رواية غرام العاصى وعشق القاسم الفصل السابع عشر 17 بقلم نور محمد
رواية غرام العاصى وعشق القاسم |
رواية غرام العاصى وعشق القاسم الفصل السابع عشر 17
البارت السابع عشر
وعند كريمه ام قاسم كانت في الغرفه متسطحه لانها تعبانه فجأه دخل قاسم بغضب عليها وفي ايده الملف اتعدلت كريمه بفزع لما لقته رمى الملف وقال بصدمه ودموع: انا.. ابن مين؟!!
اتنفضت كريمه من مكانها ومسكت الملف واول مافتحته برقت وايديها ارتعشت وقالت:قاسم يابني.. انا هفهمك كل حاجه.. والله
تقدم قاسم ودموعه في عنيه واخد منها الملف وطلع الصوره والرساله بغضب وقال:افهم ايه.. مين ده.. والكلام ده.. حقيقي
بلعت كريمه ريقها بتوتر وقالت:ده حسن.. وهو زميلي القديم في الجامعه.. وا
قاطعها قاسم بغضب وقال:وا ايه.. علاقتك كانت بيه ايه.. والكلام الرساله دي.. حقيقي
دمعه كريمه بندم وقالت:ايوه حقيقي.. بس ياقاسم
قال قاسم بسرعه:حقيقي.. يعني انا طلعت ابن حرا*م.. بسببك انتي وهو
تقدمت كريمه منه وهي عاوزه تهديه شويه وقالت:ارجوك اهدي يابني.. مش كده.. زمان كونت انا وهو بنحب بعض اوي.. وكمان شباب طايش.. منعرفش بنعمل ايه.. كانت غلطه بس.. وو
قعد قاسم بصدمه ودموعو بتنزل زي الشلال:شباب.. وغلطه.. وانا ايه زنبي.. اتحاسب ليه.. على غلطكم ده.. ليه تعملو فيا كده.. ليه
نزلت كريمه لمستواه وحضنته بدموع وقالت:انا اسفه يابني.. حقك علياانا.. انت من حقك تزعل كده واكتر.. ارجوك سامحني.. انا بعد الي حصل.. حسن سافر.. يكمل تعليمه بره البلد.. وبعدها عرفت بالحمل.. وحاولت كتير اتواصل معاه.. بس مقدرتش.. وتعبت من الخوف.. وسعتها جدك عرف.. وحكم اني لازم اجوز عماد ابن عمي.. علشان الفضيحه.. وبعدها عماد كتبك باسمه.. وهو كمان بيحبك اوي.. ياقاسم صدقني.. يابني
قاسم سمعها وبعد عنها وقال:وهو كان فين.. حتي لو كلامك ده صحيح.. وانه كان بيحبك.. متواصلش معاكي ليه.. حتي علشان يطمن عليكي.. والا كان فاكر انه وقت حلو.. وقضا'ه معاكي.. وخلاص
كريمه اتجرحت اوي من كلامه فضربته قلم قوي وقالت:انا مش مصدقه.. انا بسمع منك ايه ياقاسم.. ازاي تتكلم عنه.. وعن امك كده
ضحك قاسم بسخريه:ليه انا كونت غلطت فيه.. او فيكي.. مش دي الحقيقه..وهو شخص قز*ر لانه اتخلى عنك.. ومسئلش فيكي.. حتي
ضرخت فيه كريمه بقوه وقالت:انت بتظلمه.. هو برئي.. كان بيحبني اوي.. وعاوز يجوزني بس.. النصيب مش شاء.. لانه عمل حادث.. وبعدها دخل في غيبوبه لست شهور.. وانا عرفت ده.. بعد مارجع مصر تاني.. من صاحبه هو قالي كده.. وانا حاولت اقنع جدك زمان.. بس مش صدقني.. والي حصل زمان نصيب.. ونصيبك ان تجي على الدنيا كده.. كمان
قاسم كان الد'م بيغلي في عروقه من كلامها فقال:نصيب ايه.. انتو الي حكمتو عليا زمان.. وانا بتحاسب بسبب غلط مش غلطي.. وعمري ماهسامح ابدا.. في حقي ده
خرج قاسم بغضب وضرب الباب بقوه خلفه فقعدت كريمه بانهيار على ابنها لانها خسرته بسبب غلطتها زمان
وعند غرام كانت جنب زينب بدموع ففتحت زينب عنيها بتعب فأنتبهت ليها غرام وقالت:ماما.. انتي كويسه.. انادي لدكتور.. حالا
هزت زينب رأسها بتعب والدموع تكونت في عنيها تاني لما افتكر الي شافته فقربت منها غرام وقالت:ماما مالك.. ياقلبي بتعيطي.. ليه
زينب بصت عليها بدموع ومجاوبتش عليها فجأه دخل قاسم بغضب وقال:اقولك انا.. ليه مامتك بتعيط ليه.. لان بباكي كان شخص.. زباله وزا*ني كمان.. لانه جاب ابن في.. الحرا*م
غرام سمعته واتصدمت وزينب نزلت دموعها فقالت غرام:ماما هو بيقول ايه.. بابا مستحيل يعمل كده.. ابدا
زينب مردتش عليها بس قاسم قرب ورمى الملف لغرام وقال بغضب:شوفي بعينك.. قزا*ره.ابوكي زمان.. عمل ايه.. والي بيتحاسب على ده كله.. انا دلوقتي
غرام مسكت الملف وفتحته فبرقت بصدمه ودموع لما لقت صوته بباها ووحده تاني متصورين مع بعض وقرأت الرساله الي بباها معترف فيها ان ليه ابن تاني غير شر'عي فهزت غرام رأسها برفض وقالت:لا.. مستحيل بابا.. بابا مستحيل.. ليه يعمل.. كده
رد قاسم بغضب:علشان شخص زباله.. ووا*طي كمان.. الي بيحب حد يحافظ عليه.. مش يغ'لط معاه كده.. والنتيجه كانت ايه.. انه حكم على شخص برئي.. يعيش في عا*ر عمره كله.. بسبب غلطه هو.. انا بكره.. وبكرها.. وبكرهكم كلهم.. كمان
قعد قاسم تاني وانهار على حاله فدخل عاصي وتفاجئ بشكل قاسم قدامه فقرب منه وقال:قاسم مالك.. انت بتعيط ليه.. دنا عمري ماشوفتك كده.. في حياتي
رفع قاسم نظره ليه وعلى اقد انه متعصب اوي منه بس حضنه بدموع وقال:انا.. وحش كده اوي.. علشان يحصل معايا كده.. ليه انا ازنبت في.. ايه
عاصي انصدم منه وقلبه وجعه عليه وقال:اهدي في ايه.. انا مش فاهم حاجه
مردش عليه قاسم فدخل عصام وقال:انا حقولك ياعاصي.. حصل ايه
بص قاسم بزهول على عصام وهو بدأ يقول كل حاجه حصلت فبرق عاصي وقال:يعني انت طلعت.. اخو غرام.. ومصطفي
رد عليه عصام:ايوه ياعاصي.. هو اخوهم كمان.. بس
قرب عصام من قاسم وحضنه وكمل:بس انت.. حتفضل اخويا الكبير.. مهما حصل ياقاسم.. ومهما عرفت عليك.. انا بابا حكالي كل حاجه من زمان.. بس انا مقدرتش اقولك.. واجرحك كده.. وعاوزك بس تعرف اني بحبك اوي.. وكمان بابا بيحبك اوي.. اوي
نزلت دموع قاسم اكتر وحضن عصام بفرحه قللت من جرح قلبه شويه وقال:وانا كمان بحبك ياعصام.. وكونت بقسى عليك من حبي الكبير ليك.. وانت اخويا الصغير.. وكمان عاصي انا بعتبره اخويا الكبير.. مهما حصل
عاصي اتأثر منهم فقرب من قاسم وقال بضحك:اخويا.. ونسيبي كمان دلوقتي.. والا تحب اقولك.. ياحمايا العزيز
بعده عنه قاسم وقال:حماك في عينك.. ده انت اكبر مني.. بكتير
ضحك عاصي عليه وقال: ايوه فرفش كده.. احنا كلنا هنا بنحبك والله.. وكمان في خبر بامليون جنيه.. ليك
ابتسم قاسم بخفوت وقال:خبر ايه..عشق افتكرت اني جوزها.. مش كده
قرب عاصي وحضته تاني وقال:لا ليسا.. بس الف مبروك حتبقي احلا بابا.. في الدنيا كلها
قاسم سمعه وقلبه بيدق بقوه من الفرحه وقال:انت بتتكلم بجد.. عشق حامل وانا هبقى بابا.. قريب
ابتسم عاصي ليه وقال:ايوه.. والله وعلشان كده هاخدك معايا.. تشوفها يمكن ترجع لها زاكرتها.. كمان
قاسم حس في الوقت ده انه بيملك الدنيا كلها بحب الي حوليه وانه مهما زعل زعله ده مش هيغير حاجه بس المحبه هي الوحيده في الدنيا الي بتخليك سعيد ومرتاح حتي لو اصلك كان ايه
فبص علي زينب وغرام وقرب منهم وقال:انا اسف.. على الكلام الي قولته من شويه ده.. انا بس كونت متعصب اوي.. ومش حاسس انا.. بقول ايه
غرام ابتسمت بعد ماشافه كميه الحب الي قدامها من عاصي وعصام لقاسم وقالت:انا مش زعلانه منك ابدا.. وعاوزه بس تعرف انك كمان اخويا.. مهما حصل.. لانك مش ليك زنب.. بس حاول تسامح.. لان المهم حب الناس ليك بس.. ياقاسم
ابتسم قاسم وقرب من زينب وهي عيونها ليسا بتدمع وباس رأسها وقال:انا سامحت خلاص.. بس عاوزك انتي كمان تسامحي.. انا حاسس بوجعك.. انتي اكتر واحده فينا.. علشان كده عاوز اقولك.. حقك علي قلبي انا.. ياست الكل
بصت عليه زينب وبتسمت لان قاسم فيه شبه كبير من حسن حتي في طريقه كلامه فقالت:تعرف يابني.. انت فيك شبه كبير.. من حسن زوجي.. وكمان نفس كلامه.. وابتسامته زمان.. وانا حاسه انه هو.. قدامي وبيعتز مني كمان.. علشان كده انا مسامحاه.. وهو عند ربه وربنا بيسامح.. احنا مش هنسامح.. والمهم عندي.. انك تحب اخواتك.. دول كمان.. بس
ضحك قاسم وقال:لا متقلقيش ياست الكل.. دنا هطلع.. كل زعلي وهمي على عاصي.. لو دايق غرام حتي بكلمه بس.. مش نسيبه بقى
قرب منه عاصي وليسا حيتكلم دخل مصطفي بخوف عليهم وقال:ماما فين.. هي كويسه
بص عليه قاسم وابتسم وقال:انت بقى.. مصطفي
قرب مصطفي وبعده من قدام مامته وقال:ايوه انا.. وابعد كده.. انت مين ياجدع.. انت
ردت عاصي عليه وقال:ده قاسم.. اخوك الكبير.. يامصطفي
برق فيه مصطفي وقال لزينب:اخويا ازاي.. ياماما انتو خلفتو .. قبلي والا.. ايه
ردت زينب:اخوك من ابوك يامصطفي.. وحكتله كل حاجه حصلت.. فانصدم مصطفي بس قال:يعني كله سامح بعضه هنا.. مش كده.. طب وانا مش تسامحوني كمان.. دنا ندمت اوي ياماما.. والله
ابتسمت زينب وقالت:وانا مسامحاك.. من زمان يابني.. لان الام مهما عمل ابنها.. برضو بتسامحه.. بس كونت بعلمك الادب.. بس
تظاهر مصطفي بادموع وقال:وانا اتعلمت الادب.. بجد والله.. خلاص
ضحكو كلهم عليه وقرب منه قاسم وقال:خلاص يابطل بقى.. ليك اخ مصارع اهو.. اي حد ياجي جنبك.. شاور بس.. وانا اعيد تشكيل هيئه امه.. علطول
ابتسم مصطفي وقام حضنه وقال:وانا فرحان اوي.. ان طلع عندي اخ.. جامد زيك.. والله
ضحك عاصي وعصام فبعد قاسم عنه وقال:لا انا بقولك مصارع.. مش مصارعه خد بالك.. بقى
فجأه دخلت بنت برعب وقالت: .......
حلت الصدمه بعدها على الكل واولهم قاسم وعاصي وهما بيقولو في صوت واحد:عشق...
#غرام_العاصي_و_عشق_القاسم
يَبْقـَــى الْحُــــبُ فِي قــَلْبِي💞
لاَ شَيء عـَنٌهُ بَــدِيل💞
ولاَ تَسْـَأَلْونى من احِـــبُ💞
فَأَنَا أُحِبُ كُلًِ جَــــمِيل💞
فَالْحُـبُ فِـي أَعْــمَاقِي💞
لاغِــنٌَى عـَـنْهُ وَلاَ سَــبِيل💞
وَمَهْمَا كَانت الأقْدَار سَيَبْقَى الْحُـبُ💞
بِقَـلْبِي وقُلَبً آلَمًحًبً أَصِـيل💞
وَمَهْمَا تَغَـــــيًَرُ الزًَمَـانُ وَالْمَـكَانُ💞
فَـعُمْرِ الْحُـبِ طَوِيِل💞
لـنْ يــَمُـوت الْحُــبُ يَـوْمَـاً💞
حَـتًَى وَإِنْ طـَـالَ الرًَحِـيل💞
لِتَحْيَا الْحَيَاه ويَصِيرُ الْكَوْنُ جَــمِيل💞وعدتني بأن يكون ما بيننا ""أبدي " ونسيت أن أسألك ؛ أهو حبك أم وجعي ......وأجمل مافى الحب ..... لاقاه
يتبع
رواية غرام العاصى وعشق القاسم الفصل الثامن عشر 18 من هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية غرام العاصى وعشق القاسم)