رواية عشق الكنان الفصل الأول 1 بقلم صفاء حسنى
رواية كامل الأوصاف |
رواية عشق الكنان الفصل الأول 1
الفصل الأول
عشق الكنان الجزء الثاني من كامل الأوصاف
أكمل المحقق وهو يخرج من حقيبة حذاء ل عشق جعلت قلب كنان يدق خوف وبدأ ينطق
ده بتاع عشق لقيتها فين
بدأ يشرح المحقق
اسمعنا يا استاذ كنان دلوقتي احنا كان عندنا كذا شك في البداية شافونا الحذاء أمام السور المقابل للترعة أخرج ورقة ورسم على الورق بالطول وقال
الترعة منتصف بين جهتين يمين ويسار ويحوطها سوريين والمسافة ما بين السور والترعة كبير وليس صغير فى هذه اللحظة شكين أن العربية المسرعة الا جات خطفت الفتاة وبسبب سحبها بقوة وقع الحذاء والحقيبة
انصدم كنان وقام وقال
يعني عشق مخطوف كل الفترة ده طيب ليه ومين
طلب منه يهدى وقال
احنا فتشنا المنطقة وكل الكاميرات المحيطة وهذا الشك استبعدتها انظر إلى الشاشة
نظر كنان
كانت عشق تسير وهى تبكى بشدة لمسافة طويلة تبكى ولم تنتبه وفجأة جاءت سيارة نقل ف انصدمت عشق وطارت من أمام السيارة إلى الترعة وظهرت وقوع عشق من بعيد
أكمل المحقق وهو ده الا كل الشهود قالته أثناء وقوعها طارت الطراحة الذي كانت على كتفها أخرج المحقق الطراحة مسكها كنان واحضنها بشوق ولهفة
أكمل المحقق ارتفاع هذه الواقعة توقعنا أنه وقعت مكان بعيد وفعلا لاقينا فردت الحذاء الآخر في المكان هذا وبعد ما تم الغواص للعمق لم نعثر على شيء بدنا نظن أن موج البحر هو من دفعها لأنه بالفعل كانت مش فى وعيه ومثل الورقة على السطح وبعد البحث وجدا بعد خمس أمتار أو أكثر على البر التانى قطعة قماش من الفستان هذا
بدأ يتجدد الأمل في قلب كنان وسألها
يعنى معنى كده احتمال حد شاف عشق وانقذها
صدمة المحقق وقال
هذا احتمال والاحتمال الأكبر أن من وجدها كانت ليس على قيد الحياة بدليل تم
أخذ السلسلة
لأن الاستاذة شهد أثبتت أن كانت ترتدى فستان وسلسلة دهب و اسورة في ايديها هدية من ابوها ومع البحث فى. محالة الذهب المجاورة
وبيعها هى والفستان ومع التحقيق اعترفوا
من اين احضرت هذه السلسلة
رد تاجر الذهب جيه شاب باعه لي يا فندم
وبعد الاطلاع على كاميرات المحل وتعرفنا على الشاب
قال أنه فعلا كان بيصطاد هو صديقه على قارب صغير
وشافوا فستان يطفو على البحر اقتربوا منه وسحبوا الفتاة لكن كانت ليس على قيد الحياة ولم تتنتفس
طمعوا في الفستان القيم والعقد والاسورى ولف الفتاة ب ملاية ورموها في خرابة وأخذوا السلسلة والفستان
باعوا السلسلة والاسورى وخيطوا الفستان وباعوا
انتفض كنان وهو متخيل الا حصل مع عشق وأن يتم تعريتها من أشخاص ليس عندهم مبدأ
ولاقيته جثة عشق وكان معها كمان خاتم
وتذكر لم دخل عندها قبل ما تجهز نفسها وقال
فلاش باك
اقترب كنان منها وقال
وحشتيني اوي
ابتسمت عشق وقالت
انت بتعمل ايه هنا ده مكان للبنات اطلع
ضحك كنان وقال
بقولك وحشتيني تقولي اطلع حرام عليكى يا شيخة
ابتسمت عشق وقالت
العمر كله لينا
هز رأسه كنان بالنفي وقال
انتى اصلا رافض نتجوز وبتقولى العمر كله لينا وانتي وحشتيني الشوية الصغيرين دول
ضحكت عشق وقالت.
