📁

رواية القدر الفصل الرابع عشر 14 بقلم حنين

رواية القدر الفصل الرابع عشر 14 بقلم حنين

 

صلوا على الحبيب المصطفى محمد صل الله عليه وسلم تسليما كثيرا 🌺


يوسف: هو انتي.... 

شمس بخجل: أتفضل أقعد لو عايز. 

يوسف بإبتسامة جذابه: شكرا لحضرتك و مد إيدو يسلم عليها يوسف و انتي. 

شمس بخجل و سلمت عليه: شمس. 

يوسف: طالبه هنا... 

شمس: لأ دكتور  و حضرتك. 

يوسف بإستغراب: وانا كمان بس ماشوفتكيش قبل كده هنا. 

شمس: اه ما هو انا لسه متخرجه. 

 و فضلو في صمت كل واحد بياكل و في حالو. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

عند سلمى الفون رن بتاع الشغل. 

سلمى: الو ي موده. 

موده: أستاذ آسر عايز حضرتك ي فندم. 

سلمى: تمام جايه اهو. 


سلمى بتخبط على الباب. 

آسر: أتفضل. 

سلمى: حضرتك كنت عايزني. 

آسر: أه أقعدي. 

سلمى قعدت و قالت: نعم. 

آسر: في ثفقه مهمه جداا لازم تكوني موجوده فيها الاسبوع الجاي إن شاء الله و انتي اللي هتتكلمي عنها بصفتك السكرتيره الخاصه بتاعتي و متخافيش هكون موجود. 

سلمى بتوتر: و... وانا هخاف من إيه ده شغلي ولازم اعمله بس أشمعنا انا اتكلم مش حضرتك. 

آسر: علشان عايزك تتعودي على كده لأن لما اتجوز مش هكون فاضي اجي ثفقات و بسافر كتيررر. 

سلمى بغيظ و إبتسامه مستفزه: أه طبعا ي فندم و الثفقه دي بقا عباره عن إيه؟! 

آسر: هتحضري فكره ديكور لمستشفى للأطفال و هتكوني مسؤوله عن أي العاب فيها و الاماكن بتاعتها و الزجاج بتاعها يكون متين و عازل للصوت و الالوان بتاعها تناسب الاطفال. 

سلمى بصدمه حاولت ان تخفيها: تمام ي فندم بس مش شايف إن الوقت قصير. 

آسر: أومال انا مختارك ليه مش انتي مصممه الديكور حلو بتاع الحفله و اختارناكي علشان كفئتك كملي للأخر و انتي و شطارتك. 

سلمى بغيظ: تما... تكمل كلماتها... 

مايا دخلت بمياعه: عامل إيه ي أسوره. 

سلمى بغيظ: عن أذنك ي بشمهندس و زقتها و كانت لسه هتقع مسكتها من دراعها جامد و قالت:هوبااا مش قد الكعب و المياعه ي حببتي ماتعمليهومش و بصت لها بقرف و طلعت. 

آسر ضحك من جواه بس مابينش كده. 

مايا بزعيق: أشكال زباله. 

سلمى دخلتلها تاني لأنها سمعتها: تحبي أوريكي الاشكال الزباله دي هتعمل إيه ي حلوه. 

مايا كشت و خافت منها. 

سلمى بإستفزاز: ناس مابتجيش غير بالعين الحمره و رزعت الباب و مشت. 

كل ده و آسر هيموت من الضحك. 

مايا بزعيق: انت بتضحك ي آسر عاجبك كده. 

آسر بإستفزاز: عندها حق بصراحه مش قدهم ماتعمليهومش. 

مايا بغل: بقا كده ي آسر ماشي. 

آسر بزعيق و ضرب بإيدو على المكتب: ما عاش ولا كان اللي يهدد آسر الكيلاني. 

مايا خافت و قالت: طب اهدا ي حبيبي انا كنت مضايقه بس منها. 

آسر: انجزي و قولي جايه ليه؟ 

مايا: كنت عايزه نخرج نتغدا مع بعض أنهارده. 

آسر بعدم اهتمام و باصص للاب: مش فاضي عندي شغل كتير. 

