رواية القدر الفصل العشرون 20 بقلم ملك ياسر الشرقاوي
صلوا على الحبيب المصطفى محمد صل الله عليه وسلم تسليما كثيرا 🩵
أدهم روح البيت و معاه أيان بس لحد دلوقتي مايعرفش انها مش ملاك.
أيان شالت الطرحه.
أدهم بصدمه: أيااان! و بعد كده اتكلم بعصبيه انتي بتعملي ايه هنا و فين ملاك؟!
أيان بخوف: انا.. انا هقولك على كل حاجه بس محتاجه تسمعني اسمعني ولو لمره واحده و بعد كده خد قرارك النهائي و اللي عايزه هعمله.
أدهم ببرود: قولي.
أيان: والله ي أدهم صاحبتي زقته عليا و انا مكانش ليا اي دخل في الموضوع و جه طلب ايدي وانا رفضت بس بدأ يهددني بيك انه لو معملتش اللي عايزه مش هيسيبك لحظه عايش وانا والله العظيم بحبك و خوفت عليك و قررت اعمل كل حاجه كان عايزها.
أدهم: وانتي هنا ازاى دلوقتي زمانه بيدور عليكي.
أيان بغيظ: خلال فتره الخطوبه عملت كل اللي اقدر عليه و كشفته علىى حققتوو الحق*ير و جبت كل بنت اتصور معاها و كانت صورهم مع بعض و البنات بصراحه كانوا عايزين ينتقموا منه و من كل حاجه عملها معاهم و اتفقت معاهم و خدنا الصور و قدمناها للمحكمه و القاضي حكم عليه بالسجن 10 سنين تهمة التعدي على بنات الناس و لعبه بيهم و اتسجن و قررت اصلح كل حاجه.
أدهم بعصبيه: و ليه مش جيتي قولتيلي؟!
أيان بخوف: والله كنت خايفه عليك و قررت مش اقول لحد.
أدهم بزعيق: و علي ايه علاقته بالموضوع مش انتي قولتي انك بتحبيه و هو كمان و سيبتيني عشااانووو.
أيان بخوف: ما هو ده كان جزء من الخطه علي اللي ساعدني في كل ده و هو و ملاك وصلوني اني اكون واقفه قدامك دلوقتي و اقول كل حاجه و اكون مراتك كمان.
أدهم بإستغراب: مش فاهم حاجه ملاك ايه دخلها في الموضوع؟!
أيان: ملاك هي اساس الموضوع ملاك كانت ماشيه في الشارع و عماله تكلم نفسها و لقتني قاعده بعيط في الشارع خدتني وهدتني و انا سمعت انها قالت شركات الادهم ف قررت اقولها على كل حاجه و هي طلعت عرفاك و وقتها كنت انت لسه هتخطبها و ضمنتلي حقي معاك في انها هتمضيك على ورق فيه 10 مليون وانك ماتقربش منها غير برضاها و كل الحجات دي عملتها علشاني و علشان ملاك بتحب علي ي أدهم علي صاحبك مش يستحق اي حاجه وحشه منك بالعكس لازم تصلح علاقتك بيه و تعتزرله هو السبب في اني اخلص من الشاب القذر ده و ملاك كانت عايزه تنتقم منك اللي عرفته ملاك مش بتسيب حقها بس لما عرفت كل حاجه قررت تساعدنا و عرفت انك كنت تحت ضغط و ملاك حكت كل حاجه لعلي و علي قالها هتعملي كذا وانا هساعدك.
أدهم بصدمه وقعد مكانه و مبقاش عارف يعمل ايه: في ناس كتيره اووي أذيتهم و هما طلعوا بيحبوني و بيساعدوني و علي صاحب عمري خطفت ملاك منه و كنت هموتها بس قولت اجوزها و انساكي بيها و بالمره احرق قلب علي عليها زي ما حرق قلبي عليكي و ملاك مالهاش اي ذنب و بالعكس ساعدتني اني اكون عايش مع حب حياتي انا لازم اصلح الغلط اللي عملته ده و اتأسف من علي و ملاك بأسرع وقت.
