رواية كامل الأوصاف الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسنى
رواية كامل الأوصاف |
رواية كامل الأوصاف الفصل الثالث 3
دخل كنان على ابوه بعد ما سمع كلام الدكتور وقاله
لو البنت اللي انت بتتكلم عنها موافقة تعيش مع اخوها انا موافق
استغرب الأب وسأله
مع اخواه ازاى فهمنى انت بتتكلم فى ايه
مد ايده كنان واعطه الورق وقال
ده ورق يثبت ان عندي مشاكل ولا استطيع اكون رجل يقوم بحقوقه الزوجى لو شايف ينفع تكسر ابنك واتجوز واحده ويظهر اقدمها ضعيف وتكون ضامن انها متجيش تقولي نفس الكلام الا سمعته زمان من مراتك بعد ما تعرضت للحادثة فاكر وقتها قالت ليك ايه لم الدكاترة قالو عندك مشاكل في العمود الفقري واثر عليك وعلى صحتك و انك هتقعد على كرسي متحرك فترة كبيرة وقتها عملت ايه مكملتش سنه مقدرتش تستحمل وقالت بالنص
انا تعبت انا ست وعندى متطلبات ومش هدفن نفسي وشبابي
فاكر ولا افكرك والا عشان ربنا عفاك وبقيت كويس وبتروح وتيجى نسيت كل ده وبقي كل همك تجوز ابنك، اهو ابنك طلع عنده مشاكل
كان الأب مصدوم مش عارف يقول ايه ليه الذنب ده زمان يعمل حادثة تكون السبب ان يخسر حبيبته وزوجته وتتخلى عنه وليه دلوقتي ابنه يعانى كان محتار الاب
ام كنان لبس ملابس رياضه وطلع يجري ومش عايز يفكر أو يسمع أو يتكلم يجري وبس لحد ما تعب ولقي نفسه أقدم الشركه فى الوقت ده كانت عشق فوق بتظبط المكتب قبل ما تمشي وطلع كنان فوق وهو متعصب
قبلته عشق وقفته وقالت
انت الشاب الجديد صح الا جاي يستلم منى مكتب المدير كنان
نظر لها كنان وهو مش فاهم حاجه وما بين نفسه قال
هو مين طلب يجيب شاب جديد اصلا وسألها
هو انت مش شغال هنا ازاى هقدر اشتغل معك
كانت عشق بلبس ولد وفهمت وابتسمت وقالت
افهمك تعال معايا
نزل كنان معها وكان اول مره يروح كافتيريا ومش عارف ليه هو عمل كده
طلبت منه يقعد وخلعت الطاقية انفكت الكعكة شعرها الناعم
انفرد كله على ظهرها وكانت جاذبة وبدت تشرح ليه
شوف يا استاذ
انا بنت مش ولد زي ما انت شايف اكوت بنت عمك حسين الا اقعد اقصدك ده ولما تعب طلب الأستاذ كنان، بديل عن بابا وأكل عيشنا من هنا وابوي مريض سرطان وانا بدرس في الجامعة في استسمحت للمدير الكبير اشتغل في الكافتريا والدور الرابع يكون مسؤول عنك وحضرتك لم اتاخرت كنت مجبورة البس نفس لبس العمال واطلع عشان انظف المكتب
لكن من النهاردة انت تقوم بشغلك وانا اقوم بشغلي ومش مشكله انقسم الراتب بالنص وانا اتفقت مع صيدلية اقف معهم بليل عشان اعرف اصرف على تعب بابا
نزلت دموع الاب وقال
ليه يا بنتى تعمل كده هتلحق تذاكر امتى يعني الصبح هنا وبليل كانت وقت محاضرتك بردوا هتشتغلوا فيهم
اقتربت البنت ومسحت دموع ابوها وقالت
انا كل ملكك يا بابا وفداك اي حاجه والا انك تتحوج ل مخلوق فى الكون انت قولت ليا ان استاذ كنان عصبي جدا
قطعت حديثهم شهد الا داخله بدون ما تنتبه من كنان وقالت
عصبي وبس ده معقد يا بنتى سمعت انه بيكره البنات ربنا سترها معاكي انه مش كشفك وإلا كان يطلعك برا الشركه انتى وابوكى
تنهد عشق وقالت
عارفه يا شهد واخر مرة لم اتاخرت وهو كان موجود وانا مرعوبة عشان كده صدقت ان عمي إبراهيم قال يبعد واحد يشتغل معايا والحمد الله الاستاذ جيه فى الميعاد
كان كنان مصدوم واقف بيحاول يفهم
ولسه هيتكلم دخل عليهم رفيع وهو بيعرض على عشق
