رواية الهاربة الفصل الثامن 8 بقلم بسام ألماظ
[الفصـــــل الثــــــامن ]
{الهــــــــــــــاربة }
_ يتحدث والد عادل مع زوجتة قائلاً:- هانجيب فلوس لعلاج عادل منين ياحجه محتاجين فلوس كتير اوى وعادل مش بيحب يبيع الارض .
الولدة :- اطمن ياحج انا مهدت لعادل انك بعت كم قراط كدا عشان تدفع مبلغ الحجز .'!
الوالد :- وبتقولى له بس كدا احنا لسة مابعناش حاجة ..
الوالدة:- امال هاتسد الفلوس الى استلفتها من الناس دى كلها منين ياحج ’
:- انتي شايفة كدا يعني ؟
:_ ايون مافيش حل غير كدا وربنا هايعوضنا في ابننا الوحيد ان شاءالله !
الولد :- الارض صعبانة عليا اووى ياحجة !
:_بس ابننا اهم والارض ارضه احنا ماعندناش غيرة ولو هانبيع كل حاجة *
_ وصلت السيارة التى تستقل عادل ودكتور وليد وقمر عند باب المستشفي كانت حوالى الساعة الثانية ظهرا .نزل دكتور وليد منها واتجه الى موظف الاستقبال .
نزلت قمر ونزل عادل وهو يرتدى نظارة سوداء وهو يتشبس بيدى قمر وانزل السائق شنطة عادل ودكتور وليد وشنطة قمر .
اتجهة قمر نحو دكتور وليد ومعها عادل
دكتور وليد :- انتظرونى هنا .
قمر :- تعالة ياعادل اجلس هنا وجلست بجانبة .
.تحدثت قائلة :- في كفتيريا هناك اهه عاوز تشرب حاجه او تاكول اى حاجه انا عازماك ماتخفش مش هادفعك اى حاجه مازحه "
عادل :- لا ياستى متشكر مش عاوز اى حاجة "
قمر:- ياعم والله ماهادفعك اى حاجه اطلب بس !
عادل :- طالم مصممة هاتيلى شاي وانا الى هاعزمك .الحاج محول هنا فلوس كتير !
قمر :- ياعم هاجبلك على حسابي على مانشوف فلوس الحاج دى بعدين ..*
دكتور وليد :- الحجز موجود فعلا والفلوس دخلت حسابك ياعادل .غرفتك 188 .بس في خبر مش كويس ..هو ان الدكتور الالمانى اجل سفرة اسبوع كامل وهايجى الاسبوع الجاى زى انهارده .
عادل :- وسط قلق وزهق من تغير موعد الدكتور الالمانى موعده ،هانعمل اى يادكتور "
دكتور وليد :- للاسف التكلفة هاتعلى اوى .لو قعدنا هنا كل المده دى ،انا عندى فكرة ،،انا هالغي حجز اغرفة من الاتنين الى محجوزة باسمي .وهسافر انا وابقي ارجع قبل موعد الدكتور بيوم . وبكدا تقل التكلفة شوية .
عادل :- طيب ،التكلفة كدا هاتقل اد اي .
دكتور وليد هاتقل النصف تقريبا .
عادل :- طيب تمام يادكتور وهافضل هنا انا وقمر الاسبوع دا ننتظر الدكتور
قمر :_ مازحه .انا هافضل انا وعادل لوحدنا لاء انا هخاف منه طبعاً
عادل :- هاتخافي من اى هو انا شايفك اصلا .
قمر :- ياعم بهزر قولتلك انا بحب الضحك والهزار ومش محتاجه كئابة اسبوع كامل ياعم عادل والا هاسيبك وامشي هههه
دكتور وليد :- بطلو بقي ..يلا ياقمر خودى عادل ودا مفتاح الغرفة 188 ولو احتاجتو اى حاجة .رقم الاستعلامات 0 اتصلي علية
قمر :- حاضر يادكتور
دكتور وليد ..يلا سلام انا راجع المستشفي .
"راهـــــــــــين "
_تبكى وتنوح بشدة في بيت سميرة لا تعلم اي شيئ عن والدها ،وماحدث في الجامعه سوف يؤثر علي مستقبلها .'
راهين :- انا عاوزة اتصل علي ياسمين ,'
سميرة :- مين ياسمين دي ؟
راهين :- دى بنت عمى وصاحبتى عايشة معانا في نفس البيت ..
سميرة :- خودى تلفونى اتصلي منه ,*
راهين :- لاء مش هاينفع طبعاً مش عاوز حد يعرف مكاني .عاوزه اتصل من كابينة في الشارع ,"
سميرة :- طيب يلا بينا ننزل ونشتري كارت اتصال !
راهين :- الوووووو ’ ياسمين
ايوة انا ياسمين " مين معاية ؟
انا راهين يا ياسمين !
انتي فين يابنتى الدنيا مقلوبة عليكى هنا وابوكى سافرلك الجامعة ..!
راهين :- اسمعينى كويس يا ياسمين ،بابا راح الجامعة وعمل مشكلة كبيرة مع العميد لم مالقنيش هناك وطلبو له الشرطة والشرطة جت اخددته .بلغى عمى يروح له مركز الشرطه علشان يخرجه ،
ياسمين :- انتي فين ياراهين وبتتكلمى منين ؟
راهين :- انا بكلمك من كابية في الشارع ومش عاوزه حد يعرف مكاني ’!
ياسمين :- ارجعي يابنتى !
راهين :- لاء انا مش هارجع دلوقتي ,واغلقة الهاتف !"
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في مركز الشرطة يقف والد راهين اماما ضابط الشرطه ويساله عن ماحدث ويقول له كنت ابحث عن بنتي.
الضابط :-س:- اسمك.
الراجل :- عبدالمجيد محمود الدمياطي والد راهين
االضابط :- ما رايك فيما نسب اليك من تهمة اقتاحم الجامعه والتعدي على عميد الجامعه وسب قذف الرجل
والد راهين :- يافندم انا اب فقد بنته بقالى 24 ساعة ماعرفش عنها حاجة ولم دخلت اتكلم معاه طردنى وقالى اخرج من هنا وطلب الامن وخرجونى
الضابط :-يتم حبس المتهم 24 ساعة على زمة التحقيق ويعرض على النيابة صباح باكر ..*
_ دق جرز البيت .وبعدها طرق الباب
سميرة :- من بالخارج ؟
إياد :- افتحى سميرة انا اياد ..!
راهين :- جاءت الى تجري ' استاذ اياد طمني بابا حصل معاه اي ؟
اياد :- للاسف بابا عامل مشكلة كبيرة في الجامعه .والنيابة حبسته 24ساعة على زمة التحقيق !*
راهين :- تبكي بشده انا اسفة يابابا انا السبب اسفه اسفه وتبكى وذهبت الى الغرفة وذهبت سميرة تهدئها ..!*
[ انتظرو الفصـــل التـــاسع ].