رواية بريئة يونس الفصل الرابع 4 بقلم نور الفجر
رواية بريئة يونس |
رواية بريئة يونس الفصل الرابع 4
اسكريبت-4
-كل ده يحصل يا يونس ومتقوليش
كان ينظر الي الارض ولا يتحدث
-ليه...ليه عملت كده.....طب واهلها...مش لازم يعرفوا....انت كنت ناوي تخبي عنهم لحد امتي
لم يرد ايضا
-دول اهلا من حقهم يعرفوا.....حتي لو ما قولتش هما هيلاحظوا
نظرا الي والدته
-كده بطنها هتكبر اكتر....وسعتها هيلاحظوا...ومش هتقدر تخبي سعتها
-اعمل ايه يعني
-كان لازم تقولي
-ما انا مش عاوزه حد يعرف....مكنتش عاوز ادخلك في الحوار ده
-كنت ناوي تشيل الشيله لوحدك
نظر الي الباب ولم يرد
-يونس احنا بنتكلم في حيات طفله
-عارف....وكنت هتصرف
-ازي بقي....كنت ناوي تخبيها لحد ما تدخل العمليات
-اوي
-ايه. ...انت بتهزر...كنت ناوي تعمل كده ازي اصلا
وضع راسه بين يداه
-مش عارف. ...مش عارف
-اهدي كده عشان تعرف تفكر ......
وضعت يدها على كتفه
-انا هساعدك....بس اهلا لازم يعرفوا
-قولهم ايه ....
-تقلوهم الحقيقه
واقف
-لاء...ده مش حل
-امال
-هستني لحد ما التسع شهور يخلصوا
-ايه الجنان ده يا يونس....هما سعتها مش هيخدوا بلهم
-ما هما خلال الفتره دي مش هيشفوها
نظرت له بي استغراب...ليكمل
-هخدها للبيت الي في الاسكندريه
-ولله...واهلها هيوفقوا
-ما انا عاوز مساعدتك انك تقنعيها
-اقولها ايه
-قوللها ايه حاجه
-يا حبيبي ما تقلهم وتريح نفسك
-لاء...هي تخصني...انا هتحمل مسؤليتها
تنهدت سماح لانها تعرف ابنها جيدا لن يتنازل عن قراره
-ماشي...هبقي احاول اقنعها
-شكرا ي...
ليقطع حديثهم سماع صوتها تصرخ
-يووووونثث....يووونث
-اسيل
ركض سريعا للخارج ليجدها واقفه علي الاريكه وخائفه
-مالك يا اسيل....في ايه
-في... فار
-فار؟....فين ده
شاورت على الستاره
-في صوت ...من هناك...وحاجه بتتحرك
ذهب ليري عن ما تتحدث
سحب الستائر. ....ليري عصفور عالق فيها....يبدوا انه علق عند فتح النافذه
ولم يتستطع الخروج مره اخري
-ده عصفور يا اسيل
-عصفوور....ورهولي
عمل العصفور بي يده
-شوفي
-شكله جميل...ممكن المثه
-إلمسه
بدئت تلمس العصفور بأصابعها الصغيره
-ممكن امثكه
-هتعرفي
امائت بي راسها
-ماشي....هاتي ايدك
حمله علي يدها ولكن طار العصفوى لانها لم تمسكه جيدا
-ده..طار
-لانه مش متعود علي حد
-امممم
-تعالي بس نخليه يطلع بره عشان يروح عند بيته
-هو عنده بيت؟
-ايوه. ..وزمان عيلته مستنياه
-ماشي
فتح له النافذه ليغادر
-انا عايزه عصفور
-بكره اجبلك واحد تاني
-بجد
احتضنت زراعه
-يلا عشان تخدي الداوا وتنامي
ابتعدته عنه سريعا
-ههههههه...استني يابت
******
في الصباح...نهض ونظر لها كانت نائمه علي زراعه
-هعمل كل خاجه ممكنه عشان تكوني بخير
رفعه يده ووضعها بتردد علي بطنها
-هتكوني كويسه. ...متقلقيش
نهض واخذ شور وخرج وهو يلف المنشفه حول خصره...وينشف بي اخري شعره
-يونث
نظر لها لقد استيقظت
-صحتيتي
وضعت يدها علي عينها
-يونث....كده ..عيب....البس هدومك
-هههههههههه....حاضر
-بثرعه
-حاضر
ارتدي ملابسه وخلس امامها
-خلصت....يونث
قام يشيل يدها من علي عينها
-ايوه خلصت
-متعملش كده تاني
-حاضر...مش هعمل كده تاني
-هي ماما جت
-تعالي غيري هدومك الاول وبعدين نسأل ماما
-ماشي
ساعدها في تبديل ملابسها
-مالك....بطنك وجعاكي
هزت راسها بي الرفض
-اما كويثه
-كويثه
-انت بتتطريق عليا
-ايه....لاء
حملها
-هو انا اقدر بردوا
-نزلني...بعرف امشي
-قولي يونس كده
-لاء...نزلني
-قوليي
-يونث
قبلها من خدها
-احلي يونس من احلي بنت
-بجد انا جميله
-انتي ملكه جمال العالم
******
-ماما هي طنط رحاب جت
-لاء لسه.....انا كلمتها قالت هتيجي بعد الظهر
-ماشي
-وكريم
-معها بردوا....مش عاوز يسبب مامتك لوحدها
-بث يثيب اثيل عادي
-انتي مش فرحانه انك معيا
-فرحانه جدا
-طب لو قولتلك انا وانتي وماما هنروح اسكندرية نقعد هناك فتره الاجازه بتاعك
ابتسمت بي سعاده
-ولله.....ههاااا...هروح اثكنريه
-بطلي طنطيط
-ماشي
تحدثت والدته
-بس انت لسه ما قولتش لي اهلها
-ما البركه فكي يا حجوج تقنعيها
-انت عارف انها مش يوم او اتنين ست شهور
-ايوه عارف
-اكيد مش هتوافق
****
-لو اسيل موافقه مفيش مشكله....بس تكلمني فيديو كل يوم
كانت مصدومه لانها وافقت
-ها..ا..انا طبعا
-هي بتحب تقعد مع يونس....وبدل ما تقضي الاجازه لوحدها في الشقه...لاني انا كريم هنكون في الشغل ...هتكون معاكم
-ماشي ...ربنا يعنكم .....هنزل انا بقي
-تمام
*****
-مالك يا ماما....مصدومه ليه
-د..دي وافقت
-طب دي حاجه كويسه
-ايوه بس دي بنتها...مفروض تكون خايفه عليها....ده انت كبير ومش بطيق انك تبعد يوم عني
-كل واحد وليه اسلوب
-المهم هنسافر امتي
-لما اخر الشهر ده
-ماشي علي خير ان شاء الله
******
-بت يا اسيل
-نعم
-هو انتي بقي عندك كرش كده ليه😂
-ا..انا معنديش كرش
-ده انتي تخنتي خالص .....وبقي عندك كرش😂
بدئت تبكي
-انا مش تخينه.....ماما خليه...يثكت
-اخوكي معاه حق....ما هو انتي لو مش بتكلي كتير مكنش زمانك كده
-امممم انتم وحشين
ركضت الي غرفتها ....وظلت تبكي
-انا ....مش.....تخينه.....ومش عندي كرش
وقفت ونظرت في المراء
لتبكي
-عععاااا....لاااااء
نامت علي الفراش من كثره البكاء
*****
في صباح اليوم التالي
-ازيك يا كريم
كان يدخن
-الحمد لله
-مش هتبطل بقي
-بعيدين
-ه..هي اسيل فين
-جوه....هتلقيها لسه نايمه......اسييل.....انت يابت
فتح باب غرفتها وخرجت
-نعم
لاحظ يونس ان عينها متورمه لانها كانت تبكي لمكن لما كانت تبكي؟
-تعالي يا ام كرش يونس عاوزك
-انا مش ام كرش....ان مقرف
ركله في قدمه
-انتي بتضربني يا بت
ضربها بي قدمه في معدتها....لتسقت علي الارض وتصرخ من الالم
-انت حمار.....الي انت عملاه ده
لاحظ كريم غضب يونس الجنوني
-انت ازي تعمل كده هااا
-مالك تعصب ليه هي كانت اختك
حمل يونس اسيل وخرج دون ان ينطق ...حاول كبح غضبه
*****
-عععععععععااااا عععاااا
-اهدي .....اهدي
-بتوجعنيييييييي......اهااا
كان قلبه يتقطع عليها
-متقلقش هي كويسه
-متأكده يا دكتوره
-ايوه....بس ياريت ميحصلش كده تاني
-ان شاء الله
-هو فاضل ست شهور...واحنا عوزين نحافظ عليها
ونئهلها عشان دخول العمليه مش سهله
-ان شاء الله ....مش هيتكرر كده تاني
-انا ايده حقنه مسكن....لما تصحي اديها الدواء ده...مع الأدوية التانيه
-تمام...شكرا
-حملها علي زراعه ووضع رسها علي كتفه...كانت تغط في النوم...واتجه الي مكان معين في راسه
-هندكم يا كريم علي الي عملته فيها
*****
-اختك فين يلا
-مع يونس
-ماشي
-ماما
-ايه
-انتي مش ملاحظه ان اهتمام يونس بي اسيل بقي كبير
-مش فاهمه
-بقي يهتم بيها ولا كأنها بنته
-هو بس بيخاف عليها وبيعملها زي اخته لانه معندوش اخوات
اخذ نفس من السجاره
-ماشي
-انت مش هتبطل شرب بقي...صدري وجعني
-خلاص هشرب في البلكونه
دخل البكونه...وظل يدخن...لاحظ دخول يونس للعماره وهو يحمل اسيل النائمه
-هو كان وخدها علي فين.....لاء يونس بتاع الكلام ده
******
-مالها يا ابني....وانت زهقان ليه
تحدث وهو يضعها علي الفراش
-مفيش حاجه....بس اسيل مش هتجع ليهم تاني
-ايه الكلام ده...دول اهلها
مابقوش خلاص
-انت قصدك ايه
-اسيل...."بقيت مراتي خلاص"
يتبع....
" براية يونس"
انا عارف الكل عاوز يعرف السر بتاع يونس بس صبركم عليا هانت اهو
البارت الي جاي هتفهموا كل حاجه
يتبع الفصل التالى اضغط هنا (رواية بريئة يونس)