عشق يا بنتى انا عند عرض ليكى يريحك من الشغل والتعب وكمان تكمل تعليمك وهن علاج ابوكى فى احسن مستشفى
فإذا سمحتي عاوزك دقيقة
قبل ما ترد عشق
رد كنان على عشق وقال
محسوبك ايمن يا فندم ومتقلقيش انا هكون معاكي مسؤول عن دور الأستاذ كنان لو يسمح لي حضرة المدير
انصدم الاب لم شاف كنان موجود معهم
وفهم نظرت ابنه فرد
حضرتك الشاب الجديد
هز رأسه كنان
وقال اه يا فندم
طلب رفيع منه
طيب تعال معايا على المكتب
سألته عشق
وانا كمان يا فندم
نظر لها رفيع ونظر الى ابنه وقال
فى وقت تانى يا بنتى
ووجه كلامه ل كنان
هات ورقك وتعال
رد كنان وقال
حاضر يا فندم
وبالفعل كان وقتها كنان معه ملف اخده معه ودخل مع رفيع
وكل واحد عايز يسال الثاني وفي نفس الوقت
انت بتعمل ايه
ثم عم الصمت
وتنهد كنان
مين فيهم الا انت كنت عايز تزل ابنك اقدمها عايز تتجوز ابنك عشان محتاجة ل فلوسه هى ده كاملة الاوصاف اللي عاوز تستحمل عجز ابنك مش معنا انها بتشيل ابوها في مرضها هتشيل ابنك فاهم
رد رفيع وقال
البنت مفيهاش غلطة انسانه كويسه جدا اراهنك انها هتوافق وتكون فى ظهرك
مد ايده كنان فى يد ابوه وقال
انا موافق علي الرهان لكن سبنى اختبرها اشوفها فعلا عندها استعدد تضحي بكل حاجه عشان الانسان اللي معها والا كل طموحها الفلوس
استغرب الأب وسأله
هتعمل ايه
رد كنان وقال
هشتغل مع عشق في الكافتيريا و كويس ان مفيش حد يعرفنى وهتعامل مع كل الناس على انى ايمن الواد البسيط ومع الايام اقرب منها اعرف بتحب حد مرتبط بشخص مينفعش يا ولدى تختار واحده قلبها مع حد وتطلب منها تكون مخلصة والا تبيع حد بتحبه ممكن تبيعني واثبت لك ان مفيش ست كاملة الاوصاف
ابتسم الأب وقال
وانا موافق على راهنك ويوم ما تقولي نفذ هنفذ لكن عندى حاجه صغيره
سأله كنان هى ايه
رد الاب
وقته حلو أخرج وابعت لي عم حسين
استغرب كنان لكن هز رأسه وقال
حطنى فى الصورة وواعى تخلينى افوجى بحاجه زى ما خليت البت تطلع بلبس ولد عشان تضحك عليا
ابتسم الأب
بس متنكرش كانت مودبة
رفض كنان رايه
وده عيب مش صفة الا يجيد الكذب في حاجه صغيره يجيدها في الكبير منكرش كنت حاسس بحاجه مختلفة لكن ثم سكت وهو يتذكر ملاحظتها إلا كانت بتكتبها على المكتب
فلاش
تانى يوم كتب كنان على ورقة زى ما متعود وطلب
القهوة مش مظبوط ومش سخنة وكتب شروطه في القهوة
تانى يوم وضعت عشق الطعام ووقفت في مكان بعيد عشان مش يشوفها
تم تحضير القهو يا فندم مثل ما طلبت وممكن تجرب السندوتش قبل القهوة عشان القهوة على الريق مضر
اي ملاحظة تانى
كتب كنان في الملحوظة
واضح انك بتدخل في الا ملكش في وبعد كده تنفذ المطلوب وتطلع بعد ما اخرج من المكتب
قرأت عشق الرساله وابتسمت انه اكل السندوتش قبل القهوة وكتبت
حاضر يا فندم واسف على الازعاج
لكن تانى يوم احضرت مع السندوتش عصير برتقال وكتبت ده للغدا يا فندم عشان حضرتك رفض اطلع وقت البريك
كان كنان كل يوم يقرأ الرسالة ويشم ريحة البرفان
باك
ابتسم كنان
زى ما توقعت كنت فاكر ولد واستحملت رخمته لكن
طلعت بنت غلباوى
كانت تقول حاضر وتنفذ الا فى دماغها هى
لاحظ الأب ابتسم فى وجه كنان فشعر براحه وطمنى الخير ل ابنه وقرار انه لازم يعالج ابنه مهما كلفه حياته لكن لازم اضمن تكون عشق معه
خرج كنان
اتجهت نحوه عشق وقالت
ايه الاخبار وافق تشتغل معايا ولا لا رد عليا
رواية كامل الأوصاف الفصل الرابع 4 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية كامل الأوصاف)