📁

رواية عودة التحدى المستحيل الفصل الأول 1 بقلم إسراء هانى

رواية عودة التحدى المستحيل الفصل الأول 1 بقلم إسراء هانى

رواية عودة التحدى المستحيل الفصل الأول 1 بقلم إسراء هانى
رواية عودة التحدى المستحيل


رواية عودة التحدى المستحيل الفصل الأول 1


عودة التحدي المستحيل بارت ١


تغيرت حياة زين من التمثيل والمعجبات الى الاكتفاء بتلك الفتاة الشقية التي قلبت حاله هيا وبناتها وانجبت له اخيرا خالد الذي اصبح عام ... 

وعشقه لها يزيد ويزيد يعشق كل شئ به .... 

لكن الحياة تضعك في اختبار اما لتقوية حب او لانهاءه 


يمشى برفقة سكرتيرته التي أجبره عليها والده بسبب عملها وصفقاتها لكنها بالنسبة له حمل ثقيل فهو بشر في النهاية يظل يستغفر الى ان تذهب 


وهي اعجبت به كثيرا وخصوصا بعشقه لزوجته وانه ترك كل شئ لاجلها وهيأ لها شيطانها انها من الممكن ان تحل محلها

ميرا : احم مستر زين اطلب غدا 

تنهد داخله بضيق وهمس : احم لا حخلص الاجتماع واروح اتغدى مع مراتي وبناتي 

وشد على كلمه مراتي 

اقتربت منه كثيرا ونظرت داخل عينيه وقالت : مراتك ماشي ياما ناس متجوزة وخرجت مع بنات عادي 


كانت ترتدي فستان عا..ر قارن بينها وبين فتاته الذي لا احد يراها غيره جمالها له .. 


ابتسم وهمس وهو ينظر لها : اصلي بحب المغلف بيكون ليا وحدي مش لكل الناس 


ميرا: عايزة ناس تشوف جمالي تحسد الراجل اللي حكون ماشية معاه 

زين : بصي يا ميرا انا بعتبرك اختي ... انا لو مش متجوز استحالة اتجوز وحدة بتخرج كدة حتكون ليهم كلهم مش حفرق عنهم 


داخلها ستنفجر انه يقارنها بزوجته رغم انها اجمل 

اقتربت منه كثيرا رجع للخلف لتهمس: مش واثق بنفسك بترجع ليه 


زين بضيق: ان كنتي عايزة نستمر في الشغل بطلي عمايلك دي ولو على بابا اسبله الشركة كلها يلا علينا اجتماع 


مشى برفقتها وقبل ان يخرجوا من الباب انكسر كعب جز.متها فاستندت عليه 

زين : حاسبي 

كانت يده أسفل ظهرها وتستند عليه عندما حالفه الحظ ودخلت هناء 

شعرت بالكون يدور بها .. تريد القت.ل الان لا تستغرب من يقت.ل 

رفع رأسه ليجدها امامه بوجه اصفر شاحب 

انتفض ورجع للخلف حتى سقطت ميرا 

بدأ يعرق وهو يقترب منها .. 

همس بانفاس مسلوبة وقلب يدق برعب : جز.متها تكسرت ركزت عليا 


لكنها تنظر له دون كلام كأنها صدمت به

زين : والله العظيم ما حصل حاجة هناء بلاش تفسري غلط بصي رجلها 

اقترب منها يريد امساك يدها لكنها دفعتها بحدة وهمست بحدة : مش عايزة اشوف وشك تاني حتى لو صدفة وتبعتلي ورقتي 


ركض خلفها وامسكها رغما عنها ودخل احد المكاتب وهمس بصوت متقطع من الخوف: لا يا هناء بلاش الكلام ده.. ورقة ايه ورقة ايه بصي لعينيا وشوفي انا ممكن اعمل كدة 


هناء : لو وانا ماشية في الممر تكسرت جز.متي وركزت على حد غريب وانا لابسة كامل مش عريا.نة زيها حتعمل ايه 


ضمها بقوة دون كلام لديها كل الحق لكنه لن يبتعد عنها يوما حتى .. 

هناء بدموع: عايزة امشي سيبني 

همس بحنان: من امتى بسيبك تكملي ٥ دقايق زعلانة يا قلب زين ان كنتي عايزة موتي ابعدي 

هناء: كانت في حضنك وهيا عريا.نة يا زين 

زين بعينين دامعة: والله بس الثانية اللي دخلتي فيها كانت حتوقع ياريتها وقعت وتكسرت ولا دمعة نزلت منك 

امسك يدها وضعط عليها بقوة وذهب الى والده 

خالد " الاجتماع 

زين بجدية : بابا ان كنت عايزني اكمل في الشركة مش عايز ميرا سكرتيرة ليا وحفرض زي رسمي لكل الستات لانه ده مش لبس دي قمصان نوم احنا كمان حنتحاسب لأنهم مسؤولين منا برة الشركة حرين وممنوع في اي مكتب يكون راجل وست يا راجلين يا بنتين 


كانت تستمع له بعدم تصديق غير نظام الشركة لأجلها 

خالد بصدمة : احنا حنقول للناس تلبس ايه وما تلبسش ايه

زين : ايوة احنا شركة كبيرة ومش حيرفضونا لاي سبب ومش عايز سكرتيرة السواد دي .. دي جاية تعلق عريس 

استمعت ميرا لاخر كلامه دخلت بابتسامه وهمست : انا جاهزة يا زين تعزمني على الغدا زي ما قولتلي الاجتماع اتأجل 


تجمدت يد زين التي كانت تمسك بيد هناء شعرت بها وهي كالثلج 

كان خالد بجوارها عندما همس في اذنها: ما تخليهاش تكسبك زين ما بيكرهش قدها .. 

نظرت هناء لزين الذي ينظر لها فقط وكأنه لا يوجد في الكون غيره كيف لتلك النظرة ان تكون خادعة او تخو.ن 

ابتسمت له وهمست بدلع : ايه يا روحي انت مش قولتلي انك عازمني انا 

زين بتوهان : ايه 

هناء : انت حتعزمني انا ولا هيا 

زين : هيا مين 

هناء وهي تقترب اكثر : الطويلة الهبلة اللي واقفة هناك 

كتم خالد ضحكته وكزت ميرا على اسنانها 

زين : انا ما بحبش الطوال بحب اوزعة قلبي عيني ما بتشوفش غيرها 

هناء وهي تنظر لها بشماتة : يعني مش حتخرج معها 

زين : هيا حتخرج من الشركة كلها 

خالد : ما ينفعش 

زين : حقول لناهد انه بتشغل بنات مش بتلبس واخليها تجيلك كل يوم 

خالد: احم اه يا ابن الكل.ب هو اصلا كنت حبعتها الفرع التاني 

امسك يد حبيبته وذهب ناحية الباب وهمس لميرا بسخرية : استنيني للغدا اللي مش فاكر امتى عزمتك عليه مش حتأخر 

صعد بسيارته لتبدأ الهرمونات بالعمل 

هناء : يعني بتشغلها معاك وهيا لابسة كدة وكمان بتعزم 

نظر لها بصدمة وهمس : انتي بتتحولي يا هناء 

هناء : اه بتحول وتفضل رو ....

كان قد اسكتها بقبلته ذاتها تركها في خجلها .. 

وعاد الى البيت يأخذها لعالمه 

هناء : عارف اكتر حاجة بحبها فيك 

زين بمكر : ايه 

هناء : بس يا مؤدب.. انك ما بتخلنيش ازعل عمري ما كملت زعل اكتر من ٥ دقايق 

زين بحب : ما اقدرش ازعلك اصلا .. قبل كدة كنتي تختفي إنما النهاردة انتي معايا .. بعدين انتي اللي هبلة وبتصفي بسرعة .. 

وقفت هناء ونظرت له بضيق ثم همست 

هناء بصدمة : هبلة عشان بحبك وبسامحك بسرعة ببقى هبلة ..

وقبل ان يبرر كانت ركضت للخارج وقفلت عليها احد الغرف 

&&&&& 


نفين : يا عمر زهقانة خود اجازة نسافر 

عمر : يا حبيبتي مش حينفع في مأمورية شغال عليها اخلصها ونسافر

نفين ؛ بقالك سنة بتقولي كدة تخلص وحدة تمسك وحدة تانية 

كان علي يستمع لهم هو ورحمة واراد الرد عليه لاستفزازه له دائما .. 

علي : ايه رايك يا حبيبتي يا رحوم نسافر عايزة تسافري فين ايطاليا فرنسا المالديف 

رحمة بهمس : بس يا علي نفين على آخرها 

علي : تعالي يا نفين معانا وسيبك منه خليه يخلص مأمورياته براحته 

عمر بانفعال : تيجي معاك بتاع ايه ما تتلم ياد ما تخلنيش اقول لمراتك 

رحمة بانتباه : تقولي على ايه 

عمر : لا ابدا مافيش 

نظر له بنصف عين ولا ينكر انه قلق 

رحمة : تقولي على ايه يا روحي تكلم يا عمورة 

عمر: هو ما قالكيش على البنت الفرنسية اللي كانت صاحبته وجت مخصوص عشان تقابله وقابلها وقالها انه متجوز وبحبك بس هيا مصممة وكلمني أتدخل اخليها تبعد 

حدق علي بعينيه بصدمة متى ألف هذه الرواية ونظر لتلك التي تنظر له نظرة معناها ان اليوم اخر يوم في حياته 

علي : عمر الموضوع ده ما فيهوش هزار اختك مجنونة وبتصدق

عمر : تصدق هو انا بكدب انت ما فيش عليك اي غلط هيا اللي بتجري وراك 

علي بحدة  : عمر دي فيها شهر نكد على الأقل اتكلم بجد 

عمر: ما تقلقش ححل الموضوع واخليها تبعد عنك وما تقربش ليك تاني 

كز علي على اسنانه وهو يود لكم عمر 

قامت رحمة ودخلت احد الغرف واغلقت الباب على نفسها 

رقص عمر حاحبه لعلي وقال : انت اللي ابتديت انت شايفها شايطة وبتولع فيها بزيادة 

نظر له دون كلام وذهب ناحية غرفة رحمة دق الباب وقال بحنان: قومي يا رحمة نمشي 

لم تجبه شت.م نفسه على غباءه فقد انقلبت لعبته عليه 

علي : رحمة قومي نمشي وحنتفاهم 

اقترب عمر وهمس ؛ عايز مساعدة 

رحمة  : عمر قوله حنام هنا الليلة 

علي بجدية : عارف يا عمر ان رحمة نامت هنا الليلة انا عمري ما حدخل بيتك تاني 

عمر : احم ايه يا عم هو الواحد ما يعرفش يهزر معاك 


جلب مفاتيح احتياطية وفتح الباب 

عمر : حتدخل انت ولا ادخل انا 

دخل علي واغلق الباب وهو ينظر لها وهي تتظاهر بعدم رؤيته 

جلس على السرير بجوارها و تنهد ثم همس : لو قولتلك وحياة اللي يحميلي رحمة ما حصل حاجة من اللي قال عليها حتصدقيني 

نظرت له قليلا ثم انهارت حصونا تحت تلك النظرة وركضت لحض.نه 

زاد من ضمها وهمس : ما تعمليش كدة تاني نظام الزعل برة البيت أقت.لك فيها 

رحمة بضحك: اعطيت لعمر الهدية طيب 

علي : ده عيل رذل مش حعطيهاله انا مش طايقه 

عمر بضحك : ربنا يخليك القلوب عند بعضها 

علي : وانا اللي كنت عاملك مفاجأة وجايبلك تذاكر للمالديف شهر كامل 

نظر له عمر بنصف عين ليكمل : وخدتلك اجازة ابتداء من الاسبوع الجاي بس حكلم الغيها 

اقترب عمر منه بعدم تصديق وهمس : بحياة امك المزة بتتكلم جد

انفجرت رحمة بالضحك 

قام منه علي ولك.مه وضحك عمر ثم احتضنه 

عمر : طيب قول كدة يا عم 

علي: انا كنت بستفزك عشان افاجأك بس ما اعطتليش فرصة 

رحمة : حساعد نفين بالاكل

عمر بامتنان " متشكر اوي يا علي بجد 

علي: ما تقولش كدة بس بلاش تقول لنفين انهم مني قولها عملت المتسحيل عشان تاخد اجازة عشانها 

عمر : والله الواحد بيتعلم منك طيب ما تيجي معانا او نسافر فرنسا عند امك المزة 

كز على اسنانه ولك.مه مرة اخرى : يا ابني اتلم 

عمر: اعملك ايه مش قادر اصدق انها امك دي اخرها ١٦ سنة لو شوفتها قبل نفين كان زماني .. 

سكت عندما حدق علي بنظره خلف عمر الذي تيبس من الخوف وانقطعت انفاسه وخاف ان يستدير 


#يتبع 


رواية عودة التحدى المستحيل الفصل الثانى 2 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية عودة التحدى المستحيل)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات