📁

رواية كامل الأوصاف الفصل السادس والعشرون 26 بقلم صفاء حسنى

رواية كامل الأوصاف الفصل السادس والعشرون 26 بقلم صفاء حسنى

رواية كامل الأوصاف الفصل السادس والعشرون 26 بقلم صفاء حسنى
رواية كامل الأوصاف


رواية كامل الأوصاف الفصل السادس والعشرون 26


كامل الاوصاف عشق وكنان

الحلقه ٢٦

قام كنان  من مكانه وهو في حالة صعبة جدا مش عارف يفرح أن أمه طلعت بريئه وأنها مش تخليت عنه أو عن جوزها والا اقدر يصدق أن أبوه ظالم ومش ضحية كان عاقله متلخبط 


وقفته سلوى وقالت


أنا عارفة أن الوقت مش مناسب وكنت استنى بعد فرحك ما يتحدد وعرفت من رفيع انك تتجوز بكرة


لكن حلم اي ام تكون مع ابنها في يوم زى ده انا عارفه انك مش مصدقنى لكن انا معايا اعترف من ابوك


بعد ما جيت هنا وقابلنى عمى سلطان وفوجئ انى عايشة مش ميتة


قوله يا عمى سلطان الا حصل


بدأ يحكى سلطان


فعلا يا ابنى أنا الا عرفته من رفيع بيه أن مدام سلوى ماتت


بعد ما اجى ليه حميت حمل وهى فعلا كانت ضعيفة جدا


وفاهمنى أنه اتجوز اختها عشان اول تربي ابن اختها لكن حرج علينا نقولك فى اي وقت


لحد ما من ٥ سنين كدة شفوت الست هانم جي وبتسلم على


أنا عرفتها فورا ملامحها لم تتغير كتير وقعدت وحكيت لي الا حصل معه وانا حكيت ليه أن اختها سيبت البيه من زمان وهو عايش هو وابنه بس طلبت منى العنوان لكن خوفت على أكل عيشة اخد رقم تليفون ليها وقولت ليه هما من سنين هجرين المزرعة لكن لو فى يوم جيه او اتكلم أقوله على رقمك وفعلا من سنه تقريبا انت زرتنى انت وولدك بعد غيبة طويلة اعتقد كنت بتفكر تبيع المزرعة عشان تنسى ذكرياتك لكن لم اترجتك انا وبقي الفلاحين أن أكل عيشنا منها وممكن نموت من الجوع وفقت وبقيت كل فترة تيجى


هز رأسه كنان وقال


فعلا كنت بهرب من ضغوط العمل وزن ولدى


كملت سلوى فى يوم لاقيت رساله مبعوث لي


وفتحت التليفون وسمعته الرسالة الا بعتها رفيع وجريت ل فوق اوى من اول رساله وقالت


ده كانت أول رسالة بعثها رفيع اكيد انت عارف صوت ابوك وانى مش مفبركة فتحت التسجيل


بدأ يظهر صوت رفيع 


آخرين عرفت اوصل رقم ليكى انا بقالى سنين بدور عليكى 


كتبت سلوى 


مين حضرتك 


سجل رفيع 


اكيد لازم تكون نسيتى صوتى  انا عرفت انك جيت على المزرعة وانتى اديت الرقم ده ل سلطان عشان يبعتلك العنوان


سجلت سلوى صوت 


رفيع يا ظالم يا مفترى فين ابنى عايزة اشوف ابنى خفيته فين أنا بقالي خمس سنين بدور عليكم 


تنهد رفيع وسجل 


انا عارف ان ضيعتك وضيعت واحدة كانت  كاملة الأوصاف من حياتى،


سجلت سلوى صوت


ده لعبة جديد يا رفيع أنا عاوزة اشوف ابني ارجوك اتوسل اليكى 


طمنها رفيع 


حاضر بس خليني اكمل كلامي 


 أنا فعلا ظالم وكنت شاب يجري وراء رغباته مكنتش فاهم يعنى الزواج والبيت والأسرة ،والتضحية أنا عارف ان ظلمتك كتير يا سلوى وحرمتك من كل حقوق ومكنتش فاهم أن تمسكك بي كان حب أنا فضلت سنين بعد الإعاقة وانا بفتكر كلماتك لم كنت بتترجيني بتقولي احنا زوجنى يعنى لازم نكون سند مع بعض وانا تعبى كان عشان اجيب ليك ولد يشيل اسمك يعني مقدرتش تستحمل سبع شهور انك مش  تقرب من ست ومتفرقش معك حرام من حلال ،طيب كنت قولى كنت اختارتك انت مكنش فارق معايا صحيتى 


 ‏نزلت دموع سلوى 


 ‏انتى ليه عايز تقلب المواجع اقولى عزلتوا فين وابنى اخباره ايه انا صدقتك  زمان كتير ،وكانت النتيجة اترميت في الشارع في بلد غريبة رميتني أنت واختى اتفقت مع بعض واخدو وريثه والحصة بتاعتى نسيت انى بعت كل حاجه عشان تفتح الشركة أنا كنت دعمك خمس سنين انت والحيوانية إلا اتعودت تاخد ومش تدى لكن الغلطة مش عليها الغلطة عليا ان انا ضحيت واول ما ربنا رزقنى بالحمل بعد خمس سنين كنت معتبرها هى بنتى قبل ما تكون اختى وبدل ما تقف جانبي اقنعتك انك تقنعني اروح المزرعة الا ورثته من ابوي عشان تمضينا على تنازل عنها مكفكش ده لا وافقتها على كل حاجه تخليه ترحلني في مركبي وانا متبنج واترمي في مصحة انت متعرفش يعنى ايه رجولة أو شرف رميت زوجتك ل كلاب السكة يقطعوا فيها عشان نزواتك وانا غبي لو كنت اعرف انك مش رجل اقسم بالله كنت وفقت على عرضك  وكنت اخد ابنى لكن غبي أن   اتمسكت بيك ل اخر  لحظة ابعت العنوان لو سمحت وكفى اعذار 


ريكورد تانى 


تنهد رفيع


 أنا عارف ان مش وقته الكلام والا يعوضك على سنين الغربة والضياع الا انتى عيشتها لكن انا فعلا النهارده عرفت أن كل الا عشته مكنش عقاب  فعلا سعاد كانت طمعنا في كل حاجه مش حب في كنت اعمى معرفش كانت عامله لي ايه او سحرت لي  بعد عشر سنين فهمت ده لم طلبت اكتب ليها كل حاجه ب اسمها عشان خافت ل كنان ياخد كل حاجه ولو عرف الحقيقة مش يرحمها 


 ‏ولم رفض دبرت لي حادثة خرجت منها معاق ومشلولو


 ‏وده العقاب الاول وبعد كده استغلت مرضي وسحبت كل فلوس لي فى البنوك وطلبت الطلاق ووقتها سمعها كنان 


 ‏طردها طردت الكلاب اخد حقك يا سلوى الحمد الله أنه واخدك مخدش حاجة منى ومنك 


 ‏سجلت صوت سلوى 


 ‏حبيبى انا عاوزة اشوفه  ابوس ايدك انا مش عاوزة حاجه في الدنيا الا اشوفه 


 ‏بعت رفيع ل صورة كنان 


 ‏لمست سلوى الصورة


 ‏وسجلت 


 ‏مش صورة يا ابو قلب جاحد أنا عاوزة اشوف ابنى حرام عليك


 ‏وضح رفيع 


 ‏والله العظيم هتشوفيه وانا بعتلك ليه عشان افهمك كل حاجه عن ابنك قبل ما تيجى وتظهر أقدمه 


 ‏ومتقلقيش ربنا.اخد حقك منى وزياد وبالي سنين ب استغر ليه وكنت راضي بعقابه لكن كان 


 ‏لازم يوجعنى على  قد وجوعك يعاقبنى في اغلى شي في حياتي وهو ابنى النهارده اكتشفت أنه عنده مشكلة وعشان كده رافض الزواج غير عنده عقد من البنات 


ردت عليه سلوى 


والله العظيم مش عارفه اقولك ايه انت ظلمتنى ودمرت حياة ابنك وطفولته وشبابه مش عارفه بجد ادعى عليك بايه أنا ليل نهار كنت بدعى في صلواتي أنا نازلة ل ابنى لازم اكون جانبه ابعت التقرير أنا أعرف دكاترة كتير هنا كويسين 


بعد فترة ردت سلوى 


التقرير فيه خلال يارفيع أنت متأكد أن التقرير ده الصح لازم تترسال مع الدكتور اللي كشف عنده وانا احجز واخلص بعض الإجراءات وجى 


بعد فترة 


أنا وصلت انت فين 


نظرت له سلوى 


وقتها نزلت وجيت على الشركة وطلبت منه اشوفك وقتها انت ضغطت على زر تسجيل ما بينك وبين ابوك كنت بتسأل عن واحدة اسمها عشق أنا أول مرة كنت اسمع 


صوتك وفاكرة كل كلمة قولتها حتى سجلت صوتك وقتها عشان اسمعه كل شوية .