أيان خدته في حضنها: خلاص ي حبيبي بكره الصبح ان شاء الله هنروح عند علي و ملاك و تصلح غلطك و هما هيسامحوك انا متأكده من كده لانهم قلبهم طيب و مش فيه اي كره من نحيتك و هيقدروك.
أدهم بص في عيونها و قال: انا بحبك اووي ماتسيبينيش ارجوكي.
أيان حضنته: وانا كمان والله بحبك مووت ي حبيبي و مش هسيبك ابدا و هفضل جنبك طول العمر.
و ناموا.....
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
الساعه 1 الفجر.
النوص: حضروا نفسكم علشان في بضاعه لازم نسلمها قدامكم ساعتين تظبطوا كل حاجه و مش عاايز ولا غلطههه مفهوووم.
الكل و كان بينهم آسر و علي و بنت كمان بس كانت متخفيه: مفهووم ي باشااا.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ملاك كانت لسه واصله البيت و شمس و سلمى قرروا يجوا معاها علشان اهلها لما يعرفوا يكونوا واقفين جنبها او بالاخص تاخد شنتطها و تمشي تروح الشاليه بتاع شمس عقبال ما الاجواء تهدا.
ملاك بتخبط على الباب بخوف: يارب استر ي رب ده امي هتصون في وشي دلوقتي.
سلمى: متخافيش ان شاء الله خير هيزعقوا شويه بس لما يفهموا الموضوع هيقدروكي.
شمس بضحك: و لو مقدروكيش الشاليه يقدرك ي baby.
ملاك بضحك: عندك حق هسميه بعد كده شاليه شمس ملجأ كل حبيب.
فتحت ساميه بصدمه: ملاااك!؟ انتي ايه اللي جابك انا قولت مش هتعمري مع حدد طفشتي الواد و طفشتي ياختي انا قولت هترجعيلي بالكحك سخن قولت لبوكي بلاش نعمل كحك خلينا نوفر حاجه بدل كل المصاريف دي بنتي هترجعلي بالكحك سوووخن.
ملاك و سلمى و شمس واقفين فطسانين على نفسهم من الضحك.
ملاك بضحك: ايه ي ماما وحشتيني قولت اجي اسلم عليكي و ابات عندك انهارده بذات اوضتي وحشتني اووي بقالي 8 ساعات مش شوفتها.
ساميه مسكتها من أفاها: ايه ي بت اللي رجعك يا بختك لسود ي ساميه في بنتك انتي ي بت مش ملاك انا غلط لما سميتك كده كان المفروض اسميكي هلاك مش ملاك قال ملاك قال ده انا اللي طلعت ملاك.
ملاك بضحك: استني بس افهمك.
ساميه بصويت: هتفهميني ايه ي عناياااا ي حااااج.
عبدالرحمن طلع و اتصدم لما شاف ملاك.
عبدالرحمن بصدمه: بتعملي ايه بنتي ده انا لسه سايبك في القاعه و بعدين مش عندك طياره بكره بليل.
ملاك بضحك: الله بقا وحشتني يا حاج قولت اجي ابات عندكم اصل انا ماتجوزتش اصلا والفرح اللي انتوا حضرتوه ده مش فرحي اصلاا و البت اللي كانت قاعده مش انا اصلااا لبست ادهم في واحده تانيه 😂 و الكحك اللي هناك قولت اسيبوا حرام خلي حد تاني يبرده علشان انا برجع بيه سخوون 🤭
عبدالرحمن بزعيق: انتي مجنونه ي بت ولا انتي اللي شكلك كده اقعدي حالا وفهميني نيلتي ايه في ليلتك السوده يمكن نلحق نصلح اللي حصل اخلصييي قال اخر كلمه بشخيط.
ملاك و سلمى و شمس قعدوا و فهموهم كوول حاجه من طقطق لسلموا عليكم.
ملاك بنهيد: احححح بس كده يا حاج يبقا انا كده غلطانه اني بوفق راسين في الحلال.
عبدالرحمن بضحك: لا ي بت تربيتي بجدد 😂.
ساميه بصويت: تربيييتك ده انا هتشل منكم لتنين ي فضيحتك ي ساميه هقول ايه للناس دلوقتي. الجيران هقعدي احكي الحكايه دي لكل واحد يقتبلني.
شمس بضحك: لا ي طنط عنك انتي انا همشي بمايك في الشارع و اقول الكلام مره واحده.
الكل ضحك عليها.
و فجأه الباب خبط.
ملاك: مين جاي في الوقت ده؟!
سلمى بضحك: تلاقي أيان جايه و جايبه معاها الكحك قالت ماتسيبكيش لوحدك.
ملاك قامت تفتح الباب.
ملاك بصدمه: مايا؟
مايا دخلت و قالتلها: أه مايا مالك شوفتي عفريت ولا ايه.
ملاك في سرها: لا العن.
مايا: بتقولي حاجه.
سلمى بصوت عالي: بتقولك لأ العننن.
مايا بضحكه سخريه: طب فتحوا دماغكم كده معايا علشان جيالكم في موضوع مهم.
ملاك: خير؟
شمس: هي دي بيجي من وراها الخير.
مايا: هو فعلاً مش خير آسر و علي رجعوا للشغل تاني.
ملاك: شغل ايه؟
مايا ببرود: المافيا.
سلمى: طب و مالو ي عنيا رايحين يجيبوا حقهم من عين التخين و بعدين انتي ايه اللي عرفك بالشغل ده.
مايا بضحكه سخريه: لا مالي طبعا اصل انا شغاله معاهم.
ملاك و شمس و سلمى في صوت واحد: ايييه ي عنااايا.
مايا: زي ما سمعتم و يا تلحقوهم يا متلحقوهم لاني عرفت خطتهم كلهااا و قولتها للنوص و العمليه هتبدأ كمان ساعه.
سلمى بغيظ: انا هوريكي ي واط*يه.
ملاك مسكتها من شعرها: تعالي معايا ي وسخ*ه انا هعلمك الادب.
مايا بضحكه ميتفزه: طب بالهداوه طيب انا كده كده جايه علشان عايزه اتفرج على اللي هيحصل.
ملاك: اطلعي ي شمس على بيت أدهم بسرررعه.
شمس: و هو ماله بالموضوع.
سلمى: اطلعي بس واحنا هنفهمك.
وصلوا لبيت ادهم.
خبطوا على الباب.
أدهم بإستغراب: مين اللي جاي في الوقت ده.
أيان: مش عارفه قوم شوف ليكون في حاجه.
ادهم قام فتح.
ملاك: معلشي ي هندسه صحيناك في الوقت ده لازم نتكلم بسرعه.
أدهم: اتفضلوا اصلا لسه ملحقناش ننام.
دخلوا و ملاك بدأت تحكيله كل حاجه.
سلمى: لازم نلحقهم دلوقتي انت كنت شغال معاهم آسر قالي و لازم نشوف خطه جديده بدل اللي باظت.
أدهم: انا عارف الظابط اللي متفقين معاه هرن عليه يجي.
و فعلاً رن ادهم عليه و خلاه يجي.
يحيى الظابط جه.
أدهم حكاله كل حاجه.
يحيى بغضب: مين عرف الخطه.
سلمى بتشاورله على مايا: الواط*يه دي.
يحيى قام بغضب: الواط*يه اسمها ايه و مسكها من شعرها جامد.
ملاك: مايا.
يحيى بعصبيه و صوت عالي: انتي هتنطقي ي بت و تقولي فين مكان التسليم الجديد ولا اشرح*لك وشك ده.
سلمى بغيظ: و علشان خاطري شعرها اللي فرحانه بيه ده.
مايا كل ده و باصه في عيونه و سرحت فيهم.
يحيى شدها اكتر من شعرها: انطقي ي بت وايلا قسما بالله لكون ملبسك قضيه مخدرات و ارميكي في السجن 10 سنين لقدام.
مايا بعياط و خوف: خلاص خلاص حاضر هقوول.
مايا بتوتر حاولت ان تخفيه: في****
سلمى : البت دي كدابه.
يحيى بعصبيه: انطقي ي بتتتت.
سلمى بغيظ: لا سيبهالي دي انا هخليها تنطق.
قربت منها سلمى و جابتها من شعرها و مايا عماله تصرخ و فتحت التليفون و قربت من ودنها.
سلمى بخبث: عارفه انتي اكيد الصور دي و حافظاهم صممم.
مايا بخوف هزت راسها بأه.
سلمى بخبث: في ظرف دقيقتين هيكونوا منشورين على السوشال ميديا و هتكوني لابسه قضيه مخدرات بتبيعيها و بتضربي مخدرات كمان و شعرك ده هحلقهولك قرعه مش هخليكي تعرفي تمشي الشارع و شاهد بنت الظابط نادر باشا في حضن جوز صاحبتها انطقييي يا بتتت.
مايا بخووف و عماله تعيط: في.... و هيكون الساعه 3 و النوص عمل حسابه في سلاح و خلى الحراسه اشد و هياخد آسر و علي مكان تاني غير العمليه المحدد فيها التسليم و هيبعت معاهم رجاله يقتلوهم.
يحيى: اه ي ولا الك*لب.
أدهم: يلا بسرعه معاندناش وقت خليكوا هنا و انا و يحيى هنروح نخلص الموضوع.
ملاك: ابدااا رجلنا على رجليكم شمس تجيبي البت دي معانا و تخلي بالك منها كويس ممكن تنفعنا في حاجه و هي مش ليها اي تلاتين لازمه كده.
شمس بمكر: بس كده من العنايا الجوز.
شمس غمزت لسلمى: ما يجيبها ايلا رجالتها بس جبتي كل المعلومات دي امتاا وليه.
سلمى ضحكت: عيب عليكي مش وقته دلوقتي هقولك بعدين.
كلهم نزلوا و راحوا على المكان المحدد.
يحيى و معاه القوات بتاعتهم: انتوا هتروحوا من الجهه دي هتنقذو آسر و علي و تخلصوا على اللي معاهم و انتوا هتروحوا من هنا علشان البضاعه هتتسلم و نلحق نخلص على كل الموجودين و نسلم البضاعه للأمن الدولي كلووو ي تحركك.
الظباط: امرك ي فندم.
ملاك و سلمى راحوا لعلي و آسر و شمس و مايا مع الباقى علشان محتاجين مايا.
الظباط راحوا لعلي و آسر.
و فعلاً الظباط خلصوا على اللي كانوا هناك آسر و علي استغربوا من اللي بيحصل و ايه جاب ملاك و سلمى.
سلمى راحت لآسر: انت كويس.
آسر بإستغراب: انتوا بتعملوا ايه هنا؟!
سلمى: كانوا عايزين يخلصوا منكم.
علي: و مين قالهم الخطه.
ملاك: مايا الكلب البت دي لازم تتربى من اول و جديد.
سلمى: مش وقته دلوقتي يلا نروح نلحق يحيى و أدهم.
علي بصدمه: ادهم؟! أدهم بيعمل ايه.
ملاك: مش وقته دلوقتي ي علي قولنا هنفهمكم كل حاجه بس مش دلوقتي يلا.
راحوا ل يحيى و أدهم و كملوا معاهم ضرب النار و مايا كانت بتحاول تهرب.
شمس: خدي هنا ي واط*يه و جابتها من شعرها هو دخول الحمام زي خروجه انتي لازمك واحد يلمك.
جه واحد و مسك سلمى و حط السلاح على راسها.
الشاب: نزلوا السلاح و ايلا هفرتك دماغها.
يحيى: طيب اهدى و احنا خلاص هنزل السلاح. نزلووو السلاح.
آسر بغضب: عارف لو حصلها حاجه دماغكم كلها قصادها والله لندمكم.
ملاك غمزت ل علي و علي فهمها.
ملاك بتمثيل: خلاص والله هنعملك اللي انت عايزه كله بس سيبها انا ماليش غيرها علشان خاطر عيالك سيبها. كان علي بيتسحب مبينهم و ماسك السلاح.
الشاب: ماعنديش عيال و ماعنديش حد اخاف عل.... ولسه هيكمل لقى اللي مسك دراعه و لواه لولى و ضربه بالمسدس على راسه و فقد الوعي.
علي: امشي بسرعه ي سلمى روحي لآسر.
سلمى من خوفها كانت وقفه في مكانها و كان في واحد جاي عليها يضربها و علي كان ورا بيموت في الباقى و آسر جرى عليها و شدها و خد الطلقه بدالها.
سلمى بصريخ: آآآآآآسررر.
ملاك جرت عليهم: متخافيش هيبقا كويس.
سلمى بعياط: آسر فوق ي آسر علشان خاطري فوق.
آسر كان اخد الرصاصه في صدره كانت قريبه من قلبه و اغم عليه.
سلمى بصريخ: خليك معايا ي آسر فوووق ي آسر فوق خليك مركز معايا بس للأسف كان فقد الوعي.
ملاك بزعيق: اخلصوواا ي علي الحق آسر ي علي.
علي جه و كانوا خلاص خلصوا عليهم كلها و البوليس جه و عربيه الاسعاف هي كمان و اخدت آسر و ركبت معاه سلمى.
آسر دخل العمليات و سلمى من الصدمه بقت قاعده مش حاسه بنفسها و مش بترد على حد و دموعها عماله تنزل على وشها زي الشلالات.
ملاك بعياط: سلمى ردي عليا علشان خاطري انتي كويسه.
سلمى مش بترد عليها ملاك خدتها في حضنها و هما لتنين عمالين يعيطوا.
شمس بزعيق و ماسكه مايا من شعرها و عماله تضرب فيها: انتي السبب في كووول ده ي وسخ*ه ي مريضه عقليا انتي لازم تروحي مستسفى المجانين انتي شيطانه و ضربتها بالقلم وقعتها على الارض.
يحيى: خلاص ي شمس اهدي كفايه هاتيها انا هعمل اللازم معاها و خدها و رماها في السجن.
شمس جالها تليفون.
شمس: الو.
يوسف: ازيك ي شمس.
شمس: الحمدلله وانت.
يوسف: تمام الحمدلله بكلمك علشان اعزمك على خطوبتي يوم.... الساعه 5
شمس بصدمه: أ... الف مبروك و قفلت الفون.
بعد مرور 3 ساعات و الكل كان قاعد على اعصابه و جوم اهل سلمى و ملاك و آسر.
و اخيرا طلع الدكتور.
محمود بسرعه: خير ي دكتور طمنا ارجوك.
بسمه: ابني كويس صح اتكلم ي دكتور قول حاجه.
سلمى قامت وقفت و عماله تعيط و تبص لمامتها و تلومها و تقولها انتي السبب انتي السبب.
الدكتور بأسف: للأسف.......
و بكده يكون خلص بارت انهارده البارت الجاي الاخير ان شاء الله و تشجيع بقااا ماشي ادعولي بالنجاح و التفوق دايما اشوفكم بكره ان شاء الله في بارت الاخير و يا ترا آسر عايش ولا لا و سلمى هتسامح مامتها ولا لأ.
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 🌷
يتبع
رواية القدر الفصل الواحد والعشرون 21 من هنا