقال:
لا طبعا نسيت حاجه مهمه جدا
سألته عشق وقالت
ايه ان شاء الله
ابتسم كنان وقال:
الشرط الجزائي يا انسه عشق ب ١٠ الف جنيه او اشتغلي لمدة شهر فى المزرعة ده قولت ايه
صرخة عشق فى وشه وقالت:
عشر عفريت يركبوك يا بعيد وزعلان أن بقولك صنام
وسع كدة من قدمي
هز رأسه بالرفض وقال:
لا طبعا مفيش خروج من هنا انتى أسيرة عندى لمدة شهر
صرخة عشق فى وجهه وقالت:
تصدق انت كان عندك حق انك تبعد عن البنات وانا زى الهبله كنت فاكر انه تدين ،لكن الموضوع انك همجي عارف ان مفيش بنتى تطيق
ابتسم كنان وقال:
بس انا مش عايز اي بنت أنا كنت بدور عليك انتى ولاقيتك
رفضت عشق وقالت:
بدور على مين فوق لنفسك كدة انت عارف ان الجواز ده باطل واحنا ناضجين وعاقلين الكبار اتصرف بعواطفهم لكن احنا
سحبها كنان عليه وكان جسده لازق في وهمس في ودنها
احنا كمان اخترنا بعض من زمان ممكن نقعد وتسمعينى
انتى هتخسر ايه
تنفست عشق بالعافيه وهى حاسه اني ضربات قلبها طالعه نازلة ومش فاهمه ليه هى فاكرة الاحساس ده لما كان أيمن بيقرب منها نفضت من راسها وخرجت من بين أيديه وقالت
هو انت انسان بجد مش صنم
ضحك كنان بسخرية:
اهوه انسان اقدمك بشحمى ولحمى فين بقي الصنام ده المسينا أنا من حق على فكره
نظرت له عشق وفجاه مدت أيدها تشيل القناع
تابع
#كامل #الاوصاف #عشق#وكنان
انتهى الفصل ١٦
ا#لكاتبة #صفاء #حسنى
رواية كامل الأوصاف الفصل السابع عشر 17 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية كامل الأوصاف)