وشغلت التسجيل عشان يتأكد 


مين عشق ده الا انت وفقت تشتغل اوعى تكون فاكر انك عشان تجيب بنت جديد وتخليها تطلع بالطلبات يبقي فاكرنى اغير ري لا انسي يا رفيع بيه كل بنات حواء حشرات ومش بيحبوا غير الرغبة والمال ممكن يبيعوا ضناهم عشان كدة ف أنس فكرت الجواز مفهوم وأقسم بالله لو شفت البنت ده او حاولت انك تحطها اقدمى أنا مش ارحمها فاهم 


بدأ يشرح رفيع ليه وقال 


يا ابنى أهدى اقسم بالله هتلاقي بنت تحبك وتكون كويسة وتصونك لكن وقتها حافظ عليها 


نفخ كنان وزعق 


أنا مش عايز فاهم والا اقسم بالله العظيم احلف مفيش بنت تدخل الشركة 


شعر ب احراج كنان وهو ينظر على عشق ومسك أيدها 


عشق أقسم بالله مكنتش وقتها اعرفك 


نظرت له عشق بحيرة 


طيب ايه رايك مدام جيه وقت الاعترافات والكل يعترف أنا كمان اقولك على  سر انا كنت متفقة مع ولدك وجابنى عشان أوقعك في حبي عشان اخليك تثق أن فى حب والحمد الله امك طلعت بريئه وانت اتغيرت 


انصدم كنان ونظر لها بشك وترك  ايديها 


انتى بتقولى ايه يعني ايه متفقة مع أبوي يعني كل الا عيشته كدبة يعنى كنت بتلعب عليا انك متعرفنيش وانت قاصدة 


ابتسمت عشق ومسكت أيده ورفعته وقالت 


شوفتى يا مدام سلوى انتم عملتوا ايه فى كنان 


مش مهم مين الا مظلوم أو مين ظالم  انتم نجحتوا تدمرو حتى الثقة  في ابنك جاي النهارده تعترف بسر بالها ٣٠ سنة قبل فرح ابنك بجد شابو 


فى لحظة شك رغم هو عارف ومتأكد أن مش كده لكن فى لحظة شك شكرا بجد انك جيت النهارده عشان اعرف انى قرار كان أكبر غلط انى اتجوز شخص يشك في كل حاجه


مع السلامه


وجي تمشي مسكها كنان وهزها بقوة وقال


ليه دايما بتهددنى انك تمشي ليه دايما محسسنى أن تقيل عليك وليه قولت كدة فى اللحظة اني مصدوم 


نظرت له عشق وقالت


أنا عمرى ما فكرت اهددك أو عاوزة اسيبك وعاوزة اكون جانبك لكن قرار الجواز غلط دلوقتي وخصوصا بعد الاعترافات ده انت دلوقتي مهزوم يا كنان وضياع مش عارف تحب مين وتكره مين يصدق مين وتكذب مين انا هفضل جانبك عشق حبيتك  ، صديقتك ،وممكن اكون خادمتك لكن زوجتك صعب ممكن فى لحظة تشك في وتدمر كل حلم عاوزه أعيشه أنا عايزة يوم ما اتجوز اكون زى بابا وماما مش مهم عايشة فى إيجار أو تمليك مش مهم باكل ايه لكن يكون في حب ثقة إمان عاوزة اعمل دافئ وبيت وأسرة وأولاد عاوزة لم اتعصب فى لحظة أو اكون مخنوقه أقولك طلقني تاخدنى فى حضنك وتسبينى اعيط عشان انت واثق أن بعشقك مش بحبك لكن انك تخاف على كرامتك وتقولى حاضر انتى طالق يبقي عملت كنان تانى لو عندي ولد فاهمنى يا كنان اقعد فكر وشوف حسابات الماضي والحاضر


شوف عايز تكون مع مين أو تصدق مين وانا معاك 


بس دلوقتي بعد اذنك بروح مع عمي سلطان


ومشيت خطوتين واتجهت إلى الباب وفجاه 


رواية كامل الأوصاف الفصل السابع والعشرون 27 من هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية كامل الأوصاف)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات