رواية القدر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ملك ياسر الشرقاوي
ملاك بصدمه: ميييين؟!!!
عبدالرحمن بإبتسامة: شكلك مش مستوعبه الكلام لأنهم اغنيه بس انا مش هضغط عليكي ي حببتي فكري و خدي وقتك بس خليكي فاكره إنها فرصه ماتتعوضش.
ملاك دخلت أوضتها و هي مصدومه و مش مستوعبه اللي بيحصل.
ملاك عماله تكلم نفسها و بتقول: اعمل ايه انا دلوقتي؟ اكيد هرفض و بعدين بابا مش ضاغط عليا بس اكيد في حاجه لأن أدهم عارف إن عمري ما هوافق اني اتجوزو أكيد هيعمل حا... و لم تكمل كلماتها... فونها رن.
ملاك: الو مين معايا.
المجهول: هتعرفي انا مين في اخر الكلام صاحبه عمرك معايا لو عايزه تخسريها ابقى ارفضي الجوازه كويس.
ملاك بغيظ: اه ي كل*ب ي حق*ير مش قادر عليا عايز تلوي دراعي بصاحبتي والله العظيم لأوريك النجوم في عز النهار و انا موافقه على الجوازه بس قابل بقااا من اللي هيحصلك وانت عارف مين ملاك كويس و أيااااك تلمس شعرايه من سلمى والله لأرفض و مش هتشوف وشي تاني و تخليها تروح بيتها حالا.
أدهم بإستفزاز: حاضر ي عيوني.
و ملاك بقرف قفلت في وشو السكه.ملاك كانت عماله تفرك في إديها و مرعوبه من إنها خلاص اعلنت الحرب عليه ولازم تكون قد التحدي.
ملاك مسحت دموعها بعنف و قالت: من هنا و رايح في هلاك عليكم ي رجاله ي نا*قصه مافيش ملاك و قامت طلعت بره و وقفت قدام بباها و مامتها و قالت بجمود: انا موافقه.
عبدالرحمن بإبتسامة: عين العقل ي حببتي و مامتها زرغطت و قامت حضنتها.
ملاك بإبتسامة هادئة: عن أذنكم انا هدخل انام.
(انا بصراحه خايفه من الابتسامه الهاديه دي 😂 اكيد وراها بلاوي).
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند أدهم في المخزن.
أدهم ببرود: تقدري تروحي.
سلمى ببكاء: هو انت مجنون انت خاطفني ربع ساعه ولا كأنك موديني الملاهي و دلوقتي تقولي تقدري تروحي انت عايز مننا ايه ي شيخ ماتسيبنا في حالنا بقااا ملاك مش عايزاك مش طايقاك مش بتحبك شوفلك واحده تانيه اتسلى بيها و حبها.
أدهم ببرود: بمناسبه الكلام ده ملاك وافقت عليا خلاص و فرحننا هيكون في اقرب وقت يلا اتفضلي روحي.
سلمى بصدمه و غيظ: أه ي حيو*ان اكيد هددتها بيا و هي بغبائها وافقت بس والله من انهارده انا مش هسكتلكم لا انت ولا غيرك مفكرينا لعبه عمالين تتحكموا فينا زي ما انتوا عايزين و قامت مشت.
سلمى ماشيه مصدومه و عماله تكلم نفسها و فجأه........
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند ملاك ببرود: الو ي شمس.
شمس: كنت لسه هرن عليكي سلمى نست شنطتها معايا اكيد عماله تدور عليهم انا هروح اوديهوملها و ارجع.
ملاك ببرود: أدهم خطف سلمى ي شمس بكره الصبح رجعيلها الحاجه تكون رجعت.
شمس بعصبيه: انتي بتقووولي ايه و بعدين ايه البرود اللي انتي فيه ده.
ملاك بعصبيه: هما كلهم كدا لازم ياخدوا درس عمرهم ما ينسوه وانا هوريهم.
شمس بزعيق: انا مش فاهمه حاجه ي ملاك فهميني كل حاجه حااالا.
ملاك و بدأت تشرحلها كل حاجه.....