والنبي يا كنان البنات جاي متجرحنيش
ابتسم كنان وقال
حاضر يا ستى ثم مسك أيدها ومسك كريم دهنه على ايديها
اتحرجت عشق وقالت
انت بتعمل ايه بس
ضحك كنان وقال
هتعرفي دلوقتي وأخرج خاتم من علبة ووضع الخاتمة فى ايدها الشمال وقال
ده عشان متنسيش انك مرتى
ضحكت عشق وقالت
واضح انك رجعت فى كلامك ده مكانه هنا في اليمن
وحاولت تخلع متخلعش
ضحك كنان وقال
كنت عارف انك هتعمل كدة عشان كدة جيبته ضيق عشان ميطلعش من ايدك وعلى فكره اسمك واسم منقوشين عليه
عشق الكنان
فاق كنان من شروده على حديث المحقق
…
هز المحقق رأسه وقال
للاسف اتجهنا نحو المكان لم نجد شي وبدنا نسأل فى المحيط المكان ولم نجد احتمال حد شاف الجثة دفنها
لذلك أنا أحضرت كل متعلقاتها والبقاء لله
نزلت دموع كنان ولم يستطيع يتنفس واغمى عليه
تم نقله إلى مستشفى
....
فى مكان آخر تجلس سيدة بجوار سرير وتبدأ تفتح عيونها عشق ولكن تتالم
ابتسمت السيدة وقالت
حمد الله على السلامه يا بنتى انتى كويس حاسة ب ايه
كانت عشق تنظر إلى السيدة وهى لا تستطيع الحركة أو تستوعب حاجه من الا حوالها
بدت تشرح ليه السيدة
انتى زعق ليك نبي يا بنتى كنتى ما بين الأموات والحمد الله بقيت بخير وفتحت عيونك اي حاجه تهون
دخلوا اربع بنات عليهم قالت واحدة فيهم
هى فاقت يا ماما الحمد الله احساسك كان صح
ابتسمت السيدة وقالت
امكم لم تقول حاجه تصدقونى ماشي يا بنات المهم اتصلي ب اخوكى هيثم يجيب دكتور مهاب فى طريقه عشان نطمن عليه يلا يا هبه
وتعالوا ساعدنى يا هدى انتى وهالة ،وهندى عشان نحميها مكان النومة ده عشان ميجيش ليه قرحة الفراش لا قدر الله
هزوا رأسهم البنات
وجابوا الشامبو والماء والفوطة وبدوا يحملوها وبدت تتوجع وقالت
اه اه
ابتسمت الأم
مدام بتتوجع ونطقت يبقى مجرد كسور مش شلال يبقى مع متابعة الدكاترة هتكون كويسة أنا أمك هُنيا
وانتى اسمك ايه
ردت عشق بصعوبة
معرفش
نظروا البنات ل امهم وبدأت كل واحدة تسألها
يعنى ناسي اسمك طيب متعرفيش ايه الا حصل معاكى
هزت راسها عشق بالنفي
لا
كانت هتسال بنت تانى زعقت ليهم هنيا
خفوا عليها يا بنات احنا كنا فين وبيقنا فين
سألتها عشق
هو انتم لاقيتنى فين وليه جسمى كله واجعنى كدة وانتم مين
ابتسموا البنات وقالوا
اهى يا ماما عايزة تتكلم معانا يبقي متقوليش نسكت
ضحكت هنيا وقالت
شوفي يا بنتى احنا منعرفش ايه الا حصل ليك هو الا حصل فى يوم البت بنتى هبه وقعت سلسلة دهب فى الباسكت بتاع الغرفة واختها هند وهى بتروق اخذت الصندوق ورميتها في الباسكت الكبير وطبعا مفتشتش زى عادتها
نفخت هند وقالت
اوه ماما ما انتى قولت ربنا عمل كده عشان نلاقيها
ابتسمت الأم وقالت
اه والله يا بنتى سبحان الله
سألتها عشق
مش فاهمه
وضحت هنيا وقالت
هقولك يا بنتى لم بنتى اخدت الزبالة رميتها مع الزبالة ولم اكتشفنا أن السلسل ضايعة كانت هبة هتجنن وصممت نجيبها من الزبال قبل ما يلاقيها ويبيعها
وفعلا كنا زي فريق المحقق وعرفنا أن الزبال لسه بيلف ومشينا وراها وعرفنا أنه اخد الزبالة على خرابي قريبا من البلد
ورحنا على هناك
وضعت هند ايديها على أنفها وقالت
متفكرنيش كانت ريحة صعبة جدا كانت أصعب المهمات
ضحكت هدى وهالة وهما بيمسحو جسم عشق وبيحكو عشان يلهوا متحسش بالوجع وهما بيمسحو جسمها الا كله علامات زرقاء وموف بسبب الكدمات
أكملت الأم
لبسنا كمامات وفضلنا ننكش في الزبالة وننكش وقت ما لقينا السلسلة اتكعبلت فوق منك .