مايا بنحنحه: علشان خاطري ي آسر. 

آسر: وانتي مين انتي علشان يكون ليكي خاطر عندي. 

مايا بإستغراب: خطيبتك ولا انت ناسي. 

آسر ضحك بسخريه: انتي عارفه انا خطبتك ليه كويس اووي و انتي ذات نفسك وافقتي يومها فاكره لما قولتلك....... 


فلاش باااك


قبل الخطوبه بيومين. 


آسر: مايا عايزك في موضوع. 

مايا: طبعا اتفضل. 

آسر: انا هوافق على الخطوبه بس بشرط. 

مايا: أشرط زي ما انت عايز. 

آسر: مش لما تسمعي الشرط الاول. 

مايا: ايه هو. 

آسر: هتمثلي إنك خطيبتي علشان عايز اغيظ سلمى حبيبتي و لو مش موافقه ممكن نشوف واحده غيرك عادي. 

مايا بتفكير: طب ما أستغل انا الفرصه دي و اقرب منه و اولعها بينهم و اخدو ليا و اكون انا المستفاده. 

آسر: هااا قولتي إيه؟ 

مايا: موافقه. 


باااك


آسر: فاكره ولا مش فاكره الحبتين دول تعمليهم لما انا اكون عايزهم و في الوقت اللي احدده مش انتي ي قطه روحي اللعبي على غيري يلا علشان عندي شغل. 

سمعتهم موده من بره و راحت جرت على مكتبها. 

مايا طلعت و رزعت الباب وراها. 

موده: احسن تستاهلي وانا لازم اعرف سلمى طالما بيحبها كده و هي باين عليها بتحبوا لازم اقولها علشان تنقذ حب حياتها الواحده فينا مش بتلاقيه غير مره واحده في العمر ي تستغله ي يضيع منها. 

موده دخلت لسلمى. 

موده: ممكن اتكلم معاكي في موضوع. 

سلمى بإبتسامة: طبعا اتفضلي. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

ملاك خلصت الملفات بتاعه الشغل المطلوبه. 

ملاك بتخبط على الباب. 

علي: أتفضل. 

ملاك دخلت: خلصت الملفات المطلوبه ي فندم. 

علي بإستغراب: بالسرعه دي. 

ملاك: قول ماشاء الله بس. 

علي ضحك: مش قصدي بس كنتي على راحتك تخلصيها في أي وقت. 

ملاك بجديه: الشغل شغل ي بشمهندس مش جاين نستريح. 

علي بغيظ: طيب طالما كده كان في 100 ملف كمان عايزين يخلصوا و قبل ما تمشي تكوني مخلصاهم. 

ملاك بغيظ: تمام و خدتهم و مشت 

ملاك دخلت مكتبها و قعدت بتبص في الساعه لقت مش فاضل غير ساعتين و تروح. 

ملاك بغيظ من نفسها: كان لازم يعني اتكلم و اقول الشغل شغل أتشك في لسان... ولسه هتكمل كلامها لقت.... 

علي بضحك: بعد الشر عليكي ي قلبي. 

ملاك بخجل و بعد كده قالت بحده: تك شكه في قلبك ي بعيد. 

علي بتمثيل: و يهون عليكي برضو حبيبك يتشك في قلبو. 

ملاك بعصبيه: حبك برص و عشره خرص. 

علي: الحق عليا إني جاي أساعدك. 

ملاك بفرحه: بجد. 

علي بإبتسامة جذابه: أه بجد. 

ملاك سرحت في أبتسامته و هو لاحظ ده. 

علي: هااا هتفضلي سرحانه كده كتيرر حقك برضو ما هو واد حليوه و جاي يساعدك في الشغل لازم تسرحي كده 😂

ملاك بخجل: هااا لا طبعا يلا علشان نلحق نخلص علشان فاضل ساعه ونص ولازم اروح. 

علي بجديه: تمام يلا. 

بدئوا شغل و...... 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

موده: هو ده اللي انا سمعته و انتي لازم تنقذي ده كله ده حب حياتك ي سلمى نصيحه مني لازم ترجعيه ليكي. 

سلمى بإبتسامه ماكره: من عنيا ي ميمو حاضر هنفذ كلامك و مش هخلي العقربه مايا دي تتهنى يوم واااحد. 

موده بإبتسامة: جدعه يلا اسيبك انا هروح اكمل شغل. 

سلمى: تمام. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

بعد مرور وقت ساعه. 

علي و ملاك خلصوا الملفات و كان فاضل اتنين. 

علي: كفايه عليكي كده انا هكمل دول. 

ملاك: لا والله ابدااا ما هيحصل. 

علي بضحك: هو انا بعزم عليكي ي بنتي انا بقولك انا هكملهم. 

ملاك: ابدااا ما هيحصل انت واحد وانا واحد. 

علي بضحك اكتر: ي بنتي هما كبايتين عصير بقولك انا هكملهم. 

ملاك: وانا قولت كلمه خلاص انت واحد وانا واحد. 

قطع كلامهم فون ملاك رن. 

ملاك بتبص لقت مامتها. 

ملاك بتحذير : خد واحد و اعمله عقبال ما ارد على الفون. 

اخدت الفون و قامت ترد. 

ملاك: الو ي ماما في حاجه ولا ايه؟ 

ساميه: ملاك خلصي بسرعه و تعالي علشان بكره الخطوبه. 

ملاك بصدمه: بالسرعه دي ي ماما. 

ساميه: هو عايز كده علشان هيسافر عنده شغل و يلا بسرعه علشان نلحق نشوف الفستان و الاكل و كده. 

ملاك: تمام ي ماما باي. 

ملاك قفلت و هي مخنوقه و مضايقه و راحت تكمل شغل. 

علي: انا خلصت لتنين تحبي نتغدا سوا و بعدين تروحي لسه نص ساعه. 

ملاك مكانتش سامعه حاجه من اللي قالها. 

علي بإستغراب: ملاك في حاجه ولا إيه. 

ملاك انتبهت لكلامه: لا مافيش حاجه خطوبتي بكره بس مش أكتر. 

علي اتصدم: انتي بتقولي إيه ملاك انتي ليا انا و بس انتي فاهمه. 

ملاك ببرود: فات الاوان خلاص ي بشمهندس و خدت حاجتها و مشت و سابته. 

علي بقا يكسر كل حاجه في المكتب. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

سلمى مكلتش حاجه من الصبح و عماله تشتغل و تعبت. 

سلمى: الو ي ملاك انا ماكلتش من الصبح و عايزه نروح نتغدا هسلم الملفات دي و انزل. 

ملاك: تمام انا نزلت اصلا اهو هجيب العربيه و اجي. 


آسر: ادخل. 

سلمى بتعب و وشها أصفر: اتفضل ي بشمهندس انا خلصت الملفات حاجه تانيه. 

آسر بص لوشها لقاها تعبانه خالص و أصفر. 

آسر بقلق عليها: انتي كويسه؟ 

سلمى بسخريه: وانت من امتا بيهمك امري ماتقلقش ي بشمهندس انا كوي.... و لم تكمل كلماتها حتى وقعت مغشي عليها. 

آسر جرى عليها بسرعه و شالها حطها على الكنبه جنب المكتب   من عليها و جاب الدكتوره اللي موجوده على طول في الشركه للطوارئ اللي زي كده و شال من عليها الطرحه علشان ماتخنقهاش   

آسر: سلمى أصحكي ي سلمى

الدكتوره: ضغطها واطي جداا و شكلها مافطرتش من الصبح و الشغل كان عليها كتير لازم تاكل كويس و ترتاح و تاخد الفيتامينات دي و ادتو الورقه و مشت. 

سلمى فاقت: أه انا فين؟ 

آسر: انتي معايا ي حببتي انتي كويسه قومي علشان تاكلي. 

سلمى بإستغراب: انت ازاى تقلعني الطرحه انت مش عارف إن ده حرااام. 

آسر ببرود: عارف بس مش حرام على جوزك. 

سلمى بصدمه: نعممم؟ 


سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 🌷


يتبع

مجمع الرواية من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات