رواية بريئة يونس الفصل السابع عشر 17 بقلم نور الفجر
رواية بريئة يونس |
رواية بريئة يونس الفصل السابع عشر 17
اسكريبت-17
مسح دموعه بي يده....اخذت نفس..وبدئت تتكلم
-كريم....جه...وقالي...انه...عاوز فلوث...عشان عليه دين....ولما قولته ان المبلغ كبير. ...قالي ع..عاوزك تقضي ليله مع...صاحب الفلوث
اتسعت عيون يونس...وبرزت عروقه ....جمع قبضه وكأن شكله علي وشك قتل احد ما...كان صدره يعلو ويهبط من شده غضبه
كيف له ان يقول ذالك لها ...لقد كان سيبيعها وهي طفله من اجل المال....وهو انقذها منه...هل عاد لي فعل نفس الأمر. ..والان الوضع اختلف...انها زوجته...كيف له ان يتجراء ويفكر في هذا
وقف
-يووونث...انت...رايح فين
-هو فين دلوقتي....انطقييي
-ه..هما في...الاثكندريه...هنا...بث م..معرفش فين
-هيشووف....هو جاب اخره معايا
اخذ نفس بغضب
-يونث...متعملهوش حاجه...يوونث
خرج من الغرفه....ونزل
****
-صحيت اسيل...باباها ع....انت زهقان ليه
-مفييش
خرج من المنزل...في لحظه نزول اسيل من علي السلالم
-يووونث
-اسيل...هو في ايه....ماله زهقان ليه
كانت تبكي
-هيموته كده....انا الثبب
-هيموت مين..؟! انت بتتكلمي علي ايه
-لازم..اقول لي بابا
خرجت
-اسيل...استني
****
-بابا...بابا افتح
فتح الباب..ليجدها تبكي
-اسيل...في ايه...بتعيطي ليه
-وقفوا...وقفوا يا بابا....هيموته
-مين..؟! انتي بتتكلي عن مين
-يوونث...هيموت كريم
-اايه....ليه...وايه الي حصل
حكت له عما حدث
-ثاعدوا يا بابا
كان صامت...فولده قد تخطي الحدود ..كيف يعرض هذا علي اخته....وايضا ...كيف له ان يلعب القمار
-بابا....يا بابا
-جوزك هيتصرف..... لان كريم لازم يتعلم درس...لانه غطان
-بث....
-اهدي...يونس...مش متهور...متخفيش... هو مش هأذيه
*****
-انس
-الو....ا..انت بترن بليل كده ليه
وهو يتجاهل كلام
-هبعتلك اسم واحد...وتجبلي مكانه
-ماشي...بس في ايه
-هقولك بعدين...اول ما تخلص رن عليا
اغلق معه دون الاستماع لي رده
-دي فلتت منك اوي ياكريم.....حصلة زمان وعدتهالك....بس تركررها....لاء بقي....انا هعدلك تفكيرك
ضعظ على المقود بقوه وذات السرعه متوجه لي منزل عمر
*****
رن هاتفه. ...نهض من علي الفراش. ..والقي نظره على المتصل
-يا...لهوي ...ده هو...ا..أقوله ايه
فتح الاتصال...ليأتيه صوت رجل خشن
-انت ياز'فت....مش بترد ليه بسرعه
-ا...اسفه...يا باشا...ك..كنت نايم
ليسمع صوت ضحكه
-هههههه....ومن امتي...والي عليه فلوس ليا بينام.....انت عارف اني ممكن ابتعت رجالتي حالا يخلص'وا عليك
ابتلع ريقه
-و...ولله...لسه..بجمع اللفلوس...اديني ..مه..
-لاء ما هو انا مابقتش عايز اللفوس
-امال
-صورت البنت الي انت بعتها...تجبها
-اسيل...
-اممم..اسمها حلو زي شكلها....هنعمل اتفاق جيد
-ا...ايه هو
-البنت دي...مقابل حيا"تك...واليله دي تكون عندي
واغلق الخط
-ا..انا لازم اتصرف....ده هينفذ كلامه
نهض وخرج دون ان تشعر بيه رحاب
*****
-جاي...جاي.... يا الي بتخبط براحه علي الباب
فتح باب ليجد يونس امامه
-يونس....انت الي جابت في وقت زي دي
-اخلص وغير هدموك وتعالي
-ايه....ليه...في ايه
-انجززز بقولك
-ط..طب اهدي...هو انت هتتعصب عليا هنا وفي الشغل
كان يستحدث يونس...ولكن قاطعه رنين هاتفه وكان انس
-ها عملت ايه
-جيبت مكانه...هو في الاسكندريه....وفي مكان قريب من بيتي
-طب تمام...مسافة السكه وهنكون عندك
اغلق هاتفه ووضعه في جيبه
-اهو يا عم لبست...في ايه
تحدث وهو يتحرك
-هقولك في الطريق
-استر يارب من ده صاحب
-سمعني قولت ايه
-ولا حاجه
-طب يلا يا خفيف
***
-اسيل....اسيل
نزلت من غرفتها
-نعم يا بابا
-الباب بيخبط
-حاضر ...هفتح
فتح الباب لتجد....
-ماما ثماح
-اسيل...هو الي حصل...يونس نزل وخرج ومعرفش هو فين....وانتي كنتي بتعيطي ليه
-تعالي ادخلي...هشرحلك
-باباكي جوه
-ايوه...بث هو بيتفرج على التلفزيون في اوضه المكتب.....تعالي هنقعد في اوضه الجلوس
-ماشي
دخلت معها
-في ايه بقي
بدئت تحكي لها عما يحدث
****
-ده كله يطلع من كريم
اخفضت راسها بحزن
-هو مش بيثمع كلام حد
-ربنا يهديه
-انا خايفه علي يونث
-متخفيش....قولتلك قبل كده....يونس بيعرف يتصرف صح
بدئت الدمع تتجمع في عينها
-ا..انا كل شويه...اجبله مشاكل....ومن وانا صغيره....وهو متحمل مثؤليتي....انا بزعل لما احكليه مشكله...بخاف عليه
-هو بيعمل كل ده...لانه بيحبك...يونس...من وانتي صغيره. ..وهو بيحبك...وهو حط عهد علي نفسه من وهو صغير
-عهد؟!...وهو ايه
F
-مالك يا يونس...زعلان ليه
-مش زعلان بس.....هما ليه بيعملوها كده
-مين
-اسيل...بنت طنط رحاب
-مش فاهمه
-كنا بنلعب انا وكريم في الشارع....وامه قالته خلي بالك منها علي ما اروح مشوار....طلعنا فوق عشان نفضل جنبها....وهو كان زهقان جدا ....واول ما طلعنا مكنش طايقها...وهي كانت قاعده تلعب بي العابه...فاكسرتها....حاجه عديه دي طفله اربع سنين...تخيلي عمل ايه
-عمل ايه
-ضربها
-بجد
-اه ولله...بس انا مسكتلهوش...وضربته
-يونس...عيب تضرب صاحبك
-ما هو بردوا عيب عليه يضربها
-كنت تقول لي امه
-طنط رحاب مش بتعمل حاجه
نظر الي والدته بحديه
-انا قطعت على نفسي وعد
-وايه هو
-ان اسيل دي...محدش هيقربلها...ولا يخلي دموعها تنزل....طول ما انا عايش
-ربنا يحفظك
B
-ه..هو قال كده
-ايوه...متعيطيش بقي
مسحت سماح دموع اسيل بيدها
-يونس بيحبك....اوي يا اسيل...متنزليش دموعك...لانه مش بيحب يعرف انك بتعيطي
-حاضر
حضنها
-عارف انا بحبك اوي
-وانا كمان
-اثتني بقي اعملك عصير الليمون يروق علينا
-متتعبيش نفسك
-ولا تعب ولا حاجه
ذهبت إلى المطبخ لتعد العصير
في تلك اللحظه خرج محمود من الغرفه
-سماح....ازيك...عمل ايه
-الحمد لله ولله...انت اخبارك
-زي ما انتي شايفه....ابني هيجنني
-معلشي. ...بكره ربنا يهديه
-دي مش تصرفات اخ خالص...ربنا يصلح حاله بقي
****
وصل كل من عمر ويونس امام منزل انس
-يلا نروح
-يلا....هو في الشارع الي هناك يا يونس
-طب يلا
تحدث عمر مازحا
-احل حاجه انك لما تصاحب واحد شبه يونس.....هتدخل كل يوم في خناقه
-بتقول ايه يا عمر سمعني....لتكون معترض ولا حاجه
-لاء...لاء...انا اقدر...يلا نروح...نجيب الحلوف
*****
-مين الي بيخبط...جاي
فتحت رحاب الباب
-ايوه...مين
-كريم هنا
-ايوه...انت مين
-انا يونس يا طنط رحاب
اتسعت عيونه من الصدمت
-يونس....انت شكله اتغير خالص
-هو كريم فين عايزه
-هو نايمه...لحظه اصحيه...ادخل
-لاء شكرا انا معايا صحابي...ممكن بس تستعجليه
-ماشي
دخلت الي غرفته....ولكن خرجت مره اخري
-ده مش هنا
-ااايه....امال
-مش عارفه....د..ده كان نايمه ...انا مشفتهوش وهو بيخرج
-امممم....تمام
كان ينزل على السلامه
-اخبار اسيل ايه يا يونس
نظر لها
-بخير....طول ما هيا معايا
واكمل نزوله
*****
تحدث عمر
-ايه...مش فوق
جمع قبضته
-ايووو
-طب هو هيكون راح فين
-مش عارف
تحدث انس
-انت معاك رقمه
-ايوه....بس هو مش بيرد
-انا مش هرن عليه....هجبلك مكانه...وحتي لو تلفونه فاصل
-تمام
اعطا يونس رقم كريم لي انس...فهو المتخصص بي البرمجه عنده في الشركه....
وهو ماهر جدا
-هتاخد قد ايه
-مش هيكمل ربع ساعه
هز رأسه وبقي صامت...يفكر في كم ان شقيقها ندل
*****
-هي روحت
-ايوه يا بابا
-مقعدتش ليه تتعشي معانا
-قالت انها هترتاح اكتر في بتها
-ماشي....انا هروح اجيب حجات العشا....خلي بالك من نفسك
-حااضر. ..بث ابقي هتلي شبثي
-هههه...من عيوني
خرج وهي جلست امام التلفاز
*****
-لسه مخلصتش يا انس
-صبرك عليا يا يونس....فاضل شويه
-هاااا...ماشي
تحدث عمر
-انا جوعت
-عمر...قسما بي الي خلقني وخلقكك..ان ما بطلت ظرافه...لتكون تحت الارض
-وعلي ايه...انا هسكت
ثم اكمل...هامس
-بس انا جعان فعلا
-بتقول ايه
-ولا حاجه. ..ولا حاجه
كل ينظر الي السماء...لايعلم لماريشعر بي الخوف الشديد
******
كانت جالسه امام التلفاز. ...وتمسك هاتفها..وتقلب فيه بي ملل
-اووووف...يونث اتأخر اوي....يارب يكون بخير
طرق الباب. ..لي تنهض لتفتح
-جاي...اي يا بابا مش معاك مف...
صمت عندما لم تجد والدها علي الباب
-انت الي جابك هنا
-ا...انا جاي اعتذرلك يا اسيل...سامحني
-امشي من هنا يا كريم
-اسيل...انا بجد...اسف...ا..انا مش عارف فكرت كده ازي اصلا
كانت تري بعض الصدق في عيناه
-بجد....انت ندمان
-ايوه...ولله...سامحني
-ماشي....هثامحك
ضمها
-شكر يا اسيل
بادله العناق...همس في اذنها
-انا بجد اسف...سامحني....حياتي اهم من اي حاجه
تعجبت من كلامه....لتشعر فجاء...بي شكه في زراعها
-ك...كريم.....ل..ليه
لتفقد وعيها بين يدها بعد ان حقنها بي المخدر
-هه....هتفضلي طول عمرك غبيه
حملها....ووضعها في السياره التي جاء بيها
*****
-الو...يا باشا....ابعت العنوان
-جبتها
-ايوه
-تمام...هبعتلك الوكيشن
واغلق الخط
لينظر لي العنوان الذي قام بي ارساله ويقود متجه لي العنوان
*****
-خلصت
تحدث انس وهو يريهم اللاب
-هو فين
-بس هو بيتحرك
-طب يلا وراه
-بس
-بس ايه
-العنوان الي شكله رايح عليه....مش ولا بد
تحدث عمر
-قصدك ايه
-انا مش متأكد اوي....بس دي بيوت....مشتهبه فيها انها...بيوت دعاره
هتف يونس
-اااايه
شعر بي نغره ايسر صدره
-اسيل
اخرج هاتفه واتصل بيها
-ردي....ردي يا اسيل
شغل العربيه...وهو مزال يحاول الاتصال بها...لكن لا ترد
-انس...ابعت العنوان بتاع كريم علي تلفوني
-اوك
-ردي بقي
كان يشعر بي الخوف الشديد. ...والقلق ...وكأن شئ حدث لها
*****
-ايدا....هو الباب مفتوح ليه
دخل محمود
-اسيل....اسيل
سمع هاتفها يرن
-اسيييل...يونس بيرن عليكي
لكن لم يجد لها رد....امسك هاتفها واجاب
*****
فتح الاتصال...ليجب في لهفه
-اسيل..انتي ك...
صمت عندما سمع صوت والدها
-عمي....هي اسيل فين
-مش عارف يا يونس
شعر ان قلبه سيتوقف من الصدمه
-ي..يعني ايه
-انا خرجت اجيب حجات...رجعت لقيت بابا...الشقه مفتوح....وهي مش في البيت
نزلت تلك الكليمات عليه كا الصاعقه....اين اختفت....اين ذهبت
-ا..انت عارف هيا فين
-انا هتصرف يا عمي...مقلقش
اغلق الهاتف....وضغط...عليه....كاد ان ينكسر
-ا...اهدي يا يو....
-اخرررررررس يا عمر.....مش عايز.....اسمع صوووووووت
زاد السرعه ......كأن يرد ان يصل في لمح البصر
كان كل من انس وعمر...خائفين عليه....فهو غاضب بشكل جنوني. ...وهذه السرعه...تسقتلهم
******
-هي فين
-ف..في العربيه يا باشا
اشار الي ادد من رجاله ان يأخذها
-يلا اخلع انت بقي...ومشوفش وشك تاني
-ح..حاضر
دخل الرجل الي المنزل
لف كريم وجه لكي يركب السياره......وتحرك بي السياره لكن مسافه ليست بعيد جدا...وفجاء...قطعت سياره طريقه. ..ونزل منها ثلاث شباب
******
-اممم...انزل انت بقا
-امرك يا باشا
نزل الرجل
اقترب منها وهي نائمه علي الفراش
-شكلك جامد اوي بس...
بدئت يده تسير بيده علي جسدها بي قذاره
-بس...انا هستمتع اكتر وانتي فايقه
بدئت يجعلها تفيق
فتحت عينها بي بطء
-اااه....راثي....ا..انا فين
-انتي بيتي يا قمر
انفزعت عند سماع صوت ذالك الرجل
-ا....انت....مين
اقترب منها
-مش مهم انا مين.....المهم اننا هنتسلي سوا
-ا..انا عايزه....اروح
-تؤ تؤ تؤ....مينفعش تروحي دلوقتي....احنا هنتسلي شويه
كانت خائفه منه...اقترب منها اكتر...وهي عاجزه عن التحرك بسبب المخدر كان جسدها ثقيل
-اممم...ايه رائك تبقي بنت مطيعه كده....وتلبسي ده
اخرج لها قميص نوم...مفتوح
نظرت له بصدمه وعيونها ملئ بي الدموع
ووووو
يتبع
بقلمي/Asia Ahmed
يتبع الفصل التالى اضغط هنا (رواية بريئة يونس)