📁

رواية كامل الأوصاف الفصل التاسع عشر 19 بقلم صفاء حسنى

رواية كامل الأوصاف الفصل التاسع عشر 19 بقلم صفاء حسنى

رواية كامل الأوصاف الفصل التاسع عشر 19 بقلم صفاء حسنى
رواية كامل الأوصاف


رواية كامل الأوصاف الفصل التاسع عشر 19


كامل الاوصاف الحلقة ١٩

كانت عشق تتابع تغير ملامح كنان وهو بيحكى لكن استغربت أنهم دخلوها في الموضوع وسألتها:


طيب حضرتك ليه دخلتنى فى اللعبة ده 


مسك أيدها كنان وبدأ يشرح لها :


افهمك كل الا حصل ابوي كان قطع الامل في أنه يقنعني أن مش كل البنات والا الستات زى امى، وفي بنات عندها كرامة ومش كل همها الفلوس وبس ،لكن أنا مكنتش مصدقه ولم نزلت معاكى وقتها ولدك الوحيد الا كان عارف انى كنان أنصدم أنه شافك جايبنى لحد الكافية وكمان بتعرفنى عليه انى أيمن الا يشتغل بديل منك عند مستر كنان واتجمعت أنا وولدك وابى في مكتبه واتكلمنا في الموضوع ده بعد كده كان رأي ولدى فى البداية هو وعمي حسين 


فلاش باك


ضحك رفيع علي الا حصل :


انت بقي أيمن الا هتشتغل فى الكافية


كان كنان على آخره :


وانت فاكر انى أوفق لا طبعا هخرج اقولها انك مش موافق 


ابتسم رفيع :


وليه نزلت معها من الاول ،ودلوقتى تطلعنى وحش لا كنان أنا شايف ده الفرصة انك تتعامل مع كل العمال والموظفين على انك عامل زيهم وبعد كدة اختبارها شوفها كاملة الاوصاف والا لا 


قطعت حديثه عشق باك :


كاملة الاوصاف الا هو ايه يعني


تنهد كنان وكمل وقال :


ابوى رهائن ان هلقي  بنت موجودة وتكون  كاملة الأوصاف يعني انسان كويسة وأخلاقها وكمان مش بتحب المال والسلطة وكمان ممكن تقف معايا في مراضي قبل صحتي  يعنى مفهاش غلطة ،وانا مكنتش مصدقه لكن هو شاف فيك الشخصية ده،و قال انك واخدة كتير من ابوكى وان ولدك فضل يراعي زوجته سنين لحد ما ماتت ،أنا مكنتش مصدقه وقتها وكنت خارج اقولك انهم رفضوا شغلي وانسحب لكن 


سألته عشق :


لكن ايه ليه كملت فى الرهان ده اوعى الرهان كان عليا أنا 


نظر لها وهو يدفع عن نفسه:


بجد انا وقتها مكنتش عارف ايه اللى حصل ،فجأة تسمرت اقدم عيونك ولهفتك أن اشتغل ،انتى كنت واقف بلهفة غريبة تعرفي قبلونى والا لا ،وقتها كنت محتار فجأة لاقيت نفسي بقولك قبولنا شفت الفرحة في عيونك وبدأت تشرح لي كل حاجه عنى شوفتى انتى انصدمت ،ازى لم شفوتى كل هدومك في  الدولاب لم عرفتي أن أعرف كل حاجه تخصك وانا غريب عنك ،هو ده كان احساسي فى الاول كنت فاكر انك متفقة مع أبوى ، تعملوا الفيلم ده عليا عشان اتعلق بيكى، لكن مع الوقت اكتشفت ا،قد ايه ،انك شخصية فعلا مفيش زيها  بنت بمائة رجل، زى ما بيقول الكتاب ، يوم ورا يوم لاقيتك توامى نسخه منى ،بنت كل حياتها ابوها عندها استعداد متعيش لحظة  وأبوها بيتالم كنت بشوف حزنك والمك  الا أنا عشته زمان مع ابوى ،وقتها لم ابوى طلب امضى على توكيل، وانا كنت حاسس انى مش عايز أفارقك لحظة كنت بتواصل معاكي بشخصيته  كنان من خلال الرسائل، سالتك انك كنت بتحب حد والا لا كنت عايز اطمن أن قلبك مش مشغول بشخص غيري قبل ما أوفق وكنت كل ما ابعت ليك رساله  وبكون واقف بلهفة منتظر رد فعلك كنت بنصدم كل مرة من تحليلك و انك فاهمة دماغي فقررت اقرب منك وافهمك


كانت عشق فى حالة زهول وسألتها 


انت ازى كنت بتعرف تشوف شغلك وكمان تكون سواق وكمان تمثل انك انسان فقير زى زيك 


ابتسم كنان وقال


اولا أنا مقولتش انى فقير، أو اتكلمت عن نفسي عشان مكدبش


قامت عشق من على الرصيف وردت: 


مكدبتش ولم تعيش ب اسم تانى اقدم واقدم العمال اسمه ايه 


قام كنان وواضح:


انتى الا قولت انى اسمى ايمن مش انا 


نظرت له عشق بتحدى؛: 


وحضرتك صدقت ضحكت على الهبلة الزاسج ،ومش بعيد انت كنت متفق مع إبراهيم ،أنه يقولي اجيب ليكى شاب يساعدك ويكون مع مستر كنان وتيجى انت على انك هو  


ابتسم كنان وقال.


انتى  مصدق اللى انتى بتقوله ،رغم انك مش عارفه أن طيبتك ده انقذتنى وانقذت الشركة من  إبراهيم لانه 

 استغل انى بكره الستات ،وبلغنى أن ابوى ضحك على وشغل بنت فى الكافية ،وهو مكنش يعرف أن عرفت من اول يوم من يوم ما انتى طلبت تقبلي رفيع لكن هو استغل الموقف عشان يوقع ما بينا وبين ابوي 

وسبحان الله انتى كنت خايفا من هالة اسمها كنان، فقررت انك متطلعش تانى بزى ولد ،وهو سمعك وانتى بتتكلمى مع شهد ،فلعب اللعبة ده عشان يجيب ولد يطلع عندى عشان يلعب في شغلي عشان هو كان ممنوع يطلع فوق ويشي القدر أن ارجع الشركة فى نفس الوقت ، وانتى افتكرتنى أنا وانقذتني من مكيدة ابراهيم


استغربت عشق وهى مصدوم وسألته:


طيب هو ليه ابراهيم يكرهكم كده، وعايز يوقع الشركة زى ما انت بتقول ويدخل مستر رفيع فى مشاريع فشله زى المستشفى وغيره ليه كل العداء ده رغم اكل  عيشه من خيركم .


ابتسم كنان:


عشان مش كل الناس زى عشق، مش كل الناس بتخاف على أكل عيشها، وفى ناس تحب تسرق عيني  عينك، وإبراهيم عط الايد الا اتمدت ليه ،واستغل أن ابوى لوحده وحاول يدمر الشركة، لكن ابوى بسبب طيبته على طول يقع في الناس الخائنين الا بيوجعه. 

وانتى بطيبتك خلتنى بقيت في وسط العمال، قدرت اقرب منهم ب اسم ايمن ،من غير خوف وكمان مفيش بنت تقرب منى او تلعب على.

........

مكنتش مقتنعة عشق بكل التحليل الا بيقولي   لكن أوقفها كلمة بنت تلعب بيه وضحكت: 

هو انت ليه فاكر أن كل البنات وحشين ليه تجرب عاشه ابوك تبنى عليها  وكلمة كامل الاوصاف الا انت راهنت عليها مفيش منها في الحياة

ضحك كنان وقال:

طيب انتى دلوقتى قولت مش كل البنات زى 

بعض وفى نفس الوقت قولت مفيش بنت كاملة الاوصاف

ابتسمت عشق وقالت:

افهمك مفيش حد فى الكون كله كامل الاوصاف

الا الله سبحانه وتعالى أم البشر اتخلق ضعيف ومحدش معصوم من الغلط ،ومش معنى ان فى شخص رافض يعيش حياة معينا، أو حبب حياة معينا يبقي ده كامل وده لا 

عشان كل انسان ربنا خلقه مختلف عن الآخر،

وكل شخص وليه قدرة ،ل الاردة والتحمل لكن الا بيفرق تحامل شخص عن التانى الرضا والحب .

ساله كنان بخبث 

يعنى لو شخص بيحب حد بيكون معه كامل الاوصاف

هزت راسها عشق بالنفي 

أنا أقصد بالحب ربنا 

أن الإنسان  بيكون بيحب ربنا وعارف ان ربنا بيحبه ويكتب له الخير بيكون راضي على الشغل الا فيه عارف ان ربنا حرم السرقة فيعيش في الحلال ،عارف ان ربنا حرم الكذب فيبعد عنه، يعني الإنسان كاملة بطاعة الله مش بالفلوس ولا بالمناصب، يعني تلقي رئيس بلد عشان ظالم مش بيتقى الله فى شعبه ،تلقي كل بيت يدعى عليه، وممكن تلقي شخص عادي بدون منصب، لكن الناس بتدعي ليه بالستر والخير فهمت قصدي

يعني مش معنى أن رفض عرضك انت وولدك، اكون في عيب  عندك ،أو رفض شخصك، بعد ما عرفتك أو قبولي معناها أن كاملة الاوصاف، زى ما بتقول .

لا طبعا لا رفضى  ولا قبول بيحدد أنى  وحشة أو حلو والا يضمن ليك اكون حلو طول الوقت ،أو وحشة طول الوقت لأن مش هعرف نفسي كمان شويه وكمان سنة 

تنهد كنان وابتسم ابتسامة خفيفة

أنا عارف الطريقة من البداية غلط لكن اكيد في حاجه تخليك تثق انك تكمل مع الشخص زى ما انتى قولتى ويكون بالحب والرضا  

ف دلوقتى انتى  رفض مين فين دلوقتي ايمن والا كنان 

تابع


رواية كامل الأوصاف الفصل العشرون 20 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية كامل الأوصاف)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات