رواية بريئة يونس الفصل التاسع 9 بقلم نور الفجر
رواية بريئة يونس |
رواية بريئة يونس الفصل التاسع 9
اسكرييت-9
-ده هيثيح مني
كانت ستأكله لكن اخذه احد الشبان منها
-انت يا ح..
التفت لكن تفاجات عندما....كان ينظر لها ويرفع حاجبه
-كلمي
-يونث....اانت جيت امتي
-اممم...من شويه
-بث...طنط ثماح قالت انك هتجي بعد شهر
اجاب وهو يأكل الايس كريم
-اه ما انا عملتها مفجاء
-هات الايث كريم بتاعي
نظر لها واقترب منها ....همس في اذنها
-ده بارد وهو غلط عليك في الايام دي...اشربي حاجه دافيه احسن
ابتعد عنها وهي خجلي فهي تفهم مقصده
-ا..انت...
-انا عسول صح
اشاحت بي نظرها بعيدن
-هههه ....اتكسفتي
-اثكت
-اثكت...ماشي...هثكت
-متتطريقش عليا
تجاهل كلامها ومشي
-اثتني....انت رايح فين.....يونث....يونث
*******
-انت جابني هنا ليه
-ولله انتي جتي وريا
-انت اخد الايث كريم بتاعي
-اممم بتتلككي عشان تميشي معيا
-ايه....لاء
أتي النادل ومعه كيكه عيد ميلادك. ....ووضعها على الطاوله أمامهم...وغادر
-ه...هو ده ايه
-كيكه
-انا عارف ان دي كيكه ....ليه
-اممم..انتي ناسيه ولا ايه
-ناثيه ايه.....ما تقول بقي
اخرج من جيب سترته....علبه صغيره
-كل سنه وانتى طيبه
نظرة بستغراب
-اثتني....ه. هو النهردا ايه....كام في الشهر
-اتنين من الشهر
-د ده عيد ميلادك....انا نثيت خالص
-ما انا هنا عشان افكرك
ابتسمت بسعاده فهو الشخص الوحيد الذي يتهم بأدق تفاصلها
-عشان كده انت نزلت بدري
-ايوه
-انا مش عارفه أشكرك ازي
كانت تستبكي
-متعيطيش....اسيل
امسك يدها
-نعم
-متعيطيش....مش بحب اشوف دموعك
مسحت دموعها
-يلا نا كل الكيكه بدل ما الفلوس تروح علي الارض
*****
بعد ان انتهو ركبت معه سيارته
-هو ايه الي قي العلبه
-انا قولت ايه لما تروحي افتحيها
-اممم بس انا عايزه اعرف...دلوقتي
-بطلي فضول
-حاااضر....قولي
-ايه
-انت روحت عند مامتك الاول ولا ايه
-لاء...رنيت عليها ...ولما عرفت انك بره روحتلك
-اممم
-عمل ايه في دراستك
-كويثه....المحاضرات رخمه بث اهو ماشي الحال
-كويثه
-يوووووونث....
-متزعليش يهزر معاكي
-اممم بطل تتريق عليا
-هحاول
-تحاول....هو الموضوع صعب اوي كده
-اصل اليسن بطلع منك عسل اوي
-ما انا عرفه انا اصلا عثل
-ماشي يا عسل
*****
-مامل انا جيت
-يونس....عمل ايه يا حبيبي
قبل يدها
-الحمد لله ....شوفتي وحشتني مقدرتش اقعد اكتر من كده
-انا بردوا الي وحشتك يا بكاش
همست في أذنه
-ولا الصغنن بتاعك وحشك
-احم...ماما...ديما قفشاني كده
تحدثت اسيل
-اطلع غير هدومك وانا هحطلك الاكل قبل ما اروح
-متتعبيش حالك يا بنتي
-ولا تعب ولا حاجه
دخلت المطبخ وكل هذا وهو يتبعها بي عينه
-خيف عينك شويه من عليها
-ايه...وحشتني ياماما في ايه
-انت ناوي تقولها امتي
-مش عارف ولله...خايف...يكون في حد تاني في حياتها
-هيكون في حد ازي ...وانت مكنتش بتسبها لوحدها ابدا
-بغير عليها يا حجوج
-اطلع اطلع
-حاضر متزقيش
*****
صعد الي غرفته وبدل ملابسه ونظر الي الصوره الي يضعها دوما في جراب هاتفه
صوره لها وهي صغيره ....قبل الصوره ونزل
-يلا تعالي كل
-رحت الاكل جميله
-طبعا مش انا الي عملته
-بجد...ماما مككن ترني علي المستشفي هحجز غسيل معده
-اكلي طعمه حلو علي فكره
-عارف ....بي امارت الرز الي كنتي بتعمليه بي السكر وحجات تانيه😏
-كنت لسه مش عارف افرق بين الثكر وي الملح😌
-انا هدوق...وامري لله
بدء يأكل
-اسيل...بجد انتي عمل الاكل
كانت نظرت حاده..خافت منه بلعت ريقها
-ا..ايوه...طعمه وحش...ف...
-تحفه. ..اول مره ادوق اكل حلو كده
-بجد...انا فرحانه انه عجبك
رن هاتفها
-اه ده بابا....انا رايحه...ثلام
-مع السلامه
خرجت
-هتيلي مايه يا ماما
اعتطه الماء
-طعمه حلو
-خالص...في ملح كتير🥲🥲
-ههههههههه.....امال قولتها كده ليه
-مشوفتيش فرحتها لما عرفت انه عجبني🥰
-يا حنين انت
-مش مشكله...كل ده هيتظبت لما تكون في بيتي
-انا ولله خايفه علي البنت منك
-ليه...مش انا حنين زي ما قولتي
-اسكت وكمل اكل
-الله يسترك هاتلي سندوتش جنبه وي خلاص
*****
-انا جيت يا بابا
-يلا تعالي كل
-ماشي
كلت وصعدت بعدها لغرفتها
-اما افتح العلبه....يتري هو جبلي ايه
فتحتها لتجد.....😳
يتبع
يتبع الفصل التالى اضغط هنا (رواية بريئة يونس)