في لحظة ده شعرت عشق بألم وهى هدى بتقرب من مكان بتمسح واعتذرت هدى
اسفة يا قلبي والله العظيم مكنتش اقصد
نظرت الأم إليها وقالت
معلش يا بنتى احنا كل يوم من يوم ما لاقينك واحنا بنمسح جسمك وانتى كنت فى غيبوبة
شعرت عشق بحبهم وسألتها
يعني انا كنت مرمى فى الخرابة دة
هزت الأم رأسها بحزن وقالت
للاسف يا بنتى احنا كنا فاكرنى أن حد اغتصبك واعتدت عليك ورماك هنا وانك ميتة
كانوا انتهوا من تنظيفها ولبسوها ملابس نظيفة وكانت هالة غيرت ملاية السرير.
ووضعها عليها وغطوها
وأكملت الأم ووقتها
لكن قطع حديثهم هيثم وهو قال
دستور يا اخوانى
ارتدى كل بنت منهم حجاب ودخل الدكتور مهاب وهيثم
وابتسموا لم لاقوها مافتحت عيونها
اقترب الدكتور
آخرين مريضتين الحلوة فتحت عيونها
هزت راسها عشق بامتنان وقالت
مش عارفه اشكركم ازاى على انقذكم لي واحتواء كم لي وانا هنا من امتى وليه مش فاكره حاجه
ابتسم الدكتور وقال
انتى مستقلي الا حصل معاكى يا بنتى انتى كنت ما بين الأموات لولو حسيت بنبض بسيط جواك كان ممكن تدفين وانتى عايشة لا قدر الله
نزلت دموع هنيا وقالت
الحمد لله انك صممت تكشف عليها يا ابنى قبل ما يكفنوها وإلا كنا هنكون مشتركين بالجريمة ده
الكل حمد ربنا وطلب الدكتور يكشف عليها
خرجوا الجميع ماعد هنيا الا فضلت تساعده
فى الخارج
تحدثت هند بوجع وقالت:
ياه هو فى كدة يا اخى البت حلوة جدا ورقيقه مين الا عمل فيها كدة ولفها وهى عريانه فى ملاية بجد حاجة صعبة
تحدثت هالة بحزن وقالت
وقت ما هدى اتكعبلت فيها وانكشف الملاية انصدمنا
فعلا احنا كنا فاكرينها مقتولة أو بنت من بنات المنطقة وشباب اغتصبوها رموها
هدى نزلت دموعها
أنا مش قادرة اتلم على نفسى من وقتها ووقتها هبه اتصلت ب هيثم يجى عشان نفهم
جلس هيثم وقال
أنا كنت محتار ما بين عملي كضابط وكمان خايف نفضح البنت وتكون من الجيران ف كان لازم مهاب يكشف عليها في البداية قبل ما أهل المنطقة يعرفوا
ووقتها طلبت منكم تنقلها معانا في العربية وجبينها على هنا واتصلت ب مهاب
أكملت هدى
وقتها ماما كانت معترضة أن منعرفش حد وقالت إكرام الميت دفنه يفرق ايه الا حصل معه
تنهدت هدى وقالت
الحمد الله انك صممت يكشف عليها مهاب وفعلا طلع عندها نبض وطلعت بنت وبخير
هالة باست ايديها وش ودهر وقالت
الحمد الله ربنا يستر علينا وعلى كل بنت يارب
ولم كشف عليها مهاب اكتشف انها فى غيبوبة وعمل ليه صدمة كهربائية ونقل كل معدات المستشفى هنا اكسجين ومحلالي
تنهد هيثم وقال.
كان يحصل سين جيم وانا عارف القانون اهم حاجه يعرفوا مين عمل كدة لكن صحتها عاشت ماتت المهم قضية ويتعرف أركانها الحمد الله انها فاقت بالها شهرين على الحال ده
هزت راسها هند وقالت
الحمد الله لكن هى واضح ناسي كل حاجة حتى اسمها الواحد مش عارف ينادى عليها اسم ايه
ابتسمت هالة وقالت
ندور على اسم بحرف الهاء ونكون فريقا حرف الهاء
رفضت هند وقالت
لا طبعا هى ليها اسم مكتوب على الخاتم إلا كان فى ايديها
اتفجيت هدى وسألتها
خاتم أنا مشفتش اي دهب فى أيدها وافتكرت أن اتسرق الدهب منها
هزت راسها هند وقالت
واضح أن فعلا اتسرقت عشان رقبتها كانت مجروح وايديها لكن الخاتم صغير اوى كان ماسك فى صوابع ايديها ومن المحاولة صوابعها انجرحت لكن معرفوش وانا يحميها بالصابون طلع معايا
طلب هيثم وسألها
ممكن اشوفه
هزت راسها هند وقالت
اكيد أنا شيلته ومحفور على اسمين عشق الكنان
تابع
رواية عشق الكنان الفصل الثانى 2 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية عشق الكنان)