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند سلمى و هي لسه بالفستان و ماشيه ماسكه الشوز بتاعها و عماله تدور على تاكسي بس الساعه بقت 1 بليل مش لاقيه حاجه توصلها.
فجأه طلعلها شابين و راكبين عربيه.
شاب: إيه ي مزه ماتيجي هنوصلك و بالمره نتعرف.
سلمى ماشيه خايفه بس قررت انها هتكمل طريقها و مش هتدي اي اهتمام لحد.
الشاب التانيه بضحكه مستفزه: بس جااامد الفستان لأزرق عليكي عقبال الابيض معايا ي مزه.
و فجأه.....
آسر بزعيق بصوته الجوهري الذي يهاب منه الجميع: أمشي احسنلك يااالا منك ليه لهخلي وشك لون الفستان ده دلوقتي.
الشاب: وانت مااالك هي تخصك في حاجه.
الشاب التاني: أسكت الله يخربيتك ده آسر باشا الكيلاني صاحب اكبر شركات الكيلاني في الشرق الاوسط كللله.
الشاب: احنا اسفين ي باشا و طاروا بالعربيه.
كل ده و سلمى واقفه و مش عارفه هتروح ازاى.
آسر قرب منها بالعربيه: اركبي.
سلمى: شكرا مش عايزه مساعده من حد.
آسر بنرفزه: قولت اطلعي انا لولا إني موجود دلوقتي كان زمان العيال الصا*يعه دي عملولك حاجه.
سلمى ببكاء حاولت ان تخفيه: هي جت عليهم ما أقرب الناس ليا بيإذوني خليها تيجي من الغريب بالمره.
آسر نزل و بنرفزه شدها من إيديها و ركبها العربيه.
سلمى بغيظ شدت إيديها: انت مالكش الحق إنك تشدني كده و تمسك إيدي كمان و بعدين انت جيت هنا ازاى.... ااااااه تلاقيكي بتراقبني.
آسر بتوتر: أه براقبك عايزه حاجه وانتي ليا انا و بسس فاهمه.
سلمى بصدمه: لا انت شكلك جنيت على الاخر ده انت خاطب ي بشمهندس فوق لنفسك خلاص سلمى بتاعه زمان ماعدتش موجوده انا بسببي كل حاجه عماله تبوظ حتى صاحبه عمري بتروح مني وقعدت تعيط.
آسر بتردد كان هيمسك إيديها و قال لنفسه لأ ي آسر متنساش وعدك لمامتها زمان أمسك نفسك.
آسر ببرود: عادي اتعودي على كده لأني خلاص انا كمان اتعودت انتي من ساعه ما دخلتي حياتي تاني وانا بقيت باخد قرارات غلط و بخسر كل حاجه حوليا تقدري تقولي كده إنك....
سلمى بعياط: إني ايه ي بشمهندس ي محترم؟!
آسر:
كفايه عليكي كده.... يلا اتفضلي انزلي بيتك زمان ممتك قلقانه.
سلمى نزلت بغيظ و الدموع ماليه عيونها و بصوت خافت: قول لصاحبك عايز ينقذ حب حياته يلحق ملاك لضيع منوا هو كمان.
و رزعت باب العربيه بعنف.
آسر فضل واقف لحد ما طلعت واطمن عليها بس أستغرب من كلامها.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ملاك: بس كده يستي......
شمس بصدمه: لأ ي ملاك لأ انتي لازم ترفضي انتي مش هترمي نفسك في الهلاك كده أدهم واحد شراني و لازم تبعدي ي ملاك لازم تسافري.
ملاك ببرود: خلاص ماعدتش فارقه هروب جواز حب أقعد ماشتغلش ولا أشوف مصلحتي انا لازم اغير أدهم ولازم اخليه احسن من كده اكيد انا مش حبه يعني في سبب تاني عنده و لازم اعرفه متخافيش انتي يلا هرن على سلمى من فون مامتها اطمن انها وصلت و هبقا اطمنك باي.
قفلت مع شمس و بترن على سلمى.....
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
سلمى بتخبط مامتها فتحتلها ولقتها معيطه.
نورا بخوف: مالك ي سلمى و إيه اللي أخرك كده.
سلمى: مافيش ي ماما عن أذنك عايزه انام.
نورا سابتها ترتاح: ماشي ي سلمى بس الصبح هعرف مالك يلا ادخلي نامي.
دخلت سلمى اوضتها وقعدت تعيط و......
نورا: الو ي ملاك عامله ايه؟
ملاك: الحمدلله ي نونو انتي عامله ايه.
نورا: الحمدلله ي حببتي بس هي سلمى مالها.
ملاك بتوتر: مالها؟! ما هي كانت معانا من شويه و كانت كويسه .
نورا بإستغراب: مش عارفه بس هي جايه معيطه و حتى شنطتها مش معاها هي اتسرقت ولا ايه.
ملاك بسرعه: لا لا هي نستها في العربيه مع شمس الصبح هتكون عندها إن شاء الله ماتقلقيش ممكن تديهاني ثانيه.
نورا: أه طبعا ي حببتي.
نورا بتخط على سلمى.
نورا: افتحي ي سلمى خدي ملاك عايزاكي.
سلمى: حاضر ي ماما
سلمى قامت بسرعه مسحت وشها و فتحت الباب و اخدت الفون و قالت: عن أذنك ي ماما.
و قفلت الباب تاني.
ملاك: الو ي لومه انتي كويسه.
سلمى بزعيق: ملاك إياكي توافقي على الجوازه دي إياكي ي ملاك.
ملاك بهدوء: متخافيش ي قلبي انا هكون كويسه بس لازم انفذ اللي في دماغي و اعلمهم الادب و انتي كمان لازم تعلمي آسر الادب هو كمان فاااهمه.
سلمى: انا مش فاهمه حاجه ماترسيني على الموضوع ي ملاك علشان اطمن.
ملاك: اولا انتي كويسه أدهم عملك حاجه.
سلمى بتوتر: أ.... لأ...
ملاك شكت في الموضوع: قولي الحقيقه ي سلمى الحي*وان ده عملك حاجه؟؟؟
سلمى: لا والله ماعملش حاجه هو بس قابلت آسر.
ملاك بزفير: مش هنخلص منووو بقا بصي بقا فتحي معايا كويس اووي علشان هنعمل خطه ولازم احنا التلاته ننفذها.
سلمى: تمام قولي سمعاكي.
ملاك:..........فهمتي.
سلمى بضحكه: عيب عليك يسطااا.
ملاك بضحكه هي كمان: انا كده اطمنت يلا باي تصبحي على خير.
سلمى زفير: قولتلك مليون مره اسمها سلااام مش باااي.
ملاك ضحكت و قفلت في وشها.
سلمى بضحك: مش هتبطل عادتها ابدااا.
كلهم ناموا.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تاني يوم الصبح في ڤيلا الكيلاني.
نورين بإبتسامة: صباح الخير.
بسمه: صباح للنور ي قلبي تعالي افطري.
نورين بسرعه: لا لا ده انا متأخره لازم اروح المستشفى دلوقتي في تدريب هناك.
محمود: انا مش عارف انتي عايزه تتعبي نفسك ليه ي بنتي قولتلك افتحلك مستشفى و انتي تكوني المديره و الدكتور و كل حااجه.
نورين بإبتسامة: معلش ي بابا سيبني على راحتي لو سمحت انا هدرب الاول و بعدين اكون واثقه من نفسي و يكون عندي كفائه و هفتح مستشفى إن شاء الله.
آسر كان نازل و سامع كلامهم: صح ي بابا نورين عندها حق.
محمود: على راحتكم انا كنت عايز راحتها بس مش أكتر.
نورين بإبتسامة هادئة: وانا مرتاحه كده ي احلى بابي في الدنيا و راحت باستو.
بسمه: سيبي جوزي ي بت في حاله ماحدش يبوسه.
آسر بضحك: طب هاتي بوسه و حضن ليا انا بقا ي اجمل بسبوسه في الدنيا.
محمود: آسرررر.
آسر بضحك و رفع ايدو لتنين فوق: انا ماعملتش حاجه ي باشا.
محمود: تخصني البسبوسه دي يلا على شغلك.
آسر بضحك: انت تأمر ي باشا أطير انا.
نورين بضحك: وانا كمان 😂
و كلهم راحوا شغلهم.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند بطلتنا صحت و لبست و جهزت هي كمان.
سلمى بنداء: مامااا انا نازله علشان متأخرش على ملاك.
نورا: مش عايزه برضوا تحكي.
سلمى بتوتر: مافيش حاجه ي ماما يمكن عشان ملاك هتتخطب ف انا زعلانه و كمان هتسافر لما تتجوز.
نورا بفرحه: الف مبرووك بس مقالتليش ليه امبارح وانا بكلمها.
سلمى بتوتر: مش عارفه يلا عن أذنك انا هنزل علشان ماتأخرش عليها.
نورا: ماشي و قوليلها الف مبروك عقبال ما اكلمها و اقولها بنفسي.
سلمى: تمام و باست راسها ونزلت.
ملاك: اتأخرتي كده ليه؟
سلمى: ماما وقفتني و سألتني عن امبارح و قولتلها زعلانه علشان ملاك هتتجوز و هتسافر.
ملاك: تمام يلا اركبي.
سلمى بإستغراب: مش دي عربيه بباكي برضو.
ملاك: ايوا هي كان عايز يبيعها و يجيب غيرها قالي انتي اولى و ادهاني و هيجيب واحده جديده.
سلمى: اهااا تمام يلا.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
بعد مرور وقت قصير.
ملاك: سلمى انا هخلص شغل في نفس الوقت بتاعك سألت عن الواعيد الصبح و عرفتهم من 9 ل 3 العصر تمام هستناكي تحت الشركه عندك انا الفرع التاني قريب منك هجيلك استنيني.
سلمى: تمام ي ملاك يلا سلام.
ملاك: باي خلي بالك من نفسك.
كل واحده وصلت الفرع بتاعها.
سلمى: لو سمحت.... إيه ده موده.
موده: أزيك ي سلمى عامله ايه؟
سلمى: تمام الحمدلله وانتي.
موده: الحمدلله.
سلمى: انا اول يوم شغل ليا.
موده بإبتسامة هادئة: ايوا بشمهندس آسر قال إنك هتكوني السكرتيره الخاصه بتاعته.
سلمى بصدمه: إيييه؟!
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند ملاك وصلت هي كمان.
ملاك: صباح الخير.
السكرتيره و اسمها ريم: صباح النور ي فندم.
ملاك: انا ملاك و انهارده اول شغل ليا.
ريم رحيت بيها جدااا: اهلا اهلا بحضرتك بشمهندس علي موصي على حضرتك و هتكوني السكرتيره الخاصه بتاعته.
ملاك بصدمه: نعممم؟!
(البس ي معلم 😂 شكلهم متفقين عليكم دي شكلها هتولع انهارده).
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
نورين وصلت هي و روميساء و شهد المستشفى.
شهد بفرحه بنات عايزه اقولكم على خبر.
نورين و روميساء في صوت واحد أيه؟!
شهد بخجل: مؤمن جه و اتقدم امبارح.
البنات: الف مبروووك ي مزتي ربنا يتمم لكم على خير إن شاء الله و حضنوها.
نورين: يلا انا هدخل أسأل عن التدريب فين و جايه.
نورين راحت على مكتب المدير مالقتش سكرتيره بره فقالت هخبط و اجرب حظي.
نورين خبطت.
المدير: أتفضل.
نورين دخلت: كن.... و لم تكمل كلماتها هو انت.....
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند شمس في الجامعه خلصت المحاضره بتاعتها للطلاب هي حاليا بقت دكتور في الجامعه خلاص.
شمس راحت جابت أكل و قعدت تاكل على تربيزه لوحدها.
و يوسف كان بيدور على مكان يقعد فيه و بص لقا مكان فاضي.
يوسف بحمحمه: احمم ممكن اقعد لو مش هضايقك.
شمس رفعت راسها و بتقول: أه..... و لم تكمل كلامها.
يوسف: هو انتي.....
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
و
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